De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 18:05

Miepie77 schreef:
Heb een kweekkas voor pompoenen, weet iemand hoe groot die ongeveer moeten zijn voordat je ze over kan planten, ze schieten nl uit de grond op t moment, je ziet ze haast groeien?

Op m'n vorige stage zetten we ze pas als de vorst uit de grond was.. vorst kunnen ze niet tegen. En dan waren de meeste plantjes echt al een centimeter of 30

Sonja_vR

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 18:16

die gaan bij mij pas half mei de volle grond in, tot die tijd binnen in kweekkasje en daarna buiten in de kas tot het nachtvorst seizoen over is

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 18:20

Ik wil mijn grond niet omzeep helpen met zout. Ik heb al moeite om een goede balans te krijgen zodat alles krijgt wat het aan voedingsstoffen nodig heeft. Het spoelt na een paar buien toch ook weg. Dan liever een permanente oplossing.

Iemand nog een stekje turkse pepermunt over?? Die van mij is nu echt kassiewijle :(

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 18:29

Vanmiddag heb ik de rucola en veldsla in de volle grond gepoot. *\o/* Ik had nog een tunnel liggen, met Kerst voor bijna niets gekocht. Die wilde ik opzetten, maar hij is enorm! 8-) Die zet ik wel op de plek waar nu de coniferen nog staan. Ik heb nu een veldje schoongemaakt, wat niet megagroot is. De doperwten en tuinbonen liggen te weken en die doe ik morgen in de grond. En woensdag weet ik of ik de kas van mijn pa krijg. :j

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 23:55

anneliesdj schreef:
Laten jullie de kippen loslopen in de moestuin? Gaat dat goed?

Coniferen zijn niet moeilijk uit de grond te halen hoor, die wortelen heel ondiep, maakt niet uit hoe groot ze zijn. Als je de grond rondom een beetje uitgraaft en dan met een scherpe spade de wortelen zoveel mogelijk afsteekt, kun je ze een stevig touw en een paar grote kerels zo uit de grond trekken, als je alleen bent wil het ook als je iets als hefboom gebruikt, of gewoon de auto.

Ik zag slak met knoflooksaus ook niet zitten en heb eigenlijk 3 krieltjes op het oog (vriendin fokt wyandotte krielen),
maar vreten die niet ook je moestuintje leeg inderdaad?

Coniferen jij geeft weer een hoopvol gericht.
Sterke kerels heb ik niet, maar zijn eventueel voor paar tientjes wel in te huren.
Auto wordt lastig, hoewel ik beken de mogelijkheden van touw dwars door de keuken en gang, door voortuin naar de weg
wel heb overwogen. (groot deel van de voortuin is ook op die wijze ontworteld :+ )

Heb nu 3 tomaten plantjes! Gisteren nog maar 1.

Schorseneren, wel grappig inderdaad die vergeten groenten, maar ook niet helemaal mijn ding.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 23:59

kippen schijnen in elk geval dol te zijn op aardbeien en verder zijn het fanatieke schoffelaars van alles wat klein genoeg is. Grote, vaste planten kan goed lukken, groeiende moestuin is riskant.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 00:38

Ja dat leek mij ook al en aangezien wij altijd alles aan groenteafval aan de kippen voerden, denk ik dat ze ook wel even flink losgaan op sla ed.

Hebben jullie nu al dingen in de volle grond staan? Is het daar niet nog te koud voor?

@ Sjolvir; Wij hebben ook een onbereikbare achtertuin gehad en daar stonden 2 coniferen van 3 meter hoog, via MP kwam een mannetje ze halen, heeft ze met een lier en soort krik uit de grond gehaald. Touw aan de conifeer, touw aan de boom er tegenover, krik ertussen en je krikt hem er zo uit. Die had hem niet eens losgestoken rondom. Ik had gedacht dat het hem nooit zou lukken, maar ging verbazend makkelijk.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 10:28

ik heb inmiddels een hok (van mijn ouders) nu nog locatie verzinnen in de tuin. Los kunnen ze hier niet :n
dat word een te grote verleiding voor Eyck := instant kip kebab :+
en nog verzinnen welke kipjes...wil sowieso doorleggers...

en nu eerst naar de bouwmarkt, kijken of ze nog wat struikjes/boompjes hebben

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 12:21

aikon schreef:
Ik wil mijn grond niet omzeep helpen met zout. Ik heb al moeite om een goede balans te krijgen zodat alles krijgt wat het aan voedingsstoffen nodig heeft. Het spoelt na een paar buien toch ook weg. Dan liever een permanente oplossing.

Iemand nog een stekje turkse pepermunt over?? Die van mij is nu echt kassiewijle :(

Heb je al geprobeerd om er brandnetels omheen te leggen? Of misschien een klein stekelhaagje om je moestuin heen zetten, als een soort natuurlijke barrière? Kun je ook leuk frambozen, bramen of ander stekelig fruit voor gebruiken (struikjes kruisbes bijvoorbeeld). Als je iets scherps neerlegt, dan moet het wel een flinke laag zijn he, anders zigzaggen ze er gewoon tussendoor..... Als lange termijnoplossing kun je je tuin interessanter maken voor vogels (ook weer door kleine hegjes te plaatsen waar ze in kunnen schuilen) zodat de vogels je slakken opeten. Dan moet je eventueel fruit natuurlijke weer wel beschermen. Het is ook altijd wat...

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 12:28

Als ik al die verhalen over slakken en ander ongedierte hoor, heb ik wel weer geluk met mijn 13 hoog. Nergens last van. Ook de vogels laten mijn fruit met rust omdat het te hoog is. Een enkele duif die langskomt, maar die laten mijn fruit met rust :D

Wij hadden vroeger gewoon een greppeltje om de moestuin (was dan ook maar een klein stukje van 4 m2) zodat de slakken er niet in konden komen.

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 12:35

Aaargghhhhh ik let even niet op en hup kat en kind hebben 1 van mijn bakjes te pakken.
Er is nu een bakje met tomaten gesneuveld,gelukkig heb ik er nog 2 staan.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 13:04

Ik ben net bezig geweest om mijn kruidentuin schoon te maken. De oregano groeit alweer lekker! De bieslook heeft weer een mooie pol gemaakt. Aardbeien kan ik overal vandaan halen :D Munt doet t ook goed. Ik twijfel om ze op te graven en toch in de pot te doen. Maar ik heb aardig ruimte en in de volle grond vind ik fijner, minder water en zorg nodig :j Ik zie wel hoever ze groeien :+ Anders lekker opdelen als vriendinnen hier zijn, dan kunnen ze wat meenemen.
Venkel heb ik laten staan, en ik zag dat het zaad weg was. Ik hoop dat hij zich spontaan uitzaait, maar de vogels zullen er ook wel raad mee geweten hebben.

Nu even koffie en dan de tuinbonen en doperwten in de volle grond. *D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 13:23

Sonja_vR schreef:
ik heb inmiddels een hok (van mijn ouders) nu nog locatie verzinnen in de tuin. Los kunnen ze hier niet :n
dat word een te grote verleiding voor Eyck := instant kip kebab :+
en nog verzinnen welke kipjes...wil sowieso doorleggers...

Dat moet ik ook nog verzinnen, bij mij moeten ze ook groot zijn, vanwege veel roofvogels en evt vossen hier. Woon middenin het bos namelijk :P
Ik vind Brahma's wel erg leuk, ook makkelijk tam te krijgen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 13:46

hier juist krielen ivm formaat hok :)

ikke naar de karwei, want daar ging vanalles in de verkoop...niks...

maar ja, inmiddels wel veldsla, raapstelen, rucola de grond in, de tuinbonen zaten al, dalijk de erwten nog
de eerste sla de kas in, krootjes de grond in...opeens zit de tuin vol dalijk :+

restje radijsjes dalijk ook al...laatste kans voor die dingen :+

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 14:05

Ik heb een oud hok via mp gratis opgehaald, is niet mooi meer maar kan nog best een rondje mee.
Ik heb van de vorige bewoners gehoord dan hun krieltjes gekaapt werden door de buizerds en ik weet dat ze vorig jaar achter het huis een nest hadden, dus dan weet ik wel waar mijn krieltjes naartoe gaan.
Maar ik ben altijd erg verliefd geweest op sabelpootkrieltjes, misschien wat voor jou?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 14:08

geen idee...eigenlijk wil ik gewoon grote dikke barnevelders, maar dat past niet :D
zal eens even op sabelpootjes googelen :j

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 16:23

Agnes75 schreef:
Heb je al geprobeerd om er brandnetels omheen te leggen? Of misschien een klein stekelhaagje om je moestuin heen zetten, als een soort natuurlijke barrière? Kun je ook leuk frambozen, bramen of ander stekelig fruit voor gebruiken (struikjes kruisbes bijvoorbeeld). Als je iets scherps neerlegt, dan moet het wel een flinke laag zijn he, anders zigzaggen ze er gewoon tussendoor..... Als lange termijnoplossing kun je je tuin interessanter maken voor vogels (ook weer door kleine hegjes te plaatsen waar ze in kunnen schuilen) zodat de vogels je slakken opeten. Dan moet je eventueel fruit natuurlijke weer wel beschermen. Het is ook altijd wat...

Stekelhaagjes liggen slakken graag onder, dan worden ze niet gevangen.
Brandnetels, braam, framboos en kruisbessen heb ik in grote getale :D en ook daar halen die krengen de vruchten uit -:(- Gebroken glas komen ze hier ook overheen. Ik heb gewoon hardcore SM slakken in mijn tuin.
Ik heb mussen, mezen, spreeuwen, lijsters die elke dag in mijn tuin zitten af en toe een specht, kraai en valkje, ook die laten de naaktslakken links liggen. Ik had een egeltje, die is spoorloos >;) Wel heb ik een (paar) muisje die ook huisjesslakken opeet, maar weer geen bloterikken.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 16:26

Barnevelders zijn erg leuke kippen, vooral de haan. Lig elke keer in een deuk als die "kraait" Net alsof zijn kop in een loden pijp zit. Ik mag helaas geen kippen meer.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 17:58

Ja wij krijgen ook kippies dit jaar en bij ons mogen ze gewoon los, ik heb toch al alles afgezet waar ze niet in mogen (veel buurt katten die schijten de grond vol) dus kom maar op met die kakelaars! Ik weet alleen nog niet wat voor ras wel iets wat goed legt en makkelijk is en liefst iets wat er leuk uitziet.

Nou hier de niet werkende druif eruit gesloopt nou ja half dan de rest moet ik dieper voor graven wat een werk zeg... de rest weer even lekker geschoffeld en klaar gemaakt voor de zomer alleen de tuin meubels moeten nog schoon.

Wat een heerlijk tuinwerk weer was het vandaag *\%/*

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 18:38

aikon schreef:
Stekelhaagjes liggen slakken graag onder, dan worden ze niet gevangen.
Brandnetels, braam, framboos en kruisbessen heb ik in grote getale :D en ook daar halen die krengen de vruchten uit -:(- Gebroken glas komen ze hier ook overheen. Ik heb gewoon hardcore SM slakken in mijn tuin.
Ik heb mussen, mezen, spreeuwen, lijsters die elke dag in mijn tuin zitten af en toe een specht, kraai en valkje, ook die laten de naaktslakken links liggen. Ik had een egeltje, die is spoorloos >;) Wel heb ik een (paar) muisje die ook huisjesslakken opeet, maar weer geen bloterikken.

:oo :oo niet normaal die slakken! http://biocontrole.nl/naaktslakken-bestrijden Misschien dan met aaltjes? Normaal gesproken veroorzaken sommige aaltjes aardappelmoeheid, dus vind het wel bijzonder dat die in de grond gestopt worden ter bestrijding van naaktslakken. Misschien aardappelen opnemen in je teeltplan? :(:)

Catori

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 18:53

Zooooo jullie hebben hard doorgekletst zeg!

Slakken, tsja, hou erover op zeg. Jakkes!
Vorig jaar plukte ik ze en gooide ze bij de buurman en zei dan: "Ga hier maar eten, hier staat meer!"
Mijn buurman doet al jaaaaaaaaaaaaaaaaaaren niets aan zijn tuin en ondanks dat hij tegels heeft is het net een jungle.

Hebben jullie al groenten in de volle grond staan, gewoon bloot?? Hier groeien de bonenplantjes de kweekkas uit.

Vandaag even her en der wat gesnoeid en hopen dat er nog wat gered kan worden.
Viooltjes in bakken gezet en mest door de moestuinbak geslingerd.

Nu total loss op de bank, ik word oud :+

Straks nog hardlopen, heb me in een vlaag van verstandverbijstering opgegeven voor de ladiesrun 5 kilometer. :o

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 19:03

Dat helpt je niet, die slakken zijn de volgende dag alweer in je eigen tuin. Slakken schijnen 4 neuzen te hebben, en op kilometers afstand lekkers te ruiken. -O- Ik ga voor koperbuis. Eens zien wat dat doet.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 19:34

Kipjes zitten hier ook in de planning, maar dan op de wei. Die mogen dus in een kippentractor mijn gras helpen bemesten, dan er achteraan doorzaaien en hopelijk een dichtere grasmat. Die tractor moet dus wel stevig zijn en groot genoeg om in de winter op 1 plek te staan. Denk boogje met betonvlechtmat + fijner gaas (enkel fijn gaas bijt een vos zo stuk) en ook mat op de bodem. Oppervlak ong. 3.5 x 2 incl. stukje onder het nachthok. Keuze nu is wyandotte krielen ivm goede leg, maat (ruimte en wil er 3-4) en leuke kleurtjes. Haan komt nog niet ivm buren en geen timer op nachthok.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 21:23

Zie het al veel slakken problemen en leuke kippe ideeen.

Denk dat het al weet, stop de kippen in de zijtuin, die is toch niet licht genoeg voor moestuin.
Kunnen ze fijn daar scharrellen en in mijn achtertuin mijn eten.

Wyandotte krieltjes zijn ook hele tamme kipjes, zijn van die gezelligerds die niet snel bang zijn.

Lees hier een prachig takel conifeer idee.
Weet je nog wat dat koste? Of deed die man het gratis om de conifeer te mogen hebben?
Heb alleen geen boom ertegen over, helaas...
Het is hier conifeer en verder niets.

En gesneuvelde kweekbakjes, dat is zonde.
Hier heb ik klein feestje, zie ook 2 courgettes boven komen en nog een tomaat.
Is gewoon fun om van je werk thuis te komen.

Heb eigenlijk onbedwingbare dwang om morgen te gaan tuinieren, maar iets zegt me dat ik dat met mijn rug nog even niet moet doen.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 21:55

Antheman schreef:
Vanmiddag heb ik de rucola en veldsla in de volle grond gepoot. *\o/* Ik had nog een tunnel liggen, met Kerst voor bijna niets gekocht. Die wilde ik opzetten, maar hij is enorm! 8-) Die zet ik wel op de plek waar nu de coniferen nog staan. Ik heb nu een veldje schoongemaakt, wat niet megagroot is. De doperwten en tuinbonen liggen te weken en die doe ik morgen in de grond. En woensdag weet ik of ik de kas van mijn pa krijg. :j

Volgens mij kunnen tuinbonen niet tegen nachtvorst toch? Heb je de rucola en veldsla al voorgepoot of zo in de volle grond gezaaid?

Ik heb nu 3 kweekbakjes van de lidl gezaaid in de vensterbank staan. Moet maar een plan gaan maken hoe ik de tuin in wil delen.