Gezond(er) eten deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mri

Re: Gezond(er) eten deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 09:31

Quinoa salade met granaatappel.

Quinoa koken met een blokje groente boullion.
Sap van 1/2 limoentje toevoegen aan de quinoa.
Pijnboompitjes roosteren.
Pitjes van granaatappel toevoegen aan de quinoa.
Zak sla (als je van nootachtig houdt kan je goed Rucola nemen, ik hou meer van Veldsla) toevoegen
Pijnboompitjes eroverheen en alles ff door elkaar mengen.

Quinoa kan je vanavond al koken, graatappel kan je ook vanavond al schillen/pellen/pitjes eruit halen (hoe je het ook noemt

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 09:32

F_Orumster schreef:
Wij halen dan kipshoarma met paprika ui en champignons en eet dan het broodje niet op.
Valt volledig binnen mijn koolhydraatarme stijl, niks aan het handje!

:9

Ik merk dat nu ik minder koolhydraten eten ik beter in m'n vel zit. :j

Sunshine80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 10:11

Hallo!!! :wave:

Ik ben via via hier gekomen :D

Zit niet lekker in mijn vel en ben behoorlijk aangekomen de laatste tijd. Ik weet dat als ik druk op mezelf zet en MOET gaan lijnen dat ik alleen meer ga snoepen, dus ik heb maar besloten om gewoon veel gezonder te gaan eten.

Koolhydraatarm heb ik al eerder geprobeerd en beviel me erg goed (vooral lichamelijk). Hebben jullie nog wat tips voor makkelijke dingen? Ik werk en studeer in deeltijd, dus heel veel tijd heb ik niet...

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 10:22

Even tussendoor, geen makkelijk recept oid maar probeer bij je ontbijt en avondeten koolhydraten te mijden. Naast lichamelijke voordelen is het ook praktisch: het is als je thuis bent makkelijker om de aardappelen en het brood weg te laten. Dan kun je 's middags gewoon je (desem)brood meenemen naar je werk. :j

Rukaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 10:29

Dat is inderdaad een goede middenweg F_Orumster. Alleen ben ik een miep wbt kip, ik wil dat eigenlijk alleen biologisch eten. Maar dat is best heel hypocriet als ik wel gezellig bij de Mac een hamburger naar binnen werk :n

Hey Sunnie! ;)

Phylos, ik dacht ook direct aan een quinoasalade. Kan je ook de Greekway doen (lekker goedkoop ;) ):
Quinoa koken. Tomaatjes (pitjes apart houden), komkommer, paprika, avocado en uitje snijden. Dressing maken van de tomatenpitjes, olijfolie, wat cirtoen, peper en zout. Wat feta er door, zonnebloem/pompoenpitjes en wat noten: klaar is kees!

Je kunt de avocado ook gebruiken om door de dressing te doen, is ook heerlijk! Wat verse koriander er door.. mjum!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 10:32

Ik denk dat een plofkip een slechter leven heeft dan een vleeskoe Rukaro.
Maar goed, in buien dat je slecht zin hebt in eten bereiden is het vaak kiezen tussen kwaden.

Sunshine80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 10:37

Pantykous schreef:
Even tussendoor, geen makkelijk recept oid maar probeer bij je ontbijt en avondeten koolhydraten te mijden. Naast lichamelijke voordelen is het ook praktisch: het is als je thuis bent makkelijker om de aardappelen en het brood weg te laten. Dan kun je 's middags gewoon je (desem)brood meenemen naar je werk. :j

Dat is nog eens een tip!!! Thanks!!! De vorige keer dat ik koolhydraatarm deed, was het een hel met regelen. :*

Sunshine80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 10:39

Hee Rukaro!! ;) <3

Ik probeer vlees eigenlijk altijd biologisch of puur en eerlijk te kopen bij de AH. Vind het er ook gewoon lekkerder uit zien en ruiken. Maar inderdaad, bij heftige comfortfood momenten denk je daar niet over na!

Sunshine80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 10:41

Pantykous schreef:

Hou je een speciaal dieet aan of maak je er zelf wat van?
Ik heb de boeken van Yvonne Lemmers, maar kom er niet altijd uit... Heb ook nog het boek van Jon Gabriel liggen, wat weer overeenkomt met de principes van Amber Albarda. Maar eigenlijk wil ik zelf een middenweg creeëren, zodat het makkelijker vol te houden is en ik me beter ga voelen.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 10:46

Ik geloof niet dat ik het op zou kunnen brengen om zelf koolhydraatarm te eten... Voor degene onder jullie die dat wel doen; was dat niet heel erg wennen?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 10:49

Nee, ik vond kharm heel erg makkelijk, ik heb het anderhalf jaar gedaan :)

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 10:50

Ik ben dol op brood en pasta... Maar wellicht toch een idee om eens op zoek te gaan naar een paar koolhydraat arme recepten voor tussendoor. Heel erg, maar ik weet niet eens precies waar koolhydraten vooral in zitten... :oo

*Edit: ik denk dat ik vanavond koolhydraatarm eet :D .
Laatst bijgewerkt door vikki op 03-10-12 10:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 10:52

suiker/honing, pasta, brood, aardappelen, peulvruchten, melkproducten, rijst, etc.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 10:53

Dus als ik vanavond spinazie salade met geroosterde pompoen, geroosterde zonnebloempitten en feta en daarnaast een stukje gerookte makreelfilet eet, dan eet ik vanavond redelijk koolhydraatarm? :)

Rukaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 11:05

Sunshine, goede auteurs op het gebied van gezond leven/eten zijn o.a. Amber Albarda, Jesse van der Velde, Julia Kang en Ralph Moorman. Dat is wel een tripje bieb waard! Zitten hier en daar wat extreme opvattingen tussen maar pik er uit waar je je prettig bij voelt :)

Sunshine80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 11:07

Ah Rukaro, thanks! Ik ga eens snuffelen in de bieb in Rotterdam. Had het boek van Amber al gezien, maar vond het net te duur om ook nog te kopen... Bieb is goed alternatief!

phormicola schreef:
suiker/honing, pasta, brood, aardappelen, peulvruchten, melkproducten, rijst, etc.

Yvonne Lemmers rekent fruit ook tot hoge khproducten, maar ja... Moet wel lekker gezond kunnen blijven eten. Zij houdt een kh-uurtje...

vikki schreef:
Dus als ik vanavond spinazie salade met geroosterde pompoen, geroosterde zonnebloempitten en feta en daarnaast een stukje gerookte makreelfilet eet, dan eet ik vanavond redelijk koolhydraatarm? :)

:))

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 11:10

@sunshine: Graag gedaan met die tip, dat heeft mij wel veel geholpen. Ik volg niet echt een boek/dieet oid, daar word ik recalcitrant van. :D Heb wel veel gelezen, dus het is wel een onderdeel van m'n denken maar het gaat nu als vanzelf.

@Vikki: :j

Ik probeer zelf gewoon brood, aardappelen, rijst en pastas te mijden. Melk drink ik niet, yoghurt wel een aantal keer per week. Mijn 'stelregel' is dat ik de directe inname van bovengenoemde koolhydraten zoveel mogelijk beperk, waarbij ik gewoon brood en aardappelen eigenlijk nooit meer eet. Wel 1x per dag zuurdesem brood :9. Als ik een keer een pasta of rijst recept eet dan maak ik daar geen probleem van hoor.

Intussen zit dit allemaal zo in m'n system dat ik er niet eens meer over nadenk.

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 19:08

KH arm lijkt me ook lastig. Mede omdat ik ook diabetes heb. Gister lasik ergens dat je de eerste paar dagen ook gigantisch uitje mond kan stinken 9zwavel)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 19:43

Margriet, juist voor diabetici kan het heel fijn zijn. In het kh arme topic zijn zelfs diabetici enorm teruggegaan in medicijngebruik met een kh arme levensstijl.
Uit je mond stinken is als je extreem laag in kh eet en in ketose komt. Maar dan moet je écht weinig kh eten (onder 20kh).
Dat doen de meesten in ons topic niet (rond 50gr kh).

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 21:03

Margriet : diabetes patienten kunnen heel erg gebaat zijn bij een lage koolhydraat inname :j
juist door koolhydraten kan je bloedsuiker spiegel onwijs op en neer schieten , je moet het idd niet overdrijven, maar kun je het eventueel bespreken met een diabetes verpleegkundige of dietiste ?(met verstand van zaken wat betreft diabetes natuurlijk.)

en zolang je het niet in extremen trekt zal het uit de mond ruiken wal los lopen hoor :j

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 21:53

Hey Magriet! Jou ken ik nog :wave: Was voorheen sokje87 :)

biesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 22:09

Ik heb een tijdje Cambridge gedaan en toen had ik het ook dat ik giga uit mijn mond kon stinken. Gelukkig mocht ik wel een smintje nemen dan (suikervrij natuurlijk)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 22:22

Je gaat altijd in ketose als je vet verbrand, of je nou kharm eet of niet :) 's Ochtends ben je trouwens ook in ketose. Dood vogeltje in de mond anyone? :))

biesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 22:33

Hahaha ja iedere ochtend haha

Ik hou wel vocht vast 's nachtens. Kent iemand dat?

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 08:37

Nou ik verbrand vet als de neten volgens mij, als het aan de geur 's ochtends af te meten zou zijn :D