Gezond(er) eten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MickeyenVici

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 08:49

Ik kom hier meelezen, om zelf ook gezonder te gaan eten. :D

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 09:52

orion_ schreef:
Wie van jullie let er hier bewust op beperkt inname van koolhydraten? Ik zit een beetje te puzzelen met het ontbijt. Brood zou niet zo goed zijn, maar kan speltbrood of speltpannenkoeken dan wel? En havermout?

Ik probeer er wel op te letten, maar ben niet KH vrij, ik eet af en toe een stukje roggebrood en soms een plakje speltbrood (in het weekend eigenlijk) en door de week denk ik 1 keer speltpasta en 1 keer iets van rijst.

Nou vandaag een nieuwe dag, nieuwe ronde nieuwe kansen, ben alweer slecht begonnen, geen salade mee (geen tijd) en geld vergeten om iets te kopen :') heb hier 2 appels liggen een mandarijn en roggebrood :+

_Malu_

Re: Gezond(er) eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 09:58

hmm ik heb een pannenkoek gemaakt van havermout ipv van speltmeel, smaakt echt super!

50 gram havermout
1 ei
kaneel
kokosmelk
blauwe bessen
banaan

Doe de havermout, kaneel, kokosmelk, banaan en het ei in de blender. Zorg dat het een mooi beslag wordt. In de pan bakken met wat kokosolie en blauwe bessen in het beslag drukken. Even omkeren en klaar!

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 10:00

_Malu_ schreef:
hmm ik heb een pannenkoek gemaakt van havermout ipv van speltmeel, smaakt echt super!

50 gram havermout
1 ei
kaneel
kokosmelk
blauwe bessen
banaan

Doe de havermout, kaneel, kokosmelk, banaan en het ei in de blender. Zorg dat het een mooi beslag wordt. In de pan bakken met wat kokosolie en blauwe bessen in het beslag drukken. Even omkeren en klaar!

Dat klinkt lekker! Hoeveel kokosmelk heb je nodig om er een mooi beslag van te maken?

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 10:00

Ik zit aan een smoothie van spinazie, appel, aardbeien, yoghurt en kaneel met wat chiazaad..
Met banaan was lekkerder geweest maar de laatste had mijn vriend mee genomen grr..

_Malu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 10:01

Ik heb het op gevoel er bij gedaan, steeds een beetje, dan even blenden en kijken of het goed is.. ik denk iets minder dan een half blikje.

Ik vind het misschien nog wel lekkerder dan de variant met spelt!

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 10:07

Klinkt idd goed Malu! Ik ga vanavond pannekoeken van boekweit maken, ben benieuwd.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 10:40

Dat klinkt inderdaad erg goed Malu!

_Malu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 10:52

Mijn blauwe bessencake uit het boek van Amber Albarda staat inmiddels in de oven. Ik ga zo naar mijn ouders en aangezien mijn vader jarig is geweest heb ik zelf maar een cake gebakken die nog enigszins gezond is ( en heel lekker) Hoef ik me niet schuldig te voelen. Morgen krijg ik namelijk nog appeltaart op de verjaardag van een vriendin.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 11:24

Ik ga dit jaar voor de verjaardagen zelf taarten bakken van speltmeel of boekweitmeel :D

Mijn lijstje vandaag:
Ontbijt: magere yoghurt met (klein beetje) honing, lijnzaad, zemelen en vezels
T: een peer met handje noten
Lunch: 2 speltboterhammen, met bio kokosbrood en bio pindakaas
T: eat-naturalreep
Avondeten: broccoli met kipfilet en een zelfgemaakt yoghurtsausje uit de oven :D

_Malu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 11:26

Bluh, de cake was in het midden iets te hard gaan rijzen waardoor de bovenkant een klein beetje is aangebrand... grrr heb het er maar afgesneden. Die cake wordt hoe dan ook lelijk met die blauwe bessen, hij smaakt wel goed :D

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 11:44

Als ie maar goed smaakt, Malu :D

Ben benieuwd of taarten van speltmeel ook veel anders smaken..

Trouwens niemand hier die een (simpel) recept heeft om een speltbrood in cakeblik te bakken?

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 11:53

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 11:53

Vaak lees je dat mensen die gezonder gaan eten ook meteen heel andere producten gaan eten. En dan bedoel ik natuurlijk niet dingen als friet etc. Maar in plaats van gewoon bruin volkorenbrood eten Speltbrood gaan eten. Ook de boekweitpannekoekjes etc. horen hierbij.

Waarom is dit eigenlijk precies? Ik heb er al veel over gelezen maar kan er mijn vinger nog niet helemaal op leggen.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 11:55

Omdat er in spelt en boekweit meer voedingsstoffen zitten en het dus gezonder is. Dat is voor mij iig de reden :)

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 11:57

En omdat in veel producten veel toevoegingen zitten en je dan op zoek gaat naar andere alternatieven en dan bij andere producten uit komt.

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 12:01

VogeltjeM, klopt, maar het zijn zoveel verschillende recepten. Vandaar dat ik hier vroeg naar iemand die een goede heeft :)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 12:06

Oké, dan kan ik je niet helpen, want ik bak het in een broodbakmachine. :)

Ik ga vanavond of morgenochtend speltmuffins bakken :D Heb een recept van internet geplukt. Ik heb alleen wel volkorenspeltmeel, dus hopelijk zijn ze lekker.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 12:29

VogeltjeM schreef:
Omdat er in spelt en boekweit meer voedingsstoffen zitten en het dus gezonder is. Dat is voor mij iig de reden :)

Roelke_ schreef:
En omdat in veel producten veel toevoegingen zitten en je dan op zoek gaat naar andere alternatieven en dan bij andere producten uit komt.

Ahh, oke. Die producten klinken allemaal erg interessant maar het zal voor mij waarschijnlijk niet heel erg haalbaar zijn om daar volledig op over te stappen zolang ik nog thuis woon. Daarom probeer ik een beetje een middenweg te vinden en dat is soms lastig.

_Malu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 12:34

De Gi waarde van spelt en boekweit zijn ook lager dan het meel wat gebruikt wordt in gewoon brood. Je krijgt dus minder schommelingen in je bloedsuikerspiegel!

Ik zit nu aan een schake van blauwe bessen, water en een schep vanille proteinepoeder, kan nog niet zeggen of ik het lekker vind...

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 12:37

Bij mij is gezonder eten juist, geen snoep en chips eten en gewoon een broodje of iets als ik dan toch trek krijg. Al die shakes en aparte soorten meel enzo dat is verder niets voor mij.

Ik eet gewoon sochtends 2 crackers met pindakaas en smiddags twee broodjes kipsate salade (dit wel afwisselend en met ander beleg) en savonds aardappeld met groente en een stukje vlees. En vooral GEEN cola :P Voor mijn doen is dit al met al een stuk gezonder dan wat ik eerst allemaal letterlijk VRAT.

Ik heb dit nu een week volgehouden en ben 2 kilo afgevallen.
(denk dat dit vocht was wat ik vasthield ofzo)

_Malu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 12:38

Tja stoppen met snoep en chips is sowieso goed! Maar brood en de meeste voorverpakte dingen uit de supermarkt bevatten zoveel suiker dat het eigenlijk nog steeds niet gezond is...

Heb trouwens bij de shake een banaan toegevoegd, smaakt nu veel beter!

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 12:44

_Malu_ schreef:
Tja stoppen met snoep en chips is sowieso goed! Maar brood en de meeste voorverpakte dingen uit de supermarkt bevatten zoveel suiker dat het eigenlijk nog steeds niet gezond is...

Heb trouwens bij de shake een banaan toegevoegd, smaakt nu veel beter!

Ja dat klopt, maar ik ben iemand die niet iets zelf gaat bakken, en salades enzo mee te nemen naar mijn werk. En ergens anders voer inslaan dan in de supermarkt zie ik persoonlijk ook niet zitten. Je kan wel kijken op de verpakking om te kijken wat je eet.

Net zoals ALS ik dan chips eet dan naturel daar is zo min mogelijk ingepropt aan zooi. dat soort dingen probeer ik wel veel meer op te letten. Maar je ziet mij niet een haverpannekoek met peltmeel mee naar mijn werk nemen. Of een shake maken in de mixer (die we niet hebben :') )

Voor mij moet het gewoon makkelijk zijn en ook lekker. En overdag eet ik dan gewoon een cracker want dat is makkelijk en avondeten kookt mijn moeder gewoon lekker groente.

Ieder zijn eigen kijk op gezonder eten toch?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 12:45

Josien_ schreef:
Vaak lees je dat mensen die gezonder gaan eten ook meteen heel andere producten gaan eten. En dan bedoel ik natuurlijk niet dingen als friet etc. Maar in plaats van gewoon bruin volkorenbrood eten Speltbrood gaan eten. Ook de boekweitpannekoekjes etc. horen hierbij.

Waarom is dit eigenlijk precies? Ik heb er al veel over gelezen maar kan er mijn vinger nog niet helemaal op leggen.

En omdat bij speltbrood je te maken hebt met lang(er)werkende koolhydraten, dus die houden je suikerspiegel stabieler waardoor je minder snaai trek krijgt (vult beter en je houdt langer geen trek in zoektigheid) en een stabielere suikerspiegel betekent tevens minder vetopslag

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 12:46

Toess schreef:
Als ie maar goed smaakt, Malu :D

Ben benieuwd of taarten van speltmeel ook veel anders smaken..

Trouwens niemand hier die een (simpel) recept heeft om een speltbrood in cakeblik te bakken?

Je kunt ieder willekeurig recept van internet proberen en de grote van je cakeblik aanpassen of desnoods als het veel deeg is in 2 x bakken. Je hoeft brood niet per se in een cake blik te bakken . Ik maak nog wel eens deeg in de broodbakmachine en maak dan een grote bol ervan. Oven op 180 graden en een half uur latenbakken. (bol geeg leg ik dan op een stuk bakpapier die met een klein beetje bloem bestrooit is en je zou op het brood ook wat bloem of havermout/maanzaad enz. kunnen doen.
Wat ik meestal als basis voor brood gebruik is:
300 ml vocht(meestal water en een eetlepel olie)
500 gr bloem(waar soms ook lijnzaad/noten of andere vulling bij in zit)
7gr gedroogde gist
halve theelepel zuiveringszout(dit kan je ook weglaten maar hier wordt je brood extra luchtig van)
1tl zout
1tl palmsuiker(gula djawa)

Als je dit een aantal keer gedaan hebt voel je je waarschijnlijk wat zelfverzekerder om het recept nar eigen smaak aan te passen. T is echt simpel om zelf een brood te bakken, t kost alleen wat tijd. Succes!