Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 03:33

Als ik jullie zo hoor ben ik ook heel laat maar de meeste dingen kun je ook pas zaaien na ijsheiligen (15 mei).
Ik heb ook alleen bonen en radijs staan, de rest moet allemaal nog. Wel heb ik binnen mais, tomaat, paprika en sla die buiten uitgeplant gaan worden.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 12:30

Ik heb mijn kleine plantjes nu over in grotere bakjes.. 8 andijvie, 3 tomaten en één vol met basilicum. Het staat nu buiten een af te harden. Zodat het volgende week (ruim na ijsheiligen) de grond in kan. Dan is de schuur ook weg en weet ik ook waar ik het grut het beste kan planten. Ik denk dat ik er een bak voor maak.
Heb trouwens al voor de tomaten een grote pot gevuld met stokken erin. Die kunnen daar dan mooi in groeien.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 13:33

Foto's!!
Aardbeien en andijvie gister toch maar geplant:
Afbeelding
Thuis mijn krulandijvie en wortels (oeps iets te dicht op elkaar :P )
Afbeelding
In glazen pot radijs, links achter komkommer, voor slasoort, linksvoor tomaat, rechts basilicum
Afbeelding
Japanse wijnbes (moet hem nog even uitbinden..)
Afbeelding
Elstar thuis, veel bloesem er al uit!
Afbeelding

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 14:12

Ik heb een week geleden iets gezaaid en ik weet niet meer wat, want ik ben vergeten het kaartje van het zakje in de aarde te prikken. :+

Het komt nu iig op in mijn vensterbank (heb woensdag de bakken binnen gehaald, buiten was het veel te koud). Ben heel benieuwd, volgens mij is het radijs, het lijkt wel wat op wat hierboven in die glazen bak van annepanne zit. :j

De tuinkers in mijn keuken gaat hard. Veel te hard. Ik heb ook veel te veel zaad in dat potje gestort. :=
Laatst bijgewerkt door Karin op 15-05-10 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 14:13

Zulke producten heb ik ook staan :+

Boontjes, komkommers en courgette, moet ik die opbinden? Of kunnen die ook over de grond gaan?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 14:15

Ik keek nog eens goed en het leek dus wél op wat er in jouw bak zit (vandaar mijn edit). :D

Volgens mij zijn het de miniradijsjes van Jip en Janneke, vorig jaar bij de Hema gekocht maar toen niet geplant. Ik mis het zakje in mijn collectie. :D

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 14:35

Ha ha oke spannend! Ach als er een mooi rond bolletje aan de onderkant groeit dan is het radijs :D :D

Hoe lang doet radijs er over, moet nog even bedenken waar ik het in ga overpoten.. Zit ook wat teveel in.. Toch wel makkelijk dat glas! En werkt echt fantastisch!!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 17:53

Radijs kan je niet verpotten. Hooguit uitdunnen. Radijs is in een week of 4-6 oogstbaar.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 23:53

Was daar al bang voor :)) Thanks voor de tip!

gamblerlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 10:13

Vandaag in het tuindcentrum nog een paprika en een peper plantje gekocht. Ik heb het zelf ook nog in zaailingen staan maar het gaat me niet snel genoef 8-)

Ik heb hier overigens een aantal plantjes staan die vooral veel in de hoogte zijn gegroeid maar de bladgroei is een beetje stil blijven staan. Kan dit komen door de zon die niet veel aanwezig is (het gaat om rucola die nu zo'n 15 cm hoog is met maar 2 blaadjes)

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 12:37

Er zitten al veel knoppen in mijn frambozenplanten :D Ook degene die vorig jaar toen ik ze heb gekocht niks deed, zit nu vol knoppen.
Bramen nog niet maar die zijn altijd later zij mijn moeder.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 00:32

ayo schreef:
Er zitten al veel knoppen in mijn frambozenplanten :D Ook degene die vorig jaar toen ik ze heb gekocht niks deed, zit nu vol knoppen.

Vroege (zomer)frambozen maken vruchten aan eenjarig hout, herfstframbozen knip je na de pluk op 30cm af en dragen dus vrucht op hout wat in datzelfde jaar gemaakt is. Als je vorig jaar vrij laat bent geweest met kopen/planten is het idd niet raar dat ze dat jaar niets meer hebben gedaan.
De bramen hier hebben al wel wat kleine scheutjes maar ik zou me er niet druk om maken, bramen schieten in no-time de grond uit.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 08:25

Ik snap helemaal niets van vroege en late frambozen. Wij hebben over een paar weken al frambozen en die gaan gewoon door tot het gaat vriezen. Geen idee welk 'ras' het is want we hebben ze gewoon bij iemand anders uit de tuin gekregen. Deel ze ook weer vrolijk verder uit. onkruid is het....

Ik neem aan dat een JW uit het tuincentrum wel meteen dat jaar ook vruchten gaat geven? De stammetjes zijn al rood.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 08:34

Ja, die heb je ook nog. Remontante frambozen (doordragers dus). Die dragen zowel op éénjarig als op meerjarig hout.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 09:24

Ibbel schreef:
Radijs kan je niet verpotten. Hooguit uitdunnen. Radijs is in een week of 4-6 oogstbaar.

waarom kan je t niet over potten? slaat t dan niet meer aan?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 11:07

Dan schieten ze door en vormen geen knolletje meer.

Marloessjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 14:41

Ik heb de mijne ook verpot, zit gewoon een knolletje aan?

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 15:46

gamblerlover schreef:
Ik heb hier overigens een aantal plantjes staan die vooral veel in de hoogte zijn gegroeid maar de bladgroei is een beetje stil blijven staan. Kan dit komen door de zon die niet veel aanwezig is (het gaat om rucola die nu zo'n 15 cm hoog is met maar 2 blaadjes)

Ik heb precies hetzelfde bij mijn rucola, groeit wel maar alleen de hoogte in inderdaad :D

Gisteren heb ik een meikers gekocht, stond op dat het een zeer geschikte voor op het balkon is en aangezien we toch plek zat hebben :D Wil alleen nog een framboos en een blueberry struik :D

Caroline1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 16:28

Wat een super cool topic. Sinds ik verhuisd ben he ik ook een flink stuk over voor een groente tuin. Echter heb ik 1 probleem... en wel de groene vingers ontbreken.
Heb nu wel tomaatjes en aardbeien in de tuin staan. Die gaan goed. :D Er stond rabarber in en ook heb ik een paprika in de serre die het top doet alleen zo is bijv. mijn Thijm al overleden en ook mijn snack komkommertjes :(.
Op het land hebben we appel, peren en kersenbomen en een walnotenboom. Al met al al heel wat. Maar wat kan ik nu nog planten? Wat is makkelijk om mee te beginnen? En wat is moeilijk stuk te krijgen ;)? Heb er echt de ballen verstand van helaas. :P

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 16:37

mijn courgettes zijn helaas overleden....

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 23:10

anneliesdj schreef:
ayo schreef:

Vroege (zomer)frambozen maken vruchten aan eenjarig hout, herfstframbozen knip je na de pluk op 30cm af en dragen dus vrucht op hout wat in datzelfde jaar gemaakt is. Als je vorig jaar vrij laat bent geweest met kopen/planten is het idd niet raar dat ze dat jaar niets meer hebben gedaan.
De bramen hier hebben al wel wat kleine scheutjes maar ik zou me er niet druk om maken, bramen schieten in no-time de grond uit.

Oke, bedankt voor de informatie, ik heb er zelf nog niet zoveel verstand van. Ik heb geen idee wat voor soort het is, we hebben ze vorig jaar (juli denk ik) gekocht bij de Aldi. Aan 2 frambozenplanten zijn later dat jaar nog een paar vruchtjes gekomen. Nu zitten er echt superveel knoppen in. Ben benieuwd wat voor frambozen eraan komen. Aan de ene heerlijke gele, maar de andere weet ik niet, verrassing dus!

Ze staan trouwens in een pot en ik had niet verwacht dat ze het zo goed zouden doen. Misschien koop ik nog wel een grotere pot, maar we wilden eerst even afwachten of het uberhaupt wel wat was.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 01:06

Was vanmiddag ff bij de Welkoop en kwam een zelfbestuivende kiwi, doornloze braam en een zwarte bes tegen voor maar 1 euro per stuk :oo Die kon ik dus niet laten staan! Verder ook nog witte bessen en druiven voor 1 euro, maar daar hou ik niet van/ geen plek voor :+ Was er blij van :D :D

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 06:52

Nu het zonnetje goed schijnt, gaat het erg hard in mijn tuintje.
Ik denk alleen dat de tomaten niets meer worden; de stelen zijn erg donkergroen en lijken houterig, zeg maar.
Er zitten wel bloempjes in, maar niet echt fanatiek.
Die heb ik gewoon te vroeg in de tuin gezet. :o
Maar de paprika's gaan goed: zitten vol met knoppen. Even geduld, denk ik zo!

leentje1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 07:17

goeiemorgen,

wij hebben nog wel mooie aardbeienplanten, zijn jonge planten van vorig jaar, dus voor de liefhebber want ik heb er echt veel te veel, ook heb ik nog wel een mooie rabarberpol die een nieuwe eigenaar zoekt, hetzelfde probleem ik heb teveel en weggooien vind ik altijd zonde, en wil je jonge frambozen planten, die heb ik ook wel voor je want dat is zeker weten net onkruid! Dus wil je uitbreiden nou geef maar een gilletje hoor!

kavama

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 08:18

Mijn spinazie en steeltjes gaan erg goed, denk dat ik ze het weekend wel kan eten.

Gister heb ik nog een walnotenboom en nog een Nashiboom gekocht.