de eetbare tuin vervolg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 01:02

Slakken heb ik gelukkig geen last van dus daar heb ik geen tips voor.

Hahaha ja 50 is veel. Maar ze zijn zo lekker. Stekjes ga ik denk ik wel kwijt raken anders met verjaardagen ofzo weggeven. Is nu vooral zo veel omdat ik voor het eerst extreem veel aardbeien wil hebben en geen geduld heb om stekjes te sparen :')

Aardbeienplanten heb ik vorig jaar bij van de wal besteld. Met andere heb ik ook eigenlijk geen ervaring.
Deze ga ik weer bestellen: https://www.zaadhandelvanderwal.nl/nl/s ... asse_frigo ik zie trouwens dat het weer kan dus ga ik zo direct doen haha. Ik had vorig jaar twee rassen besteld maar deze was echt veruit de lekkerste. Super grote zoete aardbeien <3 .

Heeft iemand trouwens ervaring met aardbeien in de kas? Buiten de kas heb ik eigenlijk geen ruimte mee :oo . Maar zit nu te denken dat het midden in de zomer misschien wel veel te warm wordt..

Roosje01

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 01:03

Grote zoette aardbeien klinkt heerlijk <3 :9

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 01:06

:') had vorig jaar een top oogst ,heb zakken vol aardbeien en later zakken met planten weggeven :+ . Momenteel is het plan de voortuin vol te zetten met aardbei (zo dik dat er geen ruimte is voor onkruid :+) , een bord erbij dat men lekker plukken mag :')

Project gaat al lekker in de voortuin

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 09:00

Ik heb nog heel veel aardbeien staan en die moeten allemaal nog verplaatst worden. Hier zitten ook nog kleine jonge uitlopers tussen. :9 :=

Maar dat stuk moet ook nog gespit worden behalve waar de schuur komt. :+ Ben wel benieuwd wanneer nu de blokhut geleverd gaat worden. En moet nog even 8 hoekprofielen halen 4 voor de schuur en 4 voor de opzet kas.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 17:49

Afbeelding
Voorste boompje is pruim (opal) en de achterste is appel (elstar).

Lijk mij sterk dat dit 2 jarige boompjes zijn. ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 18:34

Misschien een jaar of drie, ouder zijn ze volgens mij niet.
Ik heb zelf een tweejarige pruim staan die al 2,5 meter hoog is en al volop pruimen op had vorige zomer. Die is ongeveer dezelfde dikte als die van jou. Zal morgen eens een foto maken :j
Meestal worden de bloemen en vruchten er het eerste jaar af gehaald waardoor ze echt heel hard groeien op twee jaar tijd. De onderstam doet wel ook veel.

Wat leuk dat je blokhut er aan zit te komen. Echt fijn zijn die dingen!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 20:19

Dit zijn wel laagstammetjes en hoop toch echt niet dat ze 2,5 meter hoog worden, want dan moet er een grote trap komen ben maar een kleintje van 1.55. Ze mogen iets groter worden dan mij, maar niet veel groter. :=

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 20:25

Gewoon de top eruit knippen als ie een nieuwe aan gaat maken, dan komt dat goed :D
Ik heb mijn boompjes ook het liefst niet te hoog dus ik snoei ook redelijk rigoureus elke winter :=

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 20:31

Denk dat ik deze volgend jaar ook wel behoorlijk terug mogen snoeien voor nu mogen ze even zo blijven. Kan nog steeds geen keuze maken waar ik de boompjes wil hebben staan of voor de kas of toch meer naar achteren.....

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 21:23

Ik knip idd ook de hoge takken kort anders worden ze te hoog.

Al heeft de stoofpeer dit jaar echt klap gehad van de late vorst geen nieuwe scheuten en geen bloesem. Appelboom staat nog altijd deels in blad := dus die moet nog ff wachten op zijn snoeibeurt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 21:24

Ik probeer de boompjes altijd ergens te zetten waar ik schaduw wil hebben, bv aan de zuidkant van een schuurtje of kas of tegen de noordkant van mijn perceel. Als er maar geen schaduw op de moestuin zelf valt :D

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 21:38

Heeft er iemand tips of goede instructiefilmpjes over het snoeien van appelboompjes? Vorig jaar een goudrenet en een cox geplant, wel wat bloesem gehad, maar bevroren /3 -O- geen appeltje kunnen oogsten, in neem aan dat ik ze moet snoeien, maar weet niet hoe.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 22:33

Dat is het probleem dat ik nog niet weet waar ik grasveldje wil waar de boompjes in komen staan. Dan nog een tafeltje erbij tussen de boompjes en stoel erbij en heb gewoon een relax plekje. Maar wil eigenlijk de boompjes ook weer niet te dicht langs de kas hebben, want anders heeft die weer te weinig zon. <3

Nu zou ik grasveldje met boompjes ook een beetje in het midden kunnen zetten en bij de kas eerst randje aardbeien en struikjes kunnen doen. En dan andere randje bloemen (bijen en vlinder mengsel, enz.) en/of nog een randje aardbeien.

Eigenlijk een beetje vast zit aan waar de kas en schuur moeten komen anders heb ik extra kosten van een bouwvergunning nodig (150 euro 8)7 ).

Ceetje_bokt hoop mensen hebben last gehad van bevroren bloesem je zou bij late vorst eventueel vliesdoek over de boom kunnen doen om zo de bloesem af te dekken. Je heb soms ook van die speciale zakken die je over de boom kan doen.

En voor snoei tips ga naar YouTube en tik bovenin de regel appelboom snoeien en dan kan je filmpjes kijken hoe je het best kan snoeien.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 23:56

Mijn ouders hebben ook al jaren een kleine moestuin in hun tuin. Dus mijn ma komt meestal helpen dan wijst ze de takken aan die ik kan snoeien. Heb er nu wel zelf redelijk inzicht in gekregen, dus nu wil ik het zelf doen wel nog terwijl ze erbij staat om mij eventueel te corrigeren. Belangrijkste is om te kijken naar je uitlopers voor volgend jaar die wil je niet teveel naar binnen hebben groeien dus tak afknippen boven een uitloper naar buiten toe. En sommige uitlopers afknippen die onhandig groeien.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 01:53

8nnemiek schreef:
Waar haal je de aardbeienplantjes, weissjee?
Ik moet er ook weer aanschaffen.
Had een aantal jaren geleden een geweldig adres van marktplaats, een honbyist die plantjes verkocht voor 25 ct per stuk, maar weet niet meer wie het was helaas.

Je kunt het beste worteltjes kopen die kosten vaak max 10ct per stuk. Komen uit de koeling/diepvries en als je ze dan einde zomer of einde winter plant slaan ze gelijk aan

En wb het snoeien/te groot worden van fruitboompjes... uitbuigen!! Zolang er geen harttak meer is kan ie weinig de hoogte in. En horizontalere takken geven ook nog eens meer vrucht dus 2 vliegen in 1 klap

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 08:58

Frigo noemen ze dat toch, Dorine? 10ct?! :wow: Als je er eentje tegen komt waar ze voor die prijs verkopen hoor ik het graag!
Ik kom ze alleen vanaf 50 cent tegen, de meeste zelfs tegen de euro per wortel 8)7

Goede tip inderdaad, dat uitbuigen. Zet je die gewoon met een touwtje vast?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 10:42

Ik koop ze nooit online dus daar heb je niks aan haha
Ja touwtje aan de tak, andere eind van de tak om een baksteen knopen op de goede lengte en dan moet de baksteen op de grond liggen en de tak hierdoor horizontaler buigen

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 12:24

Ben niet Jungheim geweest nog hoor Roosje vond het iets te slecht weer. _-:(

Gisteren wel even nog snel voor het weer slechter werd randje gespit en vanmiddag even wat hout halen en dan op de tuin dumpen en gelijk alles controleren. Denk niet dat het veel word vandaag om iets te doen. -O- :=

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 14:25

Oh geen haast mijn tuin lijkt de laaste weken meer op een zwembad dan een tuin met al die regen en sneeuw dus kan er toch niks in doen de grond is veel te nat. En moet eerst nog wat sparen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 14:41

Ja alles is echt extreem nat..... -O-

Op spade diep kom er al water in te staan en dan houden ze hier op het moment bewust waterstand extreem laag ook nog.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-17 16:02

ik wou mijn bak nog volscheppen met compost, maar niks lukt nu, heb een gescheurde pees in mijn arm en moet ermee rusten ;(

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 16:26

Das rot zeg beterschap.
Ik lig al 4 dagen plat met de griep ondanks griepprik ook fijn in mijn mini vakantie van 6 dagen -O- morge moet ik weer werken. Had ff mijn bomen wintersnoei willen geven maar dat is er nu ook niet van gekomen.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-17 17:28

ook beterschap roosje, griep heerst weer, jammer van je vakantie ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 17:41

:(:) gaat goed hier

Kan niet wachten tot weer wat verbeterd en ik even bezig kan buiten , graven tot ik een ons weeg :):) . Zand dump ik mooi bij de konijnen in de ren

Afbeelding

Bij het houten hek stopt de ren van de konijnen ,kan genoeg zand heen :))

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 19:07

En konijnen zijn er vast blij mee. :j

Nou kan nu dus moersasplantjes gaan kweken. -O-

Heb maar wel alle prei eruit gehaald en heb nu alleen nog koolraap staan. De andijvie die nog staat is voor de compostbak. En heb wat hout gekocht en gelijk naar de tuin gebracht. Dus kan begin maken met omheining. *\o/*

Afbeelding