Laura82 schreef:Oh wauw, dat wist ik allemaal niet. Bij die eerste optie, met de krachtsport, raak je dan niet uit ketose?
En hoe lang is die korte periode dan?
Een nacht me volstoppen met koolhydraten moest ik maar niet doen haha, heb mn slaap veel te hard nodig

Waarom is dat 's nachts? Doet je stofwisseling dan iets anders oid?
Leerzaam dit
Ik raakte vanuit gewoon gezond eten naar kha in ongeveer 48 uur in ketose, maar dat zal waarschijnlijk afhangen van de hoeveelheid khd die je daarvoor gegeten hebt oid?
Het principe is me ook nog niet helemaal duidelijk, je kan eens googlen op carb backloading, carb nite en carb cycling. Ik ben mezelf er ook nog op aan het inlezen. Het idee is dat je met de krachtsport zorgt dat je volledig insulinegevoelig bent (krachtsport verhoogd de insulinesensitiviteit) en dan dus je vol voeden met koolhydraten, hierdoor zou je de insuline direct gebruiken voor opbouw van spiermassa en niet als vetopslag. Het heeft daarnaast ook iets te maken met herstel van hormonen en verzadigingsgevoel en het hormoon cortisol en daar zit ook de reden dat het eten 's avonds moet maar hoe en wat weet ik niet. Ik lees er veel hele goede verhalen over maar begrijp het principe nog niet helemaal en heb er al helemaal (nog) geen ervaring mee dus doe er even mee wat je wil
ik kom er op terug als ik meer weet en wellicht als ik het heb uitgeprobeerd als jullie mee willen genieten haha.
http://www.simpel-afvallen.nl/carb-backloading/ Naar mijn idee het helderste verhaal dat ik tot nu toe hierover heb gevonden. Jou vragen heb ik ook nog voor een deel, o.a. Waarom je dan niet direct uit ketose valt en daar wil ik eerst antwoord op hebben voor ik er aan begin denk ik.
En hoe lang je er over doet hangt af van je insulinegevoeligheid en de hoeveelheid koolhydraten inderdaad.
gribaldi schreef:Ik snap echt niks van je uitleg over ketose, sec
Is er een artikel waar in staat hoe of wat misschien?
Ik ben de draad even kwijt...
Je lichaam gaat in ketose omdat je hoeveelheid khd mindert?
Wat snap je niet? Ketose is een toestand die ontstaat omdat onze hersenen alleen kunnen leven van glucose. Glucose komt uit koolhydraten. Dus als je geen koolhydraten eet hebben je hersenen een grandioos probleem en zouden ze doodgaan
gelukkig heeft ons lijf daar iets op bedacht, namelijk een toestand waarbij uit vetten alsnog die glucose gehaald kan worden en die toestand heet ketose. Maar aangezien het veel makkelijker is om glucose uit khd te halen zal je lichaam direct weer terugspringen in normale stofwisseling als je teveel khd eet. Of bedoelde je iets anders en snapte je dit al, haha, sorry
Laura82 schreef:Ik ben even kort aan het googlen geslagen, maar lijkt vooral gebruikt te worden bij flinke krachtsport/bodybuilding, heeft het wel ook nut/kan het als je dat niet heel fanatiek doet?
In 1 van die stukjes las ik ook dat groenten niet meetellen in je khd, maar zelf heb ik altijd geleerd dat alle khd meetellen?
Het maakt niet uit, zolang je maar traint rond de 70% van je maximum dus wel serieuze krachttrainig en niet bij pumpen of 100x crunchen oid.
Groente tellen idd gewoon mee, geen idee waarom dat ergens staat.
Oke, heel verhaal haha. Sorry