Aanrommelaars met koolhydraatarm?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

M_D_H

Re: Aanrommelaars met koolhydraatarm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 12:40

Maakt niet uit!

Belsje wat een debiel. Belachelijk gedrag zeg! Succes er mee!

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 13:21

Ik zit een beetje in dubio, begin september is onze trouwdag. Normaal gaan we altijd lekker uit eten, en dan echt lekker uitgebreid. Twijfel een beetje of dat gewoon een cheatdag wordt, of dat we wat anders gaan doen. Me inhouden heb ik eigenlijk niet zo'n zin in als ik naar ons favoriete restaurant gaan, juist de toetjes zijn het lekkerst :9 :') Lastig lastig, verstand versus gevoel...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 13:25

ik zou er voor gaan, beperken tot die ene maaltijd koolhydraten eten. Als je krachttraining doet zou je daarvoor een flinke krachttraining kunnen doen en dan die maaltijd kiezen voor alleen snelle koolhydraten (dus geen bruine rijst/aardappels e.d. maar wel toetjes enzo) en dan kun je er zelfs aardig profijt uithalen. Doe je geen krachttraining is het iig interessant om te zien hoe snel je weer terug in ketose bent, zegt een hoop over hoe gevoelig je lichaam reageert :)
Je zal iig niet slechter worden er van, over het algemeen reageert het lichaam juist goed op ineens een refeed van snelle koolhydraten.

Ik heb net een noten/rozijnen twister bij de AH gehaald. Die dingen zijn zo lekker en ga ik zo missen straks -O- Heb uitgebreid afscheid genomen van hem hahaha :')

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 13:34

Jeetje Belsje :oo Wat een sukkel zeg, je zou bijna wensen dat je zijn auto een zetje had gegeven 8)7
Je mag blij zijn dat je hem kwijt bent geloof ik :(:)

@Laura82, als dat je vaste jaarlijkse cheatdag is, gewoon doen hoor! :j
Ik laat op m'n verjaardag mijn zelfgebakken appeltaart e.d. ook niet staan. Die vaste cheatdagen zijn juist iets om naar uit te kijken voor mij, en vaak geeft het wat extra motivatie om ervoor of erna even beter op te letten.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 13:37

Thnx! Ik doe geen krachtsport, tenminste, niet echt. Beetje paar apparaatjes in de sportschool, maar niets echt zwaars. Maar ben idd wel benieuwd hoe snel ik weer in ketose ben, da's wel een goeie.
Ik was na de verjaardag van mn sm zondag uit ketose, maar echt net aan denk ik, want de volgende avond was ik alweer in ketose. Ben wel benieuwd hoe dat is na veel meer koolhydraten O:) :D
En ja, het moet soms natuurlijk ook kunnen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 14:35

sowieso is het goed om eens in de zoveel tijd te refeeden, vanuit ketose doe je dat dus het beste na een flinke portie krachtsport op 70% van je kunnen, omdat je dan het meest gevoelig bent voor insuline. En dan een korte periode veel snelle suikers eten tot je gaat slapen na iedere keer krachttraining. Andere optie die veel gebruikt wordt is 1x in de week zo'n refeed pakken (carb nite) en dan gewoon een volle nacht je volstoppen met suikers haha. Schijnt ontzettend goed te zijn als je spiermassa op wil bouwen, maar het hangt of staat wel bij hoe snel je weer in ketose komt.
Ik las afgelopen week een verhaal van een dame die op die manier totaal geen resultaat boekte, tot ze er achter kwam dat 1 sushimaaltijd er al voor zorgde dat ze 8dagen nodig had om alle glucose op te gebruiken. Dan is 1x per week je vol stoppen met koolhydraten niet handig, laat staan vaker :o

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 14:46

Oh wauw, dat wist ik allemaal niet. Bij die eerste optie, met de krachtsport, raak je dan niet uit ketose?
En hoe lang is die korte periode dan?
Een nacht me volstoppen met koolhydraten moest ik maar niet doen haha, heb mn slaap veel te hard nodig :') Waarom is dat 's nachts? Doet je stofwisseling dan iets anders oid?
Leerzaam dit :D

Ik raakte vanuit gewoon gezond eten naar kha in ongeveer 48 uur in ketose, maar dat zal waarschijnlijk afhangen van de hoeveelheid khd die je daarvoor gegeten hebt oid?

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 15:13

Ik snap echt niks van je uitleg over ketose, sec :+

Is er een artikel waar in staat hoe of wat misschien?
Ik ben de draad even kwijt...

Je lichaam gaat in ketose omdat je hoeveelheid khd mindert?

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 15:23

Ik ben even kort aan het googlen geslagen, maar lijkt vooral gebruikt te worden bij flinke krachtsport/bodybuilding, heeft het wel ook nut/kan het als je dat niet heel fanatiek doet?

In 1 van die stukjes las ik ook dat groenten niet meetellen in je khd, maar zelf heb ik altijd geleerd dat alle khd meetellen?

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 15:29

Ik tel khd uit groenten wel. 20 a 30 gram kh waarvan 2/3e uit groente.

En ik ben al een ruime week aan het refeeden :oo
Zit even bijzonder slecht in mijn velletje en al die kh helpen niet mee.
Hopelijk morgen weer de discipline om te kick starten / herpakken

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 15:33

Ik lees even mee om ideeën op te doen van jullie eetlijstjes. Wil eigenlijk wel gezonder gaan doen en minderen met suikers, maar alles is zo lekker. := Ik ben vooral verslaafd aan chips en brood. Of te wel ik heb gewoon een schop nodig. :')

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 15:45

Sannanasje :(:)

Meliaforever *schop* :D

Ok, dan maar een lijstje voor inspiratie :D
O: Shake, 2 plakjes kipfilet
T: Griekse yoghurt
L: Veldsla, tomaat, tonijn en mayo
T: komkommer en paprika
A: shoarma, ijsbergsla, zelfgemaakte knoflooksaus en nog groenten, weet nog niet wat.

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 15:52

Dankje voor de schop :D

Gelijk maar een vraag; welke yoghurt kan je het beste nemen en die ook nog een beetje smaakvol is? Ik zie altijd zo veel pakken staan in de supermarkt. :=

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 16:08

Ik neem zelf altijd Griekse yoghurt, omdat deze hoog is in eiwit (lang verzadigend) en vet (mag bij khd arm). Ik kijk gewoon op alle verpakkingen waar de minste khd inzitten :')

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 16:10

Ik denk dat dat gewoon een kwestie van uitproberen is. Ik ben ook gek op Griekse yoghurt maar las hierboven al een aantal mensen die dat niet met me eens zijn :+

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 16:17

Er zit best veel smaakverschil in yoghurt. Die van de lidl (de pakken) smaken erg raar en ook die van de jumbo dacht ik. Ik vind de volle mild van melkunie lekker. Er staat nu ook op dat die is uitgeroepen tot de lekkerste maar dat geloof ik nooit zo, die leuzen.

Voor de mensen die lactose intolerant zijn, er zijn lactase druppels te koop. 6 druppen in je yoghurt en 24u laten staan en de lactose is voor e afgebroken.
Laatst bijgewerkt door F_Orumster op 10-08-16 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 16:21

Dat zeggen ze allemaal :+

Ik heb nu Griekse yoghurt van de lidl, zo'n emmer, die vind ik lekker! Alleen helaas wat minder hoog in eiwitten dan ik zou willen. Vorige keer had ik bij de Vomar ook een emmer gehaald, ook prima. Volgende keer is die van zaanse hoeve (AH) aan de beurt denk ik :D

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 16:24

Hier even een wijziging in mijn lijstje :+.

O: 50 gram Skyr bosvruchten
t: handje noten
L: 2 gebakken eitjes met kaas en een
kommetje kaassoep
t: carpaccio <3
A: nog geen idee :+

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 16:30

Oehh kaassoep klinkt lekker, hoe maak je dat? O:)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 16:37

Laura82 schreef:
Oehh kaassoep klinkt lekker, hoe maak je dat? O:)

Dit was op mijn werk, geen idee of het heel laag zit in koolhydraten (hoop het wel)
Heb het ook een keer zelf gemaakt. Volgens mij groentebouillon als basis gebruikt en daar smeerkaas aan toegevoegd :+

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 17:03

Laura82 schreef:
Oh wauw, dat wist ik allemaal niet. Bij die eerste optie, met de krachtsport, raak je dan niet uit ketose?
En hoe lang is die korte periode dan?
Een nacht me volstoppen met koolhydraten moest ik maar niet doen haha, heb mn slaap veel te hard nodig :') Waarom is dat 's nachts? Doet je stofwisseling dan iets anders oid?
Leerzaam dit :D

Ik raakte vanuit gewoon gezond eten naar kha in ongeveer 48 uur in ketose, maar dat zal waarschijnlijk afhangen van de hoeveelheid khd die je daarvoor gegeten hebt oid?

Het principe is me ook nog niet helemaal duidelijk, je kan eens googlen op carb backloading, carb nite en carb cycling. Ik ben mezelf er ook nog op aan het inlezen. Het idee is dat je met de krachtsport zorgt dat je volledig insulinegevoelig bent (krachtsport verhoogd de insulinesensitiviteit) en dan dus je vol voeden met koolhydraten, hierdoor zou je de insuline direct gebruiken voor opbouw van spiermassa en niet als vetopslag. Het heeft daarnaast ook iets te maken met herstel van hormonen en verzadigingsgevoel en het hormoon cortisol en daar zit ook de reden dat het eten 's avonds moet maar hoe en wat weet ik niet. Ik lees er veel hele goede verhalen over maar begrijp het principe nog niet helemaal en heb er al helemaal (nog) geen ervaring mee dus doe er even mee wat je wil :o ik kom er op terug als ik meer weet en wellicht als ik het heb uitgeprobeerd als jullie mee willen genieten haha.
http://www.simpel-afvallen.nl/carb-backloading/ Naar mijn idee het helderste verhaal dat ik tot nu toe hierover heb gevonden. Jou vragen heb ik ook nog voor een deel, o.a. Waarom je dan niet direct uit ketose valt en daar wil ik eerst antwoord op hebben voor ik er aan begin denk ik.
En hoe lang je er over doet hangt af van je insulinegevoeligheid en de hoeveelheid koolhydraten inderdaad.

gribaldi schreef:
Ik snap echt niks van je uitleg over ketose, sec :+

Is er een artikel waar in staat hoe of wat misschien?
Ik ben de draad even kwijt...

Je lichaam gaat in ketose omdat je hoeveelheid khd mindert?

Wat snap je niet? Ketose is een toestand die ontstaat omdat onze hersenen alleen kunnen leven van glucose. Glucose komt uit koolhydraten. Dus als je geen koolhydraten eet hebben je hersenen een grandioos probleem en zouden ze doodgaan :+ gelukkig heeft ons lijf daar iets op bedacht, namelijk een toestand waarbij uit vetten alsnog die glucose gehaald kan worden en die toestand heet ketose. Maar aangezien het veel makkelijker is om glucose uit khd te halen zal je lichaam direct weer terugspringen in normale stofwisseling als je teveel khd eet. Of bedoelde je iets anders en snapte je dit al, haha, sorry :D

Laura82 schreef:
Ik ben even kort aan het googlen geslagen, maar lijkt vooral gebruikt te worden bij flinke krachtsport/bodybuilding, heeft het wel ook nut/kan het als je dat niet heel fanatiek doet?

In 1 van die stukjes las ik ook dat groenten niet meetellen in je khd, maar zelf heb ik altijd geleerd dat alle khd meetellen?

Het maakt niet uit, zolang je maar traint rond de 70% van je maximum dus wel serieuze krachttrainig en niet bij pumpen of 100x crunchen oid.
Groente tellen idd gewoon mee, geen idee waarom dat ergens staat.

Oke, heel verhaal haha. Sorry :+

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 17:09

Bedankt voor je hele verhaal, vind het super leerzaam!! Ik lees wel een hoop op internet, maar vind het lastig zin van onzin te onderscheiden. Dit maakt het allemaal wat helderder.
Die carb nite laat ik nog maar ff zitten :') Zolang ik vermoed insulineresistent te zijn lijkt dat me geen handige zet, na gelezen te hebben wat jij schrijft :')

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 17:12

Ja en sommige zeggen juist dat het geweldig werkt voor die groep, daarom wil ik het eigenlijk graag gaan proberen. Maar dan is het dus wel interessant om te weten hoe snel je weer in ketose zit want als je daar 8dagen over doet na een berg koolhydraten en je iedere week carb nite doet.. Dan schiet dat niet op lijkt me :+
Voorlopig eerst maar eens kijken hoe ketose op zichzelf me bevalt en dan ga ik er wel eens een carb nite i gooien en zien wat mijn lijf daar van vindt.

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 19:11

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 21:17

Das een idee ja, misschien is light cola ook best oké :P IKEA verkoopt ze ook.

Belsje, wat een mafkees, die ex van jou!

Raar gegeten vandaag. Moest vanmorgen naar het ziekenhuis, onderweg m'n bakje kokosyoghurt met aardbeien, pecannoten en bosbessen gegeten, daarna alles snel snel snel door naar de bios, daar hadden ze NIETS kha!! Had zo'n trek om 16.00 uur, dat ik een handje chippies van zoonlief heb gepakt. Daarna langs de Mac gereden voor een maestro burger zonder broodje... net nog wat olijven, salami, cervelaat, blauwschimmelkaas en asperges op. Ben benieuwd wat de weegschaal hier van gaat vinden morgen.