Amber Albarda, gezond eten!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Taartje

Re: Amber Albarda, gezond eten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 17:20

Dr organic is ook totaal niet natuurlijk helaas...

Ik koop het via heelnatuurlijk.nl (hebben ook make up)
Ecco-verde.com voor badger producten.
Werfzeep.nl voor de zeepjes.

Kokosolie moet je dun opsmeren en trekt heel snel in! Zeker niet te vet.

Oja op voedzo.nl en eetgoedvoeljegoed.com vind je ook tips om o.a zelf tandpasta en deodorant te maken.
Ik heb zelf deo gemaakt en werkt super

Ik ben zelf begonnen met natuurlijke producten voor ik met het eten begon.
Het is erg moeilijk om goede echt natuurlijke producten te vinden en je wordt ook vaak verkeerd ingelicht.

_Maart_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 19:07

Die sites zien er goed uit, dank je!
Echt zonde dat je inderdaad verkeerd wordt ingelicht.. :(

@Taartje, heb je met jouw shampoo last van veel klitten?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 19:22

_Maart_ schreef:
@Taartje, Ah nee he, ik heb me nog zo laten voorlichten bij de drogist (zij deed zelf ook aan amber), maar helaas... Ik ga het nu in ieder geval wel opmaken, want was alsnog pittig prijzig! Ik zal je merken eens opschrijven en kijken of ik het ergens kan krijgen... Waar heb jij het gekocht?

@Sonja, ik heb ook droog, pluis én krullen! Dus die shampoo ga ik zeker onthouden :) De glans is vaak ook ver te zoeken helaas. Waar heb je die gekocht..?

Is kokosolie trouwens niet heel vet voor je gezicht..?

Make-up is voor mij ook alleen wat mascara, met uitgaan wat oogpotlood en voor de vervelende plekjes een klein beetje foundation. Maar make-up is niet conserveermiddel vrij te krijgen zeker? Is natuurlijk niet bepaald natuurlijk haha.

Vind het zelf nog wel een lastig onderwerp, aangezien ik niet zo wijs wordt uit de achterkant van de potjes en tubes... Weet alleen dat als er getallen bij staan het niet goed is :+

de tuinen, hij is heel regelmatig in de aanbieding , hier glanst het sinds die shamppo en conditioner de pan uit .
tis nog nooit zo lang geweest als het nu is :)

helemaal natuurlijk is het misschien niet , maar wel silliconen en parabenen vrij+ zeepvrij, dat is voor mijn haar voldoende en ik heb echt drama haar

Taartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 19:36

_Maart_ schreef:
Die sites zien er goed uit, dank je!
Echt zonde dat je inderdaad verkeerd wordt ingelicht.. :(

@Taartje, heb je met jouw shampoo last van veel klitten?

Toen ik nog moest ontwennen van mn normale shampoo had ik wel wat meer klitten.

Nu gebruik ik de shampoozeep en heb er amper last van, en ik heb megadik haar.
Als je naspoelt met een scheut appelazijn verdunt met een glas water wordt je haar superglad en helemaal goed doorkambaar.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 09:08

Als je haar zo klit, is het waarschijnlijk erg droog. Je kunt eens proberen om een haarmasker te maken van olie (olijf, amandel of kokos) en dat twee keer per week of zo een hele nacht laten zitten (badmuts op). Droog haar kun je ook in voeding zoeken (te weinig vet?). Zelf gebruik ik dagelijks brandnetelshampoo en af en toe een oliemasker.

Voor mijn huid gebruik ik eigenlijk alleen nog amandelolie. Wat een geweldig spul vind ik dat! Google maar een over. Voor mijn gezicht gebruik ik het ook. Om oogmake-up te verwijderen, als dag- en nachtcreme etc. Dan heb ik nog rozenwater, dat gebruik ik als tonic op een watje. En ik heb het in een sprayflacon zitten, vooral zomers ben ik hieraan verslaafd, heerlijk verfrissend even in je gezicht sprayen en het ruikt lekker!

Verder douchegel of facewash gebruik ik niet, maakt mijn huid alleen maar droog. Schrubben kun je met zout doen en gezichtsmaskers kun je zelf maken van bijvoorbeeld avocado, honing, yoghurt. Genoeg receptjes te vinden. Ik ben tegenwoordig veel goedkoper uit, met een fles rozenwater bijvoorbeeld doe ik meer dan een jaar. En van olie heb je maar heel weinig nodig omdat het zo vet is.

Ik heb vroeger acne gehad, dus ik ben altijd heel voorzichtig met wat ik op mijn huid smeer, ben nu erg tevreden. Enige slechte dat ik doe is het verven van mijn wenkbrauwen en wimpers.. maar dan hoef ik geen make up meer te gebruiken verder.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 09:10

Vanochtend ontbeten met een smoothie van avocado, banaan en amandelmelk, jammie!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 09:13

Esther_ schreef:
Misschien moet ik toch maar eens de geitenjoghurt gaan proberen. Het is meer het idee dat het niet lekker is, omdat geiten stinken :-)

Maar Amber is toch helemaal niet 'tegen' koemelkyoghurt?

Wel is ze niet zo gelukkig met koemelk, maar de yoghurt is gefermenteerd dus dat is dan toch weer prima.

Of kunnen jullie er zelf niet zo goed tegen?

Taartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 19:07

Ik ben allergisch voor koemelk dus voor mij is het sowieso niet anders ;)

Ik dacht dat amber juist liever geitenzuivel had, maar het is al een tijdje geleden dat ik het eerste boek heb gelezen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 09:18

Ik heb het er vorige week nog met haar over gehad na een lezing waarin ze koemelk aanstipte.

Ik eet veel (en graag) yoghurt dus vroeg haar hoe ze daar dan tegenaan keek. Toen vertelde ze dus dat yoghurt dermate gefermenteerd is en goede bacterien bevat dat daar niets mis mee is.

_Maart_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 19:42

@Amaris, ik mis melk/yoghurt helemaal niet, vind het niet zo lekker, dus dan stap je er sneller vanaf! Wel maak ik gewoon sausjes met griekse yoghurt hoor, maar voor bijv mn smoothie gebruik ik amandel- of hazelnootmelk, omdat ik daar zelf meer smaak aan vind zitten :)
Volgens mij staat in haar boek ook dat ze tegen koemelk is maar niet tegen yoghurt...

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 08:17

Ik vind smoothie's te.... vloeibaar. Wel heel lekker, maar niet als ontbijt of lunch. Dan heb ik na een uur weer honger. Dan eet ik veel yoghurt (turkse) met havermout. Dat vult dan toch weer net iets beter.

_Maart_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 08:25

Dat had ik eerst ook! Moet toch wel minimaal 4 uur op mijn ontbijtje kunnen teren, daarom doe ik minimaal 50gr groente en een hele zoot havermout erin, zal zo'n 20 gram zijn.
Als je ze te vloeibaar vindt kan je er ook gewoon minder vocht bij doen? Dat maak je natuurlijk helemaal zelf uit. Wel doe ik er zelf altijd melk bij omdat ze dan wat romiger worden, met alleen water vind ik ze te waterig.

Edit: je zou ook yoghurt ipv melk/water kunnen gebruiken, dan wordt hij nog dikker :j

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 08:31

_Maart_ schreef:
Dat had ik eerst ook! Moet toch wel minimaal 4 uur op mijn ontbijtje kunnen teren, daarom doe ik minimaal 50gr groente en een hele zoot havermout erin, zal zo'n 20 gram zijn.
Als je ze te vloeibaar vindt kan je er ook gewoon minder vocht bij doen? Dat maak je natuurlijk helemaal zelf uit. Wel doe ik er zelf altijd melk bij omdat ze dan wat romiger worden, met alleen water vind ik ze te waterig.

Edit: je zou ook yoghurt ipv melk/water kunnen gebruiken, dan wordt hij nog dikker :j

oh! dat is een idee.... :j

wat voor groenten doe je er in? Ik kan met fruit vanalles verzinnen maar groenten vind ik (nog) moeilijk

_Maart_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 08:38

Vanochtend had ik andijvie-banaan-kiwi-mango, omdat de havermout op is, anders laat ik de kiwi weg.

Meestal neem ik een basis als groenten van: spinazie/andijvie/ijsbergsla (van die voorgewassen uit een zakje, lekker makkelijk!), en dan een banaan voor de binding en het maskeren van de groentesmaak en dan nog wat aardbei of mango uit de vriezer (kan je kopen in de supermarkten) zodat je echt een smoothie idee krijgt ! :)
Ik doe er dan zelf amandel of hazelnootmelk bij met water, maar jij kan bijvoorbeeld yoghurt doen, evt met een beetje water. En dan havermout! Ik doe iets van 15 a 20gr, maar hoe meer havermout hoe meer vocht erbij moet, anders wordt het een beetje een 'melerig smaakje'.

Ohja! Van de winter ga ik de boerenkool uit zak ook nog uitproberen, ben benieuwd. Snijbiet (de bladeren) is ook erg lekker!

tweede keer ohja! Rucola, veldsla of bleekselderij kan ook, al vind ik bleekselderij al snel overheersend. Rucola geeft een beetje een peperig smaakje, er is ook een groene smoothie forum hier op bokt, daar las ik net dat je ook gewoon brocolli, bietjes of komkommer kan gebruiken.

_Maart_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 16:59

Wat gebruiken jullie als vervanger voor panneermeel?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 17:19

Ik gebruik nooit paneermeel.

_Maart_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 17:54

Wat gebruik je dan in bv hartige taart tegen vocht, appeltaart of in gehaktballetjes..?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 19:09

De eerste maak ik nooit en paneermeel in een appeltaart? Dat ken ik niet.
Gehaktballen maak ik gewoon zonder paneermeel.
Ik eet overigens ook geen gepaneerd vlees, dat paneermeel slurpt al het vet op

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 20:00

Wat bedoel je met tegen vocht? Paneermeel is toch juist om vocht vast te houden? Hartige taarten maak ik nooit.

De buitenkant paneren kun je wel makkelijk vervangen. Kruidenkorst of notenkorst bijvoorbeeld. (Korst is een vies woord :P )

Karin, zijn jouw gehaktballetjes dan niet kurkdroog?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 20:04

Nee, waarom zou een bal zonder paneermeel droog moeten zijn?

_Maart_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 20:39

Dat bedoel ik inderdaad Dani, dat ze vocht vasthouden, waardoor bijvoorbeeld je hartige taart met andijvie (wat veel vocht loslaat) droger houdt.

Ik wist het ook niet van de appeltaart, maar mn moeder gaf het laatst als tip en uitgeprobeerd, best lekker!

Totdat ik er met gehakballetjes draaien achter kwam dat er glucosestroop (zoiets) in de paneermeel zit...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 21:28

gewoon brood drogen en in de foodprocessor malen , volila, paneermeel.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 06:40

KarinvdM schreef:
Nee, waarom zou een bal zonder paneermeel droog moeten zijn?

Omdat paneermeel zorgt dat het vocht wordt vastgehouden en ze dus lekker sappig blijven :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 07:30

dat lukt ook zonder paneermeel hoor :)

Monnie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 13:35

Inderdaad. Paneermeel is echt nummero 1 onzinvoedingsstof.