De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 13:47

Kippen. :D

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 13:53

lisa_pluisje schreef:
kohtje schreef:
Hebben jullie de tip tegen slakken? Al twee jaar zijn mijn pompoenen mislukt.

Eierschalen door je grond harken, is scherp, houden ze niet van, schaaltjes bier neer zetten, verzuipen ze stomdronken, slakken plukken en aan kippen voeren, bakken in knoflookboter :D

Eierschalen ga ik proberen die hebben we er genoeg. Vorig jaar had ik dagen dat ik 200 slakken ving,de kippen moesten ze niet eens.
Bier werkte niet en ja ik ben gek op slakken met knoflook!

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 13:54

goeroe schreef:

Heb er 17 :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 13:54

Evelijn schreef:
Zelfs als je de coniferen eruit hebt zul je nog best wel een tijd (enkele jaren) last hebben van het wortelstelsel (die krengen gaan niet heel diep maar wel alle kanten op) Heb twee jaar geleden coniferen eruit laten halen.. eruit getrokken door een vrachtwagen met grijper... (denk niet dat je dat lukt in je achtertuin)
Aan een schutting kan je dan wel ook verschillende dingen hangen... verticaal tuinieren is helemaal hip
[ Afbeelding ]

Die wil ik :oo :D

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 14:05

kohtje schreef:
goeroe schreef:

Heb er 17 :D

Jammer dat ze hun werk niet doen, ik zou ze ontslaan en andere nemen! }> Misschien is het een idee om iets anders te planten wat slakken nog lekkerder vinden, zodat ze dat opvreten en je pompoenen met rust laten? Zo had ik bijvoorbeeld vorig jaar veel Oost-Indische kers tussen mijn pompoenen staan in een poging luizen en rupsen bij mijn andere planten weg te houden. Of slakken daar ook van houden weet ik niet, maar ik heb in elk geval geen last gehad van slakken bij mijn pompoenen. Valt te proberen dus. Als het niet werkt dan verzachten de mooie bloemen het verdriet misschien een beetje. :Y)

8nnemiek

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 14:08

Zometeen eens kijken wat de temperatuur in de kas nu is. Daar heeft al de hele dag de zon op gestaan, dus ik denk dat de plantjes daarbinnen heel blij zijn nu :D

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 14:08

Slakken vreten hier alle irissen altijd op. Ze knagen gewoon de bloemstelen door!
En idd.... ik geloof dat ik nu maar eens kommetjes met bier ga plaatsen want het zijn ieder jaar afgekloven irissen.

Zouden kippen slakken in bier lusten? *\o/*

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 14:10

Haha, zijn ze dan niet meer weg te slaan bij de irissen :)) Verslaafd aan de slakken :')

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 14:12

Mijn kippen kunnen wel goed onkruid wieden! Oostindische kers heb ik ook altijd.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 14:12

Ik heb net gelezen dat slakken juist een hekel hebben aan Oost-Indische kers:

Citaat:
Er is een goede kans dat de geur van Oostindische kers, salie, hysop, tijm, knoflook en tomaat slakken op een afstand houdt. Deze kruiden kunnen geplant of uitgestrooid worden op plekken die je zoveel mogelijk slakvrij wilt houden. (Bron.)

Pompoenen tussen Oost-Indische kers planten zou dus best kunnen werken. :D

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 14:15

kohtje schreef:
Mijn kippen kunnen wel goed onkruid wieden!

Zijn ze toch nog ergens goed voor. :D Die van mij zijn helaas ook goed in kruiden wieden. -O-

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 14:18

Zou ik me hier mogen melden?

Ik heb zelf een kleine tuin bij mijn ouders (ik woon nog thuis) en voornamelijk een vlindertuin. Maar ook een gedeelte met groeten..

Dit jaar ben ik gaan werken op een zorgboerderij en ik ben bezig met een plan te maken voor een moesttuin.
Nu is het zo dat de mensen dementerend zijn, en lichamelijk niet allemaal mee kunnen helpen. Dat hoeft ook niet. Maar er zijn er enkele die dat wel willen.

Ik wilde sowiso een keer suikermaïs zetten voor de mensen. En verder gewoon standaard dingen zoals wortels, sla soorten , boerenmoes, spruitjes.

Iemand nog meer leuke onmisbare suggesties voor mensen die vooral dingen van vroeger herrineren? De tuin is ong 49m2. 7 bij 7.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 14:20

Jolandaa_ schreef:

Ik heb zelf een kleine tuin bij mijn ouders (ik woon nog thuis) en voornamelijk een vlindertuin. Maar ook een gedeelte met groeten..

Dit jaar ben ik gaan werken op een zorgboerderij en ik ben bezig met een plan te maken voor een moesttuin.
Nu is het zo dat de mensen dementerend zijn, en lichamelijk niet allemaal mee kunnen helpen. Dat hoeft ook niet. Maar er zijn er enkele die dat wel willen.

Ik wilde sowiso een keer suikermaïs zetten voor de mensen. En verder gewoon standaard dingen zoals wortels, sla soorten , boerenmoes, spruitjes.

Iemand nog meer leuke onmisbare suggesties voor mensen die vooral dingen van vroeger herrineren? De tuin is ong 49m2. 7 bij 7.

Ben je de hele dag hallo aan het zeggen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 14:28

Sja, zoveel vlinders, die moet je toch allemaal even gedag zeggen he :))

Jolandaa, je moet eens googlen op "vergeten groenten", kom je heel veel groente en fruit tegen van vroeger, dat is misschien erg leuk voor die oude mensen!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 14:48

zijn er hier nog liefhebbers voor schorseneren?, heb een zakje zaad liggen, nog dicht, maar vind zelf schorseneren geen bal aan dus...wie wil :+

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 15:16

Jolandaa_ schreef:

Groenlof, diverse koolsoorten, raapsteeltjes, pastinaak.... Of kijk hier eens: http://www.vergeteneten.nl/

@kohtje: inderdaad scherp spul neerleggen zoals grind (op worteldoek), houtsnippers. Misschien dat hooi of stro ook wel helpt. Leg ik er hier sowieso altijd onder tegen het rotten van de pompoenen die op de grond liggen. Zout strooien kan ook, houd je plasjes water over <<)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 15:43

Laten jullie de kippen loslopen in de moestuin? Gaat dat goed?

Coniferen zijn niet moeilijk uit de grond te halen hoor, die wortelen heel ondiep, maakt niet uit hoe groot ze zijn. Als je de grond rondom een beetje uitgraaft en dan met een scherpe spade de wortelen zoveel mogelijk afsteekt, kun je ze een stevig touw en een paar grote kerels zo uit de grond trekken, als je alleen bent wil het ook als je iets als hefboom gebruikt, of gewoon de auto.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 15:45

Heb een kweekkas voor pompoenen, weet iemand hoe groot die ongeveer moeten zijn voordat je ze over kan planten, ze schieten nl uit de grond op t moment, je ziet ze haast groeien?

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 15:56

anneliesdj schreef:
Laten jullie de kippen loslopen in de moestuin? Gaat dat goed?

Hier gaat het meestal vrij goed, maar jonge plantjes zijn echt niet veilig, dus daar zet ik tijdelijk gaas over of ik plant het ergens waar de kippen niet kunnen komen. Het zijn gelukkig geen vliegers, dus een stukje gaas waar ik zelf nog met gemak overheen kan stappen is voldoende. Natuurlijk pikken ze her en der wel wat mee, dus als je het niet aankunt dat een gedeelte van je oogst in een kip verdwijnt is deze methode niet aan te raden. ;)

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 16:20

HET anti slakken middel zoek ik nog steeds :( Tijm en salie word hier gewoon met de grond gelijk gemaakt, hysop vinden ze ook lekker ^) Heb gebroken schelpen, eierschalen, houtsnippers, slakken korrels, gehakselt vlas, biervallen, stro, koffiedik, .................. geprobeerd. Niks hielp ^) Het enigste wat helpt is bloedmeel, maar na een paar regenbuien is ook dat werkeloos ^) Het schijnt dat koperlucht (oa bloedmeel) slakken afschrikt. Ga dit jaar om een aantal perken koperbuis leggen, eens zien of dat helpt. }>

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 16:39

OOOh wat een leuk topic dit :oo
Dat ik dit nu pas ontdekt :o
Maar ik ga nu voor het eerst dit jaar niet uit bakken kweken maar ook in de volle grond.
Ben nog wel bezig met de planning maar heb nu bakjes staan met tomaten,ui en sla staan.
Komt nog meer bij maar heb nu even tijdtekort :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 17:48

ik heb vandaag een 1000 liter ibc vat gescoord, hij word morgen gebracht, kan ik de kleine regenton verhuizen naar het huis, en dan gaat het ibc vat bij de schuur aan de pijp (schuur...schuurtje :+ )
voor mensen in de buurt van zevenberschenhoek die ook een grote regenton willen, roep even , ze zijn 25 euro per stuk en zijn inclusief pallet en kooi :j leuk prijsje, normaal kom ik ze alleen voor minimaal het dubbele tegen :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 17:56

Zo, ik heb vandaag een aantal planten naar de kas verhuisd :) Daar was het vanmiddag al 27 graden!

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 18:04

Joolien schreef:
Jolandaa_ schreef:

Ben je de hele dag hallo aan het zeggen?

die mis ik even? :o?

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 18:05

aikon schreef:
HET anti slakken middel zoek ik nog steeds :( Tijm en salie word hier gewoon met de grond gelijk gemaakt, hysop vinden ze ook lekker ^) Heb gebroken schelpen, eierschalen, houtsnippers, slakken korrels, gehakselt vlas, biervallen, stro, koffiedik, .................. geprobeerd. Niks hielp ^) Het enigste wat helpt is bloedmeel, maar na een paar regenbuien is ook dat werkeloos ^) Het schijnt dat koperlucht (oa bloedmeel) slakken afschrikt. Ga dit jaar om een aantal perken koperbuis leggen, eens zien of dat helpt. }>

koper schrikt ze af.. en anders eens rond gaan met een paar bussen zout?