Gezond(er) eten deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Grapjasjes12

Re: Gezond(er) eten deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 12:41

Zoeken naar studieboeken voor de opleiding Voeding&Dietetiek?

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 14:31

Ik weet dat iedereen iets anders roept, daar zijn we mensen voor geworden :+ Maar ik neem aan dat de basis voor een groot deel gelijk is. Bovendien doet een bepaalde vitamine bijvoorbeeld gewoon 'iets' in het lichaam. Daar zullen geen meningsverschillen over zijn neem ik aan. Maar juist daarom wilde ik dus weten wat een goed boek was ;)

Daar zat ik ook al aan te denken prormicola :j maar ik dacht, misschien dat iemand hier wel een goede tip heeft. Zal van het weekeind martkplaats en internet een afstruinen of ik iets interessants kan vinden.

Ontbijten is trouwens iets wat ik ook echt heb moeten leren. Ik kon vroeger ook echt niks wegkrijgen 's ochtends. Ik ben begonnen met echt kleine beetjes (een stukje fruit, een klein bakje yoghurt, een eetlepel muesli.. ik noem maar wat) en zo merkte ik op een gegeven moment steeds meer en beter mijn ontbijt weg kreeg. Tegenwoordig heb ik er helemaal geen problemen meer mee.
Het feit dat je honger hebt na je ontbijt geeft volgens mij alleen maar aan dat je lichaam er aan gaat wennen. Misschien merkt je lichaam dan pas dat het nodig is ;) Niet ontbijten zou ik niet volhouden, lijkt me écht niet heel gezond...

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 15:12

Anderhalve week geleden heb ik een gebroken kies laten trekken en gisteravond is er weer een kies gebroken, aan de andere kant van m'n mond ;(
Ik vond het dus hoog tijd om eindelijk een blender te kopen, zodat ik niet hoef te kauwen totdat ik naar de TA kan.

Ik heb net m'n eerste smoothie gemaakt en het viel me op dat ik er echt super goed door voel! Best bizar! Ik heb ook nog eens griep en spontaan voelde ik mezelf beter worden.

Ik heb gewoon een simpele gemaakt: flinke hand spinazie, 1 banaan, wat Allbran voor de vezels, 1 schep soja proteine poeder, flinke hoeveelheid magere yoghurt. Lekker hoor :9

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-12 19:30

Fijn is dat hè, ik voel me ook altijd zo na een smoothie!

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 11:49

Mag ik me hier melden? Zat voorheen altijd in de bokkers op dieet topics maar die zijn al een tijdje dood. :)

Posten jullie dagschema's of meer kletsen over eten?

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 12:15

@Pantykous: het varieert van dagschema's tot overleg over wat nou gezond is. We vinden gezond eten belangrijker dan de hoeveelheden calorieën die we binnen krijgen en zijn dus niet bezig met lightproducten e.d. Als je uit een dieettopic komt dan neem ik aan dat je wil afvallen? Afvallen gebeurt vanzelf als je maar gezonde producten eet en drinkt :)
We kunnen je wel helpen met gezonde voeding :) dus als je vragen hebt stel ze gerust.

Je kunt wel een dagschema plaatsen en dan kunnen wij kijken of het wel gezond is of wat je kunt doen om het gezonder te maken.
Laatst bijgewerkt door Toad op 02-10-12 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 12:15

VogeltjeM schreef:
Fijn is dat hè, ik voel me ook altijd zo na een smoothie!

Ik heb er die dag drie gemaakt, maar 's avonds kreeg ik heel erg last van m'n spastische darm en kwamen ze er onverteerd weer uit :')

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 12:31

Toad schreef:
@Pantykous: het varieert van dagschema's tot overleg over wat nou gezond is. We vinden gezond eten belangrijker dan de hoeveelheden calorieën die we binnen krijgen en zijn dus niet bezig met lightproducten e.d. Als je uit een dieettopic komt dan neem ik aan dat je wil afvallen? Afvallen gebeurt vanzelf als je maar gezonde producten eet en drinkt :)
We kunnen je wel helpen met gezonde voeding :) dus als je vragen hebt stel ze gerust.

Je kunt wel een dagschema plaatsen en dan kunnen wij kijken of het wel gezond is of wat je kunt doen om het gezonder te maken.

Nee, ik wil niet afvallen. Ik ben eigenlijk jaren terug de dieettopics ingerold omdat ik de dagschema's zo ongezond vond en mensen daar op wilde wijzen. Uiteindelijk werd het een heel gezellig clubje van gezonde eters. :j Wat overblijft is dat ik het wel prettig vind om over m'n eten te praten. Soms wordt je op dingen gewezen dat je denkt :)* Dus vandaar :D

Bij deze: Ik ben Eva, 25 jaar. Sport zo'n 3 keer in de week een 20 minuten tot een half uur heel intensief. Verder heb ik een paard, Evel Knievel, maar daar doe ik nog niet zoveel mee. Hij is in april 3 geworden en we rijden 2x in de week. Ik studeer nog, en verder probeer ik gezond te eten. :D

Smoothies vind ik erg lekker maar vaak zo'n prutsmuts om te maken. Gemakzucht dient de mens. :D

Vandaag gegeten:
Ontbijt: 2 in kokosolie gebakken eieren met rode bonen en zelfgemaakte tomatensaus en een kop munt met kaneel thee van zonnatura
T: even niks, vergeten mee te nemen
Lunch: twee dikke snedes desembrood (geen zure desem) 1 met zelfgemaakte tonijnsalade op basis van olijfolie en 1 met auberginesalade

Verder een hoop water gedronken. Moet wel echt weer wat meer fruit gaan eten, altijd een heikel punt bij mij.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 12:42

Welkom Eva :) Je schema ziet er gezond uit. Waar haal jij auberginesalade? Ik weet dat ze er bij de ah 1 hebben, ben even de naam kwijt. Zelfde merk dat humus maakt.

mijn schema tot nu toe:
o: fruit met kwark en muesli
t: druiven
l: 2 gebakken eieren met cherrytomaatjes en rauwe ham

Ben alleen niet echt lekker dus probeer wel veel vitamine binnen te krijgen.

De dagschema's in de dieettopics zijn inderdaad vaak om te huilen.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 12:47

Mijn lijstje voor vandaag :

Ontbijt: klein beetje magere yoghurt met een lepel muesli en een kleine appel
T: een evergreen
12 uurtje: 1 waldkorn boterham met pindakaas
Lunch (om 14:00): 2 waldkorn boterhammen met rucola, plakje oude kaas en tomaat en 1 met pindakaas
Avond: een rotirol :D (Die kan ik niet laten liggen die enkele keer dat ik in de Bijlmer kom)
T: een appel of een minneola of een handje snack a jacks cream & chive (of een combinatie van 2).
Drinken: Hier moet ik mezelf echt toe aanzetten want ik heb zelden tot nooit dorst, maar vandaag op het werk zal dat in totala ruim 1,5 liter water met verse citroen zijn en vanavond een beker chocomel light en wsl nog wel wat meer water.

Mijn avondeten voor morgen is trouwens ook al bekend. Ik heb een recept gezien voor spinazie salade met geroosterde pompoen, mixzaden (die rooster ik ook even) en feta en daar eet ik een stukje gerookte makreel bij :9 .

Na slechts 6 weken (en 2 dagen) gezond eten (en vooral drinken, ik dronk echt veel en veel en veel te veel cola, energydrankjes en dat soort zoete rommel... waardoor mijn suikerverslaving dusdanig erg was dat ik ook veel snoepte -drop, koekjes, chocola- en die drang naar zoetigheid is na mijn eerst 4 'afkick' dagen eigenlijk gewoon weg, snoepen doe ik dus ook praktisch niet meer) kan mijn broekriem al bijna 3 gaatjes strakker :oo . Mijn beha's worden te groot (oeps, dat is best lastig omdat ik een maar heb die hier niet makkelijk verkrijgbaar is), mijn benen strakker en mijn huid en haar is in zichtbaar betere conditie *\%/* .

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 12:51

Sorry dat ik even kom binnenvallen maar ik heb een vraagje :)

Ik heb een pompoen gekregen (butterpompoen ofzo iets nam ik te verstaan) maar hoe maak je dat en wat paste erbij ? :)

Ik hoop dat iemand weet wat ik bedoel.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 12:53

Fijn is dat he Vikki :j Mijn huid knapte er vooral veel van op toen ik gezond ging eten en vooral toen ik overging op water. Vroeger dronk ik zo'n 1.5 liter melk per dag. :oo

Toad, die haal ik bij de griek op de markt. Lekker vers, hij maakt het zelf. Word bij die salades uit de supermarkt altijd een beetje naar van de INCI lijst.

Vanavond guilty pleasure: lekker warme chocolade melk drinken. Wel zelfgemaakt van biologische melk met cacao en een klein theelepeltje suiker. :9 Kan dat de volgende dag altijd wel merken aan m'n darmen maar dat heb ik er wel voor over. Vind dat zo lekker huiselijk!

@Morrow: bedoel je butternut squash? http://en.wikipedia.org/wiki/Butternut_squash

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 12:56

Ja Pantykous dit is em :)

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 12:59

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 12:59

Morrow_Less schreef:

Ik heb een pompoen gekregen (butterpompoen ofzo iets nam ik te verstaan) maar hoe maak je dat en wat paste erbij ? :)

Dat ga ik morgen dus eten ^^^... in het Engels een butternutsquash en in het nederlands flespompoen :D . Ik hak de pompoen in grove stukken, haal dan de schil er af met een goed schilmesje en de ze met een beetje olijfolie, peper en zout in de oven (op 200 - 220C tot ze zacht zijn). Als ze klaar zijn gooi ik de pompoen door de spinazie (die ik denk ik even heel kort in koken water dompel in de wok) en doe ik er blokjes feta en geroosterde zaden (zonnebloempitten, pompoenzaden e.d.) bij.

Pompoensoep is ook heel lekker. Dan doe ik hetzelfde met de pompoen en doe ik er ook nog rode paprika, een ui en een paar teentjes knoflook bij, olie en beetje peper en zout er over en in de oven. Ondertussen een simpele bouillon maken (ik gebruik meestal kip of groente bouillon blokjes) en als de groente klaar is dan gaat dat met wat bouillon (beginnen met weinig want je kan er altijd bouillon bij doen, er uit halen is lastig :D) in de blender.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 13:04

Ik heb hier nog een heerlijk recept voor pompoensoep:

Benodigdheden:

1 middelgrote (bio)pompoen
2 flinke winterpenen
3 (liefst rode) uien
Knoflook naar eigen idee
5 stengels bleekselderij
1 rood pepertje (als je van pittig houdt)
1 à 1,5 liter water
3 (kruiden)bouillontabletten
Grote soeppan
Gele olijfolie (dus geen groene, die mag niet verwarmd)

Werkwijze:

Boen de pompoen schoon onder stromend water en droog af (NIET SCHILLEN).
Maak de uien, knoflook, winterpenen, bleekselderij en pepertje schoon.
Snijd alles in grove stukken en houd de selderijblaadjes apart.

Doe een flinke laag olijfolie in de soeppan en maak warm.
Voeg de uien, knoflook en winterpeen toe en fruit het aan.
Voeg als laatste de bleekselderij en het pepertje toe. Alles regematig doorroeren!
(terwijl ik hierme bezig ben snijd ik intussen de pompoen in 8 stukken en verwijder de pitten; snijd dan de 8sten in grove stukken)
Voeg dan de pompoen al roerend per 2 (in stukken gesneden) stukken toe totdat alles lekker gebakken is.

Dan het water erbij doen, de selderijblaadjes en de bouillonblokken.
Als alles kookt op een kleinere pit zetten en een half uurtje laten pruttelen.
Dan de staafmixer erin.

KLAAR IS KEES; lekker met fijngehakte koriander, scheutje ketjap en stokbrood gevuld met kruidenboter of naan.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 13:22

Morrow_Less schreef:

Ik leg die altijd in z'n geheel op het rooster in de oven op 200 of 220 graden. 90 minuutjes wachten en dan opensnijden, pitjes verwijdereren en het vruchtvlees bestrooien met nootmuskaat, boter en eventueel wat honing/suiker. Waanzinnig lekker :j

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 13:33

Hmm wat een lekkere tips krijg ik hier :)

Bedankt :)

Rukaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 21:12

Hoi!

Al een hele tijd geabboneerd, lees dus af en toe mee en nu vraag ik me af: jullie hebben vast niet altijd zin om te koken! Wat doen jullie dan? Halen jullie wel eens eten af of laten jullie wel eens wat bezorgen? En zo ja, wat bestel je dan? En aangzien het meeste verre van gezond is ;) , kiezen jullie er dan voor om te zondigen of probeer je toch nog iets 'zo gezond mogelijk' te scoren?

Ik heb vandaag flink gezondigd en bij de Mac gegeten. Helaas is de rekening hoog, zit misselijk op de bank.. |o

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 21:32

Als ik teveel geld over heb, dan bestel ik sushi :+ Is volgens mij best wel gezond.

En anders heb ik er gewoon poep aan hoor, pizza, döner, come to me }>

Oh ja, ik heb een keer Paella besteld, dat kwam aan in een gietijzeren pan die ze de volgende dag weer op zouden komen halen. Volgens mij was dt ook wel gezond :j

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 21:38

Halen of laten bezorgen doe ik niet meer, maar dat is omdat er echt weinig fatsoenlijks aan afhaal e.d. is hier in de buurt :D . Als ik uit eten ga, dan ga ik voor de sushi en als ik geen zin heb om te koken ga ik voor een simpele (maaltijd)salade (evt. met een klein blikje soep of een broodje / tosti). Maar ik laat in principe niks hoor, ik ga binnenkort ook weer een keer lekker kaasfondue eten. Ik bewaar het alleen voor bij gelegenheid.

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 23:29

Bij weinig tijd/geen zin is het hier vaak ook een simpel bouillonsoepje met wat soepgroentes en een omelet bijvoorbeeld of een maaltijdsalade (vaak wel kant en klaar van de AH)

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 08:37

Als ik eens een keer wat ga halen neem ik gewoon een ordinaire kroket en patat erbij. Wel van een goede patatzaak met schoon en vloeibaar vet. Kroketje op een snee volkoren brood met mosterd.. :9

Maar vaak maak ik gewoon snel een salade -heb ik altijd wel spul voor in huis- of zo'n verse soep van Soepfabriek.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 08:38

Wij halen dan kipshoarma met paprika ui en champignons en eet dan het broodje niet op.
Valt volledig binnen mijn koolhydraatarme stijl, niks aan het handje!

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 08:44

Weet iemand hier misschien ook nog een leuk vegetarisch recept (niet te ingewikkeld/te veel tijd kostend)
Ik wil morgen vegetarisch eten maar heb niet heel veel tijd om te koken etc.