Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

AngelofLove

Re: Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 22:48

De tomaten doen het hier ook niet lekker buiten. Had ze gisteren buiten gezet maar alles ging zielig hangen, dus 's avonds maar weer naar binnen verplaatst en alles staat weer mooi rechtop :s

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 22:53

Mijn andijvie in de volle grond doet het ook prima :)) Helaas zijn allebei mijn komkommers gesneuveld.. Mijn zelf gezaaide komkommers gaan het wel doen maar zijn nog maar een centimeter of 2 a 3 :D

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 22:53

Haha bah, groene aardbeien eten :+

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 06:40

Zelfs in de kas hebben de tomaten het hier moeilijk.
De aardappelen doen het wel goed, en wat ik aan groente gezaaid heb ook. De boontjes laat ik ook nog maar even in de kas staan. Die houden ook niet zo van lage temperaturen.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 10:00

Thats_Me schreef:
Sla doet het trouwens wel goed! Hoe weet je eigenlijk wanneer je hem kunt oogsten? Wil namelijk niet te vroeg zijn.

Als je de kroppen groot genoeg vindt ;)
Ik laat ze liever niet te lang staan, dan lijkt het net alsof het blad een soort van taaier wordt, bij gebrek aan beter woord :+

_lieff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 10:06

Ik heb wortel plantjes..
En raadt eens voor wie de wortels zijn?
Voor de peerden . Juist!

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 10:08

Mijn peultjes zijn aangevreten...argh!! Ze staan in bakken van 1 meter hoog, dus konijnen kunnen het niet geweest zijn.
Ik hoop dat ze nog wat bijtrekken, heb nog een paar nieuwe gezaaid, weet niet of die nog optijd opkomen.
Ga wel een stukje kippengaas halen voor eroverheen (straks ook handig voor de aardbeien).

Verder heb ik aarbeien gepoot, andijvie-, witte kool- en spitskoolplantjes, owja en peterselie EN courgettes gezaaid!

Sla (ik had veldsla) uit eigen tuin vind ik ook geen succes eigenlijk, vind het ook te taai....:+

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 10:14

Peultjes en doperwtenplanten zijn een gewild doelwit van duiven. Ik vermoed zo dat die de boosdoeners zijn geweest.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 10:20

Ibbel schreef:
Peultjes en doperwtenplanten zijn een gewild doelwit van duiven. Ik vermoed zo dat die de boosdoeners zijn geweest.

_-:( Die zitten inderdaad bij mij in het parkje...

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 14:52

Mijn groententuintje staat nog in de vensterbank. Daar moeten ze binnenkort wel uit. Weet alleen niet zo goed waarheen want neem de hele tuin onder handen.
Afbeelding
Al grootte courgette, drie potjes met kruiden waarvan de basilicum het het beste doet. Twee brocolli... die ik hopelijk dit jaar wel kan beschermen tegen de rupsen.
Afbeelding
Tomatenplantjes in twee stadia, nog meer basilicum, andijvie en vier siererwten voor de schutting... achter de twee boompjes met stoofpeertjes :)

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 17:09

Wat leuk, wat leuk!! Zal zo ff foto maken van mijn kweektuintje!

Heb je de terracotta potjes van de Action? Mijn basilicum ziet er net zo uit, heel schattig :D Heb er tomaat, peper, olijf en basilicum van :D

De onderste bak is zeker de kweekbak die gratis bij de Margriet/ Libelle zat :D Daar heb ik er twee van :D :D Haha, grappig om dat zo tegen te komen van elkaar :D :D

gamblerlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 19:15

Bij mij groeit alles ook erg langzaam buiten. Heb vandaag wel 8 slaplantjes naar buiten gedaan.. 4 veldsla en 4 gewone sla. Ben benieuwd hoe ze het gaan doen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 20:22

Ik durf het nog niet naar buiten te doen... het is nog zo koud.
Maar ik moet ze wel in een groter potje zetten.
Die terracottapotjes zijn cadeautje van stage dus zou kunnen. De bak gekregen van mijn moeder maar die is lid van de libelle ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 00:50

ranna schreef:
Thats_Me schreef:
Sla doet het trouwens wel goed! Hoe weet je eigenlijk wanneer je hem kunt oogsten? Wil namelijk niet te vroeg zijn.

Als je de kroppen groot genoeg vindt ;)
Ik laat ze liever niet te lang staan, dan lijkt het net alsof het blad een soort van taaier wordt, bij gebrek aan beter woord :+

Beter te vroeg dan te laat, voor je 't weet zijn ze aan het doorschieten en dan heb je er helemaal niets aan.

Als ik had geweten dat het nog zo lang zo koud zou zijn had ik nog spinazie gezaaid begin april, jammer...

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 13:39

Wij hebben aardbeienplantjes, een tomatenplant, bieslook, basilicum ennnnnn roosmarijn geloof ik *D
Maar koken en kruiden enz is mijn stiefvader zijn afdeling, dus ik doe er niets mee. Ik geef alleen de plantjes water. :"D

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 14:14

Ik heb vanochtend toch maar de tomaat buiten gezet, hij werd echt te groot voor in de vensterbank, hij is al bijna 30 cm hoog. Nu duimen dat we geen nachtvorst meer gaan krijgen.

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 20:17

Ik heb wortel, spinazie, verschillende soorten sla, koolrabi, spruiten, en ui geplant. Daarnaast verschillende soort tomatenplantjes die naar buiten gaan als het straks warmer wordt. Verder zit er nog pompoen en courgette in de pijpleiding en andijvie. Ik heb vorige week alle aardbeienstekjes herplant, er zitten echt al veel bloemen aan dus dat wordt hopelijk een flinke oogst :Y) basilicum en bieslook binnen op de vensterbank gekiemd en die gaan dit weekend naar buiten. En dan gaan de koriander dille, venkel, tijm, salie, rozemarijn, peterselie en wilde marjolein de vensterbank in om te kiemen.
Heerlijk dat gestudder. Kan daar zo van genieten.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 12:43

Bij mij doen een aantal dingen het erg goed. De sla gaat met name geweldig en de radijsje beginnen ergens op te lijken. De aardbeien, framboos, rode bes, vijg en bosbes doen ook al aardig hun best.

het mag alleen wel wat warmer worden. Mijn bonen en minikomkommer hebben het zwaar. Ben alvast met nieuwe bonen aan de gang gegaan omdat ik bang ben dat deze het niet gaan redden.

Mijn kropsla lijkt alleen nog niet echt op een krop maar op losse blaadjes. Komt die krop nog?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 14:08

Ik krijg al aardbeien in mijn tuin! :oo

Als in: bloemetjes bloeien > bloemetjes uitgebloeid > groen vruchtje verschijnt. :oo

Daar is het toch veel te vroeg voor, zeker met dit weer. >;)

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 14:23

:oo Echt waar? Sjee! Tja nu gaat wel de zon schijnen het weekend?!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 16:03

Hangt van het ras af. Mijn vroege aardbeien zitten ook al volop in de vruchtjes. En er hangen ieniemienie groene kersjes aan de bomen, en ik heb ook al iets minder ieniemienie perziken in de maak.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 16:07

Ik vind dat ook niet zo vroeg hoor. Hier hebben we altijd heel vroeg en heel laat aardbeien. Nu hebben we ook al bloemen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 16:13

Geen idee wat voor ras het is, ze stonden er hoogstwaarschijnlijk al toen ik hier kwam wonen.

Zal er eens een foto van maken. Vorig jaar hebben ze niks gedaan, alleen de bosaardbeitjes. Nu bloeien ze allemaal.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 16:15

Karin schreef:
Ik krijg al aardbeien in mijn tuin! :oo

Als in: bloemetjes bloeien > bloemetjes uitgebloeid > groen vruchtje verschijnt. :oo

Daar is het toch veel te vroeg voor, zeker met dit weer. >;)

Ik heb ze ook al!! :D :D Rood zijn ze nog niet, maar vruchtjes zitten erin hoor!! :j

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 17:40

Zo heb net mijn aardbeienplanten in de moestuin gezet en ook wat andijvie. Heb wat ienieminie tomatenplantjes neergezet, heb er toch zat, ga het gewoon proberen! Heb het idee dat ik heel laat ben met van alles maar ja het weer is nu ook niet je van het!