Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 22:31

Fearn schreef:
Edit; ook de plantaardige zuivel-vervangers 2e gratis :D

Bij de lidl of de ah ?

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 09:21

Allebei... kijk eens op de website van bonusvegan, daar staat alles op een rijtje. Ook de jumbo en de plus hebben de zuivelvervangers in de reclame.

RianneH

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 11:21

Ohh heerlijk! Vriezen jullie vervangers uit de koeling ook wel eens in?

We beginnen net een gat te slaan in onze Butlon aankoop dus goed moment om dat aan te vullen :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-22 11:28

Ik vries altijd heel veel in uit zo'n aanbiedingen, ik heb nog vleesvervangers uit 2020 liggen :)) Die smaken nog prima.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 11:39

Ik vries ook in, maar ik vind dat sommige dingen er wel op achteruit gaan. Ik probeer ze uit de koeling op te eten. De simpele dingen vind ik vaak wat droger uit de diepvries.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 13:29

Specifieke dingen Annetje of is het meer trail and error? :)

Invriezen gaan we proberen, van de week maar even een lijstje maken waar we zin in hebben.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 14:14

RianneH schreef:
Specifieke dingen Annetje of is het meer trail and error? :)

Het zijn vaak de simpele 'droge' burgers die ik niet goed in kan vriezen, omdat ik ze dan droog vind. Hamburger, groenteburger, zo'n rood ding waar ik de naam nu even niet van weet, kipkrokant en schnitzels.
Vales kan alles prima in de diepvries. Shoarma en gyros ook. De balletjes gaan hier ook prima.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 14:20

Oh ja precies. De burgers van Beyond meat al eens geprobeerd in te vriezen?

Ik heb trouwens gebeld met Alpro over de dop. Zij zei dat ie gemaakt is van hout en daarom in de groene bak mag, maar ik twijfel toch nog wel een beetje hoor..

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 14:27

Maken jullie zelf even een nieuw topic? Deze moet dicht omdat de 500 pagina's bereikt zijn :D

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 14:30

RianneH schreef:
Oh ja precies. De burgers van Beyond meat al eens geprobeerd in te vriezen?

Ik heb trouwens gebeld met Alpro over de dop. Zij zei dat ie gemaakt is van hout en daarom in de groene bak mag, maar ik twijfel toch nog wel een beetje hoor..

Ja, die kunnen ingevroren worden. Dat gaat goed. :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-22 19:56

Waar ik zojuist achter kwam; als je bij de Coop Vivera bakjes meeneemt met een 35% korting sticker dan gaat dat nog eens van de actieprijs af, dus ik had twee bakjes kipfilet voor 65 cent per stuk :')

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 00:05

8nnemiek schreef:
Waar ik zojuist achter kwam; als je bij de Coop Vivera bakjes meeneemt met een 35% korting sticker dan gaat dat nog eens van de actieprijs af, dus ik had twee bakjes kipfilet voor 65 cent per stuk :')

Dankzij dit topic vanavond na werk maar even naar de coop gereden voor de vivera. Ze hadden een paar pakjes in de 50% vanwege de datum. Ging hier ook nog mooi over de aanbieding heen. 0,50 cent per pakje

Sowieso weer even grote voorraad boodschappen gedaan, de winkel was super rustig vanavond en heel veel afgeprijsd met 50% vanwege de datum en of ik de actie. Grote tas vol, moest voor €26 afrekenen en mijn ‘voordeel’ was €21 dat is nog eens leuk boodschappen doen :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-22 07:06

Heerlijk is dat!
Ik moest €7,20 betalen en mijn voordeel was iets meer dan 16 euro :')

Ik ging eigenlijk voor de Vivera zalm, maar die hadden ze niet.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 16:08

Deze week is het de week zonder vlees en zuivel en ik dacht dat probeer ik ook. Maar nu las ik dat Vegan betekend ook geen honing. Eten alle vegans geen honing?

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 16:23

Vegan betekent niets gebruiken waar een dier aan te pas is gekomen, dus ook geen honing.

Maar, iedereen kan het voor zichzelf invullen op een manier waar die zich fijn bij voelt natuurlijk. Ik noem mezelf wel vegan, maar eet wel eens honing als het ergens in/doorheen zit (puur vind ik niet eens lekker), ik draag ook nog leer bv, en let bij dranken zoals bier/wijn ook niet op of het vegan is... Dus iedereen mag lekker zelf kiezen wat diegene belangrijk vind. Elke stap is er eentje ,als jij zuivel en vlees laat liggen maar honing wel wilt blijven gebruiken, lekker doen :)

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 16:43

Helemaal eens met wat Margooo zegt. Jij bepaalt zelf waar je je het fijnste bij voelt. Goed dat je meedoet!
De week zonder vlees en zuivel is wel met ei, begreep ik, dat vind ik dan weer wat raar. Het zal wel te maken hebben met kleine stapjes maken? Iedere stap is er natuurlijk een de goede richting uit.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 16:44

Volgens mij zijn er veel mensen die niet vegetarisch of veganistisch willen gaan eten uit angst om 'hypocriet' te zijn. Als jij liever honing eet maar melk en vlees liever laat staan moet je dat gewoon doen, dan doe je al echt iets goeds.

Oh trouwens, volgens mij had ik dit hier nooit gedeeld. Ik miste zalm altijd heel erg, en de vega zalm uit de winkel vind ik niet lekker, smaakt voor mijn gevoel te chemisch.

Dit recept om 'gerookte' zalm van worteltjes te maken is echt heel erg lekker:
https://veganistischkoken.nl/vegan-gero ... lm-recept/

Mijn vriend, die ook vegetarisch eet, heeft ze laatst ook gemaakt en vindt ze ook ontzettend lekker :)

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 16:51

Ik had er helemaal niet bij nagedacht dat honing ook een dierlijk product is tot ik het las in de allerhande terwijl ik mijn salade met zelfgemaakt honing mosterd dressing op at. Maar ik heb weer wat geleerd.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 17:34

Daarom zeg ik ook altijd dat ik zoveel mogelijk plantaardig eet.
Echt vegan lukt me niet.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 17:56

friezenfan2 schreef:
Deze week is het de week zonder vlees en zuivel en ik dacht dat probeer ik ook. Maar nu las ik dat Vegan betekend ook geen honing. Eten alle vegans geen honing?

Ik gebruik maple syrup inderdaad :j eet niet vegan maar wat makkelijk weg te laten of vervangen is doe ik wel.

Verder helemaal eens met margoooo alle beetjes helpen.

Zo ooit een hele discussie gehad over kaviaar. Iemand vond dat ik dat als vegetariër echt niet kon eten maar eieren uit de supermarkt vond ze wat anders.

Conclusie: lees je in af en toe en volg je eigen gevoel.

Edit: ik eet overigens geen kaviaar meer hahahaha

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 18:07

Ik eet vegetarisch en probeer daarbij zoveel mogelijk plantaardig te kiezen. Thuis heb ik best veel kunnen vervangen. Al jaren geen koemelk meer en ook geen honing. Maar ik eet af en toe nog wel ei of een stukje biologische kaas. Met buiten de deur eten ben ik dan wat minder moeilijk in de plantaardige keuze. Alleen het eten van vlees is iets wat ik absoluut niet meer wil.

Volg inderdaad je eigen gevoel. Blijf andere opties proberen. Ik vond sommige dingen helemaal niet lekker zoals soja producten, maar amandel of kokos weer wel. Honing vervang ik ook de door maple syrup. Agavesiroop vond ik ook niet lekker. Alle beetjes helpen, is mijn idee er achter.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 18:11

Jessix schreef:
Volg inderdaad je eigen gevoel. Blijf andere opties proberen. Ik vond sommige dingen helemaal niet lekker zoals soja producten, maar amandel of kokos weer wel. Honing vervang ik ook de door maple syrup. Agavesiroop vond ik ook niet lekker. Alle beetjes helpen, is mijn idee er achter.

Ik merk ook dat veel dingen wel gewenning zijn. Je bent een bepaalde smaak gewend. Soja-yoghurt smaakt bijvoorbeeld echt niet zurig en ik vond het in het begin echt heel erg vies. Nu vind ik het wel lekker, hoewel ik er wel altijd wat doorheen doe. Je moet dus echt een beetje uitproberen en kijken wat je lekker vindt en later weer een keertje kijken of je het toch niet lekker vindt.

En mis jij je kaviaar of je gesmolten kaas op de lasagne, om maar iets te zeggen, dan blijf je dat voorlopig nog eten. Doe wat bij jou past.

Ik eet wel helemaal veganistisch, maar met uiteten vind ik dat lastig. Ook verjaardagen zijn lastig. Ik wil best de taart overslaan, maar ik doe dat niet als iemand zelf gebakken heeft en vergeten is dat ik geen melk en ei wil eten.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 18:21

Dat klopt Annetje. Je moet de smaak die je gewent bent ook los gaan laten. Het smaakt niet zoals koemelk, het is een anders smakend alternatief. De ene zal je lekker vinden, de andere niet. Hetzelfde met vleesvervangers. Daarvan lust ik er nog steeds niet veel, ook al zijn die 1000X beter dan toen ik ruim 20 jaar geleden stopte met vlees. Ik heb goed leren eten zonder vlees of vervanger. En mis dat dus helemaal niet.

Ik vind het inderdaad jammer als mensen andere veroordelen om wat je nog wel eet of doet. Laten we elkaar vinden in alleen al het bewust zijn van waar je voedsel vandaan komt. Om me heen zie ik dat steeds meer. Mensen die biologisch kopen, of een dagje vegetarisch. Of zoals deze bokker nu een week vegan wil eten. Dat kun je toch alleen maar toejuichen! :)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 20:11

8nnemiek schreef:
Heerlijk is dat!
Ik moest €7,20 betalen en mijn voordeel was iets meer dan 16 euro :')

Ik ging eigenlijk voor de Vivera zalm, maar die hadden ze niet.

Die lag wel bij mijn AH! :j

Dat veroordelende vind ik ook enorm vervelend. Mijn ex had daar ook een handje van. Die werd ineens heel erg diehard vegan (behalve voor sushi :+ ) en die veroordeelde vanaf dat moment ook echt iedereen. Vergeleek vegetariërs met de bewakers van concentratiekampen want 'Je kijkt er naar en doet er niks aan en draagt bij aan het leed.' Dat werd daarna een heel gezellig gesprek :')

Zelf ben ik meer van alle kleine beetjes die helpen :j Of je nou flexitariër bent of 100% plantaardig eet: alles is goed! Dat gewijs naar elkaar en dat gehakketak... Zonde hoor.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 22:26

Hier ook hoor, eet absoluut geen vlees/vis, dus sowieso vegetarisch, maar noem mezelf altijd een 90% veganist haha, eet zo veel mogelijk plantaardig en zeker de grote zuivel producten vermijd ik zo veel mogelijk, kaas is nu vegan kaas, melk is soja melk en ei heb ik eigenlijk nooit nodig, de 5 eieren in een jaar die ik dan toch eet of ergens in verwerkt zitten vind ik niet zo erg, mits ik weet waar ze vandaan komen (in mijn geval de buurvrouw :') ), het gaat om het grote geheel dat je zo veel mogelijk bijdraagt :j Elk beetje dat mensen willen helpen is al een verbetering. En voor het totaal plaatje zou het veel beter zijn als iedereen een dag in de week minder vlees eet bijvoorbeeld, dan dat jij je bezwaard voelt om een paar gram honing binnen te krijgen, soms is wat genieten ook belangrijk en alles in verhouding.
Ooit een strikt veganist ontmoet, die bleef maar in discussie gaan en kon er niet over ophouden, tot pietluttig aan toe, daarvan wou zelfs ik bijna demonstratief een ei in mn mond stoppen, het moet wel een beetje leuk blijven en niet elkaar gaan veroordelen, informeren en stimuleren prima, veroordelen en dwingen niet, doe vooral waar je jezelf goed bij voelt, het bewustzijn er van is al zo goed.

Ik ben al 18 jaar vegetarisch, en pas sinds een jaar of 2 langzaam aan het overstappen op vegan, stap voor stap, keus voor keus, elke keer dat ik boodschappen doe even goed kijken naar mijn opties, kan het makkelijk anders, dan doe ik dat, maar heel soms kies ik ook nog voor een wel dierlijk product, zo heb ik nog geen alternatief gevonden voor brie, en heel af en toe, eens in de paar maanden mag ik mezelf best verwennen met een broodje brie (met agave siroop) denk ik dan :o