Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 12:49

Idem hier. Ik mis vlees eten op dit moment totaal niet. Voel me niet slechter maar ook niet beter. Maar ik vraag me wel eens af of het op lange termijn idd wel gezond is.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 13:41

Mja, hoewel ik het grootste respect voor artsen heb blijft het feit gewoon dat tenzij studenten een minor voedingsleer volgen zij in hun hele opleiding slechts één vak (in het beste geval, één college of helemaal niets is meer waarschijnlijk) volgen dat over voeding gaat. Dit is iets waar studenten zelf ook over klagen: er is heel veel aandacht voor genezing maar heel weinig voor preventie. Dit is ook waarom ik vaak een beetje sceptisch sta tegenover mensen die beweren dat ze vlees moeten eten want dit heeft de dokter gezegd...

Bij hartproblemen zegt deze dokter: eet vegan :) https://well.blogs.nytimes.com/2014/08/ ... gist/?_r=0

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 15:01

Mijn hartproblemen zijn enkel neurologisch van aard. Ik heb bijvoorbeeld een hele lage bloeddruk en super schone aderen. Bij mij zijn de elektrische impulsen niet goed.

Maar inderdaad, doktoren weten belabberd weinig over voeding. Gelukkig weet ik er een stukje meer over en luister ik vooral naar mijn eigen adviezen op dat gebied :+

Net een lekkere broodmaaltijd met mijn peuter gegeten met heel veel groenten en wat fruit erbij. Zij kreeg een plakje kaas erbij, zelf had ik er geen behoefte aan.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 15:47

Ah ja dat kan natuurlijk ook :+ Dan zegt het niet zoveel

Ik vind het ook eigenlijk gewoon slecht dat dokters met voedingsadviezen komen terwijl ze hier zo weinig over weten. Snap op zich dat je een hoop vanuit je gezonde verstand kan redeneren maar de lijn tussen je vakgebied en je eigen ervaring moet je wel in de gaten houden.

Dit is een stukje geschreven door een arts (geloof ik) over (ongeveer) dit onderwerp: http://www.bedrock.nl/2016/02/06/luiste ... r-uw-arts/

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 16:16

Ik kan er zelfs kwaad om worden. Zoveel is te verhelpen met goede voeding, of in ieder geval te voorkomen of verbeteren.

Ik heb net een zak magnesium citraat besteld omdat uit onderzoek blijkt dat dat hartritmestoornissen bij 75% van de patiënten verhelpt. Maar een cardioloog zou je hier nooit over horen :n

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 12:45

poes schreef:
Douce schreef:
Ik ga morgen de beefless stew maken, ben zo benieuwd! Zal laten weten of het gelukt is.

Spannend laat weten wat je ervan vond :D

Ik vertrek voor een maand naar Rome nu :D valt in principe mee om daar vega te eten en ik wil ook veel zelf koken.

Het is redelijk gelukt, had alleen denk ik teveel rode wijn gebruikt (heb een beetje aangepaste hoeveelheden gebruikt, mijn pan is vrij klein). Zou alleen zelf meer portobello toevoegen de volgende keer.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 13:21

Jullie weten dit wel! :D

Ik maak bij boerenkool altijd jus (met uitjes) uit zo'n walgelijk pakje, maar dat doe ik normaal met margarine. Maar dat heb ik niet meer in huis. Zou dat ook kunnen met kokosolie? Anders moet ik nog naar de supermarkt haha.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 13:23

In Rome kun je zelfs makkelijk vegan eten :)

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 13:38

minikatje schreef:

Ik ben benieuwd hoe het Poes vergaat, zie nu dat je geen tijden/data bij quotes ziet maar als het goed is is ze er al, ik zou namelijk oorspronkelijk het stoofpotje vorige week donderdag maken.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 17:07

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 19:52

En wat past er dan niet in de regels mbt Keten Duurzaam Varkensvlees in dit filmpje?
Overigens ben ik wel benieuwd van wie deze stal is.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 21:03

Ik ben al in Rome idd :D heb al twee Vegan restaurants gezien maar vegetarisch gegeten meestal. Maar lekker hoor. Pasta cacio e Pepe gaat er altijd in :D

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 21:17

minikatje schreef:

Heb je tips trouwens? :D lekker eten altijd welkom!

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 22:53

Kinke schreef:
En wat past er dan niet in de regels mbt Keten Duurzaam Varkensvlees in dit filmpje?

Duidelijk wel een Nederlandse stal, maar moet toegeven dat ze dan wel gelijk het slechtste beeld pakken. Als het goed is mogen de zeugen na een x aantal weken ook weer los. Wel echt een triest gezicht, maar blijkbaar kan je op een andere manier niet zoveel dieren op zo weinig grond houden. Juist jammer dat het zo moet, ik snap dat het niet anders is als je zo goedkoop mogelijk moet leveren, maar dit doet mij denken aan een fabriek.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 08:50

Gisteren deze soep gemaakt:
http://vegadutchie.nl/zoete-aardappel-preisoep/

Was een prima soepje! Wel zou ik zelf de kokosmelk de volgende keer weglaten. Ik vind dat wel lekker maar in deze soep niet nodig. En de boel laten koken met een pepertje erbij.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 09:10

Klinkt goed Selka!

Ik heb de blueberry scones van dit recept: http://thegreenhappiness.com/essential_ ... ry-scones/ gisteren opnieuw gemaakt met andere zachte bessen erdoor en zonder teveel rozemarijn. Echt heel lekker. Heb 6 grote gemaakt, dus kan nu twee dagen ervan ontbijten! :D

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 09:21

Kinke schreef:

Vind jij het er diervriendelijk uitzien?

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 12:44

Oh die scones zien er heerlijk uit! Welke bessen heb jij nu gebruikt? Ik wil het zeker een keertje maken.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 12:54

De vorige keer dus precies recept gevolgd met verse blauwe bessen, gisteren beetje meer gespeeld met het recept en onder andere wat 'zomerfruit' (diepvries) van de AH erdoorheen gegooid. Maakt het net wat zoeter en smaakvoller vind ik!

En de vorige keer had ik 2 behoorlijke takjes rozemarijn fijngesneden erdoor, was een hele specifieke smaak. Niet vies, maar moest er wel even aan wennen. Ik denk dat de smaak je snel tegen gaat staan, dus nu zonder gesneden stukjes gedaan. Maar wel 2 takjes rozemarijn op de bakplaat gelegd om mee te laten bakken in de oven, en dat geeft een hele subtiele smaak, heel lekker! :)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 19:32

PlantsTho schreef:
Vind jij het er diervriendelijk uitzien?

Jij haalt aan dat het niet bij de regels van Keten Duurzaam Varkensvlees past, dus mijn vraag is, waarom niet?

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 00:00

Kinke schreef:
Jij haalt aan dat het niet bij de regels van Keten Duurzaam Varkensvlees past, dus mijn vraag is, waarom niet?

Onder andere: http://duurzaamvarkensvlees.nl/dier-mil ... smateriaal
Citaat:
Varkens groeien het beste op in een omgeving waar ze voldoende kunnen ‘wroeten’ en ‘spelen’. Als ze voldoende afleiding hebben zijn ze rustiger, wat onder andere blijkt uit minder bijtgedrag naar elkaar. Onze boeren zijn verplicht te zorgen voor voldoende stalverrijking, oftewel afleidingsmateriaal, waardoor de varkens meer tot hun natuurlijk gedrag komen.

Een voorbeeld van afleiding, is exploratievoedering. Dit houdt in dat er meerdere malen per dag automatisch kleine hoeveelheden voer op de ligplaats van de varkens wordt gestrooid, in de perioden dat ze actief zijn. Maar ook door een touw of een ketting in de stal te hangen waar varkens mee kunnen spelen of in kunnen bijten kun je varkens al afleiding bieden.

Maar dan nogmaals mijn vraag: jij vindt het er diervriendelijk uitzien?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 07:44

Jij als 'expert' weet toch heel goed dat die zeugen niet altijd in die boxen liggen? Als de biggen erbij weg zijn gaan ze gewoon weer de strostal in.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 10:11

Knap hoe je mijn vraag blijft ontwijken. :)

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 13:38

Maar PlantsTho, wat wil je nu horen?
Nee, het ziet er niet super diervriendelijk uit, maar dat zegt toch ook niemand? Lijkt mij sowieso een beetje een onzinnige vraag in een Vega en vegan topic, of diervriendelijk vlees wel bestaat..

Het gaat alleen wel voorbij aan het punt van Kinke. Ongeacht of wij dit wel of niet diervriendelijk vinden, geeft het wel een vertekend beeld omdat het niet altijd zo gaat. En daarbij is het dus maat de vraag of het dus tegen de richtlijnen van 'keten duurzaam varkensvlees' ingaat.

Dat maakt de praktijken niet beter, maar zeggen dat het niet tegen de richtlijnen in gaat en een vertekend beeld geeft is niet hetzelfde als het er mee eens zijn. Die woorden leg je kinke wel in de mond.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 18:29

Dank je wel Bonna, ik had zelf al geen zin meer om verder uit te leggen wat ik bedoel :)