Soja, tofu en tempé: zet je tanden in vega deel 2!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

delerium

Re: Soja, tofu en tempé: zet je tanden in vega deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 00:00

Heb ook weleens dingen meegemaakt bij een fastfoodketen. Iets met een blije verkoopster die heel behulpzaam kwam zeggen dat ze wel visburgers hadden :)
Weet echt zeker dat ze dacht dat ze DE oplossing had, ze keek er echt blij bij...

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 08:11

Sharani... Dat vind ik toch wel erg!

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 16:55

Tofu marineer ik altijd in pindakaasmet noot/ketjap/sambal
dat werkt t beste als hij eerst bevroren geweet is en toen Heel goed uitgelekt/knepen
en dan erin, zelf vind ik dat heerlijk :D

''toen'' laaaaang geleden verkcht de Mac ook Groenteburgers, is dat nog zo?
kom er nooit meer maar vroeg me dat laatst af, die waren best lekker.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 17:51

Sommige Macs hebben dat, maar het trekt mij niet echt.

Belgengek: In wat voor verhoudingen doe je de sambal/pindakaas/ketjap, ben nog nooit verder gekomen dan in ketjap marineren maar dit klinkt lekker :9 . Doe je de tofu dan in stukjes bij rijst of zo of plakken om als vleesvervanger te bakken?

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 10:00

BelgenGek, die hebben ze alleen in bepaalde filialen, niet overal. Lekker vind ik hem op zich wel maar de McDonald's is niet een plek waar ik graag kom _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 10:19

Wij zijn een paar dagen in Duitsland geweest. Wat een vies eten. En vet. En alleen maar vlees en gefrituurd. Eerste AC in Nederland meteen een bak warme groente besteld :Y)

Hoe doen jullie dat op vacantie?

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 07:37

Kook zelf, eet patat oid of idd groenten

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 11:27

Ik geniet er gewoon lekker van in de vakantie :) Vaak kook ik tussendoor wel zelf, want als ik 3 dagen achter elkaar niet gezond kan eten gaat m'n lichaam protesteren.

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 19:12

@Sharani, ik meet nooit zo naukeurig af,
doe vaak 1 tl sambal in een schaaltje, dan 2x zoveel pindakaas ongeveer
en een flinke scheut sojasaus soms doe ik er blokjes in en die bak ik dan voorbij rijst oid
en soms ook plakken voor bij aardappels/groente

@Appelmoes, ik kom ook Zelden bij de mac, in mn leven misschien 3x? geweest vast niet vaker..

Op vakantie ga ik nooit (hekel aan) dus heb dan ook geen problemen met eten :D

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 19:20

Bedankt Belgengek, nu heb ik toch een beetje een idee.

Hier hadden de kids gisteren echt zin in fast food, maar wel vega natuurlijk . Had nog vegaburgers liggen dus maar een home made bigmac menu in elkaar gezet :). Deze fast food stond mij veel beter aan dan de troep die je bij de Mac enzo haalt.

Afbeelding

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 19:33

Mag ik me hier ook melden? Lees nu een tijdje mee, kreeg de link van iemand via pb :)

Vlees eten is mij door oa de reclame van Wakker Dier heel erg tegen gaan staan. Eind november heb ik mezelf uitgedaagd om een maand geen vlees te eten, dit ging mij zonder problemen af alleen die gewoontes van even een plakje vlees tussendoor moet je doorbreken. Ik ben daarna gestopt met plofkippen eten en vond het steeds belangrijker dat het vlees gewoon biologisch was. Toch ben ik heel bang voor fraude in het vlees. Niet alleen de slechte omstandigheden maar ook het gebruik van antibiotica staat mij erg tegen. Ik rook niet, drink niet, gebruik geen drugs en eet geen light producten maar prop mezelf wel vol met antibiotica vlees. Vleesvrij werd het dus. Zeker met het hele paardenvlees schandaal wil ik gewoon weten wat ik eet. Ik probeer hier een beetje inspiratie op te doen voor vervangers. Wisselen de kip met roerbakgroente al in voor gekruide vega blokjes met roerbakgroente. Alleen heel soms mis ik de structuur van het vlees. Ik ben/was gek op vlees dus miss dat ik af en toe smokkel door naar de biologische slager te gaan voor een verantwoord stukje vlees ;)

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 19:39

Hoi Sabine, welkom hier! Vleesvervangers van de vegetarische slager hebben een heel goede structuur. Maar met af en toe een stukje biologisch vlees is natuurlijk ook niets mis, ik was dat eerst ook van plan maar heb er eigenlijk nooit meer behoefte aan.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 19:58

Welkom Sabine
Ja de vega slager :)
Te bestellen via internet of halen bij Jumbo of de Tuinen

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 20:05

Heb nu 2 weken geen vlees gegeten en merk dat ik t niet mis. Zolang ik er maar wel iets bij heb want vind groente met aardappels ook zo saai :)

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 20:13

Er zijn zoveel vleesvervangers tegenwoordig dat je vlees echt niet hoeft te missen. AH heeft ook lekkere dingen voor bij groenten en aardappels. En met rijst of pasta is vegetarisch eten helemaal makkelijk.

Ik verbaas me nog steeds dat je iets wat altijd zo een vast onderdeel van je voeding is geweest helemaal niet meer mist.

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 20:28

Pfff, MacDonalds in Tilburg had geen groentenburgers :( Toen maar patat met salade genomen (we moesten ff snel eten voor een concert). De salad shakers hebben ze ook niet meer vega..

Zijn er hier trouwens nog mensen die De Groene Meisjes volgen? Ik ben door hun blog wel aangespoord om af en toe vegan te eten. Ik ga niet geheel vegan worden, maar zo af en toe vind ik het best lekker allemaal :)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 20:29

Maar er is ook véél meer dan aardappels met groente. ;)

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 13:35

Absoluut maar als ik met mijn ouders eet en die hebben een gehaktbal of rundervink bij hun groente en ik zit alleen op groente en aardappels te kauwen (wat ik beide niet lekker vind en verdrink in appelmoes) dan krijg ik wel een beetje een verlangen naar vlees. Ligt er een vega schnitzel naast mijn bordje dan kunnen mn ouders hun hele bord volladen met vlees maar dan heb ik nergens last van. Overigens doet mijn moeder ook mee met een beetje flexitarier worden omdat ze geen plofkip wil eten en de bio te duur vind. Zij kan ook prima leven met een vleesvervanger waar mijn vader heel erg vasthoudt aan zijn vleesje.
Zelf ben ik absoluut geen kookwonder, ik weet mijn aardappelpurree nog te verpesten, dus lees hier mee voor leuke ideeen maar zelf bereiden is een stapje te ver :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 23:00

Ik vind het nog steeds lastig anders...
In pasta of bonen bijv niet, of curry
Maar aardappels, groente en eh geen vlees?
Ik eet nu 50/50 denk ik. Vriend eet wel altijd vlees, lastig.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 00:58

Ik eet heel weinig aardappels, misschien ligt het daaraan...
Ik varieer graag en ben geen grote fan van aardappels en al helemaal niet van gekookte aardappels.
Misschien kun je ze eens poffen, bakken, klaarmaken in de oven of verwerken tot puree. :)
Of kies eens voor een ander aardappelproduct, bijvoorbeeld kroketjes.
Groente stomen maakt ook afwisselender.
En maak je groente met een (gezonde) saus, mis je gelijk de jus niet meer.

Bij het standaardplaatje gekookte aardappels + gekookte groente past imo makkelijk een 'standaard' vleesvervanger, zoals een burger van de AH, of als je meer moeite wilt doen, een zelfgemaakte. :)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 08:56

Mirjamsel schreef:
Pfff, MacDonalds in Tilburg had geen groentenburgers :( Toen maar patat met salade genomen (we moesten ff snel eten voor een concert). De salad shakers hebben ze ook niet meer vega..

Zijn er hier trouwens nog mensen die De Groene Meisjes volgen? Ik ben door hun blog wel aangespoord om af en toe vegan te eten. Ik ga niet geheel vegan worden, maar zo af en toe vind ik het best lekker allemaal :)

*steekt hand op*
staan soms best leuke dingen op :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 10:09

Ik eet gewoon aardappels en groenten :j Niet heel erg vaak, maar het gebeurd absoluut wel. Meestal gooi ik dan alles in de blender, met een hoop kruiden en specerijen, desnoods appelmoes. Een avondje slurpen moet afentoe kunnen :')

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 22:02

Mag ik mij ook melden :) ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 13:12

Vast wel

Mijn avondeten mag ik wel graag kauwen hoor

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 14:21

Dat werkt ook verzadigende waardoor je sneller/langer vol zit :j