De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

falionrule

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 14:20

Hee, wat leuk, ik ben niet de enige met de 'zaaikriebels' :D

ik heb op het moment kapucijners staan die al best flink zijn, maar gezien het 's nachts nog vriest moeten ze nog even binnen staan en kunnen ze de volle grond nog niet in.
Als ik een oogst zou willen hebben waar ik 1 keer per week van kan eten (twee volwassenen, twee pubers), hoeveel zou ik er dan moeten planten, want ik heb er nu iets teveel denk ik, 19 in totaal :o
(ik heb overigens geen idee welk ras vd kapucijners ik heb (ik heb ze uit een zakje met gedroogde grauwe erwten)

Naast de kapucijners heb ik ook tomatenplantjes, die nog iets kleiner zijn dan die van leonie87 (Agnes75, jij zei dat ze al uitgeplant kunnen worden, maar is dat wel verstandig als het 's nachts nog vriest?)
... en het 6-kruiden pakje van de Action (ben ik de enige die twijfelt aan de muntzaden? :') ), die ik gisteren heb geplant, staan nu lekker warm boven de verwarming in een kweekkastje

Ik heb dit jaar voor het eerst een (buurt)moestuintje, dus ik ben benieuwd hoe het gaat! Ik ben van plan om iig actief te blijven in het topic! :D

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 15:08

Teigetje008 schreef:
zo Nektosha, dat ziet er veel belovend uit!

Ik zag dat mijn bakken een beetje droog worden (heb een deel in eierdozen, dat zal het probleem zijn) Dus net maar echt water erbij gedaan ipv spuiten met de plantenspuit. Hopelijk was ik op tijd.

@Agnes75: bedankt voor de tip! Vriendin heeft ook frambozen staan, zal die eens vragen of ze zaailingen heeft.

Ik heb veels te veel frambozen stekken, gele en rode. ze komen werkelijk door de hele moestuin op!! Zie overal blaadjes boven de aarde uitpiepen.
Wat te ver voor je om op te komen halen he? Anders mocht het gerust!
Alhoewel dit natuurlijk wel stikverwende en zonminnende framboosjes zijn!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 16:16

Ik zit alweer met het dilemma; waar is de beste plek voor de groentetuin? Waar is vroeg in het jaar de meeste zon en waar laat in het jaar?
Eenmaal aangelegd is verplaatsen niet te doen, dus wie heet er tips? Ik kan evt ook een plattegrondje maken.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 16:53

anneliesdj schreef:
Ik zit alweer met het dilemma; waar is de beste plek voor de groentetuin? Waar is vroeg in het jaar de meeste zon en waar laat in het jaar?
Eenmaal aangelegd is verplaatsen niet te doen, dus wie heet er tips? Ik kan evt ook een plattegrondje maken.

Plek met veel zon, zeker als je rijpende vruchten er in wilt hebben.
Verder heb ik er geen bal verstand van mijn tuin is nog conifeer met grinttegel.

Antheman, lastig hoor loslaten, maar wel super dat ze je zo helpen bij je tuin.

Nektosha, jemig, dat is een bak vol met sprietjes! Hoe ga je die uitdunnen?
En misschien als je maar 1 vierkante meter moestuin hebt, voor jou ook leuke site, makkelijke moestuin.
Tip van andere bokker hier in het topic.
Vond het wel heel handig idee, ga het ook zo doen, wou toch al iets met bakken.

Leonie87, ik ben dus niet de enigste die elke keer in de bakjes staat te staren of er al iets tot leven komt.
Zie het al, Lidl kweekbakjes!

Had dus laatst al mijn kweeklingen vermoord op de een of andere of meerdere manieren, nu gaat het beter, hoop ik.

Mijn tomaatjes. (lidl bak, lidl zaadjes, ik heb 1 zaadje per vakje gedaan).
Mijn 1e en enigste tomaten plantje tot nu toe :Y), vanochtend was hij er nog niet!
Afbeelding

Afrikaantjes doen het wel super! (zijn van de bas van der Heijden :D )
Afbeelding

Tuinieren laat ik nog maar even aangezien ik afgelopen zondag door mijn rug ben gegaan.
Coniferen verhalen die ik hier hoor geven me wel weer hoop voor mijn coniferen, zou ze bijna nu meteen proberen uit de grond te krijgen,
vrees alleen het ergste.
(met aan mijn kant grinttegels en bij de buren muurtje gemetseld en grote leistenen of zo erover. )

De voortuin, vandaag..
Zo ligt hij al de hele winter erbij, had voor de winter het meeste eruit gehaald, 1 struik kregen we er echt niet uit,
een of andere jasmijn, dus die moet nog, maar toen protesteerde mijn rug ook na dagje tuinieren.
Na oud en nieuw de voortuin in trailer geladen en naar de stort vervoerd.
Nu dus nog jasmijn eruit, grint eruit, haagje eruit en IETS? erin, voor niet geschikt als moestuin, te weinig zon.
Ik denk, lavendel, muurtje, roos, lavendel, kruiden, lavendel, lavendel en buxes, misschien gazonnetje erbij?
Wel iets wat in lijn is met de tuintjes van de buren (die hebben buxusjes, grint, muurtjes, past allemaal wel blij elkaar)
Afbeelding
Rechte stukje naast het pad, had ik al eerder leeg gehaald, maar ook weer gevuld, daar staan 4 heide polletjes in, aantal viooltjes en bloembollen.

Voortuin was dit voor ik het huis kocht, april 2012.
Afbeelding
Alles wat er in stond was heel groot, geprobeerd het terug te snoeien, maar dan werd het ook spuuglelijk en kaal.
En de circel voorin de tuin van buxus idem, was niet terug te snoeien en niet rond.
Dus toen maar rigoreus alles eruit gesloopt.

Kirsten_S

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 17:41

Leuke foto's Sjolvir!! Ik zou echter wel je tomatengrond niet te nat maken, vind het er nu wel wat
zompig uitzien! Denk dat ze beter groeien bij een iets drogere grond en minder water.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 17:57

Ik bedoelde de tomaatjes verspenen, niet in de volle grond zetten nee, dan bevriezen ze inderdaad. Dat kan pas vanaf half mei..

Beste plek voor een moestuin is op het zuiden/zuidwesten denk ik, dan heb je de meeste zon. Let wel op eventuele schuttingen, heggen en bomen die om de moestuin heen staan, die nemen ook zon weg.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 18:01

Ik heb vandaag de grond rondom mijn vijver onkruid-vrij gemaakt, pfoe, was compleet dichtgegroeid!
Ik heb meteen de uien in de grond gestopt die in mijn keukenkastje besloten om te gaan uitspringen.. ik laat ze denk ik lekker groeien en haal dan de zaadbolletjes leeg, heb ik alvast wat uienzaad voor volgend jaar.. als dat zo werkt :D

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 18:38

Zo heb tomaten,spinazie,ijsbergsla,allerlei kruidensoorten,radijzen,ijsbloemen en pepers.

De uien en courgettes moeten nog even wachten.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 19:46

Kirsten_S schreef:
Leuke foto's Sjolvir!! Ik zou echter wel je tomatengrond niet te nat maken, vind het er nu wel wat
zompig uitzien! Denk dat ze beter groeien bij een iets drogere grond en minder water.

Ze waren compleet uitgedroogd, hier had ik net 2 tellen ervoor gespoeid met spuitbus,
vandaar dat het er uit ziet als een zwembad, ondertussen is het al weer normaal droog.

Heb zin om de tuin in te duiken.

8nnemiek, dat is ook een idee, als ze toch al vinden dat ze willen groeien en bloeien, dan maar de grond in.

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 21:00

Vandaag een start gemaakt in de moestuin. Ik weet het zeker: zware kleigrond en veel wortels van de struiken/ boompjes vorige huurder. Wel veel wormen gelukkig. De eerste 2 vierkantemeter tuin bakken staan. Bevalt me beter: alleen grond egaal maken, bak neerzetten, worteldoek er in en vullen maar. Ik ga doorsparen voor meer bakken, want voordat deze klei meer structuur en lucht heeft..... heb ik geen rug meer over.
Van de buurman wat aardbei stekken gekregen, hij was ruimte aan het maken. Gelijk maar een hoekje gereserveerd voor het aardbeienveldje. Er zitten genoeg uitlopers bij en zelfs een eerste bloemetje.
Nu duimen voor voorjaarsweer en einde nachtvorst1

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 22:15

Bleh, de mooiste plek in de tuin is waar de hazelaar staat...
Of nouja, er is wel een alternatief maar daar zitten nog een stuk of 6 stompen van bomen in de grond, dat wordt hem dus helemaal niet.
Nu zien of ik de hazelaar kan verplaatsen, helemaal slopen vind ik ook zonde.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 22:36

Sjolvir schreef:
anneliesdj schreef:

Plek met veel zon, zeker als je rijpende vruchten er in wilt hebben.
Verder heb ik er geen bal verstand van mijn tuin is nog conifeer met grinttegel.

Antheman, lastig hoor loslaten, maar wel super dat ze je zo helpen bij je tuin.

Weet niet of het te zien is, maar hier is mijn nicht lekker aan het scheppen ;)
[ Afbeelding ]

Moestuin altijd zo zonnig mogelijk aanleggen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 22:40

Kan ik je nicht lenen?
En wauwwww, zucht... wat een lap tuin.. oef.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 22:41

Sjolvir schreef:
Nu dus nog jasmijn eruit, grint eruit, haagje eruit en IETS? erin, voor niet geschikt als moestuin, te weinig zon.
Ik denk, lavendel, muurtje, roos, lavendel, kruiden, lavendel, lavendel en buxes, misschien gazonnetje erbij?
Wel iets wat in lijn is met de tuintjes van de buren (die hebben buxusjes, grint, muurtjes, past allemaal wel blij elkaar)
.

Sla heeft ook schaduw nodig, wordt ook wel onder bonen enzo geplant.
Als er zo weinig zon is, heeft lavendel natuurlijk ook niet zoveel zin.

Ik zou ondergrondse groenten doen, als bietjes, pastinaak ed. :) Mooi op rij zaaien, in de lijnen van de buren. Zet die afrikaantjes ertussen, en wellicht ook wat Calendula, of Oostindische kers. Die kunnen ook met minder zon toe en zijn ook nog eens eetbaar.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 22:42

ja ik wil ook wel zo een tuin. Zit je dan met je balkon :(

Ik zit naar mijn zaadjes te kijken die ik vanmiddag gepland heb. Schiet niet op hoor :D :P

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 22:44

Sjolvir schreef:
Kan ik je nicht lenen?
En wauwwww, zucht... wat een lap tuin.. oef.

Als ze mag paardrijden, wil ze vast wel een keer langskomen :D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 22:48

Maar ik ben zo gek op lavendel....

Voortuin wordt echt tuintje overigens, met wel wat eetbaars her en der.

Leonie87, hou hoop, ik heb ook pas sinds halverwege vorig jaar een tuintje die ik tot woesternij heb gemaakt.
Daarvoor ook altijd op balkonia gezeten.

Antheman, laat ik nou net een daar kan iedereen op rijden pony hebben! :D
Maar niet in de tuin, daar past ze niet.

Moet eerst eens met de buren over de coniferen overleggen, zij willen ze ook kwijt (staan op mijn grond) en schutting,
dus daar komen we wel uit.
De truc is nu, dat de buurman de schutting moet gaan plaatsen, want als ik dat moet doen, komt het niet goed.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 22:49

leonie87 schreef:
ja ik wil ook wel zo een tuin. Zit je dan met je balkon :(

Ik zit naar mijn zaadjes te kijken die ik vanmiddag gepland heb. Schiet niet op hoor :D :P

Dit is maar een heel klein stukje tuin.
Links hiervan hebben we 15 coniferen weggehaald, van een meter of 3 hoog. Wat een klus. En op de foto naar rechts en dan naar onderen, daar komt de moestuin. :j Maar daar moeten nog 2 coniferen weg, van 5 meter hoog, flinke klus. En de compost moest zowieso weg, dus dat is nu vast gedaan. Van de week ga ik dat inzaaien. :)

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 10:43

Zijn jullie wel eens op de site geweest van makkelijke moestuin? Jonge knul heeft een keileuke site gemaakt en boek geschreven over moestuinieren in grote bakken, scheelt enorm veel tijd, heel inspirerend.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 11:11

wel eens op gekeken , kende het al vanuit engelse en amerikaanse hoek
"square foot gardening "

je kunt online ook in Engeland allerlei hele handige metertuin constructies kopen , gerecycelde kunstoffen etc , blijft langer heel dan de meeste meterbakken van hout :j

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 11:26

Sjolvir schreef:
Leonie87, hou hoop, ik heb ook pas sinds halverwege vorig jaar een tuintje die ik tot woesternij heb gemaakt.
Daarvoor ook altijd op balkonia gezeten.
Ik ben verder wel heel blij met mijn huis en woon aan een mega groot bos, dus eigenlijk mag ik niet echt klagen. Alleen voor te tuinieren is het wat lastig. Maar er komen gewoon ieder jaar meer bakken bij :D.

Klinkt interessant lisa_pluisje. Wat is de site?

Maak maar foto van het resultaat An! ben benieuwd.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 11:29

Ik woon middenin het bos, gelukkig zijn er vorige maand flink wat bomen gesnoeid en gekapt rondom ons huis, dus nu hebben we flink wat meer zon.
Plek is er meer dan genoeg, maar eigenlijk komt het nooit zo goed uit en de enige ruimte waar het wel weer handig zou zijn, staat al iets of ligt niet voldoende in de zon.
Het is ook altijd wat.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 11:30

lisa_pluisje schreef:
Zijn jullie wel eens op de site geweest van makkelijke moestuin? Jonge knul heeft een keileuke site gemaakt en boek geschreven over moestuinieren in grote bakken, scheelt enorm veel tijd, heel inspirerend.

Heel leuk en hartstikke hip :)

Ik doe het biologisch, en gebruik het materiaal wat hier is.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 13:01

Hebben jullie de tip tegen slakken? Al twee jaar zijn mijn pompoenen mislukt.

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 13:43

kohtje schreef:
Hebben jullie de tip tegen slakken? Al twee jaar zijn mijn pompoenen mislukt.

Eierschalen door je grond harken, is scherp, houden ze niet van, schaaltjes bier neer zetten, verzuipen ze stomdronken, slakken plukken en aan kippen voeren, bakken in knoflookboter :D