Taarten decoreren XXII

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jolien87

Re: Taarten decoreren XXII

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 16:53

De kelder is ook prima. Daar bewaar ik het ook. Ik heb mijn restjes fondant en marsepein per stukje in strak in de huishoudfolie en deze samen in een afgesloten plastic bakje.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 16:58

Niet in de koelkast bewaren! Liefst in plastic en dan nog in een afgesloten bak, dan blijft hij nog langer goed.

Prakkie, ik vind je aanpak erg ingewikkeld := . Ik draai hem gewoon om zodra hij uit de oven komt, dan is ie ook perfect recht. Wel even de vorm er 5 minuutjes om laten zitten.

S_in_Balance

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 18:44

Leuk hoor Helga! Waar heb je mee gevuld?

Tooeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 19:04

Grappig zo'n tijgertaart!

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 19:59

Nou, biscuit ligt in de diepvries. Vrijdag mag hij er weer uit :)
Denk trouwens dat ik toch maar het 'flubberrandje' eraf snijd, dus wat tijdens het bakken de bovenkant was. Doordat hij bol heeft gestaan en ik hem op de kop heb gelegd is hij wel wat rimpelig geworden. Op zich is dit natuurlijk geen probleem omdat je de onderkant niet ziet, maar aan de zijkant is hij nu niet mooi vlak. Volgens mij kan hij wel een centimetertje missen...
En is het dan een ramp als ik de oorspronkelijke onderkant als bodem houd, dus hem niet op de kop ga bekleden? Anders heb ik natuurlijk geen mooie, harde bodem maar een heel kruimelige.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 20:09

Voor de bodem maakt het juist niet uit als die wat kruimelig is. Kruimels aan de bovenkant maken het netjes afsmeren lastiger. Die kruimels gaan dan steeds mee in je botercrème of ganache. Een ramp is het natuurlijk niet, maar het is ook niet handiger. :)

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 20:18

Ah oké, goed om te weten. Dan blijft de bodem gewoon lekker kruimelig :)

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 21:02

MssMaris schreef:
Leuk hoor Helga! Waar heb je mee gevuld?

lekker makkelijk :P met chocolade botercreme en aardbeien jam.

net een stukje op en hij valt goed in de smaak :)

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 22:40

Jolien87 schreef:
Maar dat is het probleem juist: Ik heb geen mix van DLT, maar van de Jamin. Die verhoudingen zijn anders. Ik kan dus niet klakkeloos de hoeveelheden ei en water van de tabel overnemen. Dan moet ik gaan omrekenen.
De hoeveelheid op de verpakking van de Jamin is voor een bakvorm van 25 cm. Ik heb een bakvorm van 28 cm. Dan heb ik dus te weinig beslag. Snappie?
Ik begrijp ook wel dat een bakvorm van 30, niet twee keer zo groot is als een bakvorm van 15 cm.
Maar nogmaals, ik maak tweemaal de biscuit voor 25 cm. Dan weet ik zeker dat de verhoudingen van de mix, eieren en water goed zijn en heb ik sowieso genoeg deeg voor de vorm van 28 cm.
Dan vul ik de bakvorm van 28 cm tot 2/3 vol.
Het overige deeg vul ik een andere springvorm mee.

Of leg ik het nu zo raar uit? Volgens mij hebben we het namelijk allemaal over hetzelfde :j

Ik begreep het verkeerd... Ik dacht, dat je dubbel zoveel wilde maken om 2 grote taarten mee te vullen, maar nu begrijp ik dat je wat meer beslag in je vorm wil dan bij een 25cm taart en dat je van de rest een klein taartje wil maken. Maar echt, gewoon proberen zo nauw komt het allemaal niet ;)

Enige waar je wel rekening mee moet houden, dat als je 2 taarten van verschillend volume in de oven zet, dat je baktijd veranderd en de een natuurlijk eerder klaar is dan de ander (als je te vroeg de oven open doet, kan je biscuit inzakken) Laten staan tot de ander goed is, is ook niet handig, dan is de lucht eruit :P

Linda, nog gefeliciteerd met je verjaardag!! Leuke taart heb je gemaakt!

Leuk TT! Ik heb je een vriendschapsverzoek gestuurd!

Jolien, ik draai m'n biscuits idd altijd om :)

ullaatje, ben benieuwd naar de foto's van je nieuwe spulletjes :D Ik hou van pip!!
Ben ook zooooo benieuwd naar je uiltjes-taart!! Ik ga binnenkort cuppies maken met uiltjes :j

Helga je taartje is hartstikke leuk geworden!!

Vandaag de vriendin van de kamergenoot van mijn vriend (snap je em nog? Zijn kamergenoten bij defensie :P ) geholpen met haar bruidstaart, die wilde ze zelf maken. Ze heeft weinig ervaring en ze hebben gewone cakebeslag gebruikt (omg dat ding is máchtig := ) Heb er één voorgedaan met bekleden en afsmeren (ze had er een afgesmeerd met icing, uitgelegd dat BC echt beter is en dat heeft haar moeder toen gauw voor ons gehaald :P ) en de drie andere taarten heeft ze zelf afgesmeerd en bekleed. Ik heb de parelranden gemaakt en had thuis al een zooi bloemen gemaakt, daar hebben we nog bloemen erbij gemaakt en uiteindelijk is het een leuk geheel geworden :j Trouwkaart was wit/rood/groen en dat waren de kleuren die de bloemen moesten hebben. Uiteindelijk (weet niet of je het heel goed ziet op de foto) lopen de bloemen zeg maar van de zijkant in en 'kringel' naar het midden van de taart, en als je van de zijkant kijkt loopt het omhoog. Erg leuk. Ze is erg blij met haar taart en het was hartstikke gezellig :

Er komt nog een bruidspaar bovenop te staan, vandaar de keuze voor wat kleinere, rustige bloemen op de bovenste laag :)
Afbeelding

Afbeelding

prakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 22:52

Rinske schreef:
Niet in de koelkast bewaren! Liefst in plastic en dan nog in een afgesloten bak, dan blijft hij nog langer goed.

Prakkie, ik vind je aanpak erg ingewikkeld := . Ik draai hem gewoon om zodra hij uit de oven komt, dan is ie ook perfect recht. Wel even de vorm er 5 minuutjes om laten zitten.

klinkt misschien ingewikkelder dan dat het is. Je moet toch je lagen zagen, ik doe dat alleen niet vanaf de bolle kant maar vanaf de platte kant (je bovenkant).

Het voordeel is dat je geen bolling meer hebt en je taart dus rechter is. Niets moeilijk of ingewikkelds.

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 22:56

Dat is wel een goede prakkie, dat ga ik uitproberen :)

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 23:13

Prakkie: dat doe ik ook altijd :) Werkt heel makkelijk.

_Loveshorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 09:02

Maar als ik morgen mijn taart wil bakken,
Dan zet ik hem gewoon in de keuken, toch?
of moet ik hem dan in de koelkast, want ik ga pas zaterdag bekleden&vullen. :o
En zondag opeten.

Ohja, is mijn taart niet erg droog als ik hem morgen al bak?

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 09:10

Met taart bakken bedoel je puur de biscuit neem ik aan? Dan zou ik hem eerst af laten koelen en dan in een afgesloten zak bewaren. Kan idd gewoon in de keuken en dan wordt hij niet droog.
Als je hem niet in een zak doet zal hij wel uitdrogen!

DIVA2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 09:17

Meiden wat is het k*tweer!! Vies klef, blêh!!!! Mij heb je de hele zomer nog niet horen klagen, nu wel. Er prikken miljoenen spelden in mijn benen.
Moet voor vandaag een taart af hebben. 20 personen, vrees dat ie iets groter is ;-). Vind dat altijd lastig schatten hoor. Gebruik wel de tabel van DLT maar vind die soms zo krap. Gisteren gevuld met 4 soorten vruchtenjam, slagroom/aardbeien pudding en nog een laag jam. Tweede laag met lemoncurd en citroenkwark vulling. Afsmeerd met.......merenque bc. Had ik ook nog nooit mee gewerkt maar vind 'm ook prettig. Heb de verhouding met de meeste boter gemaakt.
Toen moest ie nog bekleed worden......
Wij wonen in een ark, aan het water dus en geen boven. Warm binnen!!! En klef.
Heb allebei de lagen in twee keer bekleed. Zag m'n ziel namelijk al dwalen en de scheuren er in vliegen. Daar had ik geen zin in. Heb eerst de bovenkant gedaan, lap er overheen en netjes bijgesneden. Vervolgens strook tegen de zijkanten geplakt. Die netjes afgesneden en klaar.
Bij de onderste zie helemaal niets van de rand. Daar heb ik namelijk de lacemold gebruikt en die is net iets hoger dan het biscuit. Bij de bovenste zie je het wel maar dat los ik wel weer op met bloemen.
Zit in ieder geval geen scheurtje in en het werkt fijn op deze manier.

Zo, nu fysio en dan snel weer aan de taart.

Have a nice day!!!

Oh ja; mijn taarten staan ook op facebook.
Wel bij het zwangeren deel. Dus als je wilt toevoegen dan blijf je daar ook van op de hoogte,

https://www.facebook.com/vanzwangernaarbevallen

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 09:25

Wat vinden jullie fijner werken. marsepijn of fondant?
Ik heb marsepijn(van de xenos) gebruikt gisteren maar dat gaf erg af en plakte echt heel erg.
Fondant vond ik veel mooier worden kwa structuur en blijft mooier als je er een vorm van maakt?
Of heb ik gewoon een flut kwaliteit marsepijn te pakken?

_Loveshorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 09:28

Falona schreef:
Met taart bakken bedoel je puur de biscuit neem ik aan? Dan zou ik hem eerst af laten koelen en dan in een afgesloten zak bewaren. Kan idd gewoon in de keuken en dan wordt hij niet droog.
Als je hem niet in een zak doet zal hij wel uitdrogen!

Ja, ik bedoel puur alleen de biscuit.
En als ik hem bekleed heb, wat kan ik het beste doen? in de koelkast of in een plastic zak weer?

Tooeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 09:32

Ik gebruik eigenlijk altijd marsepein... De meeste hier vinden fondant fijner werken.

_Loveshorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 09:34

branka16 schreef:
Wat vinden jullie fijner werken. marsepijn of fondant?
Ik heb marsepijn(van de xenos) gebruikt gisteren maar dat gaf erg af en plakte echt heel erg.
Fondant vond ik veel mooier worden kwa structuur en blijft mooier als je er een vorm van maakt?
Of heb ik gewoon een flut kwaliteit marsepijn te pakken?

Van de xenos vind ik het marsepein & fondant flut...
gewooon niet fijn en helemaal brokkelig.
Ik werkzelf liever met fondant denk ik, ga morgen alles kopen ;)

DIVA2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 09:34

Flut marsepein!! Marsepein 1:3 werkt het beste. Verhouding suiker : amandelen. (toch) dus als je de keuze hebt of ergens gaat bestellen dan die verhouding kopen.
Fondant was hier gisteren een drama. De vriezer en bus poedersuiker waren mij. Grootste vrienden. Leek namelijk wel kauwgom!!! Zo plakkerig. Bloemen hebben de nacht gelukkig redelijk doorstaan en gaan er zo opgeplakt worden.

Nu echt fysio!! ( helpt toch niet dus waarom ga ik eigenlijk???) schouder heeft wéér gewonnen, ook na ok nummer 4. Helaas.

DIVA2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 09:35

Combi kan ook he

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 09:37

Ik heb het ook met marsepein van de xenos gedaan, vind marsepein lekkerder dan fondant.
Maar wil dat laatste ook nog wel eens proberen :j

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 09:44

Dat spul van de Xenos is echt waardeloos.
Vind het prima smaken, maar bekleden of voor gebruik met plungers is het niks.
Heb hier nog verschillende kleurtjes liggen van Xenos, maar die gebruik ik alleen
in combinatie met silliconen molds, dat wil dan nog wel.
Voor de bekleding gebruik ik Funcakes of die van Bouwhuis.
Als dat op is (heb nog 7 kg) dan ga ik die van de Sligro een proberen.

Hard die van Sligro trouwens uit met Tylose?

TT hele mooie taart.
Bruidstaart is ook mooi Patries, gewoon lekker simpel. Hou ik wel van.

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 10:08

Zonder Tylose hard de fondant van de sligro ook goed uit! Ik gebruik nooit Tylose en heb roodkapje ermee gemaakt zonder...was na een nachtje al mooi hard

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 10:23

@Branka: Marsepein (nog steeds met een korte ei ;)) van de Xenos is sowieso slechte kwaliteit.
Persoonlijk werk ik liever met fondant. Fijnere structuur, fijner te kleuren en lekkerder. Hoewel ook tussen de fondanten heel veel verschil zit in structuur, flexibiliteit en smaak.

@Loverhorses: Of hij in de koelkast moet ligt aan de vulling. Er zijn vullingen die persee in de koelkast moeten, maar er zijn er ook die buiten de koelkast bewaard kunnen worden. Houd er wel rekening mee dat met dit weer de kans op zweten erg groot is wanneer je hem in de koelkast bewaard hebt gehad.