Gezond(er) eten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 17:08

_Mara_ schreef:
blazelover schreef:

Las trouwens vanmorgen ook dit via Foodwatch: http://www.ad.nl/ad/nl/4560/Gezond/arti ... aren.dhtml en laatst was ook dit in het nieuws: http://www.nu.nl/algemeen/2755742/schip ... uctie.html . Ik snap dat zout een conserveringsmiddel is, maar het wordt nu echt te pas en te onpas overal aantoegevoegd.

ik denk dat het ook zeker te maken heeft met schaalvergroting, alles word onder 1 dak gebracht, supermarkt vervangt de groenteboer. slager, bakker etc etc .
die vallen onder grotere ketens die veel producten wegzetten en hier zo min mogelijk verlies op willen draaien en zo min mogelijk bederf en uitval van producten willen hebben
om op die manier scherpe prijzen te kunnen aanbieden waardoor iedereen bij de ketens koopt en dus winst opleveren

is een slechte zaak vind ik zelf, ik heb het liefst een groenteboer, slager en bakker die zelf met liefde voor het product aan het werk zijn...dat merk je in alles bij de producten die je daar koopt

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 17:14

Mrijn, moet zeggen dat ik de kruiden ook erg op smaak doe.
Die quinoa salade ga ik ook eens maken, goed idee voor de lunch!

Puy linzen zijn inderdaad ook heel lekker!

MaartPaard

Re: Gezond(er) eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 18:03

Ik ben vandaag ook weer even lekker wezen shoppen!

Heb een flesje stevia gehaald, amandelmelk, cocosmelk en cocoswater, bevroren vruchten, avocado's, citroenen en nog vanalles wat! Ook heb ik voor het eerst quinoa gehaald. Mijn moeder heeft een prutje van gehakt met zuurkool en paprika en ananas gemaakt en ze wil er brood bij eten vanavond. Ik heb nog nooit quinoa gegeten maar zou dit lekker zijn ipv brood of rijst? Kan er ook wat hennepzaden door doen, lekker knapperig!

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 18:19

Die Dahl klinkt goed. Zal het eens klaarmaken en ook mn man voorzetten. Misschien dat ie ze dan wel wil eten...
Ga ook maar eens rode linzen proberen. Daar heb ik al vaak mee in mn handen gestaan maar iedere keer weer terug gelegd.

MN eetlijsje van vandaag:
O: kwark met een eetlepel huttekase, wat lijnzaad , havermout en stukjes fruit(ingemaakt fruit op annanassap, geen toegevoegde suikers)
T: Halve rode paprika
L: linzen met komkommer-ei rauwkost van de groenteboer(is aangemakt met yohurt)en een halve avocado
T: handje noten(reken maar anderhalf haha vind ze erg lekker)
D:250 gr kabbeljauw filet ,de andere helft van de rode paprika en de rest van de linzen

iemand zei het al eerder, ik merk ook dat bepaalde voeding veel zoeter smaakt dan voorheen.Had gister 2 pannekoekjes van quinoameel gemaakt en op 1 een halve geprakte banaan gedaan maar jemig wat een zoete sensatie was dat. Voor een paar weken geleden had ik dat niet zo ervaren.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 18:24

ik weet het niet met de rode...krijg het gewoon niet voor elkaar om die echt lekker te krijgen...er blijft iets zurigs aan zitten ??

de blonde uit een blikje( heb altijd wel wat blikjes peulvruchten staan voor noodgevallen zeg maar) die gooi ik al snel door een gerecht heen, kwa smaak en textuur vind ik ze goed te doen (niet melig of vaag kwa smaak, maar gewoon voldoende bite )

lkees trouwens al een tijdje mee, gooi er af en toe een opmerking tegenaan , maar raak wel weer lekker geinspireerd door dit topic om er zelf ook beter op te letten allemaal :)
mijn boodschappenlijstje voor broeders (reformzaak) groeit weer gestaag lol

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 18:35

Mmm zurig trekt mij ook niet zo... weet nog niet wat ik de volgende keer ga doen , aan de andere kant zo duur is het ook niet dilemma's, haha.

Heb even op de site gekeken van het merk waar ik quinoa meel van gekocht had en er staat ook een receptenboek bij met wat aantrekkelijke recepten:
http://www.joannusmolen.com/#/nl/koken- ... boek/p-24/

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 18:57

Vanaf volgende week wil ik ook echt gezonder gaan leven. Dus ik wil mij hier graag ook melden als het mag :) Ik ben 1.75 en nu ongeveer 71 kg. Ik ben ook 64 kg geweest wat goed bij mij pastte. Maar kreeg enorme eetbuien. Gaat het weer een paar dagen goed gaat het daarna weer mis. Ben moe en futloos en vooral chagrijnig. Na een 'eetbui' slaap ik ook heel slecht. Lig dan de halve nacht wakker en zweet enorm.
Nu ben ik vooral van de ontbijtkoek, snack a jacks, optimel etc. En ENORM suiker verslaafd. Ik wil er nu écht van af. Mijn plan is om een tijd koolhydraat arm te gaan eten. Ook ga ik morgen het boek Eet jezelf mooi,slank en gelukkig. Daar hoop ik ook veel informatie uit te kunnen gaan halen.
http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boe ... index.html

Voor mij is het wel een enorme omslag. Ik ben 16 en woon dus nog thuis maar heb een grote inspraak over het eten. Want ik kook elke avond. Maar mijn ouders zijn helaas wel heel erg van de pasta's, rijst en aardappels helaas. Maar daar vind ik wel wat op. Als ik lekker en gezond ga koken draaien ze vast bij :)
Lees hier ook veel over de Ekoplaza. Die zit hier een dorpje verder op :) Zal daar is een bezoekje nemen..

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 20:11

Vandaag mijn havermout opgebakken met stukjes appel en mango en veel kaneel, dat was lekker :D

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 20:27

Succes Mighty Joe!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 20:33

inderdaad welkom en succes

ZUCHT...Ik BAAAAAAAAAAAALLL van mezelf...ik heb echt al een dag of 4 vreetkicks, honger naar chocolade...denk de hormonen en periode van de maand zeg maar, maar hoe gedisciplineerd ik kan zijn...Het lukt me nu niet, zucht

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 20:55

Hier ook hoor Colway.. Zonet een biologische rijstwafel met chocolade en kokosschaafsel op.. Voor het warm eten. :o
Had nog een pak knorr taco's wat op moest.. Al met al niet zo'n beste dag.. :=

Succes MightyJoe! Dat boek heb ik ook achteruit liggen op mijn werk, heb 't even doorgebladerd en er staan ook echt leuke weetjes in.

Ekoplaza ga ik ook eens naartoe, dichtsbijzijnde is Leeuwarden..

Linzen.. Nog nooit gegeten en het trekt mij ook niet zo... Maar ze zijn wel gezond hé?

__Martine__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 20:56

Volgens Amber geeft je lichaam door vreetkicks aan dat het behoefte heeft aan goede voedingsstoffen en dat slecht voedsel dan niet helpt. Maar ik vraag me serieus af, of je, als je heel erg zin hebt in chocola en je neemt wat groente met een eitje ofzo, of je dan verzadigd bent en geen vreetkick meer hebt.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 20:58

nee dus, dat heb ik echt geprobeerd maar mijn hoofd denkt gewoon cho-co-lade *lol* ben er nu dus ook weer klaar mee...gek eigenlijk

ik heb het echt alleen met ontregeling van hormonen zeg maar, nou ja....zal wel weer bijtrekken :+

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 20:59

Ik heb vooral vreettkicks als ik te weinig gegeten heb, en blijkbaar had ik dat vandaag.. Klopt ook wel want mijn laatste sneetjes zuurdesembrood waren hele kleintjes en had op wat groente na niks meer mee genomen naar mijn werk. Krijg dan rond een uurtje of 5 erg trek..

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 21:09

Als je nou hele pure chocola neemt is het best gezond!

Hoe doen jullie het op verjaardagen enzo? Ik vind het dan zo lastig! Ook als ik bij mijn vriend ben vind ik het moeilijk want daar hebben ze een ander voedingspatroon. Niet ongezond, maar ook niet zoals ik het zou doen. Ik neem dan als ontbijt altijd maar gewoon pindakaas op brood, dat is nog best oke toch?

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 21:10

Roelke_ schreef:
Ik heb vooral vreettkicks als ik te weinig gegeten heb, en blijkbaar had ik dat vandaag.. Klopt ook wel want mijn laatste sneetjes zuurdesembrood waren hele kleintjes en had op wat groente na niks meer mee genomen naar mijn werk. Krijg dan rond een uurtje of 5 erg trek..

En als je ooit te weinig eten mee hebt genomen kan je onderweg oid. bijna nergens iets gezond vinden wat je honger stilt! :P

Hebben jullie nog tips voor gezonde hartige tussendoortjes :D ?

Edit: Verjaardagen is altijd lastig. Ik probeer altijd naar de worteltjes en komkommer te grijpen. Maar blijft lastig.
Bij mijn vriend staan ook elke avond standaard koekjes op tafel bij de thee en bij het fris een bakje chips of nootjes. Ook erg lastig haha :P !
Laatst bijgewerkt door Josien_ op 08-03-12 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 21:10

__Martine__ schreef:
Volgens Amber geeft je lichaam door vreetkicks aan dat het behoefte heeft aan goede voedingsstoffen en dat slecht voedsel dan niet helpt. Maar ik vraag me serieus af, of je, als je heel erg zin hebt in chocola en je neemt wat groente met een eitje ofzo, of je dan verzadigd bent en geen vreetkick meer hebt.

Tja ik weet het dus niet.. Ik moet het dus maar gaan proberen.. Want nu eet ik wel veel 'slecht' voedsel :j

_Malu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 21:16

MaartPaard schreef:
Als je nou hele pure chocola neemt is het best gezond!

Hoe doen jullie het op verjaardagen enzo? Ik vind het dan zo lastig! Ook als ik bij mijn vriend ben vind ik het moeilijk want daar hebben ze een ander voedingspatroon. Niet ongezond, maar ook niet zoals ik het zou doen. Ik neem dan als ontbijt altijd maar gewoon pindakaas op brood, dat is nog best oke toch?

Ja verjaardagen en als je bij anderen bent is lastig. Ik zou mensen gewoon vertellen hoe je eet, zeker als je daar regelmatig komt. En of ze er enigszins rekening mee willen houden. Ik ga dit weekend naar mijn ouders voor het eerst sinds kerst :o en ik heb mijn moeder gewoon gebeld dat ik geen wereldgerecht uit een pakje meer eet met plofkip ;) Mijn moeder was wel enthousiast over hoe ik eet, ( en mijn vader ook, die moet nodig afvallen) dus we gaan zaterdag samen boodschappen doen en ik neem speltmeel, kokosolie en havermout en andere gezonde dingen van de biowinkel mee voor mijn ouders.

Op verjaardagen is het wat lastiger, als je niet vaak een verjaardag hebt kun je best een klein stukje taart nemen en daarna bijv. geen nootjes en chips meer.. eventueel wat tomaatjes ofzo als ze dat hebben. En de rest van de dag gewoon gezond eten en veel eten. Dan heb je 's avonds weinig trek meer.

Ik had vorige week een verjaardag van een vriendin, zij weet wel dat ik veel met gezond eten bezig ben. Ik heb voor de gezelligheid en omdat ik mezelf eens wilde trakteren een klein stukje appeltaart op en ze had een bak tomaatjes voor me *\o/* Heb geen chips op of nootjes en vond het geeneens moeilijk om eraf te blijven.

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 21:27

Verjaardagen doe ik niet moeilijk. Ga mezelf geen gebakje verbieden, zo vaak heb ik geen verjaardag.
Daarnaast beperk ik de chips/nootjes gewoon en pak ik de 'gezondere' dingen die aanwezig zijn.

Als ik (eens in de 3 maanden) last van de hormonen heb geef ik gewoon even toe aan die chocoladekick. Ik weet dat het na een paar dagen weer over is en dat ik echt geen hele chocoladereep op ga eten. Dat haal ik gewoon niet in huis. Maar een extra broodje pasta of beschuitje hagelslag laat ik dan niet staan

En je moet inderdaad zorgen dat je altijd voldoende eet. Extra beetje rauwkost kan (in mijn ogen) nooit kwaad. Of een extra stukje fruit, of een rijstewafel/kracker oid..

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 21:30

Oei, ik kan helemaal geen chocola in huis hebben.. Gelukkig hebben we het ook nooit. Maar de frietpan daar in tegen.. Verschrikkelijk. Mijn ouders zijn er nogal fan van.. En ik vind het ook heerlijk. Maar vandaag had dus niemand zin om te koken en was ik toch weer overgehaald om friet en snacks mee te eten. Daarna had ik gelijk weer honger en zijn we boodschappen gaan doen en ben ik gaan snoepen 8)7 Dat krijg je er van als je geen groentes eet bij je maaltijden..

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 21:32

Frietpan heb ik gelukkig niet op mijn kamer en thuisthuis gaat die ook nooooit zomaar aan, dat scheelt wel
Chocola en andere lekkere dingen moet je inderdaad gewoon niet in huis halen.
Vorige week had ik van mijn ouders een leuk 'hapjesbord' gekregen en die hadden ze leuk ingepakt met wat chocolade dingetjes (mini twix en mars) voor als ik visite kreeg ofzo...nou jullie kunnen vast wel raden hoeveel er nu nog over zijn :P (nog 3)

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 21:34

_O- Ik heb dat dus ook.. Ik kan gewoon niets lekkers in huis hebben want ik weet dat ik toch op een moment het niet meer uit kan houden :n

Vind het wel moeilijk wat ik mee moet nemen naar school voor als broodvervanger.. Kwark ofzo. Moet het dan maar leren eten zonder zoetstof. Hoop dat het na een tijd te doen is :P

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 21:35

MightyJoe schreef:
Oei, ik kan helemaal geen chocola in huis hebben.. Gelukkig hebben we het ook nooit. Maar de frietpan daar in tegen.. Verschrikkelijk. Mijn ouders zijn er nogal fan van.. En ik vind het ook heerlijk. Maar vandaag had dus niemand zin om te koken en was ik toch weer overgehaald om friet en snacks mee te eten. Daarna had ik gelijk weer honger en zijn we boodschappen gaan doen en ben ik gaan snoepen 8)7 Dat krijg je er van als je geen groentes eet bij je maaltijden..

Ja, na die vette hap heb je altijd zo snel weer honger he! Maar het is zo lekker en daarom verleidelijk.
Wij hebben niet eens een frietpan overigens, dat scheelt ook. Wel een snackbar om de hoek overigens.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 21:43

ik ook al een slechte dag. Ik had te weinig lunch meegenomen naar mijn werk, dus toen al een chocolade mueslireep en een snelle jelle gegeten bij m'n 2 boterhammen met filet americain.

Bij thuiskomst heb ik het restje pasta van gister gegeten (wel gezond) maar dat was niet genoeg, dus had nog honger. Had mijn moeder taart in huis, grrr en vervolgens thuis nog cola gedronken en een stukje pizza van mn vriend gepakt.

Ter compensatie net een peer gegeten maar bah, echt niet lekker om ongezond te eten...

wij hebben bewust geen frituurpan, dan is de verleiding gewoon te groot... :o

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 21:47

Pff ik wil die frietpan het liefst ook gelijk de deur uit gooien! Bah bah. Eet er ook zo veel van! Na gezond eten voel ik me super maar na zo'n vette hap wil ik alleen maar meer en voel ik me vettig :=