Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kavama

Re: Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 11:44

Opkuilen, is dat gewoon in wat grond stoppen in een pot en dan wegzetten ?

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 12:00

Huh oh haha nee daar kom ik nu pas achter. Dan loop ik super enthousiast in een tuincentrum (en daar zijn er hier in Boskoop genoeg van) en denk OH LEUK kan nijntje van eten. Maar dat is dus een heel werk. Lees het net ook op de verpakking. Nu planten en dan over een jaar witlof staat er.

Nouja hebben we in het voorjaar ook verse groente. :')

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 12:30

Lang leve Ibbel in het topic :D Ik wist dat ook niet, dacht ach ik zie wel :D :D

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 13:35

En wat veel mensen niet weten is dat de wortel die overblijft heel goed paardenvoedsel is.Zowel de nog niet als de al wel getrokken wortel. Oftewel de wortel die nog geen witte witlof heeft afgeleverd en waarvan de witlof al geoogst is.De eerste is wat voedselrijker de 2e is een perfecte eiwit en suikerarme vitaminebron.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 14:11

Klopt, ik ging ze vroeger bij een teler wel eens halen. Ze zijn er gek op.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 14:50

Mooi, gaan die naar de paarden.

Net nog even naar tuincentrum geweest en wat dingen gehaald. Allereerst nog een kasje, anders past het allemaal niet. Verder aardbeienplanten, paprika en zakjen voor komkommers, peermeloenen, bleekselderij, paksoi en nog iets...vergeten.

kavama

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 22:10

Ik heb vandaag nog wat kruidenplantjes gekocht,.. :D

Afbeelding

Afbeelding

gamblerlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 12:42

Hallo allemaal!

Na een mislukte poging met aardbeien vorig jaar nog bij mijn ouders in de tuin ben ik dit jaar weer begonnen met een nieuwe poging.

Ik heb 1 grote plantenbak van 1 bij 1 meter en een kasje van 1 meter bij 60 cm. Ik heb genoeg ruimte voor verschillende potten, dus daar gaan straks een aantal naartoe verhuizen vanuit de plantenbak als ze groot genoeg zijn.

Ik ben al bezig om het hele topic even door te scannen maar heb toch alvast even een paar dingen waar ik tegen aan loop en zo direct geen antwoord op kan vinden via google:

Ik heb een jong bieslook plantje gekocht. Ik heb er al een paar stengels vanaf geknipt maar het blijft een vrij dunne plant. Kan ik ook deze jonge bieslook (die al een goede smaak heeft) gewoon gebruiken en komen er dan vanzelf weer dikkere stengels boven of moet ik het gewoon laten nu...

Voor de basilicum eigenlijk hetzelfde, die heb ik net als de bieslook gekocht als klein plantje, hij begint nu uitgebloeid te raken dus ga vanavond maar even pesto maken. Maar als ik hem afknip komt er dan vanzelf weer basilicum terug.

Verder heeft mijn rucola niet echt veel zin. Ik ben hem nu binnen in een kasje aan het opkweken maar de stengels worden alleen maar heel erg lang en slap, verder gebeurt er weinig...

Dan nog een laatste vraag over mijn kasje voor buiten. Ik hoor veel verschillende verhalen over het gebruik ervan. Sommige mensen zeggen, hele dag de kas dichtlaten en dan 1 uur per dag open. Sommigen zeggen de kas de gehele dag op een kier zetten. Ook op internet hoor ik veel verschillende verhalen. Ik heb hem gister de hele dag dicht gehad, merk dat hij dan erg vochtig wordt. Vandaag op een kier maar merk dan weinig van een ander klimaat binnen in de kas...

Zo en nu maar weer even verder lezen in het topic :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 12:49

Bieslook knippen zal er voor zorgen dat er meer stengels aan de basis zullen ontstaan. Maar je moet wel ook wat overlaten om de energie op te wekken om die uitlopers te vormen. Dus een beetje een evenwicht zien te vinden.

Basilicum: het is niet de bedoeling dat je basilium de kans geen te gaan bloeien (of althans, dat wil je zo lang mogelijk uitstellen). Na de bloei zal je basilicum zachtjes af gaan sterven. Het is nl een eenjarige plant.

Rucola kan je gewoon buiten zaaien. En vooral niet zaaien als het smoorheet is, dan schiet het meteen in het zaad.

Wat voor kasje is het? Zo'n kweekbak-achtig ding? Die moet je op zonnige dagen wel een beetje luchten, anders kun je wachten op schimmel omdat het dan erg vochtig kan worden (en veel te heet). Dus het hangt er van af hoe warm het buiten is. Op een dag als vandaag zou ik 'm dicht laten.

gamblerlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 13:15

Ik merk al dat mijn woorkeus nog niet zo "groen" is :Y) . Met de basilicum uitgebloeid bedoelde ik eigenlijk dat de blaadjes wat geler worden. Eerst waren ze echt helder groen.

Bieslook ga ik eens even mee vogegelen dus, ben benieuwd hoe hij wordt. Iemand trouwens een idee hoe ik de stengels een beetje omhoog kan houden, de bieslookstengels zijn nog erg dun..

Ik heb nu zo'n soort kasje alleen dan de helft zeg maar

Afbeelding

Ik merk al dat ik nog een boel te leren heb. Heb net wel de uitlopers van de aardbeien afgeknipt en even in het water gezet om wortel te schieten. Moet vanavond eens even tuinaarde halen, kunnen ze daarin.

gamblerlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 13:17

Is er trouwens een mogelijkheid om mijn binnen gezaaide rucola nog te redden? Of is het hopeloos?

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 14:04

Gamblerlover, aarbeien vorig jaar mislukt??? Ik wist niet eens dat dat kon :=

De bieslook wordt in de volle grond veel groter en lekkerder is mijn eigen ervaring en komt ieder jaar weer. Je bent er maar een klein hoekje voor nodig.
De rucola zou ik ook in de volle grond zetten.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 15:43

Rucola gewoon opnieuw zaaien joh. Komt op als onkruid, kiemt in een week.

Basilicum: in je kweekbak zetten, krijgt binnen te weinig licht vermoedelijk, daarom wordt het blad geel. Je kan de toppen inclusief twee of drie setjes bladparen als de stengels al zo lang zijn er uit knippen tot net boven een bladpaar en eten (of pesto van maken), uit de oksels van het bladpaar dat je hebt laten zitten komen dan weer twee nieuwe stengels.

Aardbeienuitlopers moet je aan de plant laten zitten, er een potje onder schuiven, de uitloper'stengel' met een tot een halfmaantje gebogen ijzerdraadje vastzetten zodat de basis van de uitloper netjes op de grond blijft rusten. Met een maandje is-ie goed geworteld en kan je de uitloper losknippen.

gamblerlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 16:17

Ik hoorde juist toen ik mijn aardbeien plantjes kocht op de afdeling groen van mijn werk (school) van de docent dat je ze eraf moest knippen zodat niet alle energie naar de uitloper ging maar in de plant bleef.. Klonk wel logisch vond ik zelf... Waarom zou je voor jouw optie kiezen Ibbel?

Rucola is opnieuw gezaait :)

Aardbeien waren vorig jaar mislukt omdat ik er welgeteld drie had waar vervolgens onze pup overheen pieste... Durfde ze niet meer op te eten.

Mijn basilicum staat nu buiten in de tuin... Niet binnen. Dan alsnog beter in de kweekbak?

Bedankt voor de tips iig! Ben ik erg blij mee.. Vind het nog best moeilijk om specifieke antw op een probleem op internet te vinden.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 16:19

Moet je basilicum nou net boven of net onder de oksel afknippen? Net erboven toch?

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 16:27

Billy20 schreef:
Thanks voor de info. De Japanse wijnbes heb ik overigens ook al (was ik vergeten te noemen) en die in inderdaad erg lekker. Ik wil eigenlijk een soort heg creeeren doormiddel van struiken dus ik denk dat ik dan aan de aalbes (minder lekker) of blauwe bes. Kruisbessen vind ik niet lekker dus die vallen al af. Denk dat het de blauwe bes wordt. Goed idee?

aalbes houdt van zon en bodem met neutraal ph. blauwe bes staat liever in de halfschaduw en houft van wat zuurdere grond (turf toevoegen)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 18:10

gamblerlover schreef:
Ik hoorde juist toen ik mijn aardbeien plantjes kocht op de afdeling groen van mijn werk (school) van de docent dat je ze eraf moest knippen zodat niet alle energie naar de uitloper ging maar in de plant bleef.. Klonk wel logisch vond ik zelf... Waarom zou je voor jouw optie kiezen Ibbel?

Dan weet je zeker dat de uitloper niet uitdroogt. Zoveel energie kost het de moederplant nout ook weer niet. Da's alleen belangrijk als je commercieel kweekt.
Basilicum is een warmteliefhebber, ik zou 'm in de kweekbak zetten. Bovendien zijn slakken gek op basilicum, en in een kweekbak kan je die wel buiten de deur houden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 18:10

Elan schreef:
Moet je basilicum nou net boven of net onder de oksel afknippen? Net erboven toch?

Erboven. Maar eronder is ook niet erg, de spriet stengel die erboven staat droogt vanzelf in en sterft af. En eten doe je 'm ook niet.

gamblerlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 18:27

Dan laat ik de uitlopers de volgende keer netjes zitten :)

Verder ga ik de Basilicum zo dan maar even verplaatsen.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:19

Wat een heerlijke regen he :D Heb het gaas rond mijn moestuin helemaal klaar en er zit een hekje in!!

Kan ik van de week mijn romatomaat, andijvie, aardbeienplanten en radijsjes neer zetten :D Wordt nu ineens weer erg koud dus durf het niet zo goed te doen! Staat nu allemaal op een tafel in de tuin onder een doorzichtig afdak, werkt erg fijn :))

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:37

ik wilde dit weekend mn tomaatjes uitplanten maar wacht nog maar een weekje. het lijkt mij ook te koud.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 21:02

Ja 't is echt koud zeg.
Ik heb sla uitgeplant vanuit de kas in de volle grond een paar weken terug maar de planten in de kas zijn inmiddels al verdubbeld in grootte terwijl die in de volle grond echt stilstaan in groei.

Op buienradar zie ik al een week dat ze 16 graden voorspellen maar de dag dat het zal gebeuren schuift steeds op _-:(

Ik wil geen 30 graden hoor maar richting 20 zouden m'n plantjes en ik wel prettig vinden zo langzamerhand.
Waar blijft die beloofde opwarming van de aarde? Zit er met smart op te wachten. :x

_Noraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 21:03

mijn plantjes doen het anders aardig goed in de tuin. Heb ze niet afgedekt. M'n tomaten plantjes zijn zelfs al een stuk gegroeid :j

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 21:07

In ons vorige huis hadden we een aardbeien toren gemaakt van grote kunsttof rioleringsbuizen. Daar allemaal ringen uit gezaag en hier kleinere buizen ingezet.

Mijn zoontje pikte namelijk alle aarbeien , dat ze groen waren was voor hem geen enkel probleem.

Nu hebben we een aardbeienveldje van een paar 2m. Vorig jaar jam gemaakt samen met de aalbessen erbij.

Groenten staan nog steeds in bakken in de schuur, vrijdag ochtend was het weer aan het doorsneeuwen. Dit schiet dus helemaal niet op.

De tomaatjes staan in een speciekuip nu weer in de schuur ivm met de lage nacht temperaturen.

Appelboom bloeit nog niet, de kers wel. Aardbeien lopen uit en de aalbes , kruisbes en blauwe bessen bloeien nu ook.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 21:10

Hier doen de tomaatjes het toch echt niet buiten. Had een poging gewaagd (heb toch genoeg stekjes staan) en die zijn langzaam aan afgestorven deze week.

Sla doet het trouwens wel goed! Hoe weet je eigenlijk wanneer je hem kunt oogsten? Wil namelijk niet te vroeg zijn.