De gezonde regels voor afvallen en slank blijven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Spetterlover

Re: De gezonde regels voor afvallen en slank blijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 14:12

Ja die verpakkingen zijn zo vaak misleidend..
Er staat van alles op, waardoor mensen het gaan kopen.
Maar als je dan kijkt bij de ingredienten en de tabel met vetten, suikers en kcal enzo...

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 20:23

zou ik echt een goed idee vinden om met kleurenstickertjes te gaan werken... heerlijk overzichtelijk, geen gehannes met incomplete voedingsmiddeleninhoud-statistiekjes meer.... ik ben heel erg voor!

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 10:11

Na lezen van het eerste bericht van Laura, met de tips, ga ik weer lekker aan de slag. Met Atkins. Afgezien van het zuivel verhaal, komt dat heel precies overeen met wat Laura ook schreef. En het is een eetwijze die voor mij heel goed te doen is en het vergt veel discipline, voor mij dus ideaal!

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-05 00:34

Die rood/groencode staat al op de website van voedingscentrum.nl. Op slank-en-sterk.nl staat ook zoiets.

Anoukie, succes!

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 11:40

wist ik wel al allemaal

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 18:31

Spetterlover schreef:
Ja die verpakkingen zijn zo vaak misleidend..
Er staat van alles op, waardoor mensen het gaan kopen.
Maar als je dan kijkt bij de ingredienten en de tabel met vetten, suikers en kcal enzo...

Je kunt dan ook het beste zo min mogelijk uit pakjes enzo koken en eten. Bijvoorbeeld beter een handje nootjes dan wat (Pringle) chips, en room- en tomatensausjes kun je zelf maken op basis van 'pure' ingredienten. Dan weet je tenminste zeker wat je eet (en geen gerafineerde producten).

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 18:56

Komen noten dan niet uit een pakje bij jou??

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-05 18:59

Ik heb vandaag noten gehaald bij de notenboer en expliciet gevraagd naar ongezouten niks toegevoegde
Ingeborg, klopt.
Wat zijn de etiketten hier K* zeg. Die zien er in Amerika veel overzichtelijker uit...

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 19:01

Nou ja in amerika gaat het per serving dat vond ik ook irritant, hoewel je er aan went.

Maar je bent al een week terug, nou NOG niet gewend aan de tijd?

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-05 19:33

nee, nouja, qua slaap wel weer, maar mijn lichaam qua spijsvertering blijkbaar niet. Ik word echt midden in de nacht op diner-tijd wakker Ik heb natuurlijk zes maanden 40u gewerkt met strakke tijd: 7u ontbijt, 10u tussendoor, 1200 lunch, 4utussendoor 6u diner... denk dat het daar aan ligt...?

Ik vond per serving wel handig juist. Hier kijk je naar kwark en zie je '50kc per 100 gram' en denk je, joh daar zit echt niks in. Maar dan eet je dus wel een hele bak dus 500 gram ik heb een hekel aan afwegen etc. Geef mij maar gewoon een glas, schaaltje of bord.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 19:43

Nou ik had ook een strak leefritme daar, dat is wel fijn/handig/goed voor je......... Maar had het niet met eten hier ofzo, was snel weer gewend.

Perlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 21:50

@Laura: Hoe komt het dat jij zo veel van voeding enz. af weet?

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-05 22:41

*bloos*

Als je op je 13e begint met het 2000-kcal dieet, vervolgens het fruitdieet, soepdieet, maaltijdvervangers, chroompillen, shakes, soep- en ziekenhuisdieet en dietiste probeert, om erachter te komen dat dat niet werkt (bij jou); dan ga je eens op zoek naar iets waar een beter verhaal achter zit en wat voor de lange termijn een optie is. Op mijn 18e na een paar maanden Amerika was ik 85 kilo en moest ik 44 van broekmaat; dan is het gewoon basta. Montignacboek gelezen, en dat een half jaar gedaan tot ik op 74 zat. Toch zaten daar vrij veel nadelen aan waardoor je het niet echt de rest van je leven vol kan houden. South beach sprak me ook aan; hongeren en supplementen werken gewoon niet bij me, omdat je óf denkt 'nu kan ik dat extra koekje wel nemen' of de hele dag aan alles denkt wat niet mag. het moet wel leuk blijven. Dus wat ik hoorde van South Beach leek me wel wat, en daarvan ook het boek gekocht en gelezen. Daarmee naar de 71 kilo gekomen, en dit is een basis voor een eetpatroon wat je gewoon de rest van je leven vol kan houden.
Vervolgens na het overlijden van mijn paard aan de slag gegaan met sporten, en geinteresseerd geraakt in de afstemming van voedsel en beweging. Ik heb nog wat boeken gelezen van diverse trainer, oa. van de auteur van The Ultimate BodyPlan en daarna Burn the Fat, Feed the Muscle.

Ik zie het eigenlijk een beetje als een 'zoektocht' en ik heb het idee dat elk dieet wat ik geprobeerd en bekeken heb, me verder heeft geholpen naar iets beters. Om nu het 'ideaalplaatje' te hebben bereikt, een afstemming tussen beweging, voedsel en rust. Ik begrijp mijn lichaam nu, en houd er rekening mee, maar stel ook dingen ter discussie. Kritisch blijven is imo heel belangrijk. Als Atkins zegt dat koolhydraten slecht zijn, waarmee onderbouwt hij dat dan? Waaróm heb je vetten nodig? Hoezo kan je beter 6xpd eten ipv 3 maaltijden? Etc. Als je daar in gaat duiken (en er zijn natuurlijk allerlei verschillende ideeen over) en je gebruikt je gezonde verstand, kom je best een heel end.

Ohja, ik heb ook nog voedingsleer en voedingsmiddelenkunde gehad op mijn opleiding; is best leuk, met je docent in discussie

Dus eigenlijk, gezonde interesse. Wat betekent datgene wat op het etiket staat? Wat krijg ik per dag binnen en hoe reageert mijn lichaam? Wat is voor mij een manier waarbij ik happy ben met wat ik eet? (want dat staat bij mij voorop, ik moet er lol mee hebben. Als ik een week lang alleen maar soep mag eten word ik zo depressief als de neten) Mijn laatste 'ding' is alles zo vers en schoon mogelijk halen en zelf verwerken. Brood bakken, recepten van chocoladekoekjes zo maken dat ze een stuk beter zijn dan die uit de winkel, etc.

Ik snap dat mensen het soms gewoon makkelijk willen met een Slimfast of een pil, zodat ze niet hoeven na te denken over wat ze naar binnen werken en dat ze helemaal geen behoefte hebben om te leren wat proteinen, koolhydraten en vetten eigenlijk zijn. Maar ik denk dat kennis het belangrijkste is bij afvallen. Pas dan kan je je eigen eetpatroon analyseren en (het belangrijkst) blijvend veranderen. En tegenwoordig heb je ook alleen je boerenverstand om op terug te vallen, met reclamecampagnes voor frisdranken die zo gezond zijn en chuppa chup lollies die fruit bevatten
Laatst bijgewerkt door Laura op 16-08-05 22:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 22:45

Maar je hebt alles zelf gedaan zeg je, waarom veroordeel je anderen die het OOK doen??? Jij deed het toch ook, men moet toch leren van vallen en opstaan. Ze waarschuwen -> Oke, maar ze veroordelen imo is -> not done

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-05 22:53

volgens mij veroordeel ik niemand zo direct. Op het moment dat je in een topic over afvallen drie keer een goed beargumenteerd advies krijgt en dan nog op 100 calorieen per dag blijft, ja, dán vind ik je gewoon dom
En als je zelf je neus hebt gestoten probeer je dat een ander te laten voorkomen

Oh, en soms kom ik misschien inderdaad kort door de bocht mbt tot mensen die het dus allemaal graag snel en gemakkelijk willen hebben en er niets voor willen doen. Maar dat ligt meer aan het feit dat het dan weer zo'n honderddertigste topic is over oa wondermiddel (hebben we dat bij de slof ook niet? kan je wel gaan vergelijken die onderwerpen )
Laatst bijgewerkt door Laura op 16-08-05 22:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 22:55

Nee nee ik bedoel bijv in zo'n topic waar een meisje een of ander "gevaarlijk" poedertje gaat gebruiken. Pfff is al tijdje geleden. Ik denk dan van ze doen het toch, ze moeten het zelf maar ondervinden.....

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-05 22:57

heb je gelijk in. Maar meetsal vragen ze in zo'n topic advies of ervaring. Nou, dat heb ik wel

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 22:58

Whahahaha oke, hielp eigenlijk alles NIET of dan maar een beetje. Of werkt het tussen de oren?? Ik denk dat als je dat spul gebruikt je ook braver eet en daardoor of in combie afvalt........wat denkt u??

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-05 23:16

na me wat hebben te begeven in de bodybuildscene heb ik inmiddels geleerd (iedereen oren dicht; ik ga nu een schokkende onthulling doen!) dat er daadwerkelijk pillen zijn die helpen met vetverbranden of het hongergevoel onderdrukken.
Het punt is alleen, dat die ook pas echt goed werken op het moment dat je je voeding uitgebalanceerd hebt. Daarbij is het merendeel ook nog eens erg ongezond vooral als je geen idee hebt van voeding en hoe of wat - en met dingen zoals je hart en spijsvertering wil je toch liever niet knoeien? Eerst maar voeding en beweging aanpassen dus. Ik heb wel eens groene thee, caffeine, (niet in pilvorm dan maar als drank )chroom en stofwisselingsthee geprobeerd. Die vind ik onschuldig en belangrijk zijn voor mij dat dat allemaal natuurlijk is en geen chemische troep. En ja, het placebo effect is er misschien wel het belangrijkste gedeelte van. Maar met goede voeding en beweging kan je een stuk meer bereiken (en het is nog goedkoper en beter op lange termijn ook ) Dus nee, ik heb nog steeds dezelfde reactie bij een bokker-topic over Hoodia en Ephedrine
Dus Laura is nog steeds
Laatst bijgewerkt door Laura op 16-08-05 23:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 23:16

Laura schreef:
En tegenwoordig heb je ook alleen je boerenverstand om op terug te vallen, met reclamecampagnes voor frisdranken die zo gezond zijn en chuppa chup lollies die fruit bevatten

Ik kom even tussen u beiden om te melden dat ik de reclame SNOEP JE DORST WEG, wel het toppunt van idiote reclamecampagnes vind... bolletjes met "I Don't Know What" om een flesjes water te vervangen.

Wat ik nog graag zou willen toevoegen aan je verhaal Laura, is dat elk lichaam weer anders reageert op voedingsstoffen. Zo heb ik gemerkt dat ik bijv niet zo goed tegen aardappels kan, terwijl pasta geen probleem is. Naast al die dieeten moet je volgens mij ook proberen goed te luisteren naar je lichaam. Wanneer verteer je iets slecht, bijvoorbeeld in combi met moeheid en van welke stoffen heb je geen last.

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-05 23:22

Ja. Dat is ook het mooie aan south beach en een voedingsschema. Op een bepaald moment ga je uitproberen. Toevoegen van iets. Kijken hoe dat bevalt. Wat je lichaam doet. Ik geloof dat het Faas is hier die absoluut niet tegen koolhydraten kan. Zo zullen er ook mensen zijn die helemaal niet gebaat zijn bij een hoog-vet-dieet. Dit zal je alleen uitvinden door te luisteren naar je lichaam en te denken over wat je toeneemt. Ik heb inmiddels uitgevonden dat mijn opgeblazenheid te maken heeft met toegevoegde zoetstoffen en dat ik niet tegen frisdrank kan. Ik kan ook beter geen bak havermout op de nuchtere maag nemen.

Noep je dorst weg-nog niet gezien. Zal er op letten. Maar over debiele voedingsmiddelen gesproken:
Ik vind de 'light sinaasappelsap' en het 'witbrood dat bruinbroodvoedingswaarde heeft' toch wel zo idioot. We halen er leuk de voedingsstoffen uit om het vervolgens er chemisch weer in te stoppen. Jaja.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 23:25

Ja dat blue band brood hahaha.

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-05 23:28

Das nou de pest. tegenwoordig is alles light, low cal, low fat, low sugar. Hetgeen je overhoudt zijn lege producten die geen zuivere voedingsstoffen meer bevatten (dus je geen voldaan gevoel geven en waarna je zelfs snel honger krijgt) en het resultaat is net als Amerika: mensen zijn overvoed qua calorieen, maar ondervoed qua volwaardige voedingsstoffen....

Spetterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 23:29

Is blue band brood niet goed dan ? Dat eet ik ook wel vaak.
Maar vaak ook gewoon volkorenbrood met een heel lekker korstje

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 23:34

Oeps uit je droom gehaalt