Mealpreppen in grote hoeveelheden, tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 19:25

Jep eet zo mijn eigen ping maaltijd. :+

VogeltjeM

Re: Mealpreppen in grote hoeveelheden, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 19:39

Ik heb daarnet nog een grote batch hummus gemaakt en ingevroren in porties :D

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 21:59

Ik maak vooral soep in grote porties, om in te vriezen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-24 07:17

Yes! Ik heb een tijdje geleden een heerlijk pompoen macaroni recept gevonden, en veel pompoenen uit eigen tuin, dus een paar keer flink wat ovenschotels ingevroren <3 Zo blij mee!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 07:21

Hier ook nog steeds.
Laatst een flinke voorraad nasi met pindakip ingevroren, groentesoep, burgerbrood, en focaccia.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 07:51

Hier voor het eerst begonnen met stamppot, soep en roerbak. Dat waren allemaal een succes dus ik wil dit gaan uitbreiden met andere gerechten.

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 08:20

Hier ook veel soepen, snert, courgette, pompoen. Echt ideaal om snel en gezond te eten.

Komend jaar wil ik weer vol inzetten op de moestuin, dus die lasagne en stamppot inspireren.
Lijkt me heerlijk om die op drukke dagen de oven in te kunnen schuiven.
Andere makkelijke recepten zijn ook zeer welkom!

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 21:36

Hier momenteel even wat minder. Heb veel dingen in de vriezer, dus moet even ruimte eten.
Ook moet ik weer bakjes bestellen. Had er een stel op mijn werk staan (vergat het elke keer mee te nemen) maar met de grote opruiming zijn ze weggegooid.

Wel bewaar ik tegenwoordig mijn groente restjes, schillen, kontjes enz en daar trek ik dan bouillon van, welke ik dan weer invries en gebruik als vocht/smaak in pasta's, stoofgerechten, soep enz.
En mijn pompoen schillen bewaar ik apart, want die zijn heerlijk in een gerechtjes. In de pasta saus of soep in dunne reepjes gesneden. In een stoofgerecht proef je de schillen, maar je komt ze niet meer tegen na 4 uur of langer pruttelen.

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 13:06

Ik blaas het stof weer even van dit topic af :D
Ik had hier al eens eerder gereageerd, toen vooral vanwege lunch en tussendoortjes.
Dat gaat nu goed, nu wil ik graag gaan koken voor meerdere dagen :)

Ik krijg het vanaf september namelijk een stuk drukker vanwege stage en wil dan op zondag alvast vooruit koken.
Niet om in te vriezen, maar om 3 dagen (evt voor 4) in de koelkast te bewaren.
Ik ga na stage sporten en dan eenmaal thuis weet ik dat de verleiding erg groot is om af te halen ipv zelf te koken.
We hebben nu hello fresh dus dat is al super makkelijk, toch hebben we vaak genoeg alsnog geen zin om dat te maken... :=
En dat is nogal zonde.
Dus ik wil eens gaan experimenteren met mealpreppen zodat ik enkel nog hoef op te warmen.

Ik heb al even teruggelezen en zag dat chamion zei dat ze alles voor een traybake klaarlegt in de vriezer.
Zoiets spreekt mij ook wel aan, ik ben wel benieuwd wat er dan allemaal in zit :D

Ik zat nu te denken om 2 soorten koolhydraten te doen (dus pasta en rijst bijv) en dan bijv. een grotere portie gemarineerde kip en groenten.
Of een grote portie fajita vulling of chili con carne.

Hebben jullie nog tips en tricks als je het niet invriest?
Doen jullie pasta/rijst wel gemengd met bijv. kip of alle onderdelen van een gerecht apart?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-25 14:33

Oh, leuk dat je het topic een schop hebt gegeven :D

Ik moet ook hoognodig weer wat bulk gaan koken. Ik heb een tijd geleden een mega zak tomatensaus gekocht, en nog steeds niks mee gedaan :=

Ik ben benieuwd of je goede tips krijgt. Ik bewaar bereide gerechten meestal niet langer dan twee dagen, maar als je wat ingrediënten apart bewaart dan kan dat vast ook langer ja.
Of je zou wat kant en klare sauzen en maaltijdsoepen en gerechten kunnen wecken misschien? Dat is vooral wel meer werk.. maar die hoef je daarna maar in een pan te gooien en even te laten koken.
Zo heb ik altijd wat potten geweckte aardappeltjes staan, ideaal!

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 13:06

Nou het loopt nog geen storm :P
Maak je dan gewoon tomatensaus voor ergens bij of een heel gerecht?

Vanochtend bij de IKEA geweest en mooie glazen bakjes gehaald om alles in te bewaren :))
Komend weekend wordt de eerste keer, ben benieuwd hoeveel tijd het allemaal gaat kosten.
Ik heb nu voor 3 dagen gerechten in de koelkast bedacht en dan maak ik nog een portie lasagne wat ik dan na het afbakken in de vriezer zet.

Ik heb een heleboel nuttige tips en recepten gevonden op Reddit trouwens.
https://www.reddit.com/r/MealPrepSunday/

Ik ga nu toch volledige gerechten bewaren, kijken hoe dat bevalt :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-25 13:14

Ik maak inderdaad ook meestal complete gerechten, vaak ovenschotels, die rechtstreeks de oven in kunnen. Lasagne is hier ook favoriet.
Ik neem zo'n bak ook vaak mee als we een weekend weg gaan. Ideaal als icepack om de rest van het eten koel te houden in de koeltas, en zodra we aankomen is ie redelijk ontdooit en dan gaat ie de oven in terwijl we onze koffers uitpakken.

Glazen bakjes zijn fijn ja! Ik gebruik voor mealprep ovenschotels meestal aluminium bakjes die nemen wat minder ruimte in.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 21:45

Ik trap het ook weer omhoog.
Voor niet in vriezen inderdaad investeren in goede bakjes. Glas is heel fijn. Ik heb nog oude weckpotten gevonden en dat is ideaal omdat je de producten dan zoveel mogelijk apart kan 'stapelen' .
Zo maakte ik salades dagen vooruit. Onderin de dressing, dan (rauwe) groente, pasta en dan daarboven de sla. Zelfs de sla was na 3 dagen nog knapperig.
De theorie dat er geen vocht naar beneden kan zakken en de rest zompig kan maken. Nu kwam Chat aan dat komkommer toch boven in moest dus we gaan dat maar eens uitproberen als is de logica me niet duidelijk :+

Ik werk nu 3 volle dagen, maandag woensdag vrijdag en het is eigenlijk net onhandig. Het liefste wil ik zondag alle lunches vooruit preppen maar voor vrijdag durf ik het toch niet helemaal aan.
Ik maak nu quinoa, komkommer, wortel radijs, edamame en gemarineerde tofu (al uit de supermarkt). Wat denken jullie? Ik durf het niet helemaal aan met het oog op een gevoelige buik := kan dus in een weckpot.

Verder beetje aan het prullen met hoe ik groentes het beste kan bewaren. Ik hou telkens wat wortel etc over die het niet redden om na een week nog in de weckpot te gaan. Maarja, nu is het zaterdag weggooien en zondag weer nieuw kopen en dat vind ik zo zonde. Heb het nu in een bakje water in de koelkast, dat zou moet werken.

Ik wil eigenlijk heel graag wraps met avocado mee nemen maar hoe ik dat voor elkaar ga krijgen weet ik nog niet :+

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 22:42

Oh ja dit is zo ideaal! Wij doen dit nu sinds een paar maanden en zo fijn. Hebben nu voor 8 dagen eten in de vriezer staan. Heerlijk! Ik kook nog zo'n 3 keer per week, mijn man 1 a 2 keer en de rest uit de vriezer. Echt ideaal!

Op dit moment ligt er 4x franse uien mac and cheese, 2x rendang en 2x kip korma in.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 01:30

Citaat:
Ik maak nu quinoa, komkommer, wortel radijs, edamame en gemarineerde tofu (al uit de supermarkt). Wat denken jullie? Ik durf het niet helemaal aan met het oog op een gevoelige buik := kan dus in een weckpot.

Ik zou dat niet durven...

Brainfart: als je heel graag iets wil preppen maar het eigenlijk niet lang genoeg goed blijft - of daadwerkelijk geweckt spul gebruiken, of droge producten. Gedroogde groente met noodles oid, of couscous waar alleen nog kokend water bij hoeft met iets heel makkelijks wat wel goed blijft (bv kleine tomaatjes op maatje hoeft niet gesneden), zoiets?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-25 04:56

Zou je bereide wraps niet kunnen invriezen? Zo lang er geen sla in zit kan dat misschien wel. ‘s Morgens uit de vriezer halen, dan heb je voor de lunch een redelijk verse wrap. Zou ik eens testen.

Eik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 06:40

Ik deed vaak meal preppen en dan invriezen alleen bij ontdooien en in de magnetron opwarmen kwam er enorm veel vocht bij vrij en dan werd mn eten zo'n vies prutje.

Dus er weer een tijd mee gestopt maar eigenlijk wil ik wel weer graag ermee beginnen. Alleen dan zonder dat er tijdens het vriezen dus zoveel vocht ontstaat. Ik liet het gerecht goed afkoelen voor de deksel erop ging zodat condensvorming al minder kans kreeg.

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 13:15

Qua lunch kun je ook nog denken aan baked oats misschien?
Maar tot vrijdag is inderdaad lastig, zeker als je niet invriest.

Afgelopen week was dus een test ronde, ik ben best tevreden! :)
Moet alleen wat meer kruiden gebruiken in sommige gerechten.
Ik had lasagne ingevroren, was erg lekker alleen vond ik het opwarmen in de oven wel erg lang duren voor het echt goed warm was. Dus daar nog even mee experimenteren.

@Eik ik herken niet dat het een prutje wordt. Ik laat alles wel echt helemaal afkoelen. Bij wat voor gerechten heb je dat?

Deze week heb ik pasta, 2 porties Chili con carne en weer een lasagne :)
Mijn vriend en ik hebben nu afgesproken dat we omstebeurt voor de week preppen, aangezien wij niet gemaakt zijn om samen in de keuken te staan :+

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 14:27

@ Lois: heel lang heb ik deze manier van mealpreppen gedaan: op zondag half vooruit koken voor de rest van de week. En dan slimme combi's maken: de groenten voor traybake verdubbelen. Je bakt alles af in de oven en de helft eet je dan als traybake en de andere helft bewaar je. Later in de week pureer je deze groenten, je rult gehakt in een pan en doe de gepureerde groenten erbij. Pastasaus! Zo zijn er veel combi's te verzinnen. De laatste dag van de week, vrijdag, was voor mij altijd voor de restjes. Soms aangevuld met brood en kruidenboter.

Eik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 16:09

_Lois_ schreef:
@Eik ik herken niet dat het een prutje wordt. Ik laat alles wel echt helemaal afkoelen. Bij wat voor gerechten heb je dat?

Vooral bij gerechten waar veel groente in zit. Als het dan verwarmd is dan ligt er een heel plasje vocht op mn bord wat ik dus eerst maar afgiet.

Bij een lasagne of andere pasta gerechten weer niet.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 16:51

_Lois_ schreef:
Ik had lasagne ingevroren, was erg lekker alleen vond ik het opwarmen in de oven wel erg lang duren voor het echt goed warm was. Dus daar nog even mee experimenteren.

Avond van te voren alvast in de koelkast zetten scheelt al veel opwarmtijd. :)

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 18:38

Ik heb die quinoa salade idd niet meer op.
Woensdag al niet meer want bedacht me later dat edamame vrij tricky is daarmee volgens mij.

Volgende poging: soep. Nu even vals gespeeld met een zak soep maar wil die wel zelf gaan maken en invriezen. Zit alleen te denken hoe makkelijk in te vriezen want soep is wel ideaal om in een grote batch te maken. Alleen de vriezer zit al aardig vol en tig bakjes gaat echt niet meer passen :+
Dussss wie heeft de tip voor hele fijne diepvrieszakjes? Met een dubbele ziplock of juist zo'n schuifding boven aan?
Ik weet dat er van die siliconen vormen voor zijn maar die ik nu tegen kwam vond ik wat te prijzig.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 21:39

Dubbele sluiting, die rits dingen gaan lekken bij mij met vloeistoffen.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 09:25

Je kunt soep heel eenvoudig invriezen in elk willekeurig diepvrieszakje, in een bakje. Als het bevroren is, haal je het zakje uit het bakje en kun je het bakje weer elders inzetten :D