Kerst menu's; wat zetten jullie op tafel?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 23:34

Dit topic wordt weer verplaatst naar VT

PF --> VT

Schuur_

Re: Kerst menu's; wat zetten jullie op tafel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 07:37

Hahaha hoevaak is dit topic nu verplaatst? Steeds van VT naar PF en weer terug

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 09:13

axel_1997 schreef:
NEEEE je hebt het verkeerd om!
Ze eten daar zo veel op eerste kerstdag dat ze geen fut meer hebben voor tweede kerstdag! ~~}> _O-
Daarom zal het wel boxing day heten. Dan kruip je het liefst weg in een doos. :+

Edit: Ik merk trouwens net dat ik het even dringend nodig had om jou onderschrift te lezen. Dank je.

Het heet daar boxing day omdat iedereen dan de gekregen kerstcadeautjes die ze niet willen hebben terug brengen naar de winkels. En die kadootjes zitten nog in doos

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 09:51

Boxing day is niet uit de VS, maar uit het Verenigd Koninkrijk (en ook gevierd in wat andere landen die onderdeel waren van het Britse rijk).
Een van de theorieën waarom het zo heet is dat op die dag geschenken/kerstpakketten werden gegeven aan de minderbedeelden, maar er zijn ook andere theorieën.

Bij ons is het kerstmenu een aantal gerechten van Ottolenghi. Er ging een lijstje rond met opties, maar ik heb geen idee wat de anderen uiteindelijk hebben gekozen. Ik zie het wel op de dag zelf als ik ga helpen met het maken.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 13:54

Hier wordt het:
23-12 komt mijn moeder hier en eten we op haar verzoek mac&cheese
24-12 eet ik bij mijn ex en gaan we gourmetten, we hebben diverse bakjes vlees en doen er stokbrood met kruidenboter, salade, komkommer, ananas en meloen bij en een halve ijstaart na.
25-12 eet ik weer bij mijn ex en gaan we kaasfonduen, daar doen we verschillende soorten brood, komkommer, gebakken champignons, gehaktballetjes en wsl waspeentjes en geblancheerde broccoli bij, de rest vd ijstaart na.
26-12 ben ik alleen, das traditie hier om 1 dag voor mezelf te hebben en ik ga uitgebreid brunchen met brunchbroodjes, beschuit, knäckebröd, halfzacht gekookt eitje, oude kaas, kalkoenfilet, luxe zoete belegjes, koffie, thee, sap en fruit.
's Avonds eet ik een simpel soepje (heb nog Chinese tomatensoep in de vriezer) of ik eet kipkaasrollade met bonenrolletjes en aardappelgratintaartjes en ijs ofzo toe.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 14:07

Heeft iemand tips voor mij? :)

Wij gaan een Afrikaans thema doen.
Voorgerecht: pompoensoep
Hoofdgerecht: chakalaka (curry) met struisvogelbiefstuk
Nagerecht: melktaart (custard)

Ik zoek eigenlijk nog een amuse die hier wat bij past en wat bijgerechten voor het hoofdgerecht.
Hoeft echt niet perse Afrikaans te zijn, als het er maar een beetje bij past.
Ook twijfel ik over de Chakalaka maar iets anders weet ik niet. Bunny chow of boboti wordt het ook niet.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 14:35

Mijn eerste associaties bij (west-)Afrikaans eten zijn dingen als palava sauce and kontomere stew, niet echt recepten die erbij zouden passen, maar ik ben eens gaan bladeren in mijn Ghanese kookboek.

Jollof rice zou mooi bij de curry passen, evt een garden egg (aubergine) dip. Ik heb ook wat recepten voor Afrikaanse chutneys, kan ook goed bij de curry.

En natuurlijk gewoon als snack bij de borrel, spicy kebabs, coated ground nuts and fried plantain.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 14:41

Kerstavond en tweede kerstdag wordt er voor ons gekookt en zijn we best lang onderweg.
Eerste kerstdag maken we zelf eten, wel wat bijzonders maar ook licht en makkelijk was het doel. Ik ben nu hierop uitgekomen:

-Thaise kokossoep met paddenstoelen vooraf --> https://www.boodschappen.nl/recept/thai ... enstoelen/
-Als hoofdgerecht vegetarische sushi (meestal maken we zelf, maar dit keer halen we af)
-Als dessert zoek ik nog wat leuks, ook oosters geïnspireerd. Misschien dat het deze Japanse rolcake wordt --> https://www.boodschappen.nl/recept/japanse-rolcake/
maar als iemand nog suggesties heeft is dat altijd welkom :)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 14:50

Wij hebben besloten om voor deze te gaan:
https://lekkertafelen.nl/recepten/hoofd ... -op-tafel/

Redelijk gelijk aan die van Nickeltje, maar met wat 'milder' vlees qua smaak en wat meer groente.
Gezien het gezelschap iets veiliger qua keuze haha.

Nu nog op zoek naar een lekker groenterecept voor er bij.
We hebben verder al wel qua hoofd:
*stoofperen
*aardappelkroketjes
*rollade

Denk dat ik maar op zoek ga naar iets van wortel met een sinaasappelsausje of zo

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 14:54

Marlies, sperzieboontjes met een laagje pindasaus en taugé?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 14:55

Nickeltje schreef:
Marlies, sperzieboontjes met een laagje pindasaus en taugé?

Oei dat is wel een goede variatie op de standaard sperzieboontjes met spek die elke kerst wordt geserveerd en ik dus van weg wil blijven.
Die gooi ik ff hier in de groep, thanks!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 14:56

ik maak een rodekool salade met gember en rozijnen, of met gekonfijte citroen en granaatappel

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 14:57

in plaats van pindasaus kan ook nog fijngehakselde pinda's of pistachenootjes met de taugé...
Maar mijn vriend heeft de stellige overtuiging dat bij groene boon-achtige dingen (peultjes, sperziebonen, snijbonen...) pindasaus een noodzakelijke toevoeging is.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 14:57

Lielle schreef:
ik maak een rodekool salade met gember en rozijnen, of met gekonfijte citroen en granaatappel

Mag ik daar het recept van?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 14:58

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 15:01

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 15:03

Lielle, dat lijkt mij heerlijk en ook super bij wat ik verder serveer, maar vriendlief lust geen bietjes en geen koolsoorten (rode/witte/spitskool) dus dat maakt de keuze beperkter.

Ik ben niet zo van de pindasaus, maar die alternatieven zijn top. Eventueel Seroendeng heb ik wel in huis, zou ook nog kunnen (kokos/pinda's).

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 15:05

dan wordt t idd lastig. Ik vind zelf salade van venkel met sinaasappel en noten ook erg lekker.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 15:08

Gek he, denk nooit aan een salade met de Kerst, maar waarom eigenlijk niet.
Heb je daar een receptje van? Want alles wat je nu opnoemt wordt hier wel gegeten door vriendlief en mij(en de rest heeft pech, vermoed dat mijn schoonouders nog nooit venkel hebben gehad haha)

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 15:17

Salades staan niet op mijn uitgebreide recepten lijst voor de komende feestdagen, maar bij een pan vol stoof, gecombineerd met vers gebakken brood en stoofperen staat min of meer automatisch een salade eigenlijk. En bij kippenragout met pasteitjes ook bijvoorbeeld.

Ik zorg dat ik meerdere soorten sla in de koelkast heb liggen (op de krop blijft dat best lang bruikbaar) en verse spinazie en komkommer, tomaatjes, worteltjes en per benodigde salade wordt die bij elkaar bedacht...
Met gekookt eitje er door, met mais, met geraspte wortel (met gember er bij is heerlijk), met wat nootjes, wel of geen komkommer, hand gekookte pasta als hij wat meer mag vullen...
Beetje uit de losse pols eigenlijk.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 15:19

Ja zo maak ik altijd mijn salades. En wij eten dat dus het hele jaar door, maar op een of andere manier staat het niet op ons kerstmenu. Gek eigenlijk.

Dit topic zet mij weer aan het denken haha

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 15:21

Ik heb er ook al veel uit gehaald.
En van de website van Laura's Bakery. Daar komen de recepten voor bitterballen vandaan, nog andere borrel hapjes maar ook wel hartige gerechten.

Ik zoek nog steeds iets desert of gebakje achtig voor de frambozen in de vriezer...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 15:25

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 15:33