Je eigen brood bakken.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 20:48

Dank jullie wel allemaal.

Resistance: Wow! Dat is een Aga, toch? <3 Als ik een grotere keuken had gehad....

Anoniem

Re: Je eigen brood bakken; wel of geen broodbakmachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 21:47

Bakpapier in een pan. Ga ik ook eens proberen!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 21:53

imd schreef:
Prachtige oven inderdaad!

Voor de mensen die in een gietijzeren pan bakken, vet je die nog in?

nee, zeker niet met het voorverwarmen dat je doet en er na ook niet. Ik strooi er een klein beetje bloem in als anti-aanbak, werkt ook. Bakpapier wordt meestal niet blij van die temperaturen en kan dan makkelijk scheuren bij het er uit halen. Ik hoef bakvorm (met deksel en voorverwarmd) als brood klaar is enkel om te keren om brood er uit te krijgen. Gebruik trouwens ook een no-knead methode, lijf wordt niet blij van kneden namelijk.

_bella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 22:11

Ik bak al jaren mijn eigen brood. Een zuurdesem brood ga ik met de hand of kitchenaid kneden.

Heel af en toe bak ik ook een tijgerbrood, bolletjes, baguette of roomboter croissant.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 22:16

Zo, ik ben net begonnen met de eerste test in mijn oventje. Mijn gietijzeren stoofpannetje pas erin. Dus heb een mini deegje gemaakt (250 gram) om de bloem en de gist (half jaartje over de datum) uit te proberen. Eerste rijzing is een feit.

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 22:20

olga schreef:
8nnemiek schreef:
Hoe warm heb je de oven staan tijdens het rijzen? Een langzame rijs is beter dan een snelle rijs, ik zou niet hoger dan 30 graden gaan, en zodra het deeg verdubbeld is in volume kan het in de oven.

De oven staat op 35, lager kan niet. Ik ga het gewoon buiten de oven proberen.

Ik denk dat je oven te warm is tijdens het rijzen. Je deeg rijst dan te snel, waardoor je overrijs krijgt en je deeg dus weer instort. Je kunt eens proberen om een pan met kokend water in je oven te zetten tijdens het rijzen. De oven laat je dan uit. Het hete water zorgt voor een warme, vochtige omgeving zodat je deeg goed rijst, maar het wordt er niet té warm.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 22:21

Mmm het kriebelt weer .. eigenlijk sinds ik de nieuwe keuken heb e( fijner werkblad fijnere oven) niet meer gedaan maar bakte gewoon met meel uit de supermarkt... en dat is niet super weet ik ook .. Maar bakten laatst voor al suikerbroden maar de witte kandij is niet meer te koop

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 22:22

chamion schreef:
Zo, ik ben net begonnen met de eerste test in mijn oventje. Mijn gietijzeren stoofpannetje pas erin. Dus heb een mini deegje gemaakt (250 gram) om de bloem en de gist (half jaartje over de datum) uit te proberen. Eerste rijzing is een feit.

Wat leuk, ik ben benieuwd of het werkt in je oventje!
Bij kleinere broden kan ie meestal ook iets minder lang in de oven, maar dat is een kwestie van uitproberen.

bella, waaw wat een mooie broden! Hoe krijg je het blad-motiefje erop?
En ik ben wel benieuwd naar je croissant recept!

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 22:25

Wat voor verhouding bloem:water gebruiken jullie voor een standaard tarwebloembrood?

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 22:34

Zo'n 65% water (400g bloem 260g water)

Mooie broden Bella!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 23:16

TheaD schreef:
Dank jullie wel allemaal.

Resistance: Wow! Dat is een Aga, toch? <3 Als ik een grotere keuken had gehad....

Is inderdaad een Aga, ja! :) echt een geweldig ding. Het is gewoon zoveel meer dan een fornuis... je moet er wel even mee om leren gaan maar daarna is 'ie perfect. Het hart van het huis.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 23:56

8nnemiek schreef:
chamion schreef:

Wat leuk, ik ben benieuwd of het werkt in je oventje!
Bij kleinere broden kan ie meestal ook iets minder lang in de oven, maar dat is een kwestie van uitproberen.

Met de klop methode op 150 graden een uurtje. Ik zeg het ruikt goed, het ziet er goed uit en dadelijk als die is afgekoeld proeven. Maar als mijn rommelende maag er wat over te zeggen heeft is dat prima in orde :Y) :')

Denk ook dat ik maximaal 350/400 gram bloem moet doen. Nu was de pan gevuld voor iets meer dan 1/3. Maar dat bouwen we heel rustig.

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 03:41

lizy29 schreef:
Wat voor verhouding bloem:water gebruiken jullie voor een standaard tarwebloembrood?

Ik gebruik dan 300 ml water op 500 gram bloem.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 06:29

Dat is een mooi brood geworden, chamion!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 07:55

Wauw, die broden met dat blaadjes motief!! :+:

Zeg die gietijzeren pannen zijn natuurlijk wel lekker charmant ouderwets, maar in principe zou je in plaats van een gietijzeren pan toch ook een RVS pan moeten kunnen gebruiken denk ik...?

Ik zit al jaren te dubben of een gietijzeren (hoge) pan nog een aanvulling is hier op 1 of andere manier :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 08:05

Gietijzer houdt de warmte wat beter vast en verdeelt de warmte ook beter over de hele pan heb ik gemerkt.
Maar ik ben wel een beetje bevooroordeeld, ik ben gek op gietijzer, alleen al het uiterlijk <3

Ik had ooit de mazzel dat er bij de Hema een gietijzeren kaasfondue pannetje in de uitverkoophoek stond voor 7 euro.. ik was direct verkocht toen ik ermee ging koken en bakken, en later kwam ik er achter dat zo'n soort pannen meestal rond de 70 euro kosten :=
Vooral op inductie vind ik gietijzer echt héérlijk koken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 08:16

Ja ik heb ook wel gietijzeren koekenpannen, maar al jaren een hele mooie Fissler RVS pannenset dus vandaar :P

Inductie komt er hier niet in. Wij hebben een mooie nieuwe keramische kookplaat :)
Maar willen een leemhaard / rocket mass heater iets en daar wil ik ook in gaan bakken.

Zo jeetje, dat is een mazzelpannetje!

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 08:30

Brood is/was lekker maar had nog iets luchtiger gekund. Heb gisteren 2 kleine plakjes afgesneden. Ga het dadelijk met smeerworst eten. En hij is wat licht, dus wordt hij toch wat snel "oud" dan kan ik hem oppiepen in de oven.

Morgen weer een poging doen en dan wel hetzelfde hoeveelheid gist, maar iets langer kneden en rijzen. Maar lekker een simpel wit brood zonder toevoegingen. Vandaag of morgen ga ik boodschappen doen, dan haal ik gelijk wat spullen.

Ik gebruik gietijzer voor al mijn stoofgerechten. Vind ze dan zoveel smakelijker. En dit pannetje heb ik gekocht omdat het op mijn gietijzeren kachel past. Dus ik ben helemaal happy dat hij nu in mijn oventje past.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 08:33

Ja dat is dan wel een meevaller inderdaad! Ik ben nogal gek op mijn tajine van Emile Henry :)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 09:11

Ik heb heb net ook gekneed, best zwaar met de hand :o nu bezig met re eerste rijs. Had niet zoveel tarwebloem meer dus het word een klein broodje.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 09:21

8nnemiek schreef:
Op welke temperatuur en hoe lang bak je het brood?

Dit is het recept:

Afbeelding

Wauw alle broden uit dit topic <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 09:29

Ik heb onlangs dit oude boek meegenomen uit een kring winkel. Ik denk dat ik wat ga proberen maken vandaag!
Afbeelding

_bella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 09:43

8nnemiek schreef:
bella, waaw wat een mooie broden! Hoe krijg je het blad-motiefje erop?

Dank je! :o

Voordat je brood de oven gaat, insnijden met een scheermes.

Citaat:
En ik ben wel benieuwd naar je croissant recept!

Die van mij is vrij ingewikkeld. Ik heb een bakkersopleiding gevolgd, dus ik heb boeken en mappen vol recepten .
Maar, weekendbakery heeft een goeie en ze leggen goed uit. Voor croissants is het meer een kwestie van heel vak oefenen.

https://www.weekendbakery.com/posts/het ... roissants/

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 09:45

Wij bakken alleen het glutenvrije brood zelf gewoon in een combi oven heerlijk om te doen!

_bella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 09:52

pmarena schreef:
Wauw, die broden met dat blaadjes motief!! :+:

Zeg die gietijzeren pannen zijn natuurlijk wel lekker charmant ouderwets, maar in principe zou je in plaats van een gietijzeren pan toch ook een RVS pan moeten kunnen gebruiken denk ik...?

Ik zit al jaren te dubben of een gietijzeren (hoge) pan nog een aanvulling is hier op 1 of andere manier :)

Ik ben voorstander voor emaille braadpannen. Minder zwaar, en als het aan het afkoelen is is het pan minder heet en ook minder gevaarlijk voor brandwonden. Dus ja, RVS kan ook.

Deze brood heb ik op vakantie gebakken in een heel slechte oven in een braadslede met RVS soeppan als "deksel"

Afbeelding

De enige reden om iets over je brood te zetten is om het stoom bij het brood te houden.