[VOLG] Aanleg van ons voedselbos

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

akishino

Re: [VOLG] Aanleg van ons voedselbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 10:15

Ik heb niet zo veel verstand van social media, hoe dat aan te pakken. Maar wat ik persoonlijk leuk zou vinden is een volgverhaaltje (niet mega lang, dat vind ik persoonlijk op fb niet zo fijn) en vooral veel foto's met wat uitleg en weetjes. En recepten zou idd ook leuk zijn!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-20 16:39

Na wat aanmoediging heb ik toch de FB pagina maar geopend, met 1 video haha.

Volg je mee op Facebook?

Klik hier

Afbeelding

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 16:58

Misschien heel stom hoor, maar ik zie nergens waar jouw bedrijf zit. Voor potentiële klanten lijkt het me handig dat je dat in één oogopslag ziet. Verder, leuk!!

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 17:12

Ik lees net een stuk in een weekblad dat er in Vessem (noord brabant) ook een groot voedselbos gerealiseerd wordt in samenwerking met gemeente Eersel. Met vogelweides, grote moestuin enz. Ik dacht misschien interessant om ideeën op te doen of uit te wisselen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-20 17:14

Ik heb de plaatsnaam toegevoegd :) Nog niet het hele adres, want op dit moment ben ik nog niet 'open for business' haha.

Akishino, er zijn er in de omgeving best veel stiekem :) Ik hoop binnenkort een keer tijd te hebben om eens bij andere op bezoek te gaan... Maar ja, so much to do, so little time :')

Maar morgen in ieder geval geen tijd want ik heb weer een 'rescue' adresje gevonden :D Hopelijk staat er morgen nog veel en kom ik thuis met een leuk aantal fruitstruiken en misschien boompjes :)

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 17:18

Ik had er voor jouw topic nog nooit van gehoord :o . Als je "open for business" bent dan kom ik graag eens kijken.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-20 17:20

Je bent welkom om een keer langs te komen hoor :) Ik bedoel meer dat er nu nog niks te koop of huur beschikbaar is :P

Maar... Binnenkort wel aardbeien te koop, aan de poort :D

MeMar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 08:28

Prairy schreef:
MeMar schreef:
Wat een mooi project, ik volg graag!

Wij hebben een weide die we ooit wat willen gaan aankleden, dus ik doe maar al te graag wat inspiratie op :-)

Leuk dat je volgt :)

Ben benieuwd wanneer jij je voedselbos gaat aanleggen ;)

Een heel bos zal het niet worden vrees ik :')
Daar krijg ik mijn vriend niet gek genoeg voor en het zou ook teveel uitzicht blokkeren.
Maar ik zie hier wel soorten bomen voorbij komen dat ik denk :)* interessant
Dus wie weet wat we in de toekomst gaan planten :-)
En sowieso vind ik het heel mooi te zien hoe je het aanpakt!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 08:36

MeMar en betreffende fruitbomen/struiken kan je soms ook gratis ophalen via marktplaats/Facebook. Omdat ze anders vernietigd worden wat zonde is. :j

Let op is verslavend. :')

Heb zelf nu diverse bomen staan op een te klein stukje. O:)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-20 08:39

Marcella schreef:
MeMar en betreffende fruitbomen/struiken kan je soms ook gratis ophalen via marktplaats/Facebook. Omdat ze anders vernietigd worden wat zonde is. :j

Ik ga over een half uurtje ook vertrekken om nog wat uit te graven. Zeer verslavend inderdaad :+

Maar ze laten versnipperen vind ik zó zonde... Dus ga ik maar weer op pad om ze te redden :D

MeMar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 08:41

Marcella schreef:

Ja dat vond/vind ik een goede tip :-)
Nooit bij stil gestaan maar zeker de moeite waard om te gaan bekijken.
Dat het verslavend is kan ik me indenken...
Dat heb ik ook al met tuinplanten aanschaffen haha (dan is het helaas een duurdere grap) -O-

MeMar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 08:42

Prairy schreef:
Ik ga over een half uurtje ook vertrekken om nog wat uit te graven. Zeer verslavend inderdaad :+

Maar ze laten versnipperen vind ik zó zonde... Dus ga ik maar weer op pad om ze te redden :D

+:)+ als de ruimte er is.. :D

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-20 08:59

Ik heb eigenlijk nog steeds een marktplaats verbod van mijn man, omdat ik te grote bomen wilde halen regelmatig =:)

Maar nu ga ik in mijn eentje, dan vindt hij het ok, en helpt straks wel met gaten graven hier thuis. Goeie deal vind ik *\o/*

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 09:36

_O- :')

Ik ga niks meer halen kan het al niet meer kwijt. := Of ik moet balkon vol gaan zetten. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 10:17

Nou hier in België (of toch hier in de buurt) vind je zo dingen echt niet. Ja, kapotte buxus ofzo _O-

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-20 11:57

Monster score *\%/*

auto zit vol met doornloze braam, gele framboos, kiwi en ik gok iets van logan of tayberrie. In de aanhanger 2 prachtige prunus nigra struiken van 2 meter. Nu onderweg naar een hibiscus en dan naar huis en snel alles planten

*\%/*

MeMar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 12:04

Hoppatee! Die gele framboos zag ik ook ergens voorbij komen, nog nooit van gehoord..

Ik zag op marktplaats bij ons in de buurt gratis af te halen Aardpeer planten.. iemand ervaring mee?

BarbaravdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 12:13

Aardpeer; geweldig gewas, maar woekert door je hele tuin. Eenmaal geplant, nooit meer honger :9

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-20 14:32

MeMar schreef:
Hoppatee! Die gele framboos zag ik ook ergens voorbij komen, nog nooit van gehoord..

Ik zag op marktplaats bij ons in de buurt gratis af te halen Aardpeer planten.. iemand ervaring mee?

Die is lekker! Gele zijn echt lekkerder als de rode vind ik.

Aardpeer nog geen ervaring mee, komt ooit nog denk ik. Ik weet dat het een woekeraar kan zijn en goed is voor je darmgeluiden :+ maar wel gezond.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 14:39

Ah, heerlijk, gele frambozen!! :9 Wel veel kwetsbaarder dan de rode....

Aardpeer weet ik nooit zo goed klaar te maken. Wel leuk om er een paar weg te geven en dan erbij te zeggen: als je deze plant, heb je voor de rest van je leven genoeg aardpeer :')

Ik wil graag wat fruitspul gaan planten hier! Misschien ook eens kijken op Marktplaats dan. Zit te denken aan wat hoogstam fruit maar twijfel of dat op de wei goed te houden is met de ponies...

En sowieso deze tijd van het jaar is het wel spannend of het aanslaat denk ik :=
En heb zó geen zin om te graven :o

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-20 14:42

Bomen en grote struiken, zeker als je ze gaat kopen, zou ik echt pas in het najaar gaan doen.

Ik haal ze nu op omdat ze anders soms vernietigd worden, en omdat ik hier plek zat heb. En als er dan een keer iets niet zo goed aanslaat, is dat jammer maar helaas. Fruit struiken gaat nu nog wel redelijk om aan te planten, maar het beste seizoen is echt tijdens de winter als het niet vriest.

Hoogstam zou goed moeten gaan, maar bedenk je dat je er een goed raster omheen zult moeten zetten. En ook die zul je niet al te groot kopen, dus duurt echt wel even voor je een fatsoenlijke boom hebt. Tenzij je natuurlijk zwemt in het geld, maar dat is voor de meeste paardenmensen volgens mij niet het geval :')

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 15:06

Ja daarom, nu al het werk er voor ondernemen en dan nog een dode boom / struik vind ik al helemaal zonde :j

Zo rond oktober maar weer eens verder kijken. Zou wel leuk zijn voor het mini-voedselbosje dat ik in gedachten heb. Maar nu eerst maar eens de moestuin-onderlaag verder afmaken. En ruimte overhouden voor wat fruit daarin. Ik wil graag schaduw van fruitbomen op verschillende plekken maar weet eigenlijk ook nog niet goed hoe dat te voorzien.

Heb je wellicht nog een tip voor een goede kweker die echt super gericht advies kan geven qua wat voor soort fruit op welke plek planten zeg maar...? :)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-20 15:13

Waar woon je?

Je zou anders ook even kunnen zoeken in de database permacultuur, daar kun je volgens mij ook aangeven welke grond je hebt een waar je het wil planten.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 15:23

pmarena schreef:
Ja daarom, nu al het werk er voor ondernemen en dan nog een dode boom / struik vind ik al helemaal zonde :j

Zo rond oktober maar weer eens verder kijken. Zou wel leuk zijn voor het mini-voedselbosje dat ik in gedachten heb. Maar nu eerst maar eens de moestuin-onderlaag verder afmaken. En ruimte overhouden voor wat fruit daarin. Ik wil graag schaduw van fruitbomen op verschillende plekken maar weet eigenlijk ook nog niet goed hoe dat te voorzien.

Heb je wellicht nog een tip voor een goede kweker die echt super gericht advies kan geven qua wat voor soort fruit op welke plek planten zeg maar...? :)

Fruitbomen als schaduw moet je een klein beetje mee uitkijken.

In de periode dat je vooral schaduw wil (zomer) geeft het vaak ook wat valfruit.

Is op zich geen drama, maar dat fruit trekt vaak ook wespen (soms bijen)
Als de schaduw bedoeld is voor dieren of om zelf rustig onder te kunnen zitten, verdient het dus de aanbeveling om goed op te letten wat je kiest.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 15:32

We hebben nu ook al een perenboompje en appelboompje in de tuin :j

Vorig jaar geen last van wespen, jaar ervoor wel.
Maar dat is een kwestie van fruit met een gaatje snel genoeg weghalen inderdaad.
In ons geval bij de knollies gooien zodat die het op kunnen smikkelen :P

We hebben geen hele grote tuin, maar ik zou graag iets van een fruithaag aan 2 kanten er langs willen.
En nog iets over het terras voor schaduw. Hetzij gewoon een boom, hetzij zo'n uitgespreide boom als een soort parasolletje weet je wel :) Of iets van een pergola met druiven ofzo er overheen... ik weet niet wat handig is.

En dan in de moestuin bij de paardjes ook nog het 1 en ander.

Maar misschien moet ik daar een eigen topic voor openen ofzo, om advies te vragen :)