Kerstdiner 2018

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

m9ara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 10:49

borstnoot schreef:
M9ara: misschien valt het uit de toon door de simpelheid, maar molten lava cakes (met vanille ijs). Echt heel gemakkelijk maar zoooo lekker. Dit recept vind ik het fijnst: https://www.zoetrecepten.nl/recepten/ch ... ava-cakes/

Of een meringue taart, ook al zo lekker.

Wel echt respect voor je menu hoor, hoe krijg je dat voor elkaar in een dag? :oo M'n vaatwasser zou dit menu al niet aankunnen. :')

Oh wat een top idee die lava cakes! Daar ben ik zelf echt weg van.
Hoe ik dat voor elkaar ga krijgen weet ik zelf ook nog niet precies :')

Lielle

Re: Kerstdiner 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 10:53

Crêpes suzette? Goed voor te bereiden

Sabine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 10:59

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 12:57

Ik had bedacht als voorgerecht blooming onion maar daar wil ik nog iets kleins bij?

Als hoofdgerecht noodles met daarop peultjes, gele wortel, taughe met een beetje zwarte bonensaus voor de kinderen zoetzuur en daarop eendenborst. Misschien nog yakitori spiesjes on the side(we krijgen grote eters).

Toetje nog geen idee, ik ben zelf gek op ijs.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 21:49

Waar ik vorig jaar voor beide dagen een hoofdgerecht moest bedenken, mag ik dit jaar in tweevoud een voorgerecht en dessert bedenken, plus een taart.
Eerste kerstdag moet alles melk-, pinda- en notenvrj, tweede kerstdag alles pinda- en notenvrij en zwangerproof.

Tot dusver heb ik:

Eerste kerstdag
Voorgerechten:
https://uitpaulineskeuken.nl/2014/04/ca ... naise.html
• Bruschetta / crostini met …..
Dessert: flensje met gekaramelliseerde appel en sorbet/soja-ijs (uit pauline’s keuken)

Tweede kerstdag

Taart: Chocolate chip cheesecake
Voorgerechten:
https://uitpaulineskeuken.nl/2017/12/ha ... ousse.html
• Licht soepje van.. (suggesties welkom!)
Dessert: zwangerproof tiramisu https://www.flyingfoodie.nl/recept/tira ... en-eieren/

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 22:34

Kerstavond en 1e kerstdag moet ik mezelf vermaken, 2e kerstdag vier ik bij mijn ouders. Als ik weet wat er 2e kerstdag op het menu staat, kan ik wat voor mezelf verzinnen. In principe staat er 1e kerstdag runderstoof met rijst en een salade op het programma, mits pap niet op 2e kerstdag hetzelfde wil koken }>

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 14:15

Noeps schreef:
Waar ik vorig jaar voor beide dagen een hoofdgerecht moest bedenken, mag ik dit jaar in tweevoud een voorgerecht en dessert bedenken, plus een taart.
Eerste kerstdag moet alles melk-, pinda- en notenvrj, tweede kerstdag alles pinda- en notenvrij en zwangerproof.

Tot dusver heb ik:

Eerste kerstdag
Voorgerechten:
https://uitpaulineskeuken.nl/2014/04/ca ... naise.html
• Bruschetta / crostini met …..
Dessert: flensje met gekaramelliseerde appel en sorbet/soja-ijs (uit pauline’s keuken)

Tweede kerstdag

Taart: Chocolate chip cheesecake
Voorgerechten:
https://uitpaulineskeuken.nl/2017/12/ha ... ousse.html
• Licht soepje van.. (suggesties welkom!)
Dessert: zwangerproof tiramisu https://www.flyingfoodie.nl/recept/tira ... en-eieren/

Rabarbersoep? Licht, winters en origineel.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 14:29

Rabarber is toch niet winters? Kan je nu denk ik nergens halen want het is helemaal niet het seizoen voor rabarber. Dat is in mei/juni.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 15:26

Afbeelding

Dit is mijn menu!

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 16:31

Help! Ik moet koken voor mijn familie. Normaal tover ik met veel plezier een 6-gangen menu op tafel maar ik heb een baby van 4 maanden. En slaaptekort. Dus ik weet niks te bedenken en heb straks weinig tijd om te koken. Wie heeft er tips voor gerechten die wél lekker en Kerstig zijn, niet té simpel (geen boontjes in spek of vla met slagroom) en die goed vooraf te bereiden zijn in weinig tijd?

Ik ben nog nooit zo inspiratieloos geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 16:51

Staat al heel veel in het topic. :) Misschien kun je wat wensen/richtlijnen bepalen en aan de hand daarvan kunnen we je helpen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 17:03

Dani schreef:
Help! Ik moet koken voor mijn familie. Normaal tover ik met veel plezier een 6-gangen menu op tafel maar ik heb een baby van 4 maanden. En slaaptekort. Dus ik weet niks te bedenken en heb straks weinig tijd om te koken. Wie heeft er tips voor gerechten die wél lekker en Kerstig zijn, niet té simpel (geen boontjes in spek of vla met slagroom) en die goed vooraf te bereiden zijn in weinig tijd?

Dan vraag je toch of iemand anders het misschien wilt doen?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 17:03

Om eerlijk te zijn, ik zou er niet aan beginnen.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 18:20

Dani schreef:

Niet aan beginnen maar delegeren! Ik heb ook een paar jaar complete menu’s staan koken voor de visite die tweede kerstdag kwam combineren met de verjaardag van vriendlief. Vond er geen zak aan, had er geen zak aan en doe het daarom gewoon niet meer.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 18:25

Ik zou er ook niet aan beginnen Dani, je verpest je eigen kerst.
Ik zou opperen dat iedereen een gang maakt of dat je Chinees haalt als ze dat niet willen :P

chantalboes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 18:29

Keukenprinsen en prinsesjes! Wij doen verschillende kleine gerechtjes voor kerst en ik neem er 2 voor mijn rekening. Nu wil ik graag iets met eend maken omdat ik daar zelf gek op ben, maar heb het nog nooit zelf klaar gemaakt.. iemand een goed idee of een lekker recept liggen?

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 19:26

verootjoo schreef:
Rabarber is toch niet winters? Kan je nu denk ik nergens halen want het is helemaal niet het seizoen voor rabarber. Dat is in mei/juni.

Dan heb ik dat verkeerd onthouden, excuus ... na ja, leuk recept voor de zomer dan?

Is mosterdsoep misschien een leuk idee?

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 20:30

Dani schreef:

:(:)

Waarom de lat niet wat lager leggen en genoegen nemen met 'gewoon lekker'? :)

Maak een goede pan soep vooraf met wat feestelijke broodjes en smeersels erbij, een goede gevulde kalkoen (desnoods voorgegaard bij de slager kopen) met wat stoofpeertjes en wat gezellige aardappeltoestanden erbij en een lekker toetje, dan is het toch ook gewoon goed?

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 20:31

Definitief besloten dat ik kerstavond iets simpels eet, wsl een verse pizza quattro formaggio met rucola. :9
Eerste kerstdag ga ik gourmetten.
Tweede kerstdag en de dag na kerst wordt het kiprollade met kaas, aardappelsterretjes/bolletjes/gratin en wsl sperziebonen in spek.
Als dessert wsl iets van ijs, chocolademousse of tiramisu oid.

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 20:36

Iemand nog een recept voor een garnalencocktail? Dat is mijn enige 'moeten' voor kerst :')
Moet wel perfect zijn dan natuurlijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 20:41

Flowq schreef:
Iemand nog een recept voor een garnalencocktail? Dat is mijn enige 'moeten' voor kerst :')
Moet wel perfect zijn dan natuurlijk

Zelfgemaakte cocktailsaus, beetje zout, peper en dan in schuitjes van witlof leggen? Garnaaltjes natuurlijk vers van de visboer, liefst zelf gepeld.

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 20:45

Iemand nog inspiratie voor amuses?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 22:28

ik ben eruit

Kerstavond - dinner for 2
garnalen met wodkasaus
mostersoep met spekjes
eendeborst met koffie/kruidenkorst
geglaceerde groenten
salade vijg en grapefruit
meringue met passievrucht

Grand dessert - 1e kerstdag
gewoon crepes suzette :-)

Kerstbrunch "Brabantse koffietafel" - 2e kerstdag
Zoet
- wentelteefjes van kerstbrood
- zelfgemaakte vruchtencheesecake

hartig
- zelfgemaakte worstenbroodjes
- gevulde eieren
- belegde boterhammen met kaas/ham
- roggebrood met leverworst
- mosterdsoep met spekjes

drank
- sap
- koffie met lekkernijen (kerstkransjes, stroopwafels, ..)

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 22:32

Oh lekkker! Hoe laat? :D

Ik zat ook aan mosterdsoep met spekjes te denken. Is ook wel lekker voor de lunch.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 22:35

Mosterdsoep met gerookte zalm is nóg lekkerder :9
En net wat minder standaard :)