Jouw kookblunders.....

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniet

Re: Jouw kookblunders.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 11:05

Appeltaart vind ik ook heel lastig, ik maak meestal maar flappen :')

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 11:09

Nog niet heel veel blunders gehad, maar ik wil ze gerust met jullie delen:

-macaroni elleboogjes aan laten branden tijdens het koken.
-een taart besprenkelen met cacaopoeder en het overtollige poeder eraf blazen, over de rest van de keuken.
-appeltaart opwarmen op een rooster in de oven. Gevolg: de appeltaart in stukjes op de bodem van de oven.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 11:14

De honing was gekristalliseerd. Eventjes opwarmen in de magnetron en je kan het weer - oh.

Afbeelding

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 11:15

Ik denk dat ik wel over mezelf kan zeggen dat ik een goede kok en bakker ben (dat laatste ben ik ook voor opgeleid, dus enig gevoel moet je wel hebben).

Maar terwijl ik dit topic aan het lezen ben, laat ik zowaar de melk overkoken en aanbranden... :+

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 11:19

_Denise_ schreef:
De honing was gekristalliseerd. Eventjes opwarmen in de magnetron en je kan het weer - oh.

[ Afbeelding ]

Ooh wat erg! := En wat een ramp om weer schoon te krijgen, of niet?

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 11:19

Muluna schreef:
Ik had gehoopt de mijne hier te lezen.. maar helaas blijk toch écht de enige te zijn met deze uberdomme misser :')
Kan prima koken maar op een middag was ik mijn boerenkool aan het maken. De aardappelen stonden op en toen deze gaar waren, afgegoten en hopla de zak boerenkool opengetrokken, erin gemikt en stampen maar....Toen opeens dacht ik: "Neeeeeeeee, WAT-DOE-IK! Ik stond boerenkool te maken met stamppot rauwe andijvie in mijn achterhoofd. Had dus de boerenkool niet meegekookt!

Stamppot rauwe boerenkool dus. Haha heel stom. Ik heb wel gelachen natijd, ik dacht echt, jeeetje wat ukkelig is dit. Heb het hele kookproces met andijvie in mijn hoofd gelopen.

Is dat dan een kook misser? Ik doe het bijna altijd. Even aardappels afgieten, vervolgens de boerenkool erop. Even 5 minuten onder het deksel laten uit stomen (geen gas aan) en dan hoppa heerlijke boerenkool stamppot. Ik hou niet van suf gekookte groente. En daarbij maak ik gelijk een hele groot bak waarbij zeker 5 porties worden ingevroren. Dan is het exact goed na opwarmen.

Verder heb ik niet echt misser, ja per ongeluk verkeerde ingrediënten gebruiken omdat ik het "beter" weet....

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 11:20

ik was boven en hoorde een flinke plof. toen ik naar beneden liep stonk het behoorlijk. halverwege de trap bedacht ik me ineens dat ik 45 minuten daarvoor eieren op gezet had :')
er hing 1 ei aan het plavond en de andere lag gitzwart in een droog gekookte pan.

verder elke week wel kookblunders. de oven aanzetten met de plastic magnetrondeksel er nog in, even naar de wc lopen en bij terug komst is het vlees gitzwart en aan de pan geplakt. gehaktballen waar je niet eens meer een gehaktbal in terug ziet. aardappels die je uit de pan moet bikken enz.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 11:22

oh ja, ik had roomboter maar die was keihard dus ik dacht slim te zijn en het even een paar seconden in de magnetron te leggen zodat hij hopelijk wat smeerbaarder was. helaas zat er een soort folie in de verpakking dus het was een waar vuurwerk in de magnetron en de boter/verpakking stond in de fik. hij was nu in ieder geval wel goed smeerbaar :+

DeBuurvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 11:23

Jou onderschrift slaat dus op het koken?? :D ;) ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 11:35

Wij kregen op de middelbare school bij het vak verzorging ook kookles. Een van de keren moesten we een ontbijtje maken, met een gekookt ei.
Een klasgenootje en ik hadden een discussie. Volgens mij moest een ei een X aantal minuten koken, volgens hem moest het ei een X aantal minuten in de pan op het fornuis, of het water nou kookte of niet }:0 Hij haalde het ei na een minuut of 6 uit de pan, terwijl het water nog niet gekookt had, en was ervan overtuigd dat het nu goed gaar was.
Hij was zelfs zó overtuigd dat hij het ei niet boven een bakje wilde pellen, maar de schil stuksloeg op zijn voorhoofd :D

Ik zal zijn stomverbaasde gezicht vol rauw ei niet snel meer vergeten :') Hij was écht overtuigd dat het goed zou gaan :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 11:47

Van alle geweldige dingen vind ik soep afgieten echt de meest hilarische!
Elke keer als ik het lees moet ik hardop lachen _O-

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 12:14

Solica schreef:
Niet echt koken, maar ik had een pot Nutella en omdat die in de schuur had gestaan was het koud en stijf. Ik kon het totaal niet uitsmeren dus ik dacht : laat ik het even in de magnetron doen! Nou zo gezegd zo gedaan alleen was ik de restjes van het zilveren papier er vergeten af te halen. Leuk hoor onweer in je magnetron, maar de magnetron heeft het niet overleefd :')
dit heb ik ook een keer gehad. Mijn magnetron leeftnog wel want toen ik de eerste vonk zag t ding meteen uitgezet (en drong gelukkig op laag wattage)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 12:14

wat oude posts opgedoken:

Citaat:
Heb net voor het eerst - en hopelijk laatst - de diepvries gestofzuigd.

glasplaat sneuvelde toen ik er een la uithaalde, en die lag in 100.000 stukjes op de vloer, in de la eronder en overal in de vriezer. Grrrr! Het was nog erger dan de keer dat de ovenschaal met quiche uit
mijn handen viel toen ik die net uit de oven haalde. En dat glas met je blote handen pakken is ook niet slim.

Lielle schreef:
Ik heb gisteren iets een klein beetje laten aanbranden :o (lees: de hele keuken, gang, traphal etc stond blauw, zelfs de mergpijp - bouillon maken - was helemaal verkoold) en die stank wil nog niet zo fijn weg. Ik heb gisteren alle ramen en deuren open gehad en goed laten doorwaaien en verder alles schoon gemaakt.Vanochtend was het dus nog steeds verschrikkelijk ;( Weet iemand wat tips? Ik had ook al een pannetje water met azijn in de keuken gezet, daar stond me nog vaag iets van bij.

Lielle schreef:
Ik heb twee echte drama's gehad, naast veel dingen die niet helemaal geworden waren wat de bedoeling was:

Bij een zeer chique uitgebreid diner met 6 vrienden:
strawberry bombe covered with chocolate (aardbeien pudding met chocolade)
dit was een soort opgesteven aardbeien mousse die bij het storten uit de vorm langzaam maar zeer zeker steeds verder begon uit te dijen en vrolijk over de rand van de schaal liep om een soort plas van aardbei te vormen. Gelukkig had ik nog tijd om iets anders te maken :D

zelfgemaakte ravioli
het deeg maken ging goed, maar de vulling was te nat en droop dus over de plakken heen. De randen wilden niet op elkaar blijven, zodat ik uiteindelijk een paar natte zakjes :D ondefinieerbaar spul had, dat ik niet in kokend water durfde te gooien. Dus maar in de magnetron geprobeerd, waarna het dus aan de buitenbant uitgedroogd was en binnenin nog steeds een smurrie. Mijn vriendje heeft braaf twee happen geproefd maar toen ik voorstelde om maar een pizza in de oven te gooien was hij toch wel erg gelukkig.

Lielle schreef:
en een heel oudje:

2 liter water bij de soesjesmix doen ipv 2 dl, en verbaasd zijn dat hij geen mooie soesjes worden :D :o

Citaat:
Ooit een keer een afbak stokbrood in de combi, netjes 10 minuten op 175 graden maar vergeten dat de magnetron erbij aanstond (op 750 watt). Ook zo'n mooie blauwe rook wolk en een van binnen verkoold stokbroodje. :o

Een prachtige quiche die mijn vriendje had gemaakt, uit mijn vingers laten vallen zodat ik
a) weer boodschappen kon gaan doen
b) gesneuvelde ovenschaal en quiche kon opruimen
c) een nieuwe quiche kon klaar maken

/toevoeging
het stomste hiervan was nog wel dat ik nadat de overschaal uit de pannenlappen glipte, ik de scherven met mijn blote handen wilde gaan opruimen! Dan ben je echt blond.

Onlangs de sinaasappelcompote zodanig laten aanbranden dat ik de pan kon weggooien!

Jackie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 13:09

Tja schoot weer wat te binnen.

De oven voorverwarmen voor pizza of zo, kom je na een kwartier terug om de pizza erin te doen, kom je er achter dat de oven koud is?! Blijkt dat ik hem had aan gedaan, maar geen temperatuur ingesteld (meerdere keren al overkomen, zowel mij als mijn man)

Of boter smelten in de magnetron, dacht dat een minuut wel kon.
Gevolg de hele magnetron onder de ontplofte boter! 20 á 30 seconden werkt wel haha

Of theewater willen inschenken, en dan ontploft je theeglas ineens... gelukkig is het goed afgelopen maar heb gelijk alle theeglazen weg gegooid.

TIP: Als je pasta vaak overkookt, leg een houten pollepel over de pan, schijnt te helpen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 13:12

Lielle :') Niet echt een keukenprinses?

Wat me ook al vaak is overkomen: zelf had ik een hele fijne pannenset met handgrepen die niet gloeiend heet worden. Toen we gingen samenwonen besloten we de pannenset van manlief te gebruiken, maar die had mooie stalen handgreepjes.
Hoe vaak ik daar wel niet m'n @$%^&* klauwen aan heb verbrand _-:( _-:( b

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 13:17

om eerlijk te zijn, ik kan echt lekker koken en kook ook graag. Maar soms ben ik er wat slordig in :D

LilChar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 13:18

Ik bedenk me ook opeens iets!
Wilde gaan koken en iets bakken in kokosolie, dit zit in een pot en is gewoon hard. Maar het was hoogzomer dus die was helemaal gesmolten, wat ik niet zag. Dus ik trek die deksel eraf, heel wild, en alle kokosolie drab vloog de vloer op! Vreselijk. Je bleef daar maar uitglijden, zelfs dagen later.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 13:29

Een verse worst laten ontploffen.. de hele keuken zat onder het vet. Was vergeten het vuur lager te zetten en de deksel op de pan te doen.

Boter naast de pan leggen op een inductieplaat is ook geen succes :') door de folie werd de verpakking ook heet en stond de boel in de fik.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 13:43

Lielle schreef:
om eerlijk te zijn, ik kan echt lekker koken en kook ook graag. Maar soms ben ik er wat slordig in :D

Dit heb ik inderdaad ook.

Maar ik loop ook wat te makkelijk weg als iets staat te koken en dan vergeet ik dat het op heb staan. Met als gevolg dat dingen overkoken en groente te gaar word(ik houd van beetgare groente, dus dat is dan echt heel vies). Tegenwoordig zet ik een timer als er dingen staan te koken of ga ik ondertussen de afwas doen en dan sta ik praktisch naast het fornuis en vergeet ik het eten ook niet.

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 14:01

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 15:25

Cayenne schreef:
Lielle :') Niet echt een keukenprinses?

Wat me ook al vaak is overkomen: zelf had ik een hele fijne pannenset met handgrepen die niet gloeiend heet worden. Toen we gingen samenwonen besloten we de pannenset van manlief te gebruiken, maar die had mooie stalen handgreepjes.
Hoe vaak ik daar wel niet m'n @$%^&* klauwen aan heb verbrand _-:( _-:( b

In dat kader: ik heb ook zulke pannen. Allemaal siliconen ovenbesrendige handvaten. Nu heb ik een gietijzeren pan erbij, met stalen handgreep op de deksel. Dus deksel vd pan maar met greepje op een gaspitje dat nog heet was. Dus wil de deksel weer op de pan dan verbrand ik mijn hand op 4 plekken.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 16:36

Ik ging pasta maken en heb de theelepels sambal gezien als eetlepels sambal. Vond het al zo gek en het was goed pittig O:)

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 16:40

Ik heb echt heel vaak dat ik vergeet dat ik iets op heb staan en dan met andere dingen bezig ga. Tja, er is nogal eens wat drooggekookt hier. Niet zo goed voor je pannen :x

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 16:47

Ik tik echt wel bijna 1x per week een pan van het gasfornuis tijdens het koken...
Moet er echt aan gaan denken de steel richting het aanrecht te draaien haha

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 16:54