Ik kom een paar keer per jaar op een kalvermesterij, niet daarvoor maar ik heb wel mijn vragen gesteld hoor.
Ze staan inderdaad 2-3 weken apart, omdat ze niet tegelijk binnen komen en ze zo goed kunnen monitoren of ze gezond zijn, of zorg nodig hebben.
Jonge kalfjes schijnen vrij kwetsbaar te zijn.
Maar binnen die paar weken gaan ze op leeftijd/karakter in groepjes en zien ze gewoon daglicht en staan niet in stikdonkere stallen hoor.
Alles is daar ook altijd brandschoon en alle kalfjes kijken helder rond.
Bij de laatste lichting toen waren er geloof ik 3 kalfjes overleden van de dik 750
Hoe slecht ze ook zijn ze knokken altijd voor het kalf, terwijl het dan veelal niks meer op gaat brengen door de opgelopen achterstand en kosten.
En zo hoort het ook.
Ze worden ook niet veel behandeld, ze hebben daar zeer weinig medische kosten en ze doen erg hun best om goed voor de dieren te zorgen.
Ik moest bij het idee ervan even slikken, maar door gewoon vragen te stellen is mij wel veel duidelijk geworden.
Vooral omdat veel dingen een doodsimpele en logische reden bleken te hebben.
Ze zijn ook tot ze geladen zijn zorgzaam, er wordt niét met stress voor de dieren geladen en het schijnt dat ze er eigenlijk heel rustig onder zijn.
Ik vroeg hoe lang ze deden over laden, na rekenen kwam ik uit op iets van 45 seconden per kalf, en dat is dus inclusief de kalveren die er zo oplopen.
In mijn hoofd had ik bij wijze van vieze stallen, stikdonker, kalfjes met wonden en stress en gejaag met laden voor de slacht in mijn hoofd, maar niks van dat alles.
Overigens zeggen zij dat de meeste erbarmelijke beelden uit de veesector niet in nederland gefilmd zijn, qua regels mag wat je daar ziet vaak niet.
Er zijn gewoon eisen voor van alles, en daarvan zijn zij beter op de hoogte als de gemiddelde burger denk ik.