Het verborgen vlees.. verrassende producten met "vlees"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 22:43

Azmay schreef:
Mwa ik denk dat vleeskoeien het toch beter hebben eigenlijk. Die zie ik hier met kalfjes en al in de wei staan het hele jaar rond terwijl de melkkoeien in de stal staan en de kalfjes in een iglo tot ze dik genoeg zijn voor de slacht.

Wat wordt hier toch weer een onzin verkondigd. Kalfjes worden helemaal niet in iglo's gehouden tot ze dik genoeg zijn voor de slacht. En nee, ook niet in kisten, kistkalveren zijn al jaren verboden.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 22:45

Kinke schreef:
Azmay schreef:
Mwa ik denk dat vleeskoeien het toch beter hebben eigenlijk. Die zie ik hier met kalfjes en al in de wei staan het hele jaar rond terwijl de melkkoeien in de stal staan en de kalfjes in een iglo tot ze dik genoeg zijn voor de slacht.

Wat wordt hier toch weer een onzin verkondigd. Kalfjes worden helemaal niet in iglo's gehouden tot ze dik genoeg zijn voor de slacht. En nee, ook niet in kisten, kistkalveren zijn al jaren verboden.

Afbeelding

Deze bedoel je?
En ik zie toch regelmatig 'wiegjes' voor kalfjes voorbij komen, ook hier op Bokt. Dat is basically een kist maar dan zonder bovenkant. Of telt dat niet?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 22:47

verootjoo schreef:
moonfish13 schreef:
De mooiste ever: vitamine B12 injecties worden gemaakt van varkenslever.
Mijn bek viel open toen ik het las.

Waar dacht je dan dat het van gemaakt werd..?

Mijn bek valt open van de naïviteit van mensen. Zulke dingen zouden toch algemeen bekend moeten zijn :?

Er zit enorm veel B12 in lever. En laat de organen van varkens nu veel op die van mensen lijken. Je kan het hier makkelijk uithalen. 1+1=2 :)

Ik vraag me werkelijk af hoe dit algemene informatie moet zijn.
Ik ben echt niet dom en weet redelijk wat, maar het is echt niet zo dat ik ben opgevoed met de wetenschap dat B12 injecties van varken zijn.
Mijn bek valt eerder open van mensen die het dom of naief vinden dat anderen dit niet weten.

shiroihebi

Re: Het verborgen vlees.. verrassende producten met "vlees"

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 22:49

Kalfjes zitten tot twee weken in een iglo dacht ik, daarna gaan ze op de meeste bedrijven samen in een hok. Ik denk niet dat ze veel buiten komen de eerste tijd, de weerstand moet eerst wat omhoog en straks zijn al je kalveren ziek. De kalfjes die niet blijven worden ook met een paar weken opgehaald en leven dan nog 6-8 maanden (zo even uit mijn hoofd) tot ze worden geslacht voor kalfsvlees.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 22:50

Please, ik snap best dat iemand tegen het eten van vlees is, of tegen de veehouderij. Maar, get your facts straight. Iglo's worden meestal zo'n 2 weken gebruikt (en ja, men wil iedereen graag doen geloven dat kalfjes daar de maximale wettelijk toegestane tijd in verblijven (weet het niet precies, max is 5 of 6 weken toegestaan) , maar er is bijna geen boer die dat doet). Daarna gaan ze in groepshokken. Iglo's hebben helemaal niets met vetmesten te maken.

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 00:06

Magrathea schreef:
[ Afbeelding ]

Deze bedoel je?
En ik zie toch regelmatig 'wiegjes' voor kalfjes voorbij komen, ook hier op Bokt. Dat is basically een kist maar dan zonder bovenkant. Of telt dat niet?
[/quote]

Zulke iglos zijn inderdaad voor de eerste twee weken vaak. Tevens is dit meestal alleen voor de stierkalveren die opgehaald worden. Vaarskalveren worden in de meeste gevallen niet buiten in een iglo gezet (niet dat daar iets mis mee is). In een iglo is het warm en wordt vaak stro als bodembedekking gebruikt.

Wat je bedoelt met 'wiegjes' is me niet duidelijk.

Verder ben ik het eens met Kinke. Ieder zijn eigen mening daar heb ik respect voor dat vind ik ook belangrijk. Maar mensen zouden soms best wat vaker eens goed research kunnen doen voordat ze (oordelende) uitspraken doen die niet op de waarheid gebaseerd zijn, maar waar wel ondernemers mee geschaad worden.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 00:28

Fenrir schreef:
Nikass schreef:

Dat die urine of het bloed gebruikt wordt lijkt me an sich niet zo'n issue. Maar er wordt hier, door Anjali, een zeer dieronvriendelijke behandeling beschreven. Daar zou ik dan wel wat feitelijke informatie over willen hebben, dan kan ik mij ergens een mening over vormen. Nu blijft het toch een beetje een losse flodder.

Ik doelde er op dat dat van die urine waarschijnlijk dus niet waar is, maar las verkeerd en dacht even dat jouw post van dezelfde persoon (anjali) was, excuses :D

Urine van dragende paarden werd of word gebruikt voor oestrogeen supplementen voor vrouwen in de overgang
Dat is wat ik er zo snel over gevonden kreeg.
Dit kan ook synthetisch gefabriceerd worden
Vond hier voornamelijk info over van praktijken Canada en Amerika

Bloed van dragende merries werd sowieso tot 2013 gebruikt om middelen te maken om bijvoorbeeld varkens makkelijk dragend te krijgen
Dit vond gewoon in Nederland plaats
Geen idee of dat nog gebeurt
En hoe dit gebeurde/gebeurd

Ook weer een snelle Google
Meer info even geen zin in
Ben aan het ontdooien van een avondje honden trainen

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 02:15

xMathilde schreef:
Magrathea schreef:
[ Afbeelding ]

Deze bedoel je?

Zulke iglos zijn inderdaad voor de eerste twee weken vaak. Tevens is dit meestal alleen voor de stierkalveren die opgehaald worden. Vaarskalveren worden in de meeste gevallen niet buiten in een iglo gezet (niet dat daar iets mis mee is). In een iglo is het warm en wordt vaak stro als bodembedekking gebruikt.

Wat je bedoelt met 'wiegjes' is me niet duidelijk.

Verder ben ik het eens met Kinke. Ieder zijn eigen mening daar heb ik respect voor dat vind ik ook belangrijk. Maar mensen zouden soms best wat vaker eens goed research kunnen doen voordat ze (oordelende) uitspraken doen die niet op de waarheid gebaseerd zijn, maar waar wel ondernemers mee geschaad worden.[/quote]

Ik heb iemand op Bokt een rechthoekig hokje van ca. 1x1.5m zien aanduiden als 'wiegje' voor een nog niet geboren kalfje, omdat ie daar direct naar de geboorte in zou gaan.
Ik vind persoonlijk heel wat mis met dat het doodnormaal is (en zogezegd nodig) om (zoog)dieren bij hun moeder weg te halen, maar dan gaan we wel erg offtopic.

Je zegt dat men beter research moet doen, maar ik begrijp dan weer niet helemaal waarom iets waarbij ik letterlijk herhaal wat een ander zegt (en die ander is dan een echte boer) dit ineens niet goed is. Ik vind dit soort discussies altijd lastig te volgen.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 02:25

Ik kwam er inderdaad ook laatst pas achter dat kroepoek van garnalen wordt gemaakt :')

Ach, als ik het lekker vind eet ik het. Ik was 8 toen ik besloot dat ik geen vlees meer wilde eten, vond ik sielug. Vis heb ik nooit gelust dus lekker makkelijk.
Echter heeft de rest mij nooit geïnteresseerd. Daar komt bij dat voor mij dit geldt: een vegetariër eet geen vis of vlees, punt. Een veganist nuttigt of gebruikt niks van dierlijke komaf.
Dat een vegetariër dus bond of leer draagt kan er bij mij prima in.
Altijd een leuke discussie als mensen er achter komen dat je geen vlees eet, maar wel met een wasbeer op je jas loopt :=

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 02:34

Ik kom een paar keer per jaar op een kalvermesterij, niet daarvoor maar ik heb wel mijn vragen gesteld hoor.
Ze staan inderdaad 2-3 weken apart, omdat ze niet tegelijk binnen komen en ze zo goed kunnen monitoren of ze gezond zijn, of zorg nodig hebben.
Jonge kalfjes schijnen vrij kwetsbaar te zijn.
Maar binnen die paar weken gaan ze op leeftijd/karakter in groepjes en zien ze gewoon daglicht en staan niet in stikdonkere stallen hoor.
Alles is daar ook altijd brandschoon en alle kalfjes kijken helder rond.
Bij de laatste lichting toen waren er geloof ik 3 kalfjes overleden van de dik 750
Hoe slecht ze ook zijn ze knokken altijd voor het kalf, terwijl het dan veelal niks meer op gaat brengen door de opgelopen achterstand en kosten.
En zo hoort het ook.
Ze worden ook niet veel behandeld, ze hebben daar zeer weinig medische kosten en ze doen erg hun best om goed voor de dieren te zorgen.
Ik moest bij het idee ervan even slikken, maar door gewoon vragen te stellen is mij wel veel duidelijk geworden.
Vooral omdat veel dingen een doodsimpele en logische reden bleken te hebben.
Ze zijn ook tot ze geladen zijn zorgzaam, er wordt niét met stress voor de dieren geladen en het schijnt dat ze er eigenlijk heel rustig onder zijn.
Ik vroeg hoe lang ze deden over laden, na rekenen kwam ik uit op iets van 45 seconden per kalf, en dat is dus inclusief de kalveren die er zo oplopen.
In mijn hoofd had ik bij wijze van vieze stallen, stikdonker, kalfjes met wonden en stress en gejaag met laden voor de slacht in mijn hoofd, maar niks van dat alles.
Overigens zeggen zij dat de meeste erbarmelijke beelden uit de veesector niet in nederland gefilmd zijn, qua regels mag wat je daar ziet vaak niet.
Er zijn gewoon eisen voor van alles, en daarvan zijn zij beter op de hoogte als de gemiddelde burger denk ik. :)

Dat van paardenbloed wist ik, zover mij verteld is ook in de pil.
Maar dat is biologie ofzo van tig jaar geleden, het kan zijn dat diegene ernaast zat, maar haar pony ging toen ivm blessure naar zo'n tapperij.
Die blessure duurde een jaar en dan zou het ok zijn, en dan was zij eraf gegroeid.
Nu heeft de merrie daar een veulentje gekregen, of misschien wel meer en ik hoop dat ze daarna een superbaas getroffen heeft.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 07:46

Koeien zijn echt heel anders dan paarden, die van ons komen eigenlijk nooit op de wagen behalve wanneer ze ruim een jaar zijn en naar de wei gebracht worden (stukje van nog geen 50 meter). Maar zet een veekar voor de stal en ze wandelen er zo op :D

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 07:50

En kalfjes direct bij de koe weg, leek mij ook helemaal niks maar toch zie je geen enkele stress bij die diertjes. Onze koeien daarentegen, na ruim 6 maanden gaan daar de kalfjes bij weg, die zijn dan echt niet blij (en de kalveren ook niet)

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 09:41

xMathilde schreef:
FlyAway schreef:
In een Iglo? Dat zijn de lucky ones dan denk ik. Hier staan ze gewoon met 1.000 in een stal gedurende een krap half jaar en zien nooit daglicht.

Dit is dus niet waar. Kan echt niet en anders zou de overheid eens flink moeten gaan handhaven. Maar geloof het nooit, er zijn al jaren regels voor minimale lichtinval, daglicht dus. In grote stallen zullen ze wellicht ook lampen hangen voor extra belichting, maar nooit zonder daglicht.

Overigens zijn er ook eisen voor minimum aantal vierkante meters per dier, of ze met 1000 staan bij wijze van spreke of met 10.

Dat er koeien worden gefokt speciaal voor het leer is ook niet waar. Het overgrote deel van het leer is wel degelijk een bijproduct van de melkkoeien die geslacht worden.

Niet waar zeg je? Apart. Ik nodig je van harte uit om ons uitzicht te komen bewonden en voor jezelf te bevestigen of ik de waarheid spreek, als je mij niet gelooft. Ik kijk nu naar de schuur waar ze in staan. Net zoals ik dat de afgelopen 8 jaar doe. Nou ja, niet helemaal waar. De eerste 4 jaar keek ik tegen een schuur aan die 30 meter verder naar achteren stond waar helemaal geen lichtpanelen in het dak of ramen in de muur zaten en daarin stonden er ongeveer 500. Daar is nu een schuur voor gezet, waar over de volle lengte van de schuur een gematteerde lichtstrook in de muur zit van wel een hele 30cm hoog waarin nog eens 500 kalveren staan. Tot zover het daglicht. De hoofdverlichting is toch echt prachtige led verlichting met blauw schijnsel. Maar dat gaat natuurlijk alleen aan als er gevoerd moet worden :)*
Laatst bijgewerkt door FlyAway op 18-01-17 10:06, in het totaal 1 keer bewerkt

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 10:04

moonfish13 schreef:
Ik kom een paar keer per jaar op een kalvermesterij, niet daarvoor maar ik heb wel mijn vragen gesteld hoor.
Ze staan inderdaad 2-3 weken apart, omdat ze niet tegelijk binnen komen en ze zo goed kunnen monitoren of ze gezond zijn, of zorg nodig hebben.
Jonge kalfjes schijnen vrij kwetsbaar te zijn.
Maar binnen die paar weken gaan ze op leeftijd/karakter in groepjes en zien ze gewoon daglicht en staan niet in stikdonkere stallen hoor.
Alles is daar ook altijd brandschoon en alle kalfjes kijken helder rond.
Bij de laatste lichting toen waren er geloof ik 3 kalfjes overleden van de dik 750
Hoe slecht ze ook zijn ze knokken altijd voor het kalf, terwijl het dan veelal niks meer op gaat brengen door de opgelopen achterstand en kosten.
En zo hoort het ook.
Ze worden ook niet veel behandeld, ze hebben daar zeer weinig medische kosten en ze doen erg hun best om goed voor de dieren te zorgen.
Ik moest bij het idee ervan even slikken, maar door gewoon vragen te stellen is mij wel veel duidelijk geworden.
Vooral omdat veel dingen een doodsimpele en logische reden bleken te hebben.
Ze zijn ook tot ze geladen zijn zorgzaam, er wordt niét met stress voor de dieren geladen en het schijnt dat ze er eigenlijk heel rustig onder zijn.
Ik vroeg hoe lang ze deden over laden, na rekenen kwam ik uit op iets van 45 seconden per kalf, en dat is dus inclusief de kalveren die er zo oplopen.
In mijn hoofd had ik bij wijze van vieze stallen, stikdonker, kalfjes met wonden en stress en gejaag met laden voor de slacht in mijn hoofd, maar niks van dat alles.
Overigens zeggen zij dat de meeste erbarmelijke beelden uit de veesector niet in nederland gefilmd zijn, qua regels mag wat je daar ziet vaak niet.
Er zijn gewoon eisen voor van alles, en daarvan zijn zij beter op de hoogte als de gemiddelde burger denk ik. :)

Onze ervaring van de afgelopen 8 jaar is anders vrees ik en van wat onze buurman ons verteld heeft over de branche en hoe alles werkt, klinkt jouw ervaring echt als een sprookje. 10% sterfte op een lichting is namelijk de geaccepteerde bovengrens. De eerste weken nadat de nieuwe lichting bij onze buren wordt bezorgd is de Rendac hier een veel geziene gast. Die 3 kalfjes op de 750 is 0,4% sterfte, dat klinkt echt te mooi om waar te zijn.

Dat er niet gejaagd wordt met laden en dat het niet stressvol is, is denk ik hoe men het graag zou zien, maar ook hier wijst de praktijk anders uit. Vooral als het gaat om kalveren die uit het buitenland komen, die hebben er een hele lange rit op zitten (al dan niet via een verdeelstation waar ze eerst gebracht worden en later weer verder gebracht worden), en de chauffeurs dus ook, dan gaat het allemaal zo soepel niet meer. Er wordt, met regelmaat zeer lomp gereden door de transporteurs. Wij hebben al heel vaak meegemaakt dat de kalveren in de vrachtwagen allemaal omvallen omdat de chauffeur veel te hard de bocht om komt zeilen. En als er gemanoeuvreerd moet worden, dan gaat dat ook niet soepeltjes, hard remmen en optrekken is vrij normaal, met als gevolg dat er daarbij veel stress ontstaat. En dan moeten ze 5 minuten later braaf de vrachtwagen weer uitlopen. Dat is als ze geluk hebben overigens, want zeker de buitenlandse chauffeurs hebben geen zin om te wegen voor ze komen lossen, dus dan sturen kalvermesters ze weer weg om de boel te wegen. Dan wil je helemaal niet weten hoe er gereden wordt.

Veel van de kosten die kalvermesters maken, worden betaald door de Van Drie groep overigens. In Nederland heeft de Van Drie Groep een monopoliepositie. Je mag als kalvermester kalveren opfokken, maar dan moet je aan alle eisen van Van Drie voldoen. Dat betekent ook de preventieve antibiotica, of tegenwoordig ook wel de homeopathische diergeneesmiddelen.

De reden dat ze apart staan, is hoofdzakelijk om er voor te zorgen dat ze de kalveren kunnen sorteren op snelheid van drinken, zodat ze niet in groepjes komen waarbij er kalveren tussen zitten die veel sneller zijn met drinken, waardoor de anderen minder krijgen. Ze krijgen daarvoor allemaal in de eerste dagen een kleurstreepje op de vacht, die kleur geeft aan hoe snel ze zijn. Na die eerste paar weken worden ze op kleurstreepje bij elkaar gezet.

Dat het brandschoon is dat klopt inderdaad. Daar wordt door de Van Drie groep streng op gecontroleerd.

@Kinke; kan best zijn dat er geen stress bij de kalfjes is als ze opgehaald worden, maar een paar honder kilometer verderop, waar ze na een lange dag afgeleverd worden, is dat toch een ander verhaal ervaren wij.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 10:23

Dat het weinig is klopt wel hoor, hij kreeg ook de vraag of de medische kosten correct berekend waren.
Nu ik nadenk klopt het aantal trouwens niet, de 3 klopt, maar dit was per stal maar dan nog kom je met lange na niet aan 10%.
Ik vind 10% erg veel hoor, dan gaat er iets niet goed.
Overigens hoor je mij niet over het transport, maar daar op het terrein wordt met respect met ze omgegaan.
En deze mensen kennende staan ze daar ook echt voor in.
Verder qua drinken zei hij inderdaad ook.
Maar ik ben ook wel van mening dat ze het daar echt goed hebben hoor, en vast niet elke boer zal zo zijn, maar ze zijn er wel degelijk

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 11:07

Ik heb een aflevering gezien van `het boerenleven` over een varkensopfokbedrijf. Jullie ook gezien?
Het was er idd brandschoon, maar de biggen zagen niet alleen geen daglicht, ze zagen helemaal nooit iets in een volledig dichte schuur. Ze hadden er ook de hele dag helemaal niets te doen. Als er iemand binnen kwam om ze te inspecteren vlogen ze van schrik de hele ruimte door. Maar dat werd juist goed gevonden, want dan konden ze even zien of alles nog goed rende. Ik begrijp dat als je generatie op generatie hiermee bent opgevoed, dat je er dan anders tegen aan kijkt dan ik. Maar alsnog begrijp ik niet dat deze mensen kunnen slapen snachts.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 11:52

Bijzonder allemaal.
Kalfjes hele leven in hokjes.
Koeien dag en nacht op stal zielig.
Aannames. Meer zijn het niet.
Onwetendheid vooral. Jammer.

Varkens die geen fck te doen hebben. Bang zijn voor mensen.

Dat mensen op één verhaal afgaan. En vooral de meest zielige ook nog. Bijzonder.

Ik heb n half jaar met plezier tussen de varkens. Kippen en koeien gelopen.

Varkens als eerst maar...
Niks te doen... hmm ok. Ff van tafel vegen. Wat bij bedrijf één zo is hoeft niét bij de andrr zo te zijn. En alles over één kam scheren. Vind niemand eerlijk! Toch?
Hier kregen varkens bladeren over de vloerverspreid. Stro stukjes en verschillende jute touw opgehangen.
Ja ze zitten bijna in het donker. Maar een klein lichtje is het schemer.
Bang voor mense?
Mijn broekspijp is meerdere malen aangekouwd omdat ik de waterpomp moest repareren. Ik kon ze zelfs aaien.
Ook moeten ze behandelbaar blijven.
Dus voor eventuele medicatie.
Wanneer ze te happy ruig door de voertrog heen springen kunnen ze zich verzwikken.
Dan wordt het zieke varken plus een rustige varken uit de groep van zes gehaald em appart gezet. Voor extra tlc.
Over de ruimtes valt te discuseren.
Dit heeft te maken met de minimale norm en max hoeveelheid dieren op een oppervlakte per ster.
Als mensen bewuster vlees zouden kopen was de staat genoodzaakt om de regels tr doen aanpassen.

Met de koe?
Op stal zielig?
En wat dacht men van hitte stress.
Ken je dat niet? Nee? Maar waarom dat wél een oordeel geven? Of eerder een vooroordeel.
Koeien zijn nml.op hun lekkerst in hun hum tussen de -5 en plus 10 graden.
Boven de plus vijftien is het niet meet aangenaam voor de koe.
Leuk hoor koeien op het gras met 25 graden...!! Lekker buiten!! Of... toch niet...

De nieuwe stallen staan hoog in het vaandel met zorg. Grote zachte ligbeddenm schone roosters. En klasse één van ruwvoer voorzien van constante kwaliteit en inhoudt.
Bij extra zorg komen koeien vaak in ruime stro boxen. Goed ter observatie én voor behandeling individuele zorg.

Kalveren worden idd weg gehaald bij mams. Veel boeren hebben het wely geprobeerd. Met name ook in het land of in grote ligboxen.
Regelmatig werd er een kalf verdrukt.
Moede gaat er per ongeluk op staan.
Daarnaast is individuele zorg en observatie moeilijk te volbrengen.
Maar in de eerste weken is dit wel van belang.
Daarnaast is de kans op diarree bij onbeperkte melk inname van dd kalf verdubbeld of misschien verdriedubbeld. En gezien de slecht kunnen observeren verliest een boer daardoor snel potentiële opvolgers.
Allemaal beweegredenen op basis van zorg.
Na enkele weken kunnen de kalveren ruwvoer verteren. Vanaf het moment dat ze melk af zijn... worden ze in de groep geplaatst. Dit vaak in de omgeving van de koe ook.
Slecht licht is hierbij uit den boze omdat je eventuele verwondingen niet kunt checken.

Denk hier ook maar eens aan. Ipv alles zielig te vinden.
Ik ben ook overtuigt dat paardn het écht niet altijd beter hebben. Eerder slechter.

Excuses voor typo.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 13:30

Fenrir schreef:
ual_95 schreef:
Ik begrijp het dragen van leer vaak ook niet bij vegetariërs.

En ik vind het altijd een beetje vreemd dat het een alles of niets situatie zou zijn, alsof vleeseters je willen veroordelen dat je het nog niet "goed genoeg doet" want je draagt wel leer.
Daarnaast zijn er vele redenen om geen vlees te eten (ik vind het met name niet lekker en heb het niet nodig, dus eet het niet) en leer is een restproduct waarbij ik blij ben dat alles van het dier gebruikt wordt en niet zomaar weggegooid.

Het is, zoals eerder gezegd, niet mijn bedoeling om iemand tegen het zere been te schoppen. Het is dan ook helemaal afhankelijk van de reden die tot het vegetarisch eten leiden. Ik vind (no offense!) het best hypocriet dat je geen dierlijke producten eet vanwege de slechte leefomstandigheden van het dier of vanwege het milieu, maar wel leer draagt, wat in principe het belangrijkste bijproduct van de hele vleesindustrie is. In andere woorden: je draagt als vegetariër indirect bij aan de vleesindustrie (wat je dus eigenlijk niet wilt) door gebruik te maken van leerproducten.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 13:40

ual_95 schreef:
Het is, zoals eerder gezegd, niet mijn bedoeling om iemand tegen het zere been te schoppen. Het is dan ook helemaal afhankelijk van de reden die tot het vegetarisch eten leiden. Ik vind (no offense!) het best hypocriet dat je geen dierlijke producten eet vanwege de slechte leefomstandigheden van het dier of vanwege het milieu, maar wel leer draagt, wat in principe het belangrijkste bijproduct van de hele vleesindustrie is. In andere woorden: je draagt als vegetariër indirect bij aan de vleesindustrie (wat je dus eigenlijk niet wilt) door gebruik te maken van leerproducten.

Leer is een restproduct, de dieren worden in de eerste plaats geslacht om het vlees. Dus de dieren zijn om andere redenen toch al geslacht; in die zin draag je dus niet bij aan de vleesindustrie.
Maar dan nog: wat is er hypocriet aan? Is het dan ook niet hypocriet om biologisch vlees te eten vanwege de slechte leefomstandigheden van het dier of vanwege het milieu: zou je dan niet gewoon vegetariër moeten worden? Je draagt immers nog gewoon bij aan de vleesindustrie.
Maar nee, het eten van biologisch vlees wordt door de meeste mensen juist toegejuicht en het zijn altijd de vegetariërs die het in de ogen van vleeseters niet "goed genoeg doen" of hypocriet zijn als zij leer dragen (of eieren en zuivel eten, etc.). Heel typisch. Waar komt toch die neiging vandaan om vegetariërs op de vingers te tikken? Waarom is het all the way als veganist, en alles wat er tussen zit is niet goed genoeg, maar mensen die biologisch vlees kopen (bijv.) dragen ineens wel hun steentje bij? Dát is pas hypocriet imo.
Iedereen maakt afwegingen in wat hij/zij wel of niet wil inleveren om iets bij te dragen aan wat zij een goede zaak vinden, in dit geval draait het dan vaak om het milieu en dierenwelzijn, maar wie ben jij om te bepalen of dat genoeg is of niet.
De een koopt biologisch vlees en eieren, de ander laat alles staan, weer een ander gebruikt geen leer. Laat mensen in hun waarde zonder te oordelen over hun keuzes en de redenen daartoe. Het is niet zo zwart-wit.
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 18-01-17 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 13:43

Fenrir schreef:
Leer is een restproduct, de dieren worden in de eerste plaats geslacht om het vlees. Dus de dieren zijn om andere redenen toch al geslacht; in die zin draag je dus niet bij aan de vleesindustrie.
Maar dan nog: wat is er hypocriet aan? Is het dan ook niet hypocriet om biologisch vlees te eten vanwege de slechte leefomstandigheden van het dier of vanwege het milieu: zou je dan niet gewoon vegetariër moeten worden? Je draagt immers nog gewoon bij aan de vleesindustrie.
Maar nee, het eten van biologisch vlees wordt door de meeste mensen juist toegejuicht en het zijn altijd de vegetariërs die het in de ogen van vleeseters niet "goed genoeg doen" of hypocriet zijn als zij leer dragen. Heel typisch. Waar komt toch die neiging vandaan om vegetariërs op de vingers te tikken? Waarom is het all the way als veganist, en alles wat er tussen zit is niet goed genoeg, maar mensen die biologisch vlees kopen (bijv.) dragen ineens wel hun steentje bij? Dát is pas hypocriet imo.
Iedereen maakt afwegingen in wat hij/zij wel of niet wil inleveren om iets bij te dragen aan "een goede zaak", wie ben jij om te bepalen of dat genoeg is of niet.
De een koopt biologisch vlees en eieren, de ander laat alles staan, weer een ander gebruikt geen leer. Laat mensen in hun waarde zonder te oordelen over hun keuzes en de redenen daartoe. Het is niet zo zwart-wit.

Mijn ervaring is eigenlijk dat ik vooral degene ben die wordt uitgejouwd omdat ik heus nog wel insecten doodrijd als ik in de auto zit :+

Verder hangt het sterk af van de context denk ik. Het veganistentopic hier op Bokt is een tijdje niet zo gezellig geweest omdat er allerlei mensen zich kwamen moeien met "Ja ik wil hier ook meepraten maar ik word echt geen veganist hoor, ik eet al biologisch vlees". Tja.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 14:00

Als mensen bij mij over leer beginnen dan zeg ik altijd; maar m'n hond moet ook eten. En die draagt geen leren schoenen. Dus doe ik dat voor hem.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 14:03

Fenrir schreef:
Maar nee, het eten van biologisch vlees wordt door de meeste mensen juist toegejuicht en het zijn altijd de vegetariërs die het in de ogen van vleeseters niet "goed genoeg doen" of hypocriet zijn als zij leer dragen (of eieren en zuivel eten, etc.). Heel typisch. Waar komt toch die neiging vandaan om vegetariërs op de vingers te tikken? Waarom is het all the way als veganist, en alles wat er tussen zit is niet goed genoeg, maar mensen die biologisch vlees kopen (bijv.) dragen ineens wel hun steentje bij? Dát is pas hypocriet imo.
Iedereen maakt afwegingen in wat hij/zij wel of niet wil inleveren om iets bij te dragen aan wat zij een goede zaak vinden, in dit geval draait het dan vaak om het milieu en dierenwelzijn, maar wie ben jij om te bepalen of dat genoeg is of niet.

Hoe komt het nou dat vegetariërs zich zo snel op de vingers getikt voelen? :+ Ik heb niks verkeerds gezegd naar mijn mening, ik vraag gewoon echt om uitleg. Ik ben het namelijk niet met je eens. Buiten het feit dat er óók een aparte industrie voor leer bestaat (je gelooft toch zeker niet dat alle schoenen gemaakt zijn van de Nederlandse graskoeien? - de exotische leersoorten daargelaten), is het niet per definitie een restproduct van de vleesindustrie, maar een BIJproduct (de meest waardevolle!). Daarnaast vraag ik me af of jij weet wat voor leer je draagt. Jaarlijks worden er namelijk een miljard dieren gedood omwille van de leerhandel.

Om even terug te komen op de dicussie over oordelen en goed of fout: Ik oordeel niet, geef niemand de schuld en maak geen onderscheid in verschillende meningen, en dat heb ik ook meerdere malen gezegd. Niemand is anders omdat hij een andere mening heeft. Iedereen mag van mij doen wat hij wilt, ik lig er niet wakker van. Ik eet gewoon vlees en draag gewoon leren schoenen. Ik was gewoon nieuwsgierig naar de argumentatie van vegetariërs op deze leerhandel. Maar blijkbaar tik ik dan alle vegetariërs op de vingers. :')

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 14:09

Misschien mijn post nog een keer doorlezen, volgens mij heb je de kern nog niet helemaal goed begrepen :)

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 14:12

Fenrir schreef:
Misschien mijn post nog een keer doorlezen, volgens mij heb je de kern nog niet helemaal goed begrepen :)

Ik denk het ook niet, misschien kan je het uitleggen?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 16:38

Oliver MacColl-Avaaz Das Blut traechtiger Stuten. (Wel in het Duits).