Kerst menu

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 16:45

bobje26 schreef:
Willeke_ schreef:
...

Jouw redenatie laat me het echt serieus anders inzien. Ik eet geen vlees en vind het altijd raar dat mensen dan ineens kangoeroe of gans moeten eten met kerst. Maar als je het zo uitlegt, klinkt het wel een stuk logischer. Ik eet al jaren geen vlees meer, dus mijn visie is er best door veranderd. Ik vind kerst best wel een vreetfestijn en als mensen zich dan volproppen met vlees (ongeacht welk dier, het heeft er wel voor geleden) vind ik dat nou niet echt een vredige kerstgedachte zeg maar :o

Maar laten we niet teveel afwijken van het onderwerp :-)

Haha nou ik snap op zich wel dat je het raar vindt, want niet iedereen eet altijd de luxere vleesjes. En inderdaad, die mensen die zich kapot schransen aan alles vind ik ook verschrikkelijk. -O-

Ontopic, welke kaasfondue gebruik jij of maak je zelf een combinatie, en wat gebruiken jullie om te dippen? :)

Ik ben ook niet zo'n vegetariër die andere mensen het opdringt ofzo hoor. Zolang je maar bewust bezig bent met wat je koopt en zeker met wat je weggooit.
Je gaat er gewoon heel anders naar kijken als je het niet meer eet. Die karren vol met gourmetpakketten.. Verbaas me daar ieder jaar weer over.

We hebben zo'n familierecept voor de kaasfondu waar echt niks tegenop kan! Iedereen die mee-eet is enthousiast als ze het proeven. Als er interesse is, kan ik hem evt hier wel delen.
We dippen verschillende groentes maar het lekkerst blijft altijd vers stokbrood.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 16:46

Willeke_ schreef:
Wij eten geen vlees.
Sommige mensen eten konijn met kerst en ik ben lekker dwars en koop dan juist een konijn zodat ik er lekker mee kan knuffelen. Ik vind het altijd zo misselijk dat mensen heel veel (ineens rare) dieren moeten eten die daar nogal voor hebben moeten lijden. Iets met een vredige kerst enzo.. Maar goed, dat terzijde.

Plannen met de kerst:
1e kerstdag Veggie gourmet: groentespiezen, hallumikaas, gevulde portobello's, gevulde courgette enz
2e kerstdag kaasfonduen

Het is juist veel vrediger om bijvoorbeeld wild te eten met kerst. Zonder schoonouders haal ik graag met kerst bij de jager een stuk hert of zwijn die bij ons achter op de veluwe zijn geschoten. Beter leven gehad dan de varkens en koe die ik normaal eet ;-)
Biologischer kan je niet krijgen.

Ik koop trouwens wel heel bewust in. Met vlees en andere dingen omdat ik een hekel heb aan verspilling
Laatst bijgewerkt door Salsa op 01-12-16 17:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 16:51

Salsa schreef:
Willeke_ schreef:
Wij eten geen vlees.
Sommige mensen eten konijn met kerst en ik ben lekker dwars en koop dan juist een konijn zodat ik er lekker mee kan knuffelen. Ik vind het altijd zo misselijk dat mensen heel veel (ineens rare) dieren moeten eten die daar nogal voor hebben moeten lijden. Iets met een vredige kerst enzo.. Maar goed, dat terzijde.

Plannen met de kerst:
1e kerstdag Veggie gourmet: groentespiezen, hallumikaas, gevulde portobello's, gevulde courgette enz
2e kerstdag kaasfonduen

Het is juist veel vrediger om bijvoorbeeld wild te eten met kerst. Zonder schoonouders haal ik graag met kerst bij de jager een stuk hert of zwijn die bij ons achter op de veluwe zijn geschoten. Beter leven gehad dan de varkens en koe die ik normaal eet ;-)
Biologischer kan je niet krijgen.

Ben ik ook helemaal met je eens hoor.
Heb het niet duidelijk in mijn post gezet: doelde meer op kangoeroe en zebra en dat soort rare dingen. Moet altijd gekker. Maar nu weer ontopic!

Anoniem

Re: Kerst menu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 17:30

Zebra :') Nee die vind ik ook niks haha.

Ik ben wel heel benieuwd naar je kaasfondue want elke keer lukt het me net niet, en uit een pakje heb ik een beetje een aversie tegen..

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 10:49

Hier het menu voor eerste kerstdag bijna helemaal rond qua ideeën. Het duurt altijd even voordat ik mooi uitgebalanceerd menu heb bedacht.

Het wordt helemaal vegetarisch. Gisteren de paddestoelen wellington met bramen (recept van Vegatopia) uitgeprobeerd en dat was lekker al mag ik er iets meer kruiden in doen en wat minder bramen en misschien wel iets meer rode ui. De bietensalade met geitenkaas en hazelnoten is ook goedgekeurd.

Komende week nog eens de spruitjes met appel en cranberry proberen. Morgen op de streekmarkt eens kijken wat ze daar aanbieden aan producten en of daar nog iets leuks tussenzit voor een mooi lokaal kaasplankje.

...en komende week ook eens de Schwazwalderkirsch taart uitproberen die ik voor de Kerstmarkt ga maken.

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 13:36

Evelijn schreef:
Hier het menu voor eerste kerstdag bijna helemaal rond qua ideeën. Het duurt altijd even voordat ik mooi uitgebalanceerd menu heb bedacht.

Het wordt helemaal vegetarisch. Gisteren de paddestoelen wellington met bramen (recept van Vegatopia) uitgeprobeerd en dat was lekker al mag ik er iets meer kruiden in doen en wat minder bramen en misschien wel iets meer rode ui. De bietensalade met geitenkaas en hazelnoten is ook goedgekeurd.

Komende week nog eens de spruitjes met appel en cranberry proberen. Morgen op de streekmarkt eens kijken wat ze daar aanbieden aan producten en of daar nog iets leuks tussenzit voor een mooi lokaal kaasplankje.

...en komende week ook eens de Schwazwalderkirsch taart uitproberen die ik voor de Kerstmarkt ga maken.

Oh man... is er nog een plekje vrij aan jouw tafel? :9

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 13:43

Even een stipje, dan ga ik even rustig bijlezen.
Wij doen niet uitgebreid aan kerstdiner omdat mijn vader en ik altijd moeten werken tijdens kerst. Nou hoef ik sinds een aantal jaar pas om half 8 's avonds te beginnen en eten mijn moeder, broertje en ik voor die tijd toch even gezellig met z'n allen. Veel tijd voor een uitgebreid kerstdiner hebben we dus niet en vaak wordt het iets van gourmet(het gaat ook vooral even om de gezelligheid).
Ik wil dit jaar graag een salade en een leuk dessert maken.
Vooral voor die laatste lees ik even mee :) .

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 13:52

Ik heb besloten geen dessert zelf te maken
Wel vast wat dingen in huis te halen,
Dus heb een lemon cheesecake, kaneelcakerolletjes en ijsbonbons in de vriezer liggen
Wil er wel nog een arretjescake bij maken

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 14:09

Willeke_ schreef:
We hebben zo'n familierecept voor de kaasfondu waar echt niks tegenop kan! Iedereen die mee-eet is enthousiast als ze het proeven. Als er interesse is, kan ik hem evt hier wel delen.
We dippen verschillende groentes maar het lekkerst blijft altijd vers stokbrood.

Hier interesse in het familierecept :)
Wil je het delen?

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 15:32

Boras schreef:
Willeke_ schreef:
We hebben zo'n familierecept voor de kaasfondue waar echt niks tegenop kan! Iedereen die mee-eet is enthousiast als ze het proeven. Als er interesse is, kan ik hem evt hier wel delen.

Hier interesse in het familierecept :)
Wil je het delen?

80 gr. boter
1/2 fijngehakt uitje
1 teentje knoflook
200 gr. belegen Goudse kaas
100 gr. Kernhem
50 gr. Bluefort
50 gr. geraspte oude kaas
1 mespuntje Cayennepeper
fijngeknipte bieslook
bonenkruid
1 lepel Sherry (laat ik altijd achter wegen)
5 dl. witte wijn (cheap ass wijn, verdampt toch)
2 eetlepels Maizena met tuinrkuiden of Silvo groentensaus om te binden

Smelt de boter in een pan en fruit hierin de fijngehakte ui en knoflook lichtbruin. Doe de wijn er bij en los daarin de verschillende kaassoorten op. Maak de fondue met peper en de sherry op smaak en bindt hem zo nodig met groentensaus.

En mocht je fondue over houden: heeeerlijk de volgende dag op brood als het afgekoeld is.
( wel je collega's inlichten dat je ff gaat stinken ivm knof :-) )

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 18:14

Ik ben inmiddels wat verder met het kerstmenu als voorgerecht

Stokbrood met kruidenboter
Ramensoep
Yakitori spiesjes

Hoofdgerecht
Ossenhaas omwikkeld met spek
Rollade
Aardappels in schil in stukjes, wortels en rode ui uit de oven

Dat was het tot nu toe

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 19:13

Ramen is zo lekker naar wel echt een maaltijdsoep. Hou daar wel rekening mee. Het is boullion maar het valt net als erwtensoep vooraf.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 19:38

Ramen?

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 20:07

Japanse noodle soep met groente, vlees en vaak ei. Meestal op basis van kippenbouillon of rund met grote stukken kip/vlees/garnaal of varken erin. Vissaus/soyasaus en paddenstoelen. Een soort heel rijk gevulde kippensoep met eiernoodles of glasnoodles.

Elk ramenrestaurant in Japan heeft een eigen recept. Echt goede ramen is een complete volle maaltijd. Meer vulling iig dan boullion anders is het rijk gevulde kippensoep ;-)

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 20:20

Hm klinkt zalig! Ga ik eens bekijken

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 21:21

Ik maak de ramen dan zonder vlees. Komt een beetje neer op noodles in bouilon met taugé, bosui en een kwart ei en dan de bakjes niet zo vol omdat het inderdaad wel vult.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 08:47

En natuurlijk begin ik nu te twijfelen over mijn toetje haha.
Gisteravond zat ik in de auto te brainstormen, nadat mijn man vroeg of ik niet "gewoon een pavlova kon maken" aangezien hij daar dol op is {:)-:( :+

Dus toen dacht ik om dezelfde opmaak aan te houden als die chocoladebol, maar dan te kiezen voor een bol van meringue, gevuld met brownie en frambozenmousse, verse frambozen en een caramelcrunch. En dan om de meringuebol heen een soort netje van bruine chocolade en gesponnen caramel. Dus nu krijg ik keuzestress.... :')

Hmm, Ramen vind ik ook wel heel lekker, maar zou ik ook niet zo snel als voorgerecht doen. Hier staat noodlesoep op de shortlist voor oudejaarsavond! Ik vind je voorgerechtjes ook niet heel erg goed passen bij je hoofdgerecht, dat aziatische bij klassiek hoofdgerecht. Of kun je die aziatische smaken nog terug laten komen in je hoofdgerecht?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 10:01

Hier gisteren te horen gekregen dat we met 6 mensen zijn bij ons thuis. Kortom: kerstdiner verzinnen!

Schoonzusje wou graag wat meenemen. Maar alles wat zij maakt wordt ik nooit zo happy van, leuke recepten en goed bedoelt maar de uitvoering vaak zeer matig. Dus zij mag het toetje doen met de voorwaarde dat er iig ook ijs bij zit (zijn echte ijseters). Waarschijnlijk maakt ze zelf tiramisu er bij.

Voorgerecht wordt denk ik simpel uiensoepje met kaascroutons.

Hoofd iig rollade (al ingekocht), denk een mooi stukje hertenbiefstuk er bij. Warme paddenstoelensaus, cranberrysaus, stoofpeertjes, spercieboontjes en aardappelbolletjes of kroketjes (alles vers/zelf gemaakt).

Blijf hier even meelezen voor inspiratie. Iets van een koude groente/salade er bij voor de frisse smaak mis ik nog.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 10:33

Ik weet nog niet wat we met de kerst Gaan doen
Maar ik heb in mijn kop zitten dat er sowieso Een dag vegan gegeten gaat worden.
Alleen even Zien of dat puur vriend en ik zijn , of de hele band, of met familie
Geen idee
Schoonfamilie zie ik niet zitten , dat word een hoop gezeur (iets met vastgeroest zitten )
Band zou wel lachen zijn (setje metalheads)
Mijn familie zou alleen mijn vader denk even moeilijk kijken bij het idee van geen vlees maar die eet uiteindelijk wel lekker

Vriendlief vind het allemaal prima :+

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 23:28

Leuk zo n kerst topic. Dit jaar komen mijn ouders ,broertje , zus, zwager en hun kinderen(14 en 16jr)bij ons thuis eten eerste kerstdag. Wordt dus voor 9 mensen koken. Zal een simpel/ makkelijk klaar te maken menu worden aangezien ik de week voor kerst zo n beetje de drukste week van t jaar heb op mn werk.
Heb al wat bedacht( zeker niet chique of bijzonder maar wel lekker, gelukkig komen ze voor de gezelligheid :P )
Ze komen tussen 3 en 4 uur smiddags dus eerst een rondje koffie / thee met kerstchocolade en kerstkoekjes daarna ( waarschijnlijk nog niet aan tafel) diverse soorten brood( vers afgebakken :D ) met lekkere soorten vis, wat Franse kaasjes en salade zodat iedereen kan pakken waar ie zin in heeft.
Als hoofdgerecht(voorgerecht wordt een licht soepje of slaan we over) :
-In de oven gebakken buikspek, vandaag proefgedraaid en lekker bevonden :9
-Nog een soort vlees, ben er nog niet uit wat, beef wellington sprak me wel aan
-Aardappeltjes met tijm en zeezout uit de oven
-aardappel/knolselderij puree
-Diverse groenten uit de oven op de plaat gebakken
-Witlof uit de oven met kaas en tijm
- Stoofpeertjes

Voor het toetje ga ik nog wat bedenken.Kerstavond eten we bij mn schoonouders en verzorgen wij het toetje ( ook simpel :o ) appel peren crumble met sticky toffee saus met een bakje kaneelijs waar een marsmellow sneeuwpop op ligt. Ga de bak crumble nog wel wat opleuken met sterretjes van koekdeeg. Moet ff uitproberen of die koekjes er ongebakken bovenop gelegd kunnen worden en of ze dan gaar zijn als de crumble klaar is.
Is een super lekker toetje maar een beetje saai om 2dagen t zelfde te eten. Wie helpt me aan een leuk maar niet te moeilijk te maken toetje :') ?

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 01:32

@hesterve waarom niet een trifle met zo'n grote groep? Makkelijk van te voren te maken, dan is het letterlijk alleen uit de koeling plukken als je zover bent en klaar!

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 02:51

Heb eindelijk met mijn vriend overlegd, en we gaan een kerst-tapas doen met z'n tweetjes op kerstdag (of kerstavond). Ik wil wel graag wat 'speciaals' doen maar een drie gangen diner zit er niet echt in, we zijn maar met z'n tweetjes en zitten beiden snel vol haha.

Dus kleine hapjes it is. Heb al wat rond zitten kijken op internet, maar helaas hebben ze aardig wat dingen hier niet in de supermarkt. (carpaccio bijvoorbeeld)

Mocht iemand nog ideeën hebben voor kerst-achtige tapas hapjes, hoor ik het graag haha.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 07:48

Wat leuk dat je een dag vegan gaat koken sonja! Weet je al wat het gaat worden?

Voor de mensen die nog lege kerstballen zoeken voor het chocoladetoetje; bij de action zijn ze te koop voor minder dan een euro.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 09:59

@hesterve, leuk dat je voor je familie gaat koken. Als ik je menu bekijk ziet dat er lekker uit... maar je oven draait wel overuren. Zou even bekijken of dat wel haalbaar is en dat je dan alles wel warm kan serveren. Of dat je niets toch wat andere bereidinswijzes moet hebben.
Qua dessert zou ik dus ook gaan voor iets wat in de koelkast kan. Trifle, Charlotte, kwarktaart of Tiramisu.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 12:32

8nnemiek schreef:
Wat leuk dat je een dag vegan gaat koken sonja! Weet je al wat het gaat worden?

Voor de mensen die nog lege kerstballen zoeken voor het chocoladetoetje; bij de action zijn ze te koop voor minder dan een euro.

Nog geen flauw idee eigenlijk
Er schiet me wel iets als een nutloaf te binnen dus die zal er sowieso wel tussenzitten denk ik .