Jouw gehaktbal!

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jilletje

Berichten: 8178
Geregistreerd: 18-11-06
Woonplaats: Limmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-16 09:35

verootjoo schreef:
Muskaatnoot? := nootmuskaat? :+

Net zoiets als gerapste kaas :+

Kimmie

Berichten: 754
Geregistreerd: 12-02-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Jouw gehaktbal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 16:20

muskaatnoot kan ook, soms staat dat ook zo op de verpakking.

Anoniem

Re: Jouw gehaktbal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 16:47

Afbeelding


Welke anders? :Y)

Jilletje

Berichten: 8178
Geregistreerd: 18-11-06
Woonplaats: Limmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-16 17:46

Omg, die zijn ook zo lekker!!!! Met die jam en saus <3 <3 <3

Rebel_Jits

Berichten: 5633
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 14:53

verootjoo schreef:
Muskaatnoot? := nootmuskaat? :+

Belgie, sorry O:) Hier zeggen ze muskaatnoot ipv nootmuskaat. Maar ik bedoel hetzelfde, haha.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 14:58


Hanneke137

Berichten: 395
Geregistreerd: 19-10-15
Woonplaats: Bakel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 14:59

Ik hou van gehaktballen <3 <3

Wij hebben Boakels gehakt :D:D:D

Dat heeft onze eigen slagen uit de supermarkt toendertijd zelf gekruid en zo is het boakels gehakt ontstaan.

Hierbij doen wij nog een eitje, en paneermiddel en mosterd! OMG mosterd bij het gehakt is echt het einde.

Verder maak ik ook wel eens van rundergehakt hamburgers. Dit doe ik dan met een eitje, beschuit en worcestershiresauce ( ik moest deze in de winkel halen en wist niet hoe ik het moest uitspreken. Dus er kwam iets uit in de trant van : Worstershiresaus.... Geen een van de medewerkers wist wat ik bedoelde en toen ze het uiteindelijk wisten, bleken ze het niet meer te hebben |o ) Maar buiten dus deze saus, doe ik er nog een rood uitje door en verse bieslook. Jammie *\o/* *\o/* *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 13:53

watnou1 schreef:
Ik zoek eigenlijk nog hét ultieme recept voor een lekkere sappige gehaktbal uit jus!
Veel geprobeerd... Maar als de kinderen dan zeggen.. Mam de gehaktbal uit jus van de frietkraam is lekkerder... Hmmmm dan doe ik iets niet goed..;-)

Iemand een goed recept??


Bij de snackbar waar ik werkte werden de ballen o.a. op smaak gebracht met nasi-kruiden, een eitje, uitje, paneermeel en maggi. Daarna kort gefrituurd (5 minuten geloof ik?) zodat ze stevig werden. En vervolgens in de jus doorgegaard.

Zelf doe ik altijd de inhoud van zo'n zakje jus-mix nog door het gehakt (worden ze smeeuiger van heb ik ooit op de radio gehoord haha). Scheutje melk, eitje, wat kipkruiden en gehakt-kruiden en een in stukjes gescheurde witte boterham. Ontbijtkoek kan ook al vind mn vriend dat te zoet.

tiwi1969

Berichten: 7671
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Jouw gehaktbal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 14:18

De basis van een lekker gehakt bal is natuurlijk het vlees.

Ik gebruik rund uit "eigen" wei, veelal kruisingen tussen een MRIJ (roodbont Maas Rijn IJssel vee) en een vleesras zoals een Belgische blauwe. Deze koeien lopen zo'n 8 maanden per jaar 24/7 in de wei en de overige 4 maanden staan ze in een ligboxen stal, zo'n 7 koeien waar vroeger 35 melkkoeien liepen. Veel ruimte voor beweging dus.
Het voer van de koeien bestaat voor 99% uit gras of kuilgras en slechts wat mineralen ter aanvulling in de winter.
De koeien groeien door het ontbreken van krachtvoer wat langzamer en dat komt de kwaliteit van het vlees ten goede. De verdeling vet-vlees is heel anders, geen bonken vet en roodvlees, maar het complete vlees is meer dooraderd met vet. Geeft meer smaak en het maakt het vlees boterzacht.

Deze koeien worden bij een zelfslachtende slager geslacht en verwerkt tot diepvriesklaar-vlees. De slager maalt dit gehakt minder fijn dan het gehakt voor in de winkel.
De grove gehakt geeft de bal mee structuur en luchtigheid, de bal wordt minder compact.

Dit gehakt kruid ik met peper en zout uit de molen een beetje nootmuskaat en een beetje kerrie (die van Lidl, heeft de fijnste smaak/geur)
Door een pond gehakt doe ik naast de kruiden nog 2 fijngemalen beschuiten (in een zak doen en met de deegroller tot zeer fijne kruimels rollen.

Gehakt met beschuit en kruiden goed kneden, ik proef altijd even of kruiden en zout goed verdeeld zijn. Hiervan maak ik 4 ballen die ik in een gietijzeren (Le Creuset Cocotte, die precies past bij de hoeveelheid vlees, ander verbrand je boter waar geen vlees licht) pan rondom bruin bak in royaal roomboter (1/4 pakje ongeveer).
Als de ballen rondom bruin zijn blus ik ze af met een glaasje water, gaat het deksel op de pan en het gas laag. Zo laat ik ze ongeveer een half uur pruttelen in de jus.

Jus die over is vries ik in, lekker als je stampot met worst hebt en dus geen verse jus.

Oh ja, vergeet de belangrijkste ingrediënten niet: tijd en liefde....