Is de mens een vleeseter?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 18:17

AlwaysH schreef:
Je hebt rood vlees, gevogelte en vis.

Er zijn veel vegetariërs die voor gezondheid wel vis of gevogelte eten maar de rest niet. Ik eet vis, dit moet van mijn ouders. Varken is een groep in een groep, dus ja...

Jammer dat jullie me zo belachelijk moet maken door zo te reageren, ik kan er niks aan doen dat er zulke namen voor worden verzonnen immers. :)

Ach kom op. Je eet wel vlees (vleeseter) of je eet geen vlees (vegetarier) en hoe je dat verder invult is aan ieder voor zich toch. Al die subgroepen hebben geen enkel nut, ze bestaan alleen uit een naam.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 18:24

Loolotte schreef:
Onderzoeken naar de relatie tussen zuivelconsumptie en osteoporose vind ik zelf ook erg interessant trouwens. Ik heb zelf erg lang de indruk gehad dat melkproducten juist goed zijn voor sterke botten.. Overigens de link tussen vleescomsumptie en alzheimer is ook interessant maar nog niet zo ver onderzocht voor zover ik weet.

Ja,inderdaad, van vlees [wat besmet is] kun je de "gekke koeien- ziekte"krijgen, waarvan de symptomen zijn als Alzheimer.

Vero

Re: Is de mens een vleeseter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 18:26

AlwaysH, je zegt dat je vegatarisch eet. maar vis is zeker niet vegetarisch. :)

Mensen zijn alleseters, ze hebben zowel planten als vlees nodig. Er zijn ook wel vervangers voor vlees en dat maakt vegatariër zijn zeker niet ongezond :) Ik eet zelf wel vlees, maar vind het eigenlijk wel zielig. Ik weet het, hypocriet :o

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 18:34

anjali schreef:
Loolotte schreef:
Onderzoeken naar de relatie tussen zuivelconsumptie en osteoporose vind ik zelf ook erg interessant trouwens. Ik heb zelf erg lang de indruk gehad dat melkproducten juist goed zijn voor sterke botten.. Overigens de link tussen vleescomsumptie en alzheimer is ook interessant maar nog niet zo ver onderzocht voor zover ik weet.

Ja,inderdaad, van vlees [wat besmet is] kun je de "gekke koeien- ziekte"krijgen, waarvan de symptomen zijn als Alzheimer.

Mwa... de gekke koeien ziekte is wel iets heel anders dan Alzheimer. Kenmerkt zich wel o.a. door geheugenverlies, maar het verloop is heel anders, gaat ook enorm snel en je bent na de eerste symptomen in een paar maanden wel overleden.
Je hoeft hier geen besmet vlees voor te eten, kan spontaan ontstaan. Het is even in het nieuws geweest omdat er een verband zou zijn tussen het besmette vlees, maar dit is niet aangetoond destijds. Het heet dan ook niet de gekke koeien ziekte, maar m. creutzfeld-Jakob.

De link tussen vlees eten en het krijgen van m. Alzheimer is nog niet voldoende onderzocht om er echt wat van te zeggen.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 27-04-16 18:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 18:35

8nnemiek schreef:
Ons gebit is juist helemaal niet zo geschikt voor vlees, als je kijkt naar de oerang oetan, die heeft enorme hoektanden, de ogen dicht bij elkaar, en toch eten ze geen vlees.
Wist je dat er veel atleten zijn die veganistisch gaan eten, juist omdat ze dan meer energie hebben en sneller herstellen? Een kennis van ons leefde op rood vlees, doet zware triatlons, en sinds hij veganistisch eet presteert hij beter en herstelt hij sneller.
Mijn vriend merkt weinig verschil nu we vegan eten, maar merkte wel dat hij het nooit meer koud heeft terwijl het altijd een koukleum is geweest. Maar je moet inderdaad wel gevarieerd eten, dus naast groente er fruit ook genoeg noten, zaden, pitten en peulvruchten.

Gebit van een orang oetang heeft ookeen andere functie die hebben ze nodig om vruchten met harde schalen te kraken. Slecht voorbeeld dus.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 21:02

AlwaysH schreef:
[***] schreef:
Nou als je af en toe vlees of vis eet ben je i.m.o. geen vegetariër. (Eerder een flexitariër of pescotariër, net hoe je het wil noemen)

Semi-vegetariër, zeg ik toch? :')
Als semi-vegetaiër heb je de keuze om gevogelte of vis in je dieet te nemen, en ik dus vis :j

Haha, "semi vegetariër", die vind ik nóg leuker dan flexitarier!
Vertel eens, kun je ook semi zwanger zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 21:13

Joh, moet het nou echt op zo'n toon? Semi-vegetariër is inderdaad een beetje een verzamelnaam voor pescotariërs of flexitariërs, maar we begrijpen allemaal wat ze bedoelt toch?

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 21:15

Emmaa_ schreef:
Joh, moet het nou echt op zo'n toon? Semi-vegetariër is inderdaad een beetje een verzamelnaam voor pescotariërs of flexitariërs, maar we begrijpen allemaal wat ze bedoelt toch?

Dankjewel :P

@rest, behoorlijk kinderachtig, voel me bijna volwassener...
Blijf maar meelezen dan.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 21:19

Ja, waar zijn die snijtanden anders voor :D
Een mens is een omnivoor, zowel vlees als planteneter :j Bekijk het gebit maar eens goed

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 21:25

Semi vegetariërs, flexitariers, pescotariers, en niet te vergeten de "little beady eye_tariers" (eten alleen dieren met kraaloogjes) het betekent allemaal hetzelfde; "ik ben geen vegetariër".(Maar wil wél een "holier than thou" etiketje... _O- )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 21:27

Kuggur schreef:
Semi vegetariërs, flexitariers, pescotariers, en niet te vergeten de "little beady eye_tariers" (eten alleen dieren met kraaloogjes) het betekent allemaal hetzelfde; "ik ben geen vegetariër".(Maar wil wél een "holier than thou" etiketje... _O- )

Ik snap dat je dat denkt, maar ik ben het er niet helemaal mee eens. Ik noem mezelf vegetarisch, maar wil ook nog wel eens flexi zeggen. Ik eet echt bijna nooit vlees, maar het komt wel eens voor dat ik in een restaurant een stukje vlees bestel (dan heb ik het over eens in maanden tijd, niet over wekelijks), en precies dat ene stukje vlees zorgt ervoor dat ik mezelf niet altijd vega wil noemen. Dat betekent niet dat ik ernaar streef om vegetarisch te eten - zeggen dat ik niet vegetarisch eet is dus ook weer niet waar.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 21:44

Maar waarom dan die ene keer in dat restaurant wel vlees?
Dan weet je helemaal niets over de herkomst?
Dit vraag ik niet als verwijt maar er nieuwsgierig naar ben.

Ik moet zeggen dat ik al heel wat termen had gehoord. Maar semi ervoor weer niet.

Maakt me ook niet uit.
Lekker eten waar je je goed bij voelt.
Doe ik ook. En dat is voor mij wel vlees.
Niet dagelijks. Maar wel bijna.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 21:49

In een beetje restaurant staat toch gewoon op de kaart waar het vandaan komt :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 21:52

Is dat zo?
Ik heb nog nooit gelezen waar het vlees of groente vandaan komen.
Waar ik in de Super wel op let.
Maar ik eet inderdaad geen vijf sterren. Dat vind ik te duur.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 21:52

Kuggur schreef:

Etiketjes zijn gewoon lastig. :D (en de lijmresten ervan helemaal)

Ik eet wat ik lekker vindt :P . Vandaag toevallig veganistisch, anders vegetarisch, maar een goed! stukje biefstuk is ook erg lekker :9 . Dat kan je semi/flexi/weet ik veel tarier noemen. Ik noem dat van alles een beetje, want variatie is gezond (allerlei verschillende voedingsstoffen enzo).

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 21:54

Dat noem ik gewoon eten.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 21:57

verootjoo schreef:
In een beetje restaurant staat toch gewoon op de kaart waar het vandaan komt :)

In een enkel restaurant. Dat hoeft niet eens een beetje restaurant te zijn.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 21:59

bruintje123 schreef:
Is dat zo?
Ik heb nog nooit gelezen waar het vlees of groente vandaan komen.
Waar ik in de Super wel op let.
Maar ik eet inderdaad geen vijf sterren. Dat vind ik te duur.

In elk restaurant waar ik kom staat dat gewoon op de kaart :P

In de supermarkt krijg je slechter vlees dan in een restaurant := dat is wel het laatste waar ik vlees zou halen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 22:00

bruintje123 schreef:
Maar waarom dan die ene keer in dat restaurant wel vlees?
Dan weet je helemaal niets over de herkomst?
Dit vraag ik niet als verwijt maar er nieuwsgierig naar ben.

Ik moet zeggen dat ik al heel wat termen had gehoord. Maar semi ervoor weer niet.

Maakt me ook niet uit.
Lekker eten waar je je goed bij voelt.
Doe ik ook. En dat is voor mij wel vlees.
Niet dagelijks. Maar wel bijna.

Ik eet in restaurants alleen vlees als erbij staat waar het vandaan komt en zelfs dan is het echt maar heel zelden. En dat is, jazeker, omdat ik het wel lekker vind. Ik eet geen vlees uit principe, niet omdat ik het niet lust. In een restaurant kies ik er af en toe voor om dat aan de kant te zetten om te genieten, vooral als het restaurant wel vlees serveert waar ik achter sta (het restaurant waar ik het meest zit serveert alleen maar vlees van de plaatselijke stadsboerderij bijvoorbeeld, ik kan daar naar binnen lopen en weet dus dat de dieren het goed hebben) en als het restaurant hele matige vega-opties heeft. Als er goede vega-opties zijn kies ik daar altijd voor.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 22:08

verootjoo schreef:
In de supermarkt krijg je slechter vlees dan in een restaurant := dat is wel het laatste waar ik vlees zou halen

Dat ligt er aan... Een restaurant dat inkoopt bij de groothandel kan gewoon hetzelfde lappie krijgen als de supermarkt. Restaurants dat zelf hun inkopen doet bij slagers etc.. is een ander verhaal, maar dan ga je wel gemiddeld richting de sterretjes.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 22:09

Hier een vegetariër, geen vlees en geen vis. Niet omdat ik denk dat een mens niet gemaakt is om vlees te eten. Maar omdat ik het dierenwelzijn in onze massa vleesindustrie niet meer kan vinden. Tevens is de vlees/zuivel industrie een van de grootste milieu vervuilende business. Ik kies er voor om daar (zo min mogelijk) aan mee te doen door geen vlees/vis te eten. Ik ben van mening dat een mens kan prima leven zonder de consumptie van vlees.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 22:20

Sammie schreef:
verootjoo schreef:

Dat ligt er aan... Een restaurant dat inkoopt bij de groothandel kan gewoon hetzelfde lappie krijgen als de supermarkt. Restaurants dat zelf hun inkopen doet bij slagers etc.. is een ander verhaal, maar dan ga je wel gemiddeld richting de sterretjes.

Misschien in zo'n eetcafe-restaurant, maar je hoeft niet perse bij de sterren te eten om geen groothandelvlees te krijgen :) echt bij de meeste restaurants waar ik geweest ben/regelmatig kom staat het gewoon op de kaart.
Maar wel echt restaurants, niet die eetcafe gebeuren :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 22:27

Ik ben echt in allerlei types geweest. Behalve de sterretjes, want dat is gewoon veel geld voor een leeg bord. En ik heb het nog nooit gezien. Wel eens algemene opmerkingen over vlees komt bij de vleesboerderij vandaag, ijs bij de geitenboerderij oid. Maar dat kan een supermarkt ook doen. Die zijn niet verplicht om het (vlees) landelijk in te kopen. Restaurants weten vaak niet eens dat allergenen vermeld dienen te worden. :=

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 20:03

Ik zie het er in restaurants ook niet bijstaan, maar woon wel in België.

Vandaag lekker aardappeltjes en groentjes gegeten, vlees een dagje overgeslagen :). Morgen de overschot. En daarna boontjes met wellicht een stukje rund erbij.
Eet del graag vlees maar ben geen grote vleeseter. Snij altijd een lapje van bij de mama af, 1 stuk vlees voor ons 2 dus.

Blixem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 20:19

AlwaysH schreef:
Er zijn veel vegetariërs die voor gezondheid wel vis of gevogelte eten maar de rest niet. Ik eet vis, dit moet van mijn ouders. Varken is een groep in een groep, dus ja...

Jammer dat jullie me zo belachelijk moet maken door zo te reageren, ik kan er niks aan doen dat er zulke namen voor worden verzonnen immers. :)

Dat heet fishetarian :o