Ik kan niet (lekker) koken ..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 12:08

Oh, ik had het niet echt specifiek over aardappels maar gewoon over het koken algemeen, wij eten bijna nooit gekookte aardappels omdat we dat niet lekker vinden :P

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 12:53

Als je moeite hebt met kruiden,kun je ook gewoon een boullionblokje gebruiken.Ook voor het koken van de aardappels of groente.

Net als wat er hier al eerder is gezegt,een aantal basiszaken zijn erg belangrijk.Hoelang moet iets koken voor het beet-gaar is en hoe gaar wil je het hebben.

Alle ingrediënten moeten klaar staan zodat je het kan pakken op het moment dat je het nodig hebt.

Begin altijd met het ingrediënt dat de meeste tijd nodig heeft om te garen.

Kun je gehakt rullen?Dat is heel eenvoudig en je kunt het werkelijk overal in gebruiken.

Uien glaceren...kun je ook als basis groenten gebruiken.

Kruiden van eten is iets wat je echt moet leren,mijn favo kruiden zijn toch wel Kurkuma en komijn.Hoewel je er niet zo snel aan zou denken...je kunt het overal in gebruiken.Ik ben er niet zuinig mee en werk met theelepels tegelijk (denk aan een theelepel of 4 per kruid)
Kruiden moet je ook niet te vroeg willen toevoegen,ze mogen namelijk niet verbranden omdat de smaak dan totaal veranderd.
Gedroogde kruiden vaak halverwege,zachte verse kruiden bijna op het einde.

Ovenschotels...heerlijk en je kunt ze van te voren klaarmaken.

Gegrilde groenten met zoete aardappel...echt eenvoudig.
Groenten in stukken snijden (denk aan ui,paprika,tomaat,cougette) en de zoete aardappel in frietformaat.
Alles op een bakplaat,besprenkelen met olijfolie en evt zout en rozemarijn en hup de oven in.
200-220gC half uurtje...even doorhusselen en nog kwartietje de oven in.

Wil je een marokkaans tintje eraan geven...laat de zoete aardappel weg en snijd de cougette met een dunschiller in plakjes en de overige groenten ook wat fijner snijden.Gebruik alleen wat olijfolie en ipv half uur 20 minuten.

Dan neem je een pak couscous...gewoon standaard uit de winkel.
Kijk op de verpakking hoeveel water je nodig hebt.

Kokend water met de couscous mengen en afdekken,af en toe even omroeren met een vork.Vaak paar minuutjes en dan is het klaar.Je moet het makkelijk kunnen roeren met een vork.

Neem 2 theelepels kurkuma en 2 komijn,halve theelepel chilipeper en roer dit erdoor.
Ook heerlijk is een paar takjes fijngesneden verse munt en verse koriander (doe eens gek...3 takjes van elk :D )
Dit roer je met de gegrilde groenten voorzichtig door de couscous.

Kun je warm en koud eten,heerlijk met stokbrood en ipv boter...bakje Hummus nemen...kant en klaar uit de winkel.

Ik zou graag meer willen koken maar ben helaas beperkt,moet vaak terugvallen op mijn vriend (die grandioos eieren kan bakken :P )

Mijn gemiddelde gerecht staat binnen 20 minuten op tafel en ik doe vaak -pak-voor-de-hand-weg-en flikker-in-een-pan gerechten.Ik volg geen strakke recepten,zolang je maar weet hoe lang iets moet,bakken/koken/braden,kom je een heel eind.

Wat vlees betreft...boter bruin laten bakken,vlees erin op hoog vuur en alles om-en-om even dichtschroeien.Dan vuur laag.Kijk op de verpakking welke advies er gegeven wordt qua tijd en zet een kookwekker.
Keer het vlees regelmatig om en als het klaar is,leg je het op een voorverwarmd bord (even afspoelen met heet water) met zilverfolie en dek het af.
Als je dit een minuut of 10 zo laat liggen,kan het vlees rustig uitgaren en wordt het malser omdat het vlees wat kan "ontspannen"

Mijn tip is ook...kijk of je met iemand een paar x mee kan koken.Simpele gerechten om mee te beginnen.

Aardappelen/vlees/groente....hoeft geen hoogstandje te zijn.Basis onder de knie krijgen en durf dingen te doen.
Wokgerechten zijn vaak snel en eenvoudig.

Voor je het weet heb je wat basis onder de knie en kijk in het weekend/vakanties eens of je met gezin samen wat kunt maken.
Lasagne bv...gewoon uit een bakje,volg de gebruiksaanwijzing en rommel lekker met z'n allen wat aan.

Weglopen bij koken kan alleen als iets lang moet garen of bij ovenschotels.Zet wel altijd een kookwekker en zorg dat je in de buurt bent om de volgende handeling uit te voeren.

Tink89

Re: Ik kan niet (lekker) koken ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 13:20

Tipje: pof je aardappels. Kwestie van gaatjes erin prikken met een vork, in aluminiumfolie drie kwartier in de oven gooien (200 graden) en met kruidenkaas (gewoon kant en klaar van de winkel) superlekker. Kan niks aan mis gaan. Kwartier langer in de oven is ook prima en als je twijfelt of ze al gaar zijn, steek je er een sateprikker in. Gaat dat makkelijk? Dan is je aardappel gaar.

Zo heb je alle tijd voor de rest van je eten. Een salade maken lukt vast ook wel (voorgesneden sla, komkommer in blokjes, kant en klare dressing, eventueel wat blokjes feta en olijven erdoor) en dan hoef je alleen nog maar kip, vis of vlees te maken. Dat is weliswaar het moeilijkste onderdeel (vind ik dan), maar als je alleen dat hoeft te doen, moet het lukken toch? Beenham bijvoorbeeld kan gewoon 10 minuten per 100 gram in de oven (een beenham van een halve kilo moet dus 50 minuten). Die kan tegelijk met de aardappels. Ook kipkluifjes en varkenshaas enzo kunnen gewoon in de oven (even op de verpakking kijken hoe lang) en smaken dan prima. Hetzelfde geldt voor aardappelpartjes (gewoon, gekruid uit de diepvries), aardappelkroketjes, pommes duchesse enzovoorts.

Supermakkelijk, superlekker :)

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 13:28

Als je in de buurt woont, wil ik je wel een keer helpen met koken hoor :D Koken is niks moeilijks aan. In ieder geval niet de standaard dingen: aardappels, groente, vlees, rijst, pasta, pannenkoeken.

Het enige was ik absoluut niet kan koken, zijn eieren. Nog nooit goed gegaan.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 13:40

Ik denk dat het weglopen tijdens het koken inderdaad zorgt voor veel taaie of overkookte gerechten.

Het is ook fijn, om te beginnen met iets waar je succes mee haalt. Dat zorgt voor zelfvertrouwen, en dan ga je met meer plezier aan je volgende kokkerellerij beginnen.
Een simpel gerecht wat ik erg lekker vindt is een pasta met tomaat, mozzarella en pesto.
Misschien helpt het ook om helemaal stap-voor-stap een gerecht te kunnen volgen?
Deze bijvoorbeeld :D

Omdat je hier alleen maar hoeft op te letten dat de pasta gaar kookt, is het een fijn gerecht om mee te beginnen.

Je begint met het snijden van tomaatjes in kleine stukjes. Voor 4 personen is zo'n 700 gram goed. Je bewaart de tomaatjes in een kom en die zet je opzij. Evt giet je wat sap af in de gootsteen.
Daarna snipper je 1 of 2 uien. Vervolgens; opzetten van water voor de pasta (en het afwegen evt van de pasta) en een hapjes/wokpan met wat olie op middelmatig vuur zetten. Als het water kookt, doe je de pasta in het water met een scheut olijf- of zonnebloemolie. Dit zorgt dat het niet aan elkaar plakt.
Olie heet? Uitjes in de wokpan.
Laten fruiten totdat ze een beetje doorzichtig worden (glazig noemen ze dat).
Ondertussen snijd je 1 of 2 bollen mozzarella in blokjes.

Vervolgens gooi je er 2 van die kleine potjes pesto bij en 3/4e of een heel bekertje creme fraiche.
Even roeren totdat het gemixt en heet is.
Proef dan even je pasta. Gaar? Dan gooi je alle gesneden tomaatjes in de wokpan en giet je de pasta af. Niet gaar? Zet het vuur van de wokpan even uit, en wacht tot de pasta gaar is. Giet dan de pasta af en zet het vuur weer aan, en wacht even totdat de saus weer heet is.

Als je de pasta afgegoten hebt en de tomaatjes aan de wokpan hebt toegevoegd, roer je de wokpan even door totdat alles heet is. Vervolgens voeg je de pasta toe -en roeren- , en als laatste de mozzarellablokjes. Mix alles door elkaar.
Zet het vuur even helemaal hoog totdat het nét weer pruttelt, en dan uit. Roer eventueel nog even door, zodat de mozzarella smelt. Gelijk opdienen en eten!

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 13:45

Test tijdens het bakken van het vlees eens hoeveel het weer terug veert. Leg je vlees in de pan en voel met je vork hoe het terugveert (niet in prikken, maar even met je vork op het vlees duwen). Dan weet je hoe het rauw 'voelt'. Doe dit de eerste keer eens elke minuut, totdat je het idee hebt dat het niet meer zo terug veert. Afhankelijk van hoe dik het vlees is natuurlijk. Proef het dan eens. Ben je niet zeker of het gaar is? Snij het dan op het dikste stuk doormidden. Zie je dat het daar nog rauw is, nog eventjes op elke kant bakken. Wel met regelmaat het vlees dus omdraaien.

Aardappels heel simpel: Koken totdat je er met enig gemak doorheen kan prikken.

Groenten: Is maar net hoe je het wilt. Ik hou niet van dat gaar gekookte prut, 'babyvoeding', maar voor mij mag er nog wel een beetje bite in zitten. Af en toe even prikken. Voelt het zacht genoeg volgens jou, proef het. Is het lekker, dan afgieten en serveren.

Niet moeilijk doen, makkelijk denken.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 15:06

Ik lees hier dat het bij veel misgaat met kruiden. Alleen kruiden jullie allemaal zo veel? Hier meer less is more principe. Terwijl ik niet idee heb dat we smaakloos eten vergeleken met anderen.
Ik maak nog wel eens gebruik van aardappelkruiden en italiaanse kruiden en ketjap of andere woksaus.

Ik denk dat je als je voor je dagelijkse eten kookt leert herkennen wanneer eten voor jouw beste garing heeft je al heel eind bent. En ik geef toe, hier ook wel eens aardappels en groente op bord gelegd en begonnen met eten terwijl vlees nog even 5 minuutjes nodig had ;-)

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 15:08

Qua kruiden vind ik in veel gerechten knoflook en een ui een must. Maargoed, dan ga je vaak weer wat verder dan het gewone AVG gedeelte.

Als je goed kan koken, kun je langzamerhand gaan experimenteren met kruiden. Buiten de gewone zout en peper specerijen dan.

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 15:09

Neem een stomer, groente en aardappelen erin, 30-35 min erin en daarna zegt die ping en het is klaar
super makkelijk, eieren koken we er ook in

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 10:19

HTT -> VT

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 10:24

Als je er niet bij wil blijven, kies dan voor dingen die zichzelf klaar maken: een ovenschotel, een stoofgerecht enz. Maar als je de pannen op het vuur hebt staan voor vlees e.d. moet je er echt even bij blijven. Als je gevoel en ervaring ontwikkelt kun je best een keer iets anders gaan doen, op drukke dagen ga ik me gauw even omkleden als de gebakken aardappels zacht staan en de groente staan te koken. Maar doe dat niet zolang je nog wat minder ervaring hebt.
Kies voor makkelijke gerechten om mee te beginnen, studenten recepten e.d. Ga niet meteen voor een biefstuk, die toch wat ervaring vraagt in hoe gaar het vlees moet worden. Ook wokken is makkelijk: vlees in de wok, als dat bruin is groente er bij, sausje er overheen (zelfgemaakt of een potje, wat je wil) en klaar.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 11:25

Trouwens: ik woon in de buurt van Tilburg en Breda en wil ook best een keertje een lesje geven als er iemand in de buurt woont die kookhulp nodig heeft :)

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 12:00

Tip voor biefstuk bakken: snij het voor het bakken in reepjes. Beide kanten even bruin bakken en klaar. Zit je niet zo met de garing te klooien.
Ik doe dat nog wel eens als ik geen zin heb om me op een goed gebakken biefstuk te focussen.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 05:18

Rauw vlees kun je inderdaad niet proeven. Wat ik altijd doe is op het dikste punt duwen met wijsvinger, als het vlees net zo terug veert als het stukje huid tussen duim en wijsvinger(beide uit elkaar spreiden) dan is het gaar.

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 00:26

Als je twijfelt wbt kruiden: neem gewoon je tijd, voeg beetje bij beetje toe en proef elke keer. Mijn groentesoep smaakte in het begin steeds naar niks, en bleef wat korrelig van structuur.
Ondertussen heb ik, door te experimenteren en af en toe mee te kijken bij mijn moeder, het beter onder de knie.
Eerst de ui en eventueel knoflook stoven in wat olie of boter, met al een deel kruiden (kruiden mee bakken laat de smaken goed vrij komen). Groenten even mee stoven, water (evt met bouillonblokje en/of kruidentuiltje) erin en laten pruttelen. 1 aardappel erin zorgt voor een mooier gebonden soep (dit was echt de gouden tip om mijn soep minder korrelig te laten worden).
Op het einde nog eens kruiden; gewoon proeven, klein beetje toevoegen, opnieuw proeven. Dan merk je vanzelf of dat hetgene was dat nog miste of niet.

Succes!