Pakjes drinken, suikerbommen.....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 14:06

Brainless schreef:
Wij hadden alleen (boter)ham(worst), kaas en bruinbrood in het weekend (dit was nl luxe en duur).
Door de weeks kregen wij gewoon zoet beleg (jam, suiker/(appel)stroop/pindakaas (blehh)) en witbrood.

Hier andersom toen ik klein was alleen witbrood in weekend onder het mom van witbrood vult niet en is ongezond.
Kaas en worst lustte ik niet dus mocht altijd een zoet boterham hebben.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 14:07

tita schreef:
Ik heb nu een baby en om te voorkomen dat ze toch meer wil "eten" dan de richtlijnen of mijn voedingschema, leer ik haar nu al water (2 maanden) te drinken.

Was zeker van plan dat dadelijk ook te doen en anders pakje aanleggen met water voor 1x pw

is het niet belangrijker om de voedingsbehoefte van een baby te monitoren in plaats van het voedingsaanbod?

ik bedoel je voedingsschema en richtlijnen zijn er bij de laatste controle bijgehaald en bepaald..

wat als je kleine nu een groeispurtje heeft en wat meer nodig heeft die dag
of wanneer ze door krampjes of wat je misschien niet opvalt net wat meer verbruikt heeft en daardoor meer nodig..

als nu blijkt dat ze dikker wordt dan wenselijk, dus overeet, kun je toch op dat moment ingrijpen en water als holle vulling aanbieden?

ik weet niet in hoeverre water als holle voeding aanbieden op 2 maanden oud nu echt nuttig is?

vanaf 6 maanden is het gangbaar om andere dingen aan te gaan bieden..iets eerder al eens aanbieden ok, maar twee maanden vind ik een beetje eng om eerlijk te zijn om dan al water drinken aan te leren.. dan horen ze toch nog gewoon lekker aan de borst te hangen of flessenvoeding te krijgen? met het eten komt meer dan voldoende vocht binnen.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 04-02-16 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 14:07

Ik at vroeger altijd thuis tussen de middag. Als ik op school moest blijven at ik niks :') ik lustte niks :') nu vind ik brood nog steeds verschrikkelijk als het niet vers is.

Mijn dochter eet zelf donkerbruin brood, wat ik zelf echt heel goed vind want ik lustte alleen wit. Ik at sowieso geen groenten en ben op pasta met alleen kaas, patat, pizza, andijvie stamppot, gebakken aardappels en vlees groot geworden :') lust nu overigens zo'n beetje alles.

Ik heb vandaag donkerbruin brood met pitjes meegegeven met kaas en andere kipfilet en op beide komkommer. Vind ze lekker :') ze eet overigens amper hagelslag of pasta. Ze vraagt altijd om worst of kaas.

Groene groenten in sliertjes vind ze niks. Sla ook niet. Dus ik maak elke avond een bordje met komkommer, tomaat, paprika, rauwe broccoli, wortel etc. Mag ze zelf kiezen wat ze eet. Ben allang blij dat ze meer lust dan mij op die leeftijd :D

elenaMM77

Re: Pakjes drinken, suikerbommen.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 14:11

mooi hoor sunrise..
dan houdt ze blijkbaar van pure smaken..

sla komt misschien nog wel, dat is ook een structuurtje natuurlijk wat heel anders is.

kun je altijd over een tijdje eens aanbieden in de vorm van een stampot als ze stampotjes ineens lekker zou vinden.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 14:14

Ze eet weleens een hapje hoor. Maar de structuur vind ze inderdaad verschrikkelijk. Ze probeert het wel gelukkig. Stamppot eten wij eigenlijk amper. Mijn man is een zeikerd en vind dat weer smerig :+

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 14:16

elenaMM77 schreef:
ik weet niet in hoeverre water als holle voeding aanbieden op 2 maanden oud nu echt nuttig is?

Even een klein beetje offtopic mee gaan:

Dat is niet nuttig inderdaad. Er kan beter (Tita geeft fv zo te lezen) een scheut extra water door de voeding gedaan worden dan water aangeboden worden op die leeftijd. Bij bv sowieso nvt gezien er geen maatstreepjes op de borsten staan en er geen max op zit mbt overbelasting van de nieren.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 14:16

BloemBloem schreef:
Goof schreef:
Dat dus. Vroeger is iedereen er groot op geworden en nu moeten kinderen groeien op komkommer, tomaat en water.
Kom op zeg, give a kid a break.

Vind ik ook hoor Goof, maar ik kies wel bewust, en met mate.
Volgens mij kan dat geen kwaad.

Met mate lijkt me het keyword in dit verhaal ja +:)+

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 14:17

Interessante documantaire mbt suikers.
Hoor hier sommige bij overgewicht: beweeg wat meer, dan wordt je ook niet zo dik!
Daar wordt hier ook aandacht aan besteed (en verworpen).

https://youtu.be/moQZd1-BC0Y

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 14:17

Goof schreef:
Yv_ schreef:
Ik blijf het toch grappig vinden dat vroeger IEDEREEN groot is geworden met al dat spul wat nu zo onder de loep wordt genomen. Niks is momenteel nog gezond, maar overgewicht wordt wel steeds een groter probleem. Ik zeg, gooi al die stomme tablets en dingen weg en zorg voor een extra blokuurtje gym voor die kinderen. Buitenspelen na school, niet gamen en al die onzin. OVergewicht? Wat was dat? Wij hadden welgeteld 1 meisje in de klas die aan de vollere kant was.

Ik deed het overigens prima met mijn pakjes wicky en caprisonne, paar boterhammen met kaas en hagelslag en als het me even lukte en mama niet keek, graaide ik vaak ook nog een roze koek mee. Maar wij gingen daarentegen niet na schooltijd binnen zitten in een muffe kamer met oordoppen op om online "sociaal" te zijn, wij gingen boomhutten bouwen, slootje springen, knikkeren, tikkertje spelen enz enz enz.

Dat dus. Vroeger is iedereen er groot op geworden en nu moeten kinderen groeien op komkommer, tomaat en water.
Kom op zeg, give a kid a break.

Inderdaad. Ik ben niet eens zo heel oud maar ik kreeg altijd flesjes vruchtensap/yoghurtdrink en sultana's of smoeltjes mee, net zoals alle andere kinderen uit mijn klas. Ik ben nu gezond en heb een prima gewicht. Ik denk niet dat ik mijn energie uit een komkommer of een stengel selderij met een fles water had kunnen halen to be honest :+

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 14:18

ElenaMM7
Tuurlijk zorg ik er voor dat ze voldoende binnen krijgt ik bied alleen niet zomaar aan.
Onze kleine kon blijven eten, ze dronk zoveel dat ze buikpijn kreeg.

Ik hou me aan de tijden en aantal flesjes en momenteel wil ik er maar 5-6x pd geven.
Komt ze eerder dan bied ik haar water aan, wat overigens heel goed naar binnen gaat.

Lijkt me wel handig mijn vriendin heeft kindje van 5 dat nu water moet leren drinken.... Ze heeft angst voor water met zwemmen, tandenpoetsen en wil het ook niet drinken.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 14:19

Bij ons op school was er eerlijk gezegd helemaal niemand die snoep of snacks meekreeg in de lunchtrommel op de basisschool. Ik heb de laatste tijd niet onder een steen geleefd dus ik weet wel dat het op een gegeven moment kennelijk veranderd is, maar toen ik nog een Irisje was, was dat echt not done.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 14:20

Baby water leren drinken kwam van het CB af omdat de kleine elk 2 uur kwam ze mocht iets van 560cc en dronk toen al over de 800cc

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 14:21

Ik maak me er niet zo druk om hoor. Die van mij krijgt gewoon pakjes drinken mee naar school, de ene keer Wicky en de andere keer Appelsientje en dan eens Lipton Icetea. Ze drinkt thuis veel melk en met sporten alleen maar water. En soms eens aanmaak. Dus echt van alles.
Zolang ze niet alleen maar die pakjes drinken is er niet zoveel aan de hand denk ik.
Anders kan je je overal wel druk om gaan lopen maken.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 14:22

Ik heb nog nooit gehoord dat je een baby moet leren water te drinken. Ik heb dan BV gegeven, half jaar alleen maar BV en daarna tot een jaar ook andere dingen erbij. Maar ik heb nooit bewust water gegeven eigenlijk.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 14:23

tita schreef:
Baby water leren drinken kwam van het CB af omdat de kleine elk 2 uur kwam ze mocht iets van 560cc en dronk toen al over de 800cc

Adviezen van het CB zou een hele andere discussie worden :o,
je bent net Mama zo te lezen, doe wat je gevoel zegt. Water leren
drinken komt vanzelf, met een tuitbeker oid is dat veel makkelijker
aan te leren is mijn mening :o

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 14:23

Cranberries zijn gewoon snoepjes :)

Cranberries zijn veel te zuur om te eten, daarom worden ze doorgaans uitgewassen en voorzien van suiker en 'cranberrie smaak' :D

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 14:26

Hahahahahhz bloem dat klopt..... Toen CB dit als advies gaf ben ik heel recalcitrant meer gaan geven.
Ik volg mijn eigen gevoel en het gaat goed.
Maar water schaadt niet en de kleine krijgt dan ong 20 CC geen volle fles :D

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 14:31

tita schreef:
Hahahahahhz bloem dat klopt..... Toen CB dit als advies gaf ben ik heel recalcitrant meer gaan geven.
Ik volg mijn eigen gevoel en het gaat goed.
Maar water schaadt niet en de kleine krijgt dan ong 20 CC geen volle fles :D

Snap ik, maar het heeft voor nu geen echt doel :), dat
is wat ik bedoel.

Smudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 14:42

Een kind dat alleen Cola, Taksi of Wicky drinkt is niet goed.

Maar een pakje Fristi mee naar school, pff..
Als het kind bij het ontbijt, lunch en avondeten melk, thee of water drinkt is het toch prima?

Ik kreeg altijd een pakje Fristi mee naar school, maar dat betekende echt niet dat ik thuis de hele dag Fristi mocht drinken. Bij de maaltijden iets gezonds drinken en ook de drankjes tussendoor moesten worden afgewisseld. Dus 1 "suikerdrankje" en daarna water, daarna weer een suikerdrankje etc.

Ook kreeg ik gewoon een koek als ik uit school kwam voordat ik ging buitenspelen of ging sporten.
We aten 1 x per week friet of pannenkoeken, de rest van de week gezonde maaltijden.

Ben nooit dik geweest als kind.

Alles valt of staat met balans tussen gezond en ongezond.
Het is beter om een kind dat te leren, dan een kind alleen sla en water te geven, dan slaan ze helemaal door zodra ze geld hebben om zelf naar de winkel te gaan en dan krijg je dus overgewicht.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 14:45

Over water drinken: bij mijn zoontje hielp het om flesjes water te kopen in de supermarkt.
Op de een of andere manier vond ie dat wel 'cool' terwijl ie voor een beker water zn neus ophaalde.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 14:51

dat is absoluut waar Smudge..
issue is vaak, dat kinderen die pakjes meekrijgen thuis ook vooral sap etc uit pakken drinken en weinig water/thee/(koffie) puur uit gemak, of zoete smaak.

En het is inderdaad super belangrijk om beide varianten aan te bieden.. overwegend gezond, maar ook af en toe 'ongezond'. Precies om de reden die je aangeeft..

Een kind dat vooral fruit als tussendoortje krijgt en af en toe een winegummetje.. kiest op den duur als het zin in zoet heeft, uit zichzelf het appeltje.. heeft het echt even een snelle suiker nodig omdat het druk aan het spelen is, zal het een snoepje kiezen.

mijn buurmeisjes hadden vanaf dat ze bewust konden kiezen een volle snoepla tot hun beschikking mochten ze gewoon uit pakken als ze zin hadden.. op tafel stond een volle fruitschaal en in de kast lag brood en beleg.

ook wij als buurkinderen mochten gewoon zelf pakken...
gevolg dat zij gewoon een broodje stonden te smeren of zelfs te roosteren, of een stukje fruit pakten en wij (ik mocht alleen een snoepje op bepaalde momenten.. dus geen keuze wanneer ik wilde) pakten sneller een paar snoepjes, puur omdat we niet gewend waren te mogen pakken.. dus de kans grepen zodra het wel kon.

als je merkt dan een kind verkeerd chronisch verkeerd kiest, kun je er altijd paal en perk aan stellen..

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 14:59

Mijn kind kan bij mn ex wel onbeperkt snoep eten. Gevolg is ook dat hij dat doet, stouwt zich helemaal vol en zelf snachts met het dochtertje van zn nieuwe vriendin naar beneden gaat om snoep te eten... (ze zijn 3!!!! -:(- )

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 15:06

pffffffffff dat is niet echt de leeftijd om ze al onbeperkt aan te bieden nee.

ze moeten eerst aangeboden krijgen
dan ontwikkelt zich de gewoonte om een goede keuze te maken
want een kind kan dan honger/trek onderscheiden van zin in snoepje..

als ze nog niet om eten vragen op het moment dat er honger of trek is (en dat is inclusief een appeltje of liga, of ander tussendoortje) zijn ze nog niet zover. snoep aanbieden bij trek is sowieso ook niet handig want dan ligt de gewoonte trek/honger > snoep heel snel op de loer.
snoep is iets 'extra' bovenop wat je behoefte is

Jammer genoeg is het bij ons ook niet helemaal je van het geweest.
wij werden echt kleine rovertjes.. mijn zusje hing aan de slagroombus als niemand oplette
en ik haalde pakken snoep open haalde er een paar uit en lijmde doodleuk de zak weer dicht..

mijn moeder best heel naief had wel het idee dat er steeds minder in de zakken en bussen leek te zitten die ze kocht.. 't lijkt wel of ze tegenwoordig gewoon lucht verkopen'.

de slagroommanie is wel ontdekt.. we hadden een buurmeisje te eten.. toe was chocoladevla.. Dus nieuwe bus uit de kelder.. Mijn vader neemt een flinke toef, ik neem een klein toefje (was niet zo van de bussenslagroom), ons buurmeisje drukt op de knop en er kwam niets meer uit... Was dus een 'nieuwe' bus :')

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 15:07

Op mijn dochters school vragen ze de ouders om fruit (of iets anders gezonds ) en water mee te geven. Op vrijdag is het "koekjes dag" dan mogen ze iets ongezonds meenemen.
Maar mijn dochter kiest er vaak voor om op vrijdag ook fruit mee te nemen, dat vindt ze erg lekker.
Na school krijgt ze een snoepje of koekje en wat limonade of sap. Verder drinkt ze melk tijdens het eten en water, thee houdt ze niet van.
Pakjes drinken geef ik niet mee naar school, ze krijgt bij oma wel eens een pakje of tijdens een verjaardag. Als ik sap in huis haal, koop ik een groot pak.
Maar ik vind kleine pakjes ook te duur om mee naar school te geven, ze krijgt gewoon een beker water of limonade of (op vrijdag ) appelsap.

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 15:12

Wij kregen gewoon limonade uit een bidon, beetje aanmaak met water en dat was het. m'n ouders vonden pakjes drinken onzin en duur, gewoon aanmaak in een flesje is bij mij en m'n broers heel erg blijven hangen. Alleen heb ik wel een merk voorkeur tegenwoordig, drink alleen nog maar suikervrije aanmaak van raak :')

Maar thuis gingen verder de pakken melk en theezakjes er heel snel doorheen, water werd ook altijd veel gedronken en op vrijdagavond, zaterdagavond en met verjaardagen mochten we cola of fanta.. en ik op een gegeven moment alleen nog maar fanta terwijl ik cola wou want werd er veel te druk van :')