Recepten voor de tofuridders en falafelvriendjes onder ons..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NoorW

Re: Recepten voor de tofuridders en falafelvriendjes onder ons..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 10:33

Bij de Oriental, zo'n Aziatische supermarkt. Ze liggen dan in het vriesvak, het enige wat ik ermee doe is ze even ontdooien in de magnetron want ze zijn al gekookt en gezouten. Toen ik in China was kon je ze echt overal eten. Hier in Nederland ben ik nog een hele zoektocht begonnen ernaar, meestal zijn ze niet gezouten en dan is het heel smakeloos. Deze van de Oriental zijn niet zo lekker als die in China, maar lijken er wel het meeste op.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 15:49

Croo schreef:
Een flexitariër meldt zich! Ik eet zo vaak mogelijk vegetarisch, maar mijn man krijg ik nog niet mee om volledig over te stappen. En met maar twee man in huis vind ik het niet zo handig om dan voor mezelf wél vegetarische maaltijden te maken. Dat heeft ook te maken dat ik niet zo van de standaard gerechten ben (vlees(vervanger), groenten, aardappels), dus het is lastig om dan hetzelfde gerecht zowel vegetarisch als met vlees te maken. Mijn drijfveer is trouwens dat ik denk dat we niet elke dag vlees nodig hebben en het stukje duurzaamheid, het zou al een hoop schelen als iedereen één dagje minder vlees eet in de week.

Dat kon ik getypt hebben! Hier ook geen 'driehoeks' eten dus zou alles dubbel moeten koken. Compromis hier is minder vlees (50-60 gram pp, meestap hoor je toch 100-125g) en geregeld een dagje overslaan. Een vleesloos gerecht krijg ik er wel in bij hem als het echt dusdanig lekker is dat ie niks mist.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 15:56

Leuk topic! Ben mijn hele leven al vegetariër (vegetarisch opgevoed) en vind koken erg leuk, dus probeer graag nieuwe recepten uit. Misschien kom ik hier nog wel leuks tegen :) Ik haal altijd veel leuke recepten van de AH website.

NoorW schreef:
Bij de Oriental, zo'n Aziatische supermarkt. Ze liggen dan in het vriesvak, het enige wat ik ermee doe is ze even ontdooien in de magnetron want ze zijn al gekookt en gezouten. Toen ik in China was kon je ze echt overal eten. Hier in Nederland ben ik nog een hele zoektocht begonnen ernaar, meestal zijn ze niet gezouten en dan is het heel smakeloos. Deze van de Oriental zijn niet zo lekker als die in China, maar lijken er wel het meeste op.

Is dat niet gewoon edamame? Dat kan je bijna overal in de supermarkt wel kopen, Albert Heijn bijv. Alleen is het dan vaak niet uit het vriesvak. Bij sommige natuurwinkels dan weer wel. En toko's ed.

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 10:51

bellehorses schreef:
Ik heb laatst ook een heerlijk recept gemaakt. Mexiaanse ovenschotel;

Vegetarisch gehakt bakken, daarbij in de pan toevoegen;
- uit
- Mais
- Kapucijners (of een ander sort boon, wat je maar lekker vind)
- TAco kruiden
- Crème Fresh
- Beetje ketchup en chili saus

Dan wat gekruimelde dorrito chips in de ovenschoven, de saus erover met nog meer gekruimelde chips kaas erover en dan 10 tot 15 minuutjes pop 180 graden in oven..

Nog wat rijst erbij koken en een lekker frisse salade.. Heerlijk <3

Gisteren dit gemaakt met nog twee rode paprika's er door heen. Zonder rijst en sla was het al genoeg voor vier personen en mjammjammie :P

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 14:22

even een tip tussendoor, ik zag maandag bij de Aldi in het vriesvak vegetarische kipstukjes (2,99 voor 200 gram)en vegetarische spekreepjes! De kipstukjes heb ik al geprobeerd, zijn lekker! vond ze hetzelfde smaken als die van de vegetarische slager, maar dan veel goedkoper!

en ze hadden ook vegetarische kroketten en bitterballen, maar die kunnen alleen in de frituurpan, die hebben wij niet, dus die kon ik niet proberen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 14:29

Ik zat gisteren op televisie te kijken naar het programma 'Koken met van Boven'. Die had gisteren hele leuke kerstsuggesties 'zonder dode dieren'.
Het gebraad van knolselderij komt hier als hoofdgerecht op tafel voor mijn moeder, die vegetariër is. En wij zelf zullen er ook wel van eten, wij zijn weliswaar eerder flexitatiër en er komt ook een vleesgerecht op tafel, maar ben blij nu ook een echt feestelijke tegenhanger van het vleesgerecht gevonden te hebben!

Het recept vind je hier: http://www.vpro.nl/koken-met-van-boven/ ... itrus.html

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 15:07

Jamie Oliver heeft ook een leuk recept met een hele knolselder. Erg lekker ook

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 15:40

Klinkt lekker :)
Hier komt gevulde pompoen op tafel, helemaal veganistisch :)

De kroketten van de Aldi vond ik veel te weinig smaak hebben. Zoutarme producten verkopen, prima, maar bitterballen en kroketten horen juist lekker zout en hartig te zijn vind ik.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 13:20

Ik schop het topic even omhoog.

Iedereen de beste wensen nog.

Ik ben weer druk op zoek naar lekkere nieuwe recepten.

De AH site is best handig maar ik ben weer toe aan nieuwe dingen.

Iemand tips voor leuke site of kookboeken?

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 13:40

Wat een leuk topic! Ik ben zelf nu ong 10 jaar vegetarier. Eigenlijk pescotarier want ik eet wel af en toe vis (denk 1-2 x per week). Ik ben niet tegen het principe van vlees eten , maar wel tegen de grootschalige en vaak dieronvriendelijke omstandigheden waarop het nu gebeurt. Maar tegen een ECHT lekker scharrelkippetje/varkentje/koetje/schaapje/paardje e.d. heb ik niks. Ik denk dat ik later (als ik geld heb :P ) af en toe eens een lekker stukje haal bij een boer ofzo waarvan ik zeker weet dat het allemaal netjes is gegaan.

Ik ken ook een paar heerlijk vegetarische recepten, zal eens even goed na gaan denken! En heb hier al heel veel lekkers langs zien komen. Ga ik zeker wat dingen van uitproberen! :9

Babette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 14:36

Even een vraagje over de hamburger bij de ah. Gebruiken jullie dan de biologische want kan geen andere vinden?

Ben een stille meelezer die heel blij is met alle recepten en ervaringen met producten!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 15:34

De vega hamburger van de vegetarische slager neem ik.
Lekkerder dan een "echte" hamburger.

Babette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 15:41

Dank je!

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 15:51

Ook hier een vegetariër en een paar vleeseters.
Ik kook vaak een grote pan eten, bv. Nasi, en voeg dan op het laatst vlees toe voor de vleeseters en noten voor de vegetariërs.
Ik ben ook geen groot voorstander van kant en klare vleesvervangers, dus ik werk veel met noten, bonen, peulvruchten en zuidvruchten

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 10:13

Miesemuisje schreef:
even een tip tussendoor, ik zag maandag bij de Aldi in het vriesvak vegetarische kipstukjes (2,99 voor 200 gram)en vegetarische spekreepjes! De kipstukjes heb ik al geprobeerd, zijn lekker! vond ze hetzelfde smaken als die van de vegetarische slager, maar dan veel goedkoper!

en ze hadden ook vegetarische kroketten en bitterballen, maar die kunnen alleen in de frituurpan, die hebben wij niet, dus die kon ik niet proberen.

Een hele goede tip! De kroketten zijn heerlijk. Maar de kip dus ook? Ga ik die testen.

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 12:14

Jep. De kipstukjes en de spekjes ook!

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 12:23

Oh joepie, hier ik ga gezellig mee kletsen. :D

Zelf ben ik ontzettend fan van de bietenburger (en ik ben niet eens zo'n fan van bietjes, dus laat dat je vooral niet tegenhouden)! Ik vind het zelfs lekkerder dan een vleesburger. :') Héérlijk op een kaiserbroodje met avocado, rucola (rucola kan je ook door het burgerbeslag heen doen) en knoflooksaus!
Het is ook nog eens ontzettend goedkoop als je ziet hoeveel burgers je haalt uit 2 bieten en 1 blikje linzen (of kikkererwten of andere bonen, kan allemaal). De tofu doen wij er zelf niet door, mis je ook niet.
Voor de veganist kan je in plaats van ei lijnzaad met water gebruiken om te binden (1 el lijzaad op 2 el water even laten staan).

http://www.dehippevegetarier.nl/rode-bietenburgers/

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 13:02

De kroketten en spekjes van de aldi vind ik echt tegenvallen := zit gewoon geen smaak aan.

Dat bietenburger-recept ga ik zeker eens proberen! Heb nog een hoop bieten in de tuin staan :)

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 13:14

Ik vind echt heel erg veel vleesvervangers tegen vallen. :')
Sowieso vind ik het altijd een beetje apart om iets te vervangen en het zoveel mogelijk op iets te laten lijken, ik experimenteer gewoon liever zelf met groentes en peulvruchten.
Ben er ook al geen fan van omdat het vaak op basis van zuivel is, waar ik niet zo goed tegen kan en de zuivelindustrie vind ik ook erg walgelijk, of soja. En soja is gewoon behoorlijk ongezond omdat het de opname van bijna alle vitaminen en mineralen remt (onder andere opname B12 en alle mineralen die je schildklier hard nodig heeft), dus dat vermijd ik ook graag. Vind het jammer dat soja als 'dé' vleesvervanger word opgedrongen in supermarkten terwijl heel erg weinig mensen weten wat dat met je doet.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 13:58

Suliko, in het grote plaatje zijn vleesvervangers juist ideaal... maakt het heel toegankelijk voor niet vegetariërs on eens een dagje vleesloos te doen, zonder dat het "moeilijk" word.
Dus niet nadenken over vervangen maar gewoon een vervanger van het standaard stukje vlees in de pan en klaar.
Voor veel mensen is dat juist een extra pluspunt.
Ik vind de meeste ook niet lekker, maar een vegaburger op een broodje is af en toe best lekker en goodbite had ook lekkere bitterballen en kroketten(weet niet hoe dat tegenwoordig ia, kep geen frietpan)
Soja mijd ik sowieso, ik word stikmisselijk van tofu en aanverwanten,
Kwam er achter dat de veggiesate van mora wel goed gaat ondanks een deel soja.
Maar dan nog is dat een af en toe dingetje. Ik gebruik liever andere opties.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 14:07

Ik vind de vervangers ideaal.

Het geeft mij de extra calorieën die ik nodig heb. Met noten, zuidvruchten en bonen alleen red ik het gewoon niet.

Het biologische tofugehakt van de appie bijvoorbeeld.

Je moet het niet eten als echt gehakt. Die smaak zit er nu eenmaal niet aan. Maar in bepaalde gerechten echt super

Ik zie de vervangers gewoon als een aparte voedselgroep.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 14:13

Dat snap ik ook heel erg goed, dat het makkelijk is en daardoor toegankelijker. :)
Dat vind ik er ook zeker een pluspunt aan, omdat mensen dan zien dat vegetarisch eten niet moeilijk hoeft te zijn.
Maar ik zie ook dat het aanleert dat je ook niet verder hoeft te kijken dan vleesvervangers, en dát vind ik fout. Waardoor mensen nog steeds in het patroon 'aardappel, groente, stukkie vlees(vervanger)' blijven hangen. En ook leren dat vleesvervangers meestal viezer zijn dan vlees, wat het ook weer minder de moeite waard maakt en iedereen kent het beeld wat veel mensen hebben van vegetariërs namelijk dat wij zogenaamd minder lekker eten hebben en leven op blaadjes sla en droge tofu. :+
Terwijl je zó veel vegetarische gerechten kunt maken die ontzettend simpel en makkelijk zijn en je net als vlees in de vriezer kan pleuren als het te veel is (zoals de fantastische bietenburgers die ik hiervoor postte).
En dat is wat ik er zo jammer aan vind, wel begrijpelijk, maar toch gooit het weer een verkeerd beeld in de wereld.
Natuurlijk gooi ik af en toe ook gewoon een vleesvervanger in de pan met frietjes en een simpele salade, dat zie je mij ook niet zeggen hoor. :Y)

Edit: overigens, de veggie sate van mora vind ik heerlijk :9

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 14:19

Weet een van jullie overigens goede vullende en calorierijke vegetarische producten.
Zoals gezegd heb ik gemiddeld meer nodig dan de meeste.
Met bonen, noten en kaas kom ik er niet.

Val sinds we alleen vega eten best wel af -O-

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 14:25

Ik vind vleesvervangers ook zo nu en dan ontzettend handig. Meestal kook ik vrij uitgebreid met veel verschillende groente en bonen en aardappel of pasta/rijst en sausjes.. Maar op drukke dagen vind ik het toch heel handig om gewoon wat aardappels/pasta in een pannetje te gooien, blik groente open trekken, en een vleesvervanger erbij. De schnitzels vind ik erg lekker met jus, de cordon blue vind ik lekker, de pittige rookworst is gewoon lekker voor bij de aardappelpuree/stamppot, lekker ouderwets :Y) en natuurlijk een hamburger tussen een broodje met een hoop groente, ook heerlijk af en toe!
Ik maak ook wel eens mijn eigen vleesvervangers om in te vriezen, met paddestoelen bijvoorbeeld.

Ik wou dat ik jouw probleem had, natasja! Hoe meer vegan ik eet hoe meer ik bijkom := Wat eet je ongeveer op een dag? Begin je ook met een goed ontbijt? En genoeg zaden/pitten/brood?

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 15:00

Ik heb jouw probleem ook totaal niet Natasja (in mijn geval helaas!). Kaas is wel een enorme dikmaker natuurlijk. Red je het ook niet met een calorieënbomtoetje?