Wat gebeurt er met ons eten?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 10:26

Tja ik heb ook een druk leven met drukke baan maar het gaat om prioriteiten stellen. Om mijn drukke leven vol te houden is het voor mij belangrijk om gezond te eten. Een keer per week besteed ik een uur aan het boodschappenlijstje voor die week. Dan bestel of haal ik de benodigdheden en hoef ik de rest van de week geen supermarkt meer te zien. Op de dagen dat we werken eten we voedzame maar binnen 20 min klaar recepten, in het weekend wat uitgebreider.

Salades voor lunch maken blijft wel altijd een dingetje, dat kost afhankelijk van wat ik maak een half uur tot een uur. Maar: een beetje slim mens maakt meerdere porties en kan dat tijdens het koken :D

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 10:28

MyrtheJ schreef:
Tja ik heb ook een druk leven met drukke baan maar het gaat om prioriteiten stellen. Om mijn drukke leven vol te houden is het voor mij belangrijk om gezond te eten. Een keer per week besteed ik een uur aan het boodschappenlijstje voor die week. Dan bestel of haal ik de benodigdheden en hoef ik de rest van de week geen supermarkt meer te zien. Op de dagen dat we werken eten we voedzame maar binnen 20 min klaar recepten, in het weekend wat uitgebreider.

Salades voor lunch maken blijft wel altijd een dingetje, dat kost afhankelijk van wat ik maak een half uur tot een uur. Maar: een beetje slim mens maakt meerdere porties en kan dat tijdens het koken :D

Hoe doe je dat met verse producten? Ik neem aan dat je die pas op de dag zelf haalt?

Ik zie mezelf ook eerder een schema maken per week, dan dat ik het een dag van te voren doe. En dan maar hopen dat ik tzt werk vlakbij een supermarkt, zodat ik in de pauze naar de supermarkt kan :D

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 10:29

Ja... met n beetje speurwerk heb je binnen een kwartier n recept.
Deze pas ik na t maken op onze smaak aan.
Daarnaast hoef ik me toch niet te verantwoorden over mijn werk-thuissituatie?

Als je in n aantal dagen wat recepten neust... heb je er al genoeg voor n week!
Dat jij die tijd er niet voor kunt vinden is mijn probleem niet.

Ik doe het op deze manier en vind het zelf heel erg fijn werken.
Wat n ander doet zal mij roesten...

MyrtheJ

Re: Wat gebeurt er met ons eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 10:35

Ik doe op zaterdag de week boodschappen en soms is het zo dat ik eind van de week nog wat vers erbij haal maar over het algemeen gaat het prima op deze manier. Lang leve de koelkast en vriezer. Groenten blijven sowieso wel goed, vlees of vis vries ik soms in bij thuiskomst.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 10:36

maralyn schreef:
Ja... met n beetje speurwerk heb je binnen een kwartier n recept.
Deze pas ik na t maken op onze smaak aan.
Daarnaast hoef ik me toch niet te verantwoorden over mijn werk-thuissituatie?

Als je in n aantal dagen wat recepten neust... heb je er al genoeg voor n week!
Dat jij die tijd er niet voor kunt vinden is mijn probleem niet.

Ik doe het op deze manier en vind het zelf heel erg fijn werken.
Wat n ander doet zal mij roesten...

Zoals ik al zei, ik kan me voorstellen dat een werkende huisvrouw en moeder (alledrie tegelijk uiteraard) daar niet altijd zin in heeft. Het was een retorische vraag.
Ik oordeel nergens over jou, ik vind het alleen jammer dat je het afdoet als eenvoudig. Als ik een hele dag op kantoor heb gezeten ben ik wel een beetje hoofdmoe. Moet je dan nog willen nadenken over hoe je je eten moet maken? Ook al heb je alle ingrediënten in huis? Of gooi je dan gewoon wat water bij poeder en zet je het zo klaar? Gelukkig hoef ik daar nu nog niet over na te denken, ik zie later wel hoe ik dat doe. Maar jeetje, ik kan wel begrijpen dat menigeen kookt uit pakjes. Respect voor de werkende huismoeder!!!

Want ja, de kids moeten straks naar voetbaltraining, hockey en weet ik het veel. Manlief moet weg. En je moet zelf ook nog eens kijken wanneer je je paarden moet trainen. Oooh jeetje, vergeet niet dat het huishouden ook nog moet worden gedaan.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 10:37

MyrtheJ schreef:
Ik doe op zaterdag de week boodschappen en soms is het zo dat ik eind van de week nog wat vers erbij haal maar over het algemeen gaat het prima op deze manier. Lang leve de koelkast en vriezer. Groenten blijven sowieso wel goed, vlees of vis vries ik soms in bij thuiskomst.

Sla is bij ons in de koelkast binnen een paar dagen slap. Oh in de kelder ook...
Doe mij maar een verse krop hoor, die 's ochtends van de veiling is gekomen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 10:50

ik begrijp werkelijk niet waarom je uit pakjes zou koken. Voorgesneden groenten begrijp (en gebruik) ik wel, maar ik kook zeker zo snel met mijn eigen ingredienten, als wanneer ik een pakje zou gebruiken. Mss met uitzondering van dingen als een bechamel sausje maar dat is het dan ook wel. Gisteren bv zuurkool schotel:
- gehakt rullen = 10 minuten
- meteen wat kruiden erdoor
- zuurkool in lasagne schaal
- rozijntjes, evt mandarijntjes erover
- gehakt erover,
- geraspte kaas erover
20 minuten in de over = in 30 minuten eten op tafel.

En zo kan ik nog wel twintig maaltijden bedenken. Dat is echt een kwestie van doen en ervaring opdoen, dan leer je ook meteen koken met wat er nog in de koelkast ligt.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 21-10-15 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 10:52

Tja.... dat is maar net hoeveel ervaring je er in hebt denk ik.

Voor bijv. Mijn pasta en geblancheerde prei met eigen honing mosterdsaus met gefruitte uitjes en knoflook hoek ik niet meer na te denken!

En dit zijn er maar twee...
Kwestie van doen... doen... doen...
Inderdaad lielle!

Zo heb ik het ook geleerd.

Er is niks mis mee als je wel uut pakjes kookt... maar ik doe het liever niet.

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 10:59

Ik denk dat het belang wat je aan verse voeding hecht en of je koken een leuke bezigheid vind doorslaggevend zijn. Als je daar het nut of de lol niet van inziet snap ik dat je er geen extra moeite voor wil doen. Waarom zou je ook? Vind je dat heel belangrijk of leuk dan zal je er al snel een stapje extra voor willen doen zonder dat je dat als "moeite" ziet.

Doordat ik nogal gevoelig ben op verschillende voedingsstoffen is het voor mij erg belangrijk vers en afwisselend te eten. Daarbij is koken ook wel een hobby. Uiteraard niet op de drukke doordeweekse dagen, dan moet het bij mij ook snel. Maar ik heb genoeg recepten zonder pakje waarmee je toch in een kwartier het eten op tafel hebt.

Ik maak op vrijdag een boodschappenlijstje voor de hele week (kijk daarbij wat er in de aanbieding is en bedenk daar een gerecht omheen). Ik let er daarbij op dat dingen die snel bederven aan het begin van de week gegeten worden en de recepten met de langer houdbare producten later in de week. Daar stem ik mijn menu ook op af. Zo ben ik relatief weinig tijd kwijt en hoef ik doordeweeks niet te hard na te denken wat er gegeten gaat worden.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 11:05

Ik ben dol op koken, maar niet door de week als we snel iets willen eten. Maar ik vind de kwaliteit van pakjes zo beroerd (en ongezond) dat ik wel mijn eigen dingen maak. Ik maak wel een uitzondering voor bv de verse pastasauzen van de appie die ik niet slecht vind. Maar ook dat is mss eens in de paar weken.

En ik snap echt dat mensen koken als een verplichting zien, maar ik vind het wel moeilijk te bgrijoen dat je geen waarde hecht aan gezond eten. En dan maakt het nog niet eens uit of je vindt dat dat khd arm moet zijn, of juist vetvrij, of weet ik veel wat. Maar (meestal) verse ingredienten en voldoende afwisseling vind ik echt essentieel (en dan vind ik die 80/20 regel van eerder uit het topic ook een hele mooie).

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 11:10

maralyn schreef:
Tja.... dat is maar net hoeveel ervaring je er in hebt denk ik.

Voor bijv. Mijn pasta en geblancheerde prei met eigen honing mosterdsaus met gefruitte uitjes en knoflook hoek ik niet meer na te denken!

En dit zijn er maar twee...
Kwestie van doen... doen... doen...
Inderdaad lielle!

Zo heb ik het ook geleerd.

Er is niks mis mee als je wel uut pakjes kookt... maar ik doe het liever niet.

Oh dat denk ik ook absoluut hoor, vandaar dat ik ook zeg: Ik zie wel hoe ik het later ga doen. Want ja, die pakjes spreken mij niet echt aan. Meer omdat ik het saai vind en ik graag mag koken.
Maar als ik zie hoe druk ik het nu al heb, terwijl ik vrij dicht bij mijn huis werk, dan kan ik me heel goed voorstellen dat er wel uit pakjes gekookt wordt. Zeker in deze tijd, mijn moeder is jaren thuis geweest toen wij kind waren. Later parttime aan het werk gegaan. Gewoon omdat dat toen kon.
Maar koop je in deze tijd een huis, dan moet je flink aan de bak, helemaal als er ook kinderen zijn. Hoe eenvoudig is het dan om naar de pakjes te grijpen? Zeker als je niet anders gewend bent.

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 11:12

Maar met die waarden ben jij waarschijnlijk ook opgevoed Lielle?
Wij kregen thuis ook vers eten en groenten met daarbij nog iets van een salade. Ik mis echt iets als ik geen groenten bij mijn maaltijd heb. Maar als je van huis uit een voedingspatroon meekregen hebt wat voornamelijk bestaat uit potjes, pakjes en zakjes en waarbij groenten niet zo'n prominente rol kregen geloof ik best dat je dat in je verdere leven ook meeneemt. Het is maar net wat je gewend bent.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 11:19

Lestria schreef:
Wij kregen thuis ook vers eten en groenten met daarbij nog iets van een salade. Ik mis echt iets als ik geen groenten bij mijn maaltijd heb. Maar als je van huis uit een voedingspatroon meekregen hebt wat voornamelijk bestaat uit potjes, pakjes en zakjes en waarbij groenten niet zo'n prominente rol kregen geloof ik best dat je dat in je verdere leven ook meeneemt. Het is maar net wat je gewend bent.

's Middags brood eten: "Eerst een broodje met iets gezonds, dan pas een broodje met zoet!"
En die gewoonte hou ik nog steeds bijna altijd aan.

's Avonds is er wel iets veranderd, als er een groente is die ik echt niet lekker vind, dan neem ik rode bietjes uit een potje. En als die er niet zijn, eet ik geen groente.
Gelukkig lust ik de meeste soorten groente wel.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 11:23

Lestria schreef:

klopt. Wij aten gezond thuis, al moet ik wel zeggen dat ik eigenlijk niet een echte groenteliefhebber ben, en het echt doe omdat ik het belangrijk vind. Maar ik kan enorm genieten van een pizza 's avonds :-) (hoewel dat in de usa als groente wordt gezien, vanwege de tomaten).

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 11:36

Interessant topic! Ik maak ook het liefst alles zelf, alhoewel ik soms ook wel wat 'kant en klaar' sausjes pak, maar dan kijk ik wel altijd wat er dan precies in zit. Dus geen e-nummers (overmatig) en andere toevoegingen die ik zelf ook niet zou toevoegen.

Lasagne maken doe ik altijd zelf, geen kant en klaar pakjes (blegh). Kost mij een kwartierje/ 20 minuutjes en dan 35 minuten de oven in. En in die tijd ruim ik de keuken op of ruim ik verder wat op in huis. Ik heb dan wel niet wat eten binnen 30 minuten op tafel staan, maar heb wel wachttijd en die besteed ik dan ook weer nuttig.

Ik zag laatst een aflevering van de Keuringsdienst van Waarde over roerbak risotto. Erg interessant en grappig eigenlijk, roerbak risotto bestaat niet, dat kán gewoon niet bestaan. Echt een aanrader om te kijken!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 13:23

Tja sommige mensen vinden het gewoon echt niet belangrijk en nemen gewoon een vitamine pil.
Dat is hun goed recht. Ik ben blij voor hen dat ze deze optie hebben.
Zakjes zijn vaak inderdaad niet sneller, maar potjes saus zeker wel. Dan ben je letterlijk in 7 minuten klaar met koken als snelkookrijst neemt.

Ik doe het niet maar ik heb er volledig begrip voor.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 13:51

Natuurlijk is het hun goed recht, ik slik zelf vitamines als supplement, maar ik begrijp het niet.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 14:52

Ik heb een paar bladzijdes aan reacties doorgelezen en waar ik wel op stuitte zijn mensen die volkorenboterhammen noemen. En dat die gezond zijn.
Nu vraag ik me wel heel erg af wát voor volkorenbrood deze mensen eten?

Ik vind namelijk dat er enorm veel verschil zit in het 79 cent volkorenbrood van de Aldi of een volkoren Liefde&Passie brood vd Appie, of een grofvolkoren van de lidl.

Die laatste 2 zijn namelijk broden waar ik van kan genieten, met een knapperige korst en een daadwerkelijke brood ervaring en waarvan je kan zeggen dat je een mooi brood hebt gekocht.
Dat brood van de aldi kan ik echter écht geen goed volkorenbrood noemen. Dat is gewoon grijzigbruine massa met een elastische rand, ookal eet ik het graag met een goede laag boter en chocopasta of speculaas.

Verder vind ik het alleen maar een uitkomst dat er steeds meer informatie beschikbaar is over voedingsmiddelen die altijd "normaal" waren.
Sommige mensen noemen het doorslaan, maar zeg 50 jaar geleden werd er ook druk reclame gemaakt voor sigaretten voor kinderen en dat nutella of gesuikerde cornflakes een goed begin van je dag was.

Nu weten we dat dat niet zo is, en zo is het precies hetzelfde met voedingsmiddelen waarvan nu blijkt dat die niet zo gezond zijn als wij dachten.

Het "probleem" is dat veel mensen zich te weinig (laten) informeren voordat ze iets overboord gooien, zoals die belachelijke glutenhype;
Iedereen stopt opeens met gluten, dus dan ik ook maar want dat is vast gezond!
Voor de mensen met een glutenintolerantie voor een deel wel prettig, want er zijn meer producten zonder gluten te koop nu het zo'n hype is, maar van de andere kant lijkt het me stront irritant als je probeert uit te leggen dat jij je darmen bijna uitschijt wanneer je gluten eet, en een of andere bimbo zegt "Ja ik probeer ook gezonder te eten zonder gluten" en ondertussen aan een Starbucks latte frappucinno framboos-kaneel met extra vanillesiroop loopt te lebberen.

Koolhydraten hetzelfde; ik at op medisch advies koolhydraatarm en nu om af te vallen, maar ik heb zorgvuldig uitgezocht wat koolhydraten precies zijn, welke verschillen er zijn, hoeveel ik er minimaal moet nemen om mijn lichaam draaiende te houden en waar ik ze vooral vanaf kan halen (niet-volkoren producten zoals witte rijst en witte pasta en vooral geraffineerde suikers).
Maar ik kom genoeg mensen tegen die geen snoep, aardappels-rijst-pasta enz eten maar vervolgens denken dat ze wel een voorgeproduceerde mug-cake van dr oetker mogen eten, WANT: ergens hadden ze ook een recept van een mugcake gevonden.
:') Voor iedereen geldt dus eigenlijk gewoon dat ze zich meer moeten inlezen in hun voeding, en op basis daarvan een keuze zouden moeten maken in hun eetpatroon.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 14:58

Volkorenbrood is eigenlijk gewoon een brood waarvan 100% van het meel volkorenmeel is, en dus zonder bloem. Daardoor zit er een maximale hoeveelheid vezels in, dus ja, dat is altijd gezonder dan witbrood of bruinbrood. Of die korst hard of zacht is maakt niet uit, het aantal vezels blijft hetzelfde.
En inderdaad, brood laten staan maar wel hopen suikers naar binnen werken, dat is niet slim : +

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 15:18

8nnemiek schreef:
Volkorenbrood is eigenlijk gewoon een brood waarvan 100% van het meel volkorenmeel is, en dus zonder bloem. Daardoor zit er een maximale hoeveelheid vezels in, dus ja, dat is altijd gezonder dan witbrood of bruinbrood. Of die korst hard of zacht is maakt niet uit, het aantal vezels blijft hetzelfde.
En inderdaad, brood laten staan maar wel hopen suikers naar binnen werken, dat is niet slim : +

Ehm, bloem is het belangrijkste bestanddeel van meel. Dus ja, ook in volkorenbrood zit bloem. Bloem is niet meer of minder dan gezeeft meel.

Voor de rest: volgens een medebokker wiens kennis ik op dit vlak hoog acht heeft eens geschreven: voor het onderhoud van je lichaam heb je ongeveer 20cal per kg lichaamsgewicht per dag nodig.
Als je die voeding haalt uit een goed en vooral gevarieerd pakket (dat past bij wat je lijf vindt), dan kun je de rest gewoon bij het grof vuil zeggen als overbodige onzin!

Geraffineerde suiker slecht? Patat slecht? chips slecht?
Nee, allemaal gezwam in de ruimte. Wat slecht is, is weinig variatie in je eetpatroon en meer eten dan je lijf nodig heeft.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 15:52

Zelf ben ik van mening dat je patat, chips en geraffineerde suikers nou niet echt op 1 hoop kan gooien..

Geraffineerde suikers zijn gewoon verslavend, en in de hoeveelheden dat de gemiddelde Nederlander ze wegwerkt ook giftig.

Met een zak chips of een patatje is echter niet veel mis mee, maar is de samenstelling van voedingsstoffen misschien niet ideaal als je een bepaald dieet of eetstijl volgt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 16:06

ikke schreef:
Voor de rest: volgens een medebokker wiens kennis ik op dit vlak hoog acht heeft eens geschreven: voor het onderhoud van je lichaam heb je ongeveer 20cal per kg lichaamsgewicht per dag nodig.

Dat vind ik wel weinig. Althans, voor de bovengemiddelde mens.
Een gemiddelde vrouw zou 2000 kcal per dag nodig hebben. Dan zou de gemiddelde vrouw 100 kilo moeten wegen. En een man 125 kilo.

Nu ben ik niet echt een gemiddelde vrouw, ik ben langer dan de gemiddelde Nederlandse man. Daar komt bij dat ik meer beweeg dan de gemiddelde vrouw.

Bedoelt die bokker waar jij het over hebt niet gewoon dat dit de minimale inname is? Of is de aanbevolen hoeveelheid gewoon te laag?

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 16:40

ikke schreef:

Dit vind ik ook aan de lage kant, nu zou ik graag wat willen afvallen en als ik dan bijvoorbeeld op mijn gewenste gewicht zou zitten dan mag ik dan nog maar 1160 kcal. Dat lijkt mij niet te doen om dit structureel vol te houden. Ik heb een tijd geleden calorieën geteld en hield daarbij 1350 kcal aan als max, dit was zelfs al lastig als ik geen salades zou eten de hele dag. Een lunch bestaande uit twee boterhammen met wat beleg was dan al te veel om onder het aantal kcal te blijven (want de rest moest er ook nog bij op).

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 17:10

Janine1990 schreef:
ikke schreef:

Dat vind ik wel weinig. Althans, voor de bovengemiddelde mens.
Een gemiddelde vrouw zou 2000 kcal per dag nodig hebben. Dan zou de gemiddelde vrouw 100 kilo moeten wegen. En een man 125 kilo.

Nu ben ik niet echt een gemiddelde vrouw, ik ben langer dan de gemiddelde Nederlandse man. Daar komt bij dat ik meer beweeg dan de gemiddelde vrouw.

Bedoelt die bokker waar jij het over hebt niet gewoon dat dit de minimale inname is? Of is de aanbevolen hoeveelheid gewoon te laag?

Nee, je begrijpt 'm verkeerd.
Om een lichaam in stand te houden heb je dat (ongeveer) nodig. Als jij allerlei energievretende activiteiten ontplooit, zul je meer brandstof in moeten nemen.

Als ik met beleid en op m'n gemak met m'n autootje ergens heen wil, kan ik dat aan een verbruik van ongeveer 1:20. Als ik een woeste bui heb, m'n grote, snelle auto pak en 'm lekker op z'n staart ga staan, haal ik met een beetje geluk 1:7

Als mens: als jij lekker lui op je gemakje in het zonnetje achter je huis gaat liggen, heb je net die 20cal nodig. Neem je een degelijke ATB-fiets en ga je voor het echie over de Posbank raggen, ga je op 40cal nog onderuit op een suikerdip.

Nachtlampje schreef:
Zelf ben ik van mening dat je patat, chips en geraffineerde suikers nou niet echt op 1 hoop kan gooien..

Geraffineerde suikers zijn gewoon verslavend, en in de hoeveelheden dat de gemiddelde Nederlander ze wegwerkt ook giftig.

Met een zak chips of een patatje is echter niet veel mis mee, maar is de samenstelling van voedingsstoffen misschien niet ideaal als je een bepaald dieet of eetstijl volgt.

Jawel hoor, dat kan wel. geraffineerde suiker is echt niet zo erg als jij wil doen geloven. Het probleem is niet de suiker, maar het feit dat het OVERAL in gestopt wordt! Daardoor wordt je "zoetbeleving" om zeep geholpen. We weten niet meer wat de pure smaak van produkten is; dat is iets anders dan een verslaving........

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 17:44

ikke schreef:
Ehm, bloem is het belangrijkste bestanddeel van meel. Dus ja, ook in volkorenbrood zit bloem. Bloem is niet meer of minder dan gezeeft meel.

Precies. Bloem is gezeefd meel. In volkorenbrood zit geen gezeefd meel (dus geen bloem) ;)
Beetje verwarrend inderdaad, die bakkerstermen. Maar in volkorenbrood mag echt geen bloem zitten, dat is een bestaande regel :)

ikke schreef:
Geraffineerde suiker slecht? Patat slecht? chips slecht?
Nee, allemaal gezwam in de ruimte. Wat slecht is, is weinig variatie in je eetpatroon en meer eten dan je lijf nodig heeft.

Suiker wordt geraffineerd met een hoop chemische middeltjes, en wordt gebleekt, en al die stoffen zijn gewoon niet gezond. Suiker is verslavend, en terwijl er in rietsuiker bv nog vitamines en mineralen zitten voegt witte suiker helemaal niets toe.
Patat, chips.. Beide veel te vet als het in olie is gebakken, wat gewoon slecht is voor je hart en vaten. Hart- en vaatziektes zijn in haast alle westerse landen de grootste doodsoorzaak samen met kanker. Puur en alleen omdat wij zo vet eten.