Salades voor lunch maken blijft wel altijd een dingetje, dat kost afhankelijk van wat ik maak een half uur tot een uur. Maar: een beetje slim mens maakt meerdere porties en kan dat tijdens het koken

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
MyrtheJ schreef:Tja ik heb ook een druk leven met drukke baan maar het gaat om prioriteiten stellen. Om mijn drukke leven vol te houden is het voor mij belangrijk om gezond te eten. Een keer per week besteed ik een uur aan het boodschappenlijstje voor die week. Dan bestel of haal ik de benodigdheden en hoef ik de rest van de week geen supermarkt meer te zien. Op de dagen dat we werken eten we voedzame maar binnen 20 min klaar recepten, in het weekend wat uitgebreider.
Salades voor lunch maken blijft wel altijd een dingetje, dat kost afhankelijk van wat ik maak een half uur tot een uur. Maar: een beetje slim mens maakt meerdere porties en kan dat tijdens het koken
maralyn schreef:Ja... met n beetje speurwerk heb je binnen een kwartier n recept.
Deze pas ik na t maken op onze smaak aan.
Daarnaast hoef ik me toch niet te verantwoorden over mijn werk-thuissituatie?
Als je in n aantal dagen wat recepten neust... heb je er al genoeg voor n week!
Dat jij die tijd er niet voor kunt vinden is mijn probleem niet.
Ik doe het op deze manier en vind het zelf heel erg fijn werken.
Wat n ander doet zal mij roesten...
MyrtheJ schreef:Ik doe op zaterdag de week boodschappen en soms is het zo dat ik eind van de week nog wat vers erbij haal maar over het algemeen gaat het prima op deze manier. Lang leve de koelkast en vriezer. Groenten blijven sowieso wel goed, vlees of vis vries ik soms in bij thuiskomst.
maralyn schreef:Tja.... dat is maar net hoeveel ervaring je er in hebt denk ik.
Voor bijv. Mijn pasta en geblancheerde prei met eigen honing mosterdsaus met gefruitte uitjes en knoflook hoek ik niet meer na te denken!
En dit zijn er maar twee...
Kwestie van doen... doen... doen...
Inderdaad lielle!
Zo heb ik het ook geleerd.
Er is niks mis mee als je wel uut pakjes kookt... maar ik doe het liever niet.
Lestria schreef:Maar met die waarden ben jij waarschijnlijk ook opgevoed Lielle?
Wij kregen thuis ook vers eten en groenten met daarbij nog iets van een salade. Ik mis echt iets als ik geen groenten bij mijn maaltijd heb. Maar als je van huis uit een voedingspatroon meekregen hebt wat voornamelijk bestaat uit potjes, pakjes en zakjes en waarbij groenten niet zo'n prominente rol kregen geloof ik best dat je dat in je verdere leven ook meeneemt. Het is maar net wat je gewend bent.
Lestria schreef:Maar met die waarden ben jij waarschijnlijk ook opgevoed Lielle?
Wij kregen thuis ook vers eten en groenten met daarbij nog iets van een salade. Ik mis echt iets als ik geen groenten bij mijn maaltijd heb. Maar als je van huis uit een voedingspatroon meekregen hebt wat voornamelijk bestaat uit potjes, pakjes en zakjes en waarbij groenten niet zo'n prominente rol kregen geloof ik best dat je dat in je verdere leven ook meeneemt. Het is maar net wat je gewend bent.
8nnemiek schreef:Volkorenbrood is eigenlijk gewoon een brood waarvan 100% van het meel volkorenmeel is, en dus zonder bloem. Daardoor zit er een maximale hoeveelheid vezels in, dus ja, dat is altijd gezonder dan witbrood of bruinbrood. Of die korst hard of zacht is maakt niet uit, het aantal vezels blijft hetzelfde.
En inderdaad, brood laten staan maar wel hopen suikers naar binnen werken, dat is niet slim : +
ikke schreef:Voor de rest: volgens een medebokker wiens kennis ik op dit vlak hoog acht heeft eens geschreven: voor het onderhoud van je lichaam heb je ongeveer 20cal per kg lichaamsgewicht per dag nodig.
ikke schreef:Voor de rest: volgens een medebokker wiens kennis ik op dit vlak hoog acht heeft eens geschreven: voor het onderhoud van je lichaam heb je ongeveer 20cal per kg lichaamsgewicht per dag nodig.
Janine1990 schreef:ikke schreef:Voor de rest: volgens een medebokker wiens kennis ik op dit vlak hoog acht heeft eens geschreven: voor het onderhoud van je lichaam heb je ongeveer 20cal per kg lichaamsgewicht per dag nodig.
Dat vind ik wel weinig. Althans, voor de bovengemiddelde mens.
Een gemiddelde vrouw zou 2000 kcal per dag nodig hebben. Dan zou de gemiddelde vrouw 100 kilo moeten wegen. En een man 125 kilo.
Nu ben ik niet echt een gemiddelde vrouw, ik ben langer dan de gemiddelde Nederlandse man. Daar komt bij dat ik meer beweeg dan de gemiddelde vrouw.
Bedoelt die bokker waar jij het over hebt niet gewoon dat dit de minimale inname is? Of is de aanbevolen hoeveelheid gewoon te laag?
Nachtlampje schreef:Zelf ben ik van mening dat je patat, chips en geraffineerde suikers nou niet echt op 1 hoop kan gooien..
Geraffineerde suikers zijn gewoon verslavend, en in de hoeveelheden dat de gemiddelde Nederlander ze wegwerkt ook giftig.
Met een zak chips of een patatje is echter niet veel mis mee, maar is de samenstelling van voedingsstoffen misschien niet ideaal als je een bepaald dieet of eetstijl volgt.
ikke schreef:Ehm, bloem is het belangrijkste bestanddeel van meel. Dus ja, ook in volkorenbrood zit bloem. Bloem is niet meer of minder dan gezeeft meel.
ikke schreef:Geraffineerde suiker slecht? Patat slecht? chips slecht?
Nee, allemaal gezwam in de ruimte. Wat slecht is, is weinig variatie in je eetpatroon en meer eten dan je lijf nodig heeft.