Koolhydraatarm & Gezond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 15:04

Ik bespaar vooral heel erg op mijn avondeten omdat normaal de periode is waarin ik de meeste kh binnen krijg. Eet altijd pasta's, aardappelen etc. Door dat gewoon weg te laten merk ik dat ik me een stuk beter voel. Ik ben er echt zo eentje die zich vol eet aan koolhydraten, ik zit een gigantisch bord weg te lepelen en dan 's avonds voel ik me poedersuiker en kan ik niet slapen door alle suikers. Als ik een dubbele portie en een paar stukjes kip/rund eet voel ik me voldaan maar niet overdreven vol. Het voldane gevoel blijft ook veel langer hangen. Als ik veel kh eet heb ik om een uur of 9 alweer trek en wil ik het liefst een zak chips opentrekken, als ik minder kh eet heb ik dat een stuk minder.

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 15:06

Ier ja die heb ik aangeschaft voor 28 €
echt super handig zeker als je er net mee begint +:)+

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 15:06

@ Bella 1 2 3 Wat ik in ieder geval 's avonds probeer is om in ieder geval bijvoorbeeld spelt pasta te nemen. Ik kieper er echt heeeeeeeeeel veel; groente doorheen. Ik neem dan echt een klein handje spelt en de rest is 'saus' (met dus veel groenten en weinig vlees) Een beetje koolhydraten (de juiste) mag je gerust wel hoor :)

Ik vind je opbouw van wat je eet best 'mager'

Ze zeggen niet voor niets 'ontbijt als een keizer, lunch als een prins en dineer als een bedelaar'

Oftewel, zorg 's morgens voor echt voldoende voedingsstoffen. Nu eet je eigenlijk alleen eiwit en daarna nog wat (welliswaar uit vruchten) snelle suikers. Je kan beter 's morgens beginnen met roggebrood, speltpannekoekjes, havermout, o.i.d.. Wellicht je yoghurt aanlengen met lijnzaad of chia zaad of wat noten.

Als tussendoortje zou je beter groente/rauwkost kunnen eten dans fruit. fruit kan je ook beter vooral morgens eten.

In de kant en klaar salades van de supermarkt zit aardappel of witte pasta. maak zelf je salade klaar en vervang de aardappel of pasta voor bijvoorbeeld bonen
Laatst bijgewerkt door Collie2008 op 04-03-15 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Ier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 15:07

tinkert_tje schreef:

*knip* moest een PB zijn
Laatst bijgewerkt door Ier op 04-03-15 15:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 15:08

Ik moet zeggen dat ik ook niet helemaal kap met de aardappelen en pasta hoor. Ik maak bijvoorbeeld een hele lekkere maaltijdsoep en daar gaan ook twee aardappelen doorheen. Eet hem meestal wel als lunch ipv avondeten.

Collie2008

Marg schreef:
Collie2008 schreef:
Vanmorgen ontbeten met 2 flinke glazen smoothie met griekse yoghurt, verse ananas, banaan, avocado en sinaasappel en een beetje havermout müsli. Straks crackertje met beleg en dan om een uur of 11 een omelet (koud) met zalm en honingdille. Half 1 een dikke gevulde kip kerrie soep (zelf gemaakt). Voorlopig zit ik nog propvol

Overigens valt jouw lijstje (in mijn ogen) niet helemaal onder koolhydraadarm/beperkt. Ananas en banaan bevatten veel koolhydraten net als muesli, crackertje en honing. Die voedingsmiddelen hebben een behoorlijke invloed op je bloedsuikerspiegel waardoor je nog steeds last kan hebben van snoepaanvallen en trek hebben in suikerrijke producten.

In kh-arm wordt aangeraden ook te minderen met fruit (ivm de suikers erin). Zelf ben ik daar geen voorstander van. Een appel is altijd beter dan een roomboterkoek :-)

Kip Kerrie soep klinkt lekker, heb je een recept daarvan?

Koolhydraten mag je 's morgens best hebben mits ze uit de juiste voedingsbronnen komen. Mijn lijstje is inderdaad niet echt KHA maar ik ga vooral voor de juiste koolhydraten op juiste moment van de dag.

Mijn doel is dus ook mn bloedsuikerspiegel stabiel houden en dat lukt me juist wel goed op deze manier. Door helemaal geen KH te eten of op de verkeerde momenten krijg je juist snack attacks

Anoniem

Ier schreef:
tinkert_tje schreef:

Is dat een digitaal boek? Zou je m door willen sturen? :)

If so: smile.with.iris@gmail.com

Ik heb evt grip op koolhydraten digitaal voor jou! :)

Wil je voor grip op koolhydraten iets terug of zou je hem ook zo door willen sturen? :))

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 15:09

Bella123 schreef:
In het weekend is het haast onmogelijk om kha te eten omdat ik dan bij mijn vriend ben en we altijd buiten de deur eten. Ik probeer dan zoveel mogelijk kha te eten, maar daar zitten wel vaak stokbroodjes filet americain, sushi en dat soort slechte dingen bij. Maar je moet toch 2x per week iets 'slechter' kunnen eten als je de rest van de week goed oplet en ook voldoende sport? Of zou het toch daar aan liggen?

De trek naar brood heb ik ook (nog). Maar ik heb 1x een broodje gegeten & ben meteen genezen. Heb de hele middag lopen boeren en met een bolle buik rond gelopen.

Ik zou eens beginnen met 7 dagen per week je richtlijnen volgen. Mocht dat werken kan je altijd nog 2 dagen cheaten. Vind het erg optimistisch om te beginnen met 5 om 2 :Y) .

Tooeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 15:09

Ik heb niet alle reacties gelezen, maar ik eet zelf ook koolhydraatarm. Dit wil niet zeggen zonder koolhydraten in groente e.d. zitten ook koolhydraten. Ik ontbijt iedere dag met een groene smoothie en om 10.00uur eet ik dan een koolhydratenmaaltijd. Meestal kies ik hier voor havermout. Als lunch en diner etc probeer ik me op de eiwitten te richten. Ik volg (in grote lijnen) de slimming body guide methode van http://www.inlovewithhealth.com Kennen jullie dat? Hier staan in ieder geval een heleboel koolhydraat arme recepten op.

Ier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 15:10

Ik heb dat idd bericht naar tinker_tje, zelfde voorstel haha.

Lees straks even bij!

Bella123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 15:15

Collie2008 schreef:
@ Bella 1 2 3 Wat ik in ieder geval 's avonds probeer is om in ieder geval bijvoorbeeld spelt pasta te nemen. Ik kieper er echt heeeeeeeeeel veel; groente doorheen. Ik neem dan echt een klein handje spelt en de rest is 'saus' (met dus veel groenten en weinig vlees) Een beetje koolhydraten (de juiste) mag je gerust wel hoor :)

Ik vind je opbouw van wat je eet best 'mager'

Ze zeggen niet voor niets 'ontbijt als een keizer, lunch als een prins en dineer als een bedelaar'

Oftewel, zorg 's morgens voor echt voldoende voedingsstoffen. Nu eet je eigenlijk alleen eiwit en daarna nog wat (welliswaar uit vruchten) snelle suikers. Je kan beter 's morgens beginnen met roggebrood, speltpannekoekjes, havermout, o.i.d.. Wellicht je yoghurt aanlengen met lijnzaad of chia zaad of wat noten.

Als tussendoortje zou je beter groente/rauwkost kunnen eten dans fruit. fruit kan je ook beter vooral morgens eten.

In de kant en klaar salades van de supermarkt zit aardappel of witte pasta. maak zelf je salade klaar en vervang de aardappel of pasta voor bijvoorbeeld bonen

Dank je voor je tips! Ik heb altijd salades zonder aardappel of pasta. Echt alleen sla met wat walnoten, en soms wat van die slamix (paar croutons, gedroogde stukjes tomaat, pijnboompitjes, dat soort dingen) en wat dressing. Zou ik dan beter mijn middagtussendoortje door bv worteltjes kunnen vervangen? Ik moet het tussendoor weg kunnen weg eten zeg maar, dus kan niets klaarmaken...

Voor wat betreft 5 om 2: ik heb eerst een week of 4 echt 7 dagen in de week kha gegeten, wat er op neerkwam dat ik dus in het weekend bijna niets at (want dat lukt dus gewoon echt niet). Dus ben niet begonnen met 5 om 2 ;) Nu let ik er zoveel mogelijk op, maar mezelf uithongeren kan ook niet de bedoeling zijn...

Collie2008

Re: Koolhydraatarm & Gezond

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 15:18

Mjaaaa weet je je kan in het weekend heus wel wat minder streng zijn hoor. Alleen kies dan de juiste keuzes. kies voor een bruine bol met zalm i.p.v. een witte bol met hagelslag bijvoorbeeld. En als je uit eten gaat, =vraag dan extra groentes bij je biefstuk i.p.b. de aardappel kroketjes etc. kleine beetjes helpen :)

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 15:18

Maar ook als je uit eten gaat kan je Kha eten? Ik snap niet zo goed waarom je jezelf die 2 dagen uit moet hongeren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 15:19

Als ik kha eet in een restaurant vraag ik gewoon om het stukje vlees zonder de friet/whatever erbij en met extra groenten. 99% van de restaurants vinden dat echt geen probleem en imo heb je dan toch een voedzame maaltijd :)

Ier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 15:23

Emmaa_ schreef:
Ier schreef:
*knip* pb

Wil je voor grip op koolhydraten iets terug of zou je hem ook zo door willen sturen? :))

Ik las jouw bericht verkeerd. :') Maar PB je mailadres maar, stuur ik 'm door!

& Emma: zo doe ik uit eten gaan inderdaad ook!
Neem vlees/vis & daarnaast extra portie sla ipv aardappelen/frites. Nog nooit moeilijk over gedaan!
Laatst bijgewerkt door Ier op 04-03-15 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 15:24

Ier en emmaa ja hoor dat wil ik wel
ier ik wil graag grip op koolydraten van jou dan :j

stuur beide maar even een pb met mailadres dan mail ik hem jullie toe

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 15:26

Ier ik zie dat je je mailadres hebt toegevoegd dus ik mail hem je alvast toe dan heb je meteen mijn mailadres *D

edit: je hebt mail +:)+
Laatst bijgewerkt door tinkert_tje op 04-03-15 15:28, in het totaal 1 keer bewerkt

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 15:26

Emmaa_ schreef:
MaritB schreef:
Ik volg ook, wil er graag meer over leren.

Ik hoop dat het mij ook gaat lukken ondanks fruit en noten allergie.

Ben je voor alle soorten fruit allergisch? Ik zou echt niet weten wat ik zou moeten grijpen als ik niet voor fruit als tussendoortje zou kunnen gaan.

Bij mij is de eerste stap het schrappen van pasta's en dergelijke in ieder geval. Af en toe een broodje vind ik nog wel lekker maar eet het al zo weinig dat ik dat nog even zo wil laten. Heb wel een hele tijd bijna elke dag pasta gegeten, dat mag wel eens afgelopen zijn

Tot nu toe kan ik alleen aarbei eten. Rest niet meer geprobeerd omdat de allergische reacties nogal heftig zijn (opzwellen en geen lucht meer krijgen)

Ik ga het topic eens doorlezen als voor broodvervangers.. denk dat het ook wel helpt als ik in ieder geval minder koolhydraten ga eten, misschien lost dat mijn fysieke klachten ook wel op.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 15:27

Herkenbaar MaritB, ik heb die reactie met steenvruchten. Andere vruchten gaan gelukkig wel goed. Ooit overwogen om een voedseltest te laten doen? Ik heb aan de hand van die resultaten m'n eten aangepast & kan zo alle allergische reacties vermijden.
Laatst bijgewerkt door Doubtless op 04-03-15 15:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Ier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 15:28

Bedankt, tinker_tje!
Emma, jij hebt al mail met 't boek! Heb evt. ook nog een epub versie liggen. :+

@Marit: ik weet niet wat voor klachten jij hebt, maar ik had ook een aantal klachten, welke zijn opgelost door KHA-eten. :)

Goede tips verder hier ook mbt links etc. Ik vind avondeten vooral erg lastig om in te variëren, dus ga is kijken op de websites die hier worden genoemd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 15:31

Super bedankt Ier! :D

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 15:32

Ier schreef:
Ik vind avondeten vooral erg lastig om in te variëren, dus ga is kijken op de websites die hier worden genoemd!

Vind ik ook lastig idd.
Ik ben gek op groente, dus vis of vlees met groente is al snel lekker.
Wat ik ook erg lekker vind is bijvoorbeeld gevulde paprika of courgette uit de oven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 15:32

Ik ben overigens ook lid van deze Facebookgroep. Vind dat heel veel mensen daar wel erg doorslaan in het kharm eten, zou zelf echt niet in ketose terecht willen komen. Maar er staan wel heel erg veel super bruikbare recepten tussen, ze hebben zelfs een hele receptenbank.

Ier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 15:34

Gevulde paprika heb ik idd op het lijstje staan voor deze week! Zag er heel lekker uit!

Ik merk vooral dat ik erg snel op dingen uitgekeken ben. Ik vind bv courgette, champignons, brocolli etc erg lekker. Maar het komt m'n neus uit als dat 2/3 dagen op tafel staat. :+ Aubergine e.d. vind ik dan weer he-le-maal niet lekker. Ik moet wat meer gaan 'durven eten', maar ik ben echt 'zo'n boer die niet eet wat ie niet kent'. :o

Emma, van die groep ben ik idd ook lid! Regelmatig wat recepten vanaf gehaald. Weet je ook dat er in de bestanden een hooooop recepten staan? :) In deze groep komen ook een hoop berichten en nuttige dingen langs!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 15:35

Klopt, ik doelde ook op de bestanden inderdaad! Maar buiten de bestanden komen er ook in de berichten zelf heel vaak recepten voorbij die echt lekker zijn :j