Gezonde snack recepten.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Suus__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 09:45

Bij de AH heb je kleine zakjes met gedroogd fruit, deze liggen bij de snoepafdeling of bij de liga's en sultana's. Super handig om mee te nemen naar school of werk! :)

Ik vul ook vaak een klein plastic bakje met noten die ik lekker vind, deze neem ik dan mee naar school. Dit doe ik ook met groente en fruit in stukjes gesneden, stop gewoon geen lekkers in me tas. Heb vaak geen zin om helemaal naar de kantine te moeten lopen, dus dan pak ik toch sneller één van me gezonde bakjes :P

Suus__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 09:46

Maaykie schreef:
http://eerlijkereten.nl/

Hierop staan ook lekkere recepten,
ook voor zoetigheden maar dan op een gezonde manier!

Wat een super site! :D

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 10:00

Stel je kijkt, zoals wortelsussie naar de caloriën, omdat je af wilt vallen dan zou je ernaar moeten streven om binnen het gestelde aantal caloriën toch zoveel mogelijk voedingsstoffen binnen te krijgen.
Aangezien er in een rijstwafel wel caloriën, maar weinig nuttige voedingsstoffen zitten is het idd. verstandiger om een stuk fruit, groente of iets anders te nemen waar wel voedingsstoffen inzitten. Bovendien hebben rijswafels een hoge GI (hoger dan suiker) waardoor rijstwafels een snelle stijging van het bloedsuikerniveau veroorzaken. Dat is niet handig als je af wilt vallen omdat je hierdoor sneller weer honger krijgt.
Wat dat betreft heeft Saab99 dus gelijk.

CharlievdH

Re: Gezonde snack recepten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 11:59

Heeft iemand misschien een receptje voor een gezonde appelcake die laag aan calorieën is? Of gewone cake?

Klokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 12:40

Ik heb dit weekend kokostruffels gemaakt: 4 el kokosolie op kamertemperatuur (dan is het vast, maar niet keihard), 100 gr geraspte kokos, 3 el honing, 1 el vanille-extract. Houd 20 gr kokosrasp apart op een bordje en mix de rest door elkaar. Neem een volle tl mengel en draai er een bolletje van (door de warmte van je handen zal de kokosolie iets smelten, dus snel rollen) en rol het balletje over de kokosrasp. Laat ze hard worden in de koelkast en bewaar ze hier ook.

Puur afhankelijk van wat jij gezond noemt. Voor mij valt dit onder "gezond zondigen", veel (gezonde) vetten en ook veel honing, maar geen e-nummers of geraffineerde suiker. Geeft wel echt een zoet snoepgevoel!

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 12:45

Geroosterde kikker erwten uit de oven met paprika poeder! Beetje raar maar wel erg lekker!

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 16:21

Ik kom hier allemaal op hele goede ideen om mee naar school te nemen enzo

Alleen klopt het dat in avocado heel veel vet zit ?
Van mijn dietiste mag ik dit absoluut niet meer wat ik een beetje onzin vind eigenlijk

Joyce_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 16:22

wortelsussie schreef:
Geweldig topic. Komen lekkere dingenvoorbij! Vooral met komkommer jum.

Ik hoorde van iemand die een soort dieettist (hoe schrijf je dat) dat een rijstewafel niet zo gezond is? Zou iemand weten waarom?

Ik lees stiekem al een tijdje mee, en alle recepten hier brengen me op goede ideeën! Thanks Bokkers :D

Voor wat betreft die rijstwafels, dat klopt inderdaad. Althans, de rijstwafels met smaakjes zijn niet goed heb ik mij laten vertellen. Dus bijvoorbeeld met kaas of barbecue smaak of iets in die trant. Schijnbaar is die poeder die er op zit niet goed. :n Naar mijn weten wil het dus niet zeggen dat rijstwafels zonder die poeder slecht zijn. Die lijken me juist gezond :D

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 16:25

maatje987 schreef:
Ik kom hier allemaal op hele goede ideen om mee naar school te nemen enzo

Alleen klopt het dat in avocado heel veel vet zit ?
Van mijn dietiste mag ik dit absoluut niet meer wat ik een beetje onzin vind eigenlijk

Een avocado is inderdaad romig en vet. Maar ze zijn wel gezond. Vraag anders aan je diëtist waarom je ze niet mag, ze zal daar vast een goede reden voor hebben :)

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 16:31

Er zit veel vet in en ze zijn idd erg romig ook, maar dit zijn in mijn opinie allemaal goede vetten. En als je je planning eraan aanpast en zorgt dat je niet buiten de dagelijkse hoeveelheid vetten gaat die je nodig heeft, lijkt het me geen probleem.

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 16:33

Had ik idd een paar keer gevraagd ze zei van je het is veeelll te vet en enirm slecht voor je gezondheid zegt ze altijd

Ik neem het ook zeker weten niet vaak

anniekasaur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 20:57

Ik heb net de kwark brood uit de oven, ben heel benieuwd hoe die smaakt! Moet je dat direct invriezen als je dat wil bewaren?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 21:37

maatje987 schreef:
Had ik idd een paar keer gevraagd ze zei van je het is veeelll te vet en enirm slecht voor je gezondheid zegt ze altijd

Ik zou dan eens willen weten waarom ze het zo slecht vindt voor je gezondheid. Ik weet natuurlijk niet waarom je bij een diëtist loopt, maar over het algemeen zal ze je een beter advies kunnen geven, dan bokkers die jouw situatie niet kennen ;)

Als ik naar mezelf kijk: uien zijn voor de meeste mensen hartstikke gezond en lekker. Ik kan ze af en toe wel hebben, maar het gebeurt ook heel vaak dat ik er super last van m'n maag en darmen van krijg. Mij is dus door de huisarts aangeraden om ui te skippen, terwijl het voor een anders misschien juist wel aangeraden wordt. Dus ik zou me niet focussen op wat "algemeen geaccepteerd" is, maar focussen op het plan wat je met je diëtist hebt opgesteld :)

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 00:16

Leuk, ik lees mee!

Stevig ontbijten is voor mij hetgene wat me écht tegenhoudt om te snoepen.
Als ik in de ochtend een bak yoghurt met diverse dingen erdoorheen eet (chiazaden, havermout, gedroogde cranberry, 1 eetlepel honing, zonnebloempitten, rozijnen en alles wat je lekker vindt :) ) , heb ik tot een uur of 1 totaal geen zin in eten. Ideaal!

Oja, en veel thee/water drinken. Geeft je een voller gevoel, waardoor je ook minder snel naar iets te snacken grijpt :)

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 00:42

Een handvol gepelde zonnebloempitten roosteren in een koekenpan. (Vaak in het reformschap of bij een biologische winkel)
Evt op smaak brengen met een scheutje honing voor de zoetekauw,of een beetje zout/peper/andere kruiden voor de hartige trek. (Tijm of rozemarijn ook erg lekker!)

Je kan trouwens ook heel gezond en lekker je eigen chips maken in de oven.
Neem bijvoorbeeld dunne plakjes aardappel,zoete aardappel,rode biet,pastinaak of wortel. Leg dat uitgespreid op bakpapier en in de oven tot het knapperig is. Evt op smaak brengen met kruiden.
Wel even wat werk,maar in een luchtdichte bak kan je het prima bewaren.

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 05:54

joyce2 schreef:
maatje987 schreef:

Ik zou dan eens willen weten waarom ze het zo slecht vindt voor je gezondheid. Ik weet natuurlijk niet waarom je bij een diëtist loopt, maar over het algemeen zal ze je een beter advies kunnen geven, dan bokkers die jouw situatie niet kennen ;)

Als ik naar mezelf kijk: uien zijn voor de meeste mensen hartstikke gezond en lekker. Ik kan ze af en toe wel hebben, maar het gebeurt ook heel vaak dat ik er super last van m'n maag en darmen van krijg. Mij is dus door de huisarts aangeraden om ui te skippen, terwijl het voor een anders misschien juist wel aangeraden wordt. Dus ik zou me niet focussen op wat "algemeen geaccepteerd" is, maar focussen op het plan wat je met je diëtist hebt opgesteld :)

Ik sowieso te zwaar dus snap ook wel waarom ze dat zegt maar ik heb amper nooit avocado hoog uit 1 a 2 keer per jaar voor op een speciale gelegenheid voor op toastjes bijvoorbeeld
Maar dat vind ze nog veel

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 06:59

rijstwafels met witte of bruine chocolade

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 07:37

Eerder niet dan wel, friesiszwart, hier hadden we het toevallig eergisteren over ;-). Zie bovenaan deze pagina volgens mij.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 08:57

xJolien schreef:
Stevig ontbijten is voor mij hetgene wat me écht tegenhoudt om te snoepen.

Dat heb ik ook. Als ik niet goed ontbijt is mn hele (eet) dag eigenlijk verloren. Dan krijg ik ook snaaitrek. Ook al zou de lunch wel goed zijn, ontbijt is voor mij echt het belangrijkste.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 11:32

Avocado is juist super gezond! Hier gaan er elke week wel een stuk of drie Door. Heerlijk op brood of om een salade mee te maken. Of pasta: pennen met tomaatjes, basilicum, pijnboompitten en avocado, jummm!

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 11:46

Voor de meeste mensen is het gezond, maar als je een bepaald dieet volgt, is er natuurlijk wel een reden waarom ze dat schrappen :)

Jessicauvita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 12:48

Ik ga alles even op me gemak teruglezen. Wel handig topic. Ik heb zo'n verslaving aan chips, moet daar echt vanaf komen :oo

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 13:56

Wat betreft de rijstwafels: ik blijf het onzin vinden om die ongezond te noemen. Het argument was dat je om moet proberen zo veel mogelijk 'zinvolle' stoffen binnen te krijgen (vitaminen, vezels) binnen het aantal caloriën dat je binnen mag krijgen. Ik kijk er anders naar: met een gezonde snack bedoel ik iets dat ik 'veilig' kan snoepen, dus extra kan eten tov mijn 'nuttige' maaltijden.
Aangezien er in een rijstwafel maar 25 kcal zitten en deze wel goed vullen, vind ik ze prima geslaagd. Beter een rijstwafel dan een zakje chips.

Voor de liefhebbers hier trouwens een overzicht van het aantal kcal per portie voor een groot aantal producten:
http://wijvallenaf.nl/calorietabel-om-calorieen-te-tellen

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 14:10

Ik volg niet echt een bepaald dieet ze heeft ook nooit een schema gemaakt ofzo

Ik eet wel meer fruit en groente endat soort dingen geen snoep ook geen chips of popcorn ofzo

We koken alles zelf hier niet uit pakjes enzo

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 14:13

Dat is gewoon zodat jij niet 3 avocado's per dag gaat eten omdat het fruit is :+ Is gewoon een tactiek en heeft niets te maken met de avocado zelf.