Slecht, gemanipuleerd voedsel. Ik wil anders!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

denice

Re: Slecht, gemanipuleerd voedsel. Ik wil anders!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 18:10

Heel mooi omschreven safina! Dat is ook mijn gevoel, precies wat ik bedoel!

Eet hier iemand veganistisch? Ik heb een hoop vragen!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 18:17

Ik bedoel niet veganistisch, maar plantaardig.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 19:17

Zo denk ik er ook over, safina :)
Zo hoor je ook wel eens; het heeft geen zin om vegetarisch te eten, want dan wordt dat vlees gewoon weggegooid.. Onzin natuurlijk, want er zijn ruim 700.000 vegetariërs in NL, dus alles bij elkaar maakt het wel degelijk verschil. Zo veel minder dieren die gefokt en geslacht hoeven te worden.. Ook al zie je het verschil in de winkels niet terug, het geeft je toch een goed gevoel te weten dat je niet meewerkt aan die hele bioindustrie.
In je eentje kun je niet veel doen, maar je kan wel een goed voorbeeld zijn voor anderen.

Denice, ik probeer idd zo veel mogelijk plantaardig te eten. Zo veel mogelijk met verse groente en fruit en noten. Niet heel streng hoor, ik eet best wel eens een boterham of broodje 's morgens.. en een eitje lust ik ook wel af en toe. Maar ik eet 's morgens net zo graag een kommetje salade, of gewoon een paar stukken fruit. Lekker met een glas vers geperst sinaasappelsap :9 Smooties moet ik eigenlijk ook eens gaan maken. En met noten kun je 's morgens ook veel lekkers maken :)

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 08:28

Ook in kan me helemaal vinden in de benadering van Safina. Omdat ik het ook heel druk heb, heb ik net als Rumpleteaser sinds enige tijd Hellofresh. Lekker vers eten van het seizoen met een beperkte hoeveelheid vlees en vis. Zoveel mogelijk wordt verantwoord verpakt en je gooit bijna niets weg. De meeste maaltijden zijn binnen een half uur klaar zonder gebruik te maken van pakjes en dergelijke.

Vlees bestel ik graag bij OKvlees.nl. Mooie afgepaste porties biologisch of ander diervriendelijk vlees in de vriezer. Het is allemaal van bekende herkomst.

Zoals sommigen al aangeven betekent bewust omgaan met eten niet alleen gezonder maar meestal ook lekkerder eten. En milieubewust en gezond betekent niet automatisch biologisch of vegetarisch maar wel nadenken over wat je koopt. Zo koop ik bijvoorbeeld geen boontjes uit Afrika vanwege transport en bestrijdingsmiddelen. Maar dat betekent dan wel weer dat ik mensen uit Afrika hun broodwinning afneem. En zo zitten er aan alle beslissingen meerdere kanten die we ook helaas niet altijd allemaal kunnen overzien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 08:43

Die mensen uit Afrika werken vaak voor weinig geld voor Hollanders.
maar dat is een andere discussie.
Het enige land wat daar in Afrika het wel goed deed wat betreft de betaling van arbeiders was het voormalig Rhodesie, het huidige Zimbabwe.
Totdat een stel Afrikanen incluis landsaard de boel overnamen.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 14:14

Zo, eerste sap-boekje gescoord bij de boekwinkel. En een blender. Vanavond maak ik een boodschappenlijst en dan gaan we maar beginnen! We gaan zo nog even wat wijn scoren bij de ecologische wijnwinkel van mn tante, als troost :P

Rukaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 17:51

Leuk & interessant topic!

Heb zelf een winkel die ontstaan is vanuit dezelfde struggles als TS heeft, graag beter voor mijzelf willen zorgen maar dat best lastig vinden time-wise. Uiteindelijk is de winkel geen eet-winkel geworden wat het originele idee was (super gezonde to-go), maar we verkopen wel allerlei boeken over healthy en happy lifestyle. 'Ik ben een planteneter net als jij' is net binnen bij ons dus ben benieuwd wat je er van vind Denice!

8nnemiek, ben het helemaal met je eens. De beslissingen die jij als individu neemt hebben wel zeker invloed. Alle beetjes helpen en hoe vaker je goed doet- hoe beter! Al is het maar voor het goede gevoel over jezelf. Dat straal je ook weer uit naar anderen.

Blue_Sky; hoeveel centjes ben jij per maand ongeveer kwijt aan Hello Fresh? Ik denk er ook wel eens over omdat te starten, want het probleem wat aanleiding was voor het starten van een eigen bedrijf is natuurlijk alleen maar groter geworden :')

Ik sta eigenlijk al jaren in mee-lees modus hier op bokt dus ik daar ben ik ook in dit topic denk ik meer in te vinden maar leuk om jullie ervaringen en gedachten te lezen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 06:14

8nnemiek schreef:
Zo denk ik er ook over, safina :)
Zo hoor je ook wel eens; het heeft geen zin om vegetarisch te eten, want dan wordt dat vlees gewoon weggegooid.. Onzin natuurlijk, want er zijn ruim 700.000 vegetariërs in NL, dus alles bij elkaar maakt het wel degelijk verschil. Zo veel minder dieren die gefokt en geslacht hoeven te worden.. Ook al zie je het verschil in de winkels niet terug, het geeft je toch een goed gevoel te weten dat je niet meewerkt aan die hele bioindustrie.
In je eentje kun je niet veel doen, maar je kan wel een goed voorbeeld zijn voor anderen.

precies!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-14 15:57

Zo, de boodschappen zijn gedaan. Mijn god, wat een groentes en fruit!!! Kostte ook flink wat moet ik zeggen. Ik heb wat recepten uitgezocht en daar gaan we de komende dagen mee aan de slag. 'S morgens een groen sapje maken en een boterham met appelstroop, tussendoor noten/fruit, en ik kook iedere avond gewoon teveel, dat kan ik dan de volgende dag mee naar mn werk nemen voor tussen de middag.
Ik denk dat het helemaal goed gaat komen!

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 16:50

Waar koop jij je groenten en fruit Denice? Op de markt ben je vaak stukken goedkoper uit dan bij de supermarkt. Ik neem bij de supermarkt vaak alleen de koopjes mee (voorbeeld: deze week zijn de elstar appelen maar 0.77 cent per kilo, stuk goedkoper dan op de markt.) en de rest haal ik van de markt. Ik ga graag op vrijdags omdat het zaterdag super druk is. Vaak kan ik daar voor een week groenten halen voor toch maximaal 5 euro. Het is alleen voor mij en mijn vriendin, scheelt natuurlijk ook in plaats van een heel gezin te voeden.

Ik ben zelf ook heel erg bewust bezig met mijn voedsel. Ik zit in het bestuur van de Youth Food Movement Groningen, een organisatie met meer regionale afdelingen, die zich inzetten voor "good, clean and fair food". Ik voel mij hier heel erg op mijn plaats en leer iedere dag weer nieuwe dingen over ons voedselsysteem. Al die hypes a la het voedselzandloperdieët, het broodbuikboek en ga zo maar door neem ik met een korreltje zout. Eet voedsel uit de natuur en probeer dit uit te balanceren, een keer een dagje los gaan op koekjes moet kunnen, het leven moet ook leuk blijven. Zelf hou ik heel erg van bakken, maar ga ik bijvoorbeeld wel heel bewust om met de hoeveelheid suikers die ik erin stop.

Mijn grootste vraag blijft toch altijd weer, hoe kan het dat mensen zo onbewust met hun eten omgaan. Zonder eten en drinken zijn wij nergens, ja onder de grond met een steen erboven. Vroeger ging het merendeel van het geld uit naar voedsel, nu is dat percentage veel kleiner. Alles moet zo goedkoop mogelijk, simpel en je moet er vooral zelf niet teveel over hoeven na te denken. Wanneer gaan mensen hun hersenen weer eens gebruiken en zien ze in dat wij toch echt uit de natuur komen en dat je met respect hiermee om moet gaan? Al deze vragen komen op mijn blog terug (www.levenomteeten.nl ) en met mijn blog probeer ik mensen ook meer bewust te maken van voedsel. Gezond eten en leven betekent niet meteen dat het leven niet meer leuk kan zijn, het tegendeel is waar. Je zit vol met energie en zit goed in je vel, wie wil dit nou niet?

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 17:29

Wat ik mij altijd af vraag is wat mensen dan eten als ze geen (verse) groente of fruit eten. Eten die alles uit een potje/kant en klaar maaltijd of gewoon niet ofzo?

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-14 18:12

Gekocht bij de groenteman en AH, markt is een goede optie maar dan moet ik even uitzoeken hoe en wat. Wij hebben ook wel echt heel veel spullen gekocht nu, ben benieuwd hoeveel we daarvan gaan eten. Ik ben nog nooit zo bewust met eten omgegaan als ik dat vanaf maandag ga doen. Het voelt wel goed om er over na te denken. Er geld aan uitgeven vind ik absoluut geen probleem. Wij zijn ook maar met zn tweeen, maar we hebben vandaag voor bijna 100 euro aan boodschappen gehaald. Moesten ook allerlei kruiden enzo hebben, dus dat scheelt natuurlijk weer.

Nu gaan we nog even aan de pizza, morgen bij de schoonouders eten, dan hebben we dat weer gehad. (Lekker hypocriet, i know ;) )

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 18:21

Ik moet zeggen: de osteo had me ook wijsgemaakt dat ik minder of zelfs geen suikers meer mocht eten, heb dit dan zoveel mogelijk geprobeerd, maar voelde me er niet goed bij. Als ik af en toe es snoep in huis had, leefde ik wel op, dus dacht dat ik een emo-eter was. Tot het opviel in mijn bloedonderzoeken van de laatste jaren dat mijn suikerspiegel telkens een heel stuk te laag stond. Ben sindsdien bij een dip suikers gaan eten (zoveel mogelijk fruit, druivesuiker, maar natuurlijk ook af en toe een koekje of een snoepje) en voel me veel beter. Ik was trouwens al paar jaar van arts naar arts aan het lopen voor een diagnose, maar hiermee is het probleem dus opgelost.

Ben trouwens zelf voorstander van GGO's: stel dat je gewassen zo kan "manipuleren" dat ze insecten afstoten, dan zijn er minder pesticiden nodig, en da's beter voor de gezondheid. Of gewassen die erg droogtebestendig zijn, kunnen levensreddend zijn in woestijngebieden.

Ik heb zelf 8 jaar in de veevoedingssector gewerkt, en alles werd er van naaldje tot draadje gecontroleerd, geanalyseerd... dus op dat vlak heb ik er wel vertrouwen in.

Maar ieder zijn eigen mening natuurlijk, ik hou niemand tegen, maar bij mij werkt het "gewone" het best.

Rukaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 20:12

_Mara_ schreef:
Ik ben zelf ook heel erg bewust bezig met mijn voedsel. Ik zit in het bestuur van de Youth Food Movement Groningen, een organisatie met meer regionale afdelingen, die zich inzetten voor "good, clean and fair food". Ik voel mij hier heel erg op mijn plaats en leer iedere dag weer nieuwe dingen over ons voedselsysteem. Al die hypes a la het voedselzandloperdieët, het broodbuikboek en ga zo maar door neem ik met een korreltje zout. Eet voedsel uit de natuur en probeer dit uit te balanceren, een keer een dagje los gaan op koekjes moet kunnen, het leven moet ook leuk blijven. Zelf hou ik heel erg van bakken, maar ga ik bijvoorbeeld wel heel bewust om met de hoeveelheid suikers die ik erin stop.

Hé! Wat grappig jou hier tegen te komen, volgens mijn kennen wij elkaar niet persoonlijk (herken je vast wel als ik je irl zie) maar ik zie mijn winkeltje tussen jouw hotspots staan en jullie nieuwste YFM bestuurslid ken ik ook aardig goed ;-)

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 21:44

Wereld is klein want ik kom weer graag bij de winkel van Rukaro :))

Mara ik ga je site eens bekijken, wat je erover schrijft spreekt me iig aan.

Hier gaan we ook bewust om met ons voedsel en de wereld om ons heen. Denk dat die bewustwording, in welke vorm dan ook al een hele grote stap in de goede richting is.
voor ons houdt het in dat we weinig maar wel bio vlees eten,niet met pakjes en zakjes kopen, zoveel mogelijk groente van t seizoen kopen en ook de kleine ondernemer waarderen en daar een deel inkopen. Puur, gezond en lekker leven is een beetje ons motto.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 22:19

Iets waar wij als mensen ook door bedreigd worden behalve foute voeding is het verlies van noodzakelijke goede bacteriestammen. Dit kan veranderingen geven op epigenetisch gebied. Mischien een beetje off-topic maar zeker interessant als je je ook al interesseert voor de negatieve gevolgen die gmo's kunnen hebben.

http://www.oneworldbirth.net/microbirth/

https://www.facebook.com/microbirthmovie

De laatste link is een samenvatting van de film "Microbirth", deze presentatie is gemaakt door Patricia Dijkema en ze vraagt iedereen dit zoveel mogelijk te verspreiden omdat het baanbrekende wetenschappelijke onderzoek van groot belang is voor de nieuwe generaties van de toekomst.

MicroBirth heeft de: LSFF Grand Prix award at the 4th Life Sciences Film Festival in Prague, gewonnen.

Bij het beeld van de presentatie op 14:52 min. waar staat " baby met gaas deppen" wordt in de film gezegd dat het gaasje eerst door de mond wordt gehaald, vervolgens over het gezicht en daarna over de rest van het lichaam van de baby.
( ik heb de film en heb hier een print screen van de Engelse ondertiteling van)

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 23:17

Rukaro schreef:
_Mara_ schreef:

Hé! Wat grappig jou hier tegen te komen, volgens mijn kennen wij elkaar niet persoonlijk (herken je vast wel als ik je irl zie) maar ik zie mijn winkeltje tussen jouw hotspots staan en jullie nieuwste YFM bestuurslid ken ik ook aardig goed ;-)

Jij bent van de Koko Toko, wat grappig! Waarschijnlijk heb ik je al een keertje in het echt gezien, leuk om je dan ineens op een paardenforum tegen te komen, haha.

@Plien91: ik laat vlees ook steeds meer staan. Deels doordat mijn vriendin vegetariër is maar ook omdat de hoeveelheid vlees die wij Nederlanders eten onnodig is. Ik geniet nog steeds intens van een stukje vlees, mits het ook echt goed vlees is. Dus niet dat 1 sterren vlees bij de Ap, maar de karbonades van Waddenvarkens of ander vlees van de Groene Weg. Misschien een stuk duurder, (ook een reden om het minder te eten) maar je hebt wel veel lekkerder en gezonder vlees. Het idee van de lokale ondernemer steunen is er bij mij ook steeds meer ingeslopen. Ik geef toch liever mijn geld aan een klein boertje dat bijen houdt dan dat dat geld naar Ahold gaat, dat al meer dan genoeg geld heeft.

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 10:05

@Rukaro ik ben wekelijks 49 euro kwijt voor 3 maaltijden voor 3 personen. Dat is dus 5.44 per maaltijd. Dat is niet goedkoop maar ook niet heel duur voor echt goede kwaliteit vers eten. Overigens hebben wij met 3 personen ook genoeg aan de porties voor 2 personen alleen is het dan wel erg weinig vlees en vis.

Rukaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 10:22

Heel grappig, twee Koko-fans in een topic :D

Repelsteel, zeker interessant die links. Heb het even snel gelezen en het klinkt heel logisch. Ik vind het uberhaupt vreemd dat een baby na de geboorte in veel gevallen eerst mee genomen wordt en dan pas bij de moeder -aangekleed en wel- wordt neer gelegd. Direct huidcontact zou toch eigenlijk heel gemakkelijk toe te passen moeten zijn na een geboorte (uiteraard niet in alle gevallen). En dan ook graag wat langer dan de 3 seconde regel ;-) Hopelijk komt ook de bewustwording daarvan ook steeds meer.

Wat betreft vlees, zo min mogelijk varkensvlees alleen biologisch hier. Eieren en mayonaise net zo, zelfde voor (olijf)olie. En groente en fruit zo veel mogelijk. Planning blijft voor mij een lastige puntje dus soms heb ik mezelf in de positie gemanoeuvreerd dat er geen andere optie is dan de Appie met B-keus bio.

hwn, bedoelde de osteo dat je echt alle vormen van suiker moest vermijden? Dus incl fruit en andere natuurlijke suikers?
Ik ben een enorme zoetekauw en vind ook dat het leven leuk moet blijven dus chocola eet ik regelmatig. In alle baksels die ik maak gebruik ik geen geraffineerde suiker maar zoek ik naar vervangers.

Denice, zo hypocriet vind ik het niet hoor. Jezelf dingen opleggen en niet toestaan daar af en toe van af te wijken geeft veel minder kans op succes. Ik eet regelmatig bij schoonouders die verre van clean food maken, maar daar ga ik geen seconde moeilijk over doen. Het is gewoon gezellig en dat heeft prioriteit. Wel houden ze rekening met het feit dat ik vrijwel geen varken eet, dat is wel fijn. Ook schuiven we hier wel eens een diepvriespizza in de oven. Weer iets met tijd en planning enzo..
Trouwens, wij kregen bij vrienden laatst inspiratie voor een leuke en snelle oplossing voor het pizza-probleem: pizza maken van een grote Turkse opengesneden/geklapte pide. Beleggen met pesto/tapenade/tomatensaus en daar bovenop van alles dat je lekker vindt. Zo gedaan!
Maar die uit de supermarkt blijft natuurlijk sneller maar het is een goedkope variant voor het niet hoeven maken van een bodem.

xxStitchxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 10:26

Helemaal mee eens, ons voedsel is niet meer wat het moet zijn.
Ik ga straks even het topic doorlezen.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 10:27

Ik volg graag. Ik heb ook een aantal keer dit 'dilemma' gehad en dat ik dacht: ik kan echt niks meer eten! Alles lijkt slecht voor me!

Ik ben inmiddels weer teruggevallen in het makkelijke, maar wil het niet. Ik wil wel makkelijk, maar ook gezond. En dat is een hele moeilijke combinatie...

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 11:02

@Picassox: makkelijk en gezond is niet een hele onmogelijke situatie. Je kan hele simpele gerechten maken die gezond zijn. Het enige 'probleem' zit hem erin dat je er iets meer tijd aan kwijt bent dan de gemiddelde comfortsnack uit de supermarkt. Moeilijk is het vaak niet, het kost je alleen meer tijd. Maar dan denk ik altijd, wat doe ik anders in die extra tijd die ik nodig ben voor die gezonde maaltijd? Al die tijd die je verspeelt door op je telefoon te kijken, je laptop, tv. Snoep van al die dingen een minuutje af en je hebt zo 5 minuten extra voor die makkelijke, gezonde maaltijd.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-14 14:04

Leuk, zoveel animo!!

Ik ga vanavond vegetarische erwtensoep maken en een aardappelsalade. Die neem ik morgen mee naar mijn werk. We eten van de week ook een keer bonensalade, couscous met groentes, rijst met groentes en cashewnoten etc. Dat maken we gewoon te veel en nemen we mee naar werk. Het is even wat werk maar de volgende dag grijp je het zo uit de koelkast.

We gaan morgen de groene smoothies maken, met mango, sinaasappel, spinazie en boerenkool. Klinkt spannend :p

Waar ik de komende maand aan ga werken is mijn suikerverslaving, aan dat ik mijzelf zielig vind als ik mezelf iets ontzeg. Ik wil leren dat door goed voor mijzelf te zorgen en door goed eten te eten, ik juist mijzelf alles gun en juist niets ontzeg. Ik wil wat afvallen, meer energie krijgen en hier echt gewoonte van maken. Ik zie het nu nog als een soort avontuur, ben benieuwd hoe lang dat stand gaat houden :D

Voorlopig geen vlees, vis, zuivel, eieren en geraffineerde suiker meer voor mij!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-14 14:08

Picassox schreef:
Ik volg graag. Ik heb ook een aantal keer dit 'dilemma' gehad en dat ik dacht: ik kan echt niks meer eten! Alles lijkt slecht voor me!

Ik ben inmiddels weer teruggevallen in het makkelijke, maar wil het niet. Ik wil wel makkelijk, maar ook gezond. En dat is een hele moeilijke combinatie...

Ik hoorde laatst ergens, dat vroeger het grootste gedeelte van geld opging aan eten en er ook erg veel tijd aan besteed werd. Tegenwoordig is dat allemaal anders en wil niemand meer tijd/geld eraan kwijt zijn. Gek eigenlijk, je lichaam is het enige dat je hebt en echt van jou is, en waar je direct invloed op kunt uitoefenen. Dat ga ik de komende weken ook steeds tegen mijzelf zeggen als ik het even lastig vind.