wie helpt me aan recepten? verse soep maken.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KarinvdM

Re: wie helpt me aan recepten? verse soep maken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 13:17

Uitje en knoflook fruiten, stukken pompoen in de pan, even aanbakken met wat kurkuma, bouillon erbij, beetje tijm en rozemarijn erbij. Als het gaar is met de staafmixer er door, op smaak brengen met zout en peper en smullen maar.
Je kan evt ook wortel of bataat toevoegen en het is ook lekker met een scheut kokosmelk.
Op internet zijn genoeg recepten te vinden. :)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 14:00

Ik maak het heel simpel; pompoen in stukken in water koken, tot ze zacht zijn. Daarna pureren met staafmixer en op smaak brengen met zout, peper en room. Eventueel kan je ook aardappelen en andere groenten mee koken.
Vind het zelf erg eenvoudig en lekker. Maar ze eerst aanbakken in de pan schijnt ook erg goed te werken!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 14:05

Ja, zoals Century het maakt maar dan verder op smaak brengen met wat kaneel, chili en wat gemalen kruidnage.

melissa_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 23:44

Oscar schreef:
Oke, dan ga ik even typen!

Erwtensoep en bruine bonensoep hebben heel veel overeenkomsten, behalve de erwten en de bruine bonen dan :))

Dit heb je nodig voor een flinke pan soep:
- 1 pak spliterwten of 1 pak gedroogde bruine bonen
- Bouillontabletten
- Een verse knolselderij
- Selderij (flinke bos)
- Prei (3 a 4 stuks)
- Uien (2 stuks groot of 3 stuks klein)
- Winterpeen (ca. 5 grote wortels)
- Vlees naar je eigen voorkeur. Ik gebruik altijd hamlappen, karbonades zonder been en/of spek)
- Rookworst
- 2 pannen (een grote pan waar je uiteindelijk de soep in doet, en 1 pan waarin je vlees gaart)

Je begint met het spoelen van de peulvruchten. Even in de vergiet spoelen en daarna in de grote soeppan doen en aanvullen met water totdat je pan tot ongeveer de helft gevuld is. Als het kookt, dan op een laag vuur laten pruttelen. Vooral bij erwtensoep is het belangrijk dat je goed blijft roeren en over de bodem blijft schrapen, want eenmaal aangebrand is ie niet lekker meer. Goed opletten dus en zeker elke 5 a 10 minuten roeren en schrapen!

Tegelijkertijd doe je in een andere pan je vlees en dat vul je aan met kokend water en een paar bouillontabletten. Het vlees laat je een klein half uurtje koken. Daarna haal je het uit de pan en ga je het pluizen. Vlees even apart in een schaaltje bewaren. De bouillon bewaren en evt. nog aan je bruine bonen/erwtenprut toevoegen.

Ondertussen ga je je groentes grof snijden. Knolselderij moet je eerst schillen (of in plakken snijden) en in kleinere blokjes snijden. Doe alle gesneden groenten bij elkaar in een schaal zodat je het straks toe kunt voegen.

Bruine bonen zijn na ca. 2 uur gaar, je kunt dit zelf proeven en zien. Als ze gaar zijn, dan zijn ze zacht en je water wordt troebel. Erwten 'smelten', dit betekent dat de grove stukjes steeds iets kleiner worden en uiteindelijk heb je alleen nog een drab van erwten. Dan zijn ze gaar.

Zodra je peulvruchten gaar zijn, voeg je het vlees en de groentes toe. Ook kun je alvast een aantal bouillontabletten toevoegen. Alles een half uur tot een uur rustig door laten pruttelen en goed blijven roeren totdat alles goed gaar is. Als laatste de rookworst in stukjes snijden en erdoor doen. En dan ga je proeven en evt. nog extra bouillontabletten toevoegen.

't Is belangrijk dat je pas echt gaat proeven als alle ingredienten gekookt zijn. Bijv. rookworst geeft nog flink wat smaak af en anders kan je soep te zout worden.

Smakelijk :D

Vandaag heb ik de erwtensoep van dit recept gemaakt. De verhoudingen heb ik gegokt, want hoeveel gram spliterwten bedoel je? Ik heb ongeveer 600gram gebruik, 2 karbonade, 6 bospenen, 3/4 deel van een knolselderij, bosje selderij gehakt en erbij gedaan. verder gebruikt wat er in het recept moest. uiteindelijk teveel water gebruikt, maar opgelost door het in te koken.
ik vind het een Superlekker en vooral vullende soep! Dankjewel voor je recept! Deze gaat er deze winter meer op tafel komen.

Ps. Foto zal ik jullie besparen, mijn camera zit een barst en en het ziet er dan niet lekker uit.... :D

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 23:46

Graag gedaan hoor, en mooi dat het zo goed gesmaakt heeft!
Ik neem altijd een pak (van Hak :D) spliterwten, ik denk dat er ongeveer een pond in zit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 15:51

Rytir schreef:
Bij mijn familie is de tomatencreme soep met kip favoriet. Omdat het recept met mascarpone is hoeft er geen suiker o.i.d in om de tomaten te ontzuren. Moest het recept toch al uitwerken voor familieleden dus bij deze:

Benodigdheden:
- twee blikken tomatenblokjes,
- blikje tomatenpuree,
- 4 flinke vleestomaten, ontvelt en stammetje eruit,
- 2 flinke uien,
- teentjes knoflook,
- schep mascarpone (creme fraiche kan ook),
- kippenbouillion blokjes,
- kip (kan filet zijn, een pootje, wat je maar in huis hebt),
- peper, tijm, laurier, oregano, basillicum (en evt een snufje komijn maar dat vind ik vooral erg lekker)

Snipper de ui en fruit deze aan met de geperste knoflookteentjes (naar smaak toevoegen). Voeg de tomatenblokjes, gesneden vleestomaat en tomatenpuree toe. Schep de prut door en voeg ongeveer een liter water toe, de bouillionblokjes, laurier, en tijm. Breng in een andere pan wat water aan de kook en kook hierin de kip gaar met wat zout.

Je soep staat te pruttelen.

Als de tomatenprut mooi zacht is (dus ook de uien) haal je de laurier eruit en pureer je het met een schep mascarpone met een staafmixer of in de blender tot een gladde soep. Voeg alle overige kruiden en smaakmakers toe. Pak de gegaarde kip en trek deze in draadjes uitelkaar. Deze kunnen dan ook in de soep.

Ik heb overigens ook nog wel een receptje voor tomaten-linzensoep, die is alleen wel erg pittig, weet niet of je daar van houdt?

Anouk94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 11:35

Zoete aardappelsoep, heerlijk!

Voor ongeveer 5 personen.

750gr Zoete aardappel (ongeveer 1,5 a 2 stuks)
1 rode paprika
3 uien, bij voorkeur 1 of meer rode
3 a 4 teentjes knoflook
evt rode peper
1 liter bouillon
Kerriepoeder
Naar smaak zout en peper
Gehaktballetjes

Snijd de ui & knoflook en bak in (soep) pan met wat kerriepoeder
Schil & snijd de aardappelen, voeg deze toe aan de pan
Kook dit in de bouillon, ongeveer 20min
Pureer & klaar!

Ik deed zelf de stukjes paprika & gehaktballetjes los erin zodat het niet helemaal zo'n dikke brij werd. Die heb ik dus in een aparte pan gebakken en daarna toegevoegd :)

Nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 12:03

Ik ben gek op soep en maak bijna elke week wel een pan, thuis of op mijn kamer in antwerpen. Ik vind het de ideale manier om genoeg groenten binnen te krijgen op drukke dagen. Ook als lunch of tussendoor eet ik het wel eens.
Mijn favorieten van dit moment zijn courgettesoep, paprikasoep, tomatensoep en zoete aardappelsoep.
Ik maak soms een kleine pan, soms een grote, ligt er aan wie er mee eten :D . Daarom zijn mijn recepten vaak 'per 2' courgettes, of per zoveel aardappels.

Courgettesoep:
Per 2 a 3 courgettes (afhankelijk van de grootte)
- 2 courgettes
- 2 tenen knoflook
- provencaalse gedroogde kruiden
- bouillonblokje groente
- 3 uien
Bereiding: uien en knoflook aanbakken in de pan. Vervolgens de courgette gesneden in de pan en aanvullen met kokend heet water tot de pan net onder staat. Bouillon blokje en wat van de kruiden erbij. even laten koken en dan de staafmixer er door heen :)

Paprikasoep:
- 3 paprika
- 3 grote tomaten (of vijf kleinere)
- uien
- halve tot hele peper (afh van je smaak, ik vind een halve genoeg ;))
- 2 tenen knoflook
Ui, koflook en peper bakken in de pan. Vervolgens de tomaten en paprika erbij en water er bij tot het net niet onder staat (er komt veel vocht uit de tomaten!). Even koken, staafmixer er doorheen en klaar is kees.

Tomatensoep:
Hele simpele versie, maar altijd populair bij mij thuis.
- 1 winterpeen
- 2 uien
- 2 stengels bleekselderij
- 2 tenen knoflook
- ruime hoeveelheid tomaten, ik denk wel zeker 1,5 kilo (meet het nooit af, sorry) Ik ontvel ze altijd liever eerst. Heel simpel met warm en koud water overgieten, vervolgens kun je de velletjes er makkelijk aftrekken.
- bouiilonblokje
Peen, uien, knoflook en bleekselderij aanbakken in de pan. Vervolgens de pan tot boven vullen met gesneden tomaten. Ik laat dit vervolgens sudderen en kijk aan hoe 'vol' de pan nog is na 5 minuten koken (blijven roeren!) en doe er eventueel meer tomaten bij. Ik moet eens gaan kijken wat mijn vaste hoeveelheden zijn, maar bij tomatensoep vind ik dat meestal niet zo belangrijk. Wanneer de meeste tomaten zacht geworden zijn doe ik er een bouillonblokje bij en laat ik het op laag vuur sudderen. Wanneer de peen en bleekselderij zacht zijn geworden kun je de staafmixer er door heen doen en klaar is kees! Later eventueel de balletjes toevoegen en garneren met wat blaadjes basilicum.
Bij tomatensoep voeg ik dus geen water toe, het water uit de tomaten is voldoende.

Zoete aardappelsoep
per kilo zoete aardappel
- 1 kg zoete aardappel
- 1 winterpeen
- bleekselderij
- ui
- chorizo (meestal 3/4 van zo'n grote worst uit de supermarkt)
- 2 teentjes knoflook
Chorizo in stukjes snijden samen met de zoete aardappel. Vervolgens peen, bleekselderij, knoflook en ui als basis alvast even aanbakken in de pan. Daarna de zoete aardappel en chorizo in de pan en overgieten met kokend water tot alles echt onder staat. (ik gebruik hier meer water dan bij mijn andere soepen) en doe ik het bouillonblokje erbij. Vervolgens pureren wanneer de zoete aardappel voldoende zacht is geworden.

Ik denk dat je dit laatste recept ook met pompoen kunt doen! Verder is de zoete aardappelsoep vrij dik, dus je kunt altijd water toevoegen bij het opwarmen. Heeft een beetje zelfde structuur als erwtensoep, vind ik.

oja: bij de tomatensoep is de kwaliteit van de tomaten echt belangrijk. Ik probeer altijd smaakvolle tomaten te gebruiken, liefst zoet en lekker rood. :)

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 12:17

Ik ga ook volgen. Ik heb altijd een honig pakje en dan soep groente en soms gehakt balletjes en dat is mijn soep.
Dus ik kan hier nog wel wat leren!

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 21:17

Aardappel - knoflooksoep:

750 gram aardappels
1 bol knoflook
1 ui
Groentebouillon op 1,5 liter water (gebruik die kuipjes van Knorr)

Knoflook en ui fijn snijden en even aan fruiten. Dan 1,5 liter water in de pan, de groentebouillon kuipjes erin en de aardappelen. Dit alles laten koken totdat de aardappelen gaar zijn, de helft eruit halen en de rest met de staafmixer fijn maken. En langzaam de andere helft toevoegen, en telkens staafmixen totdat je een egale soep hebt.

Ontzettend lekker, gegarandeerd :)

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 01:04

Iemand nog een recept voor maïs soep?

Lisette03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 07:08

Oh die zoete aardappelsoep van Anouk94 ga ik zeker proberen, ben erg benieuwd!

Anouk94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 11:32

Lisette03 schreef:

Goed plan :D Ben benieuwd wat je ervan vindt!

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 11:54

kan je de zoete aandappel ook door een flespompoen vervangen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 15:27

benangelique schreef:
Iemand nog een recept voor maïs soep?

Die zoek ik ook nog...

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 20:19

Lisette03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 22:39

Anouk94 schreef:
Lisette03 schreef:

Goed plan :D Ben benieuwd wat je ervan vindt!

Wij vonden hem allemaal erg lekker!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 22:54

Vanavond bij masterchef Australia een recept voor pompoensoep:

1 kg pompoen met schil in schijven
1 granny smith in 5 parten
3 tenen knoflook
wat kaneel en wat nootmuskaat

Dit doe je in een ingevette ovenschaal en voor 30 min in de hete lucht oven op 180 graden tot de pompoen zacht is.

Dan in een pan 1,5 liter kippenbouillon doen. Daarbij de uit de schil geschepte pompoen (dat gaat nu heel makkelijk) en de overige ingrediënten uit de oven. Staafmixer erin en klaar.

Als garnering: 50 gr spekjes bakken met een hand pompoenpitten. Als het wat krokant is 2 eetlepels bruine suiker erbij tot dit smelt. Afmaken met roomboter. Dit samen met in olie krokant gebakken salie gebruiken om de soep te garneren.

Klinkt echt super lekker! Ik ga het dit weekend maken! :9

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 08:45

Dat klinkt heeeel lekker

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 09:05

Wat een lekkere recepten. Ik lees even mee en voor de liefhebber heb ik nog een recept van knolselderij soep.

Gamova

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 12:30

Ik ben op zoek naar een redelijk lichte soep voor het kerstdiner. Aangezien we meerdere gangen doen lijkt een geboden, zware soep me niet handig. Het mag eventueel ook een koude soep zijn!

Lieverdje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 13:07

Weet niet of hij al voorbij is gekomen, maar gebonden groentesoep is hier favoriet.

- 1 gesnipperde ui en 3 teentjes knoflook laten fruiten in olijfolie
- Dan 1 liter water en 2 builonblokjes toevoegen. Daarna in stukken toevoegen:
- 1 paprika
- 1 Courgette
- 3 tomaten
- 2 aardappelen
- als je van pittig houdt voeg je een pepertje toe.

Daarna 15-20 minuten zachtjes koken en alles pureren en daarna naar smaak kruiden, peper of zout toevoegen.
Heerlijk!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 23:10

Hier vandaag knolselderij soep met champignons gemaakt heerlijk.

1/2 knolselderij
1 ui
200 ml kookroom
2 el olijfolie
1 teentje knoflook
8 grote champignons in plakjes (ik had een bakje gemengde paddestoelen)
2 boullionblokjes in een liter water
1 laurierblaadje

doe de olie in een pan en fruit daarin de ui, knoflook en een laurierblaadje (3 minuten) voeg de knolselderij, water en boullion toe en kook het 15 minuten. Pureer de soep met een staafmixer. Voeg de kookroom toe en breng het geheel opnieuw aan de kook. (officieel leg je de champignons rauw in de soepkom,) ik heb ze toegevoegd tegelijk met de room en meegekookt. Verder gebruiken ze in het originele recept truffelsmaakboter, die heb ik weggelaten aangezien ik geen melk mag (kookroom was soja room). De soep was heerlijk.

JuliaKamm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 23:18

Mijn vader maakt altijd heeeerlijke Chinese tomatensoep met kip, zal eens navragen hoe hij dat doet.

En mijn moeder is koningin tomatensoep, blijft zo'n lekkere klassieker :)

Ik vind mosterdsoep ook altijd lekker, weet alleen niet hoe je het maakt...

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 11:53