"tenminste houdbaar tot", hoe gaan jullie hiermee om?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Century

Re: "tenminste houdbaar tot", hoe gaan jullie hiermee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 20:48

Ik heb ooit gehoord dat honing het enige voedsel is wat niet over datum kan? Het kan hoogstens gaan kristalliseren, maar dat is wel weer op te lossen.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 20:53

Honing gaat inderdaad nooit over datum :)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 20:54

Zout is ook zo'n leuke.
Zit al 1000en jaren in een of andere grot. Wordt het gewonnen en in een potje gestopt en dan zou het ineens bederven?

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 20:55

Haha heb hier laatst een pot zout opgemaakt uit het jaar toebak :')
Zout, suiker en honing kan in principe niet bederven(thee overigens ook niet geloof ik..)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 20:56

Wilde al zeggen dat ik dacht dat het ruim 8 jaar over datum was, maar dacht 'he zal me wel verlezen hebben, dat kan denk ik niet'.
:+

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 21:13

SuperAssie schreef:
Haha heb hier laatst een pot zout opgemaakt uit het jaar toebak :')
Zout, suiker en honing kan in principe niet bederven(thee overigens ook niet geloof ik..)

Thee kan zeker wel over datum :') niet dat je er ziek van wordt, maar thee die je jaren later terugvindt is niet te drinken :D

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 21:21

Eieren hebben hier ook geen datum, er komt hier nog oldscool elke week een eierboer langs de deuren :+

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 21:38

Chocola kan ook niet echt over datum, maar is na een jaar of 3 toch echt niet lekker meer hoor :=

De datum op eieren staat op het doosje, voor wie er om vroeg ;)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 21:43

Ik neem mijn eigen doosje mee naar de boerderij. Daar staat een datum op van 2 jaar geleden, want ik hergebruik t doosje al zo lang :+

Haal daar dagverse eieren, itt de supermarkteieren die een datum op hun doosje krijgen...

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 22:09

Chocola wordt wit na een tijdje. Dat is altijd een beetje raar.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 22:12

Thee en chocolade enzo worden slechter na de houdbaarheidsdatum, maar bederven niet. Oude thee wordt muf en niet lekker, maar is dan niet bedorven.
Als kind heb ik echt heel vaak een slok vruchtensap uit een pak gedronken om vervoglens de schimmel uit mijn mond te vissen, ieuw. Sindsdien drink ik niet meer uit een pak. Alles even bekijken, ruiken en dan voorzichtig proeven. Dan kan het vaak best wel even door.

Knudd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 22:23

Ik kijk en snuffel altijd alvorens iets op te eten. Beschimmelde producten krijgen altijd enkeltje prullenbak, karnemelk vergeet ik nog wel eens in de koelkast te zetten, is de volgende dag nog prima te drinken. Vlees gooi ik wel weg na THT, mits deze open zijn gegaan. Als het nog in gesloten verpakking zit, kijk en snuffel ik ^^ en daarna goed aanbakken :P

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 22:53

Suzanne F. schreef:
Warboel schreef:
Laatst een pak appeltaartmix van 5 jaar over de THT uit de kast gevist, de taart was nog hartstikke lekker :9

5 jaar over datum??
:') _O- _O- _O- _O- :9
Dat is wel heel extreem.

Nee joh, hier ook zo vaak gebeurd. Ik kijk niet eens naar de datums van die pakken, denk dat alle pakken bak mix die wij hier in de kast hebben staan al een aantal jaar oud zijn. Niks mis mee, prima te eten.
Zelfde als blikken eten enzo.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 23:12

Toen mijn oma was overleden heb ik voor mijn opa de voorraadkast leeg gemaakt en alles wat hij niet gebruikte weg gedaan.

Dat opruimen was echt een reis naar het verleden, ik heb conserveermiddel uit de jaren 60 gevonden, kruiden uit de jaren 70 en een pakje babi pangan uit 1997 :D

Ik heb de oudste dingen bewaard vanwege de mooie verpakkingen en die staan nu hier in mijn keukenrekje :)

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 09:47

Marije_jiplover schreef:
Zout is ook zo'n leuke.
Zit al 1000en jaren in een of andere grot. Wordt het gewonnen en in een potje gestopt en dan zou het ineens bederven?

:D.

Ik ben ook niet zo moeilijk met THT.... Bij vlees en zuivel kijk ik wel eerst of het er nog goed uitziet, proef evt. een klein beetje, maar dan eet ik het nog gerust op. Vond gisteren een bakje hüttenkäse in de koelkast met THT 4/8. Weekje over datum dus. Was niks mis mee!

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 10:05

Ik kijk eigenlijk nooit naar de houdbaarheidsdatum. Alles wat in de voorraadkast staat is of droog, of in blik, of in pot dus dat blijft wel even goed. In de koelkast vertrouw ik vooral op geur en hoe ik het eruit vind zien.

Alleen bij vlees en opengemaakte pakken drinken durf ik het na een x aantal dagen niet meer aan. Vaak vergeet ik bij een pak hoelang die al open is en ik heb inderdaad ook al eens een glas leeggedronken en in het volgende glas zat schimmel, bleh!

Mijn vriend heeft dus wel een dingetje met houdbaarheidsdatums, maar dan omgekeerd. Als er een bakje kip-sate open is, al een paar dagen/een week, gaat hij kijken naar de houdbaarheidsdatum. Ik kan hem niet aan het verstand brengen dat die datum geldt voor gesloten verpakkingen.... :Y)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 10:09

Ik moet zeggen dat ik bakjes kipsaté salade ed ook voor geen meter vertrouw :n Waarom weet ik niet, maar zelfs als ze nog goed ruiken, maar eruit zien als een mislukte soep dan gooi ik dat nu tijdens de zwangerschap echt wel weg. Normaal gesproken zou ik het eerst proeven :)

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 10:10

Ik las trouwens hier in het topic dat mensen schimmel wegsnijden. Dat doe ik dan weer niet.... Als ergens schimmel opzit gaat het hoe dan ook in z'n totaliteit de prullenbak in.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 11:25

Bij kaas snij ik de schimmel er gewoon af :j

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 11:27

Yucca schreef:
Mijn vriend heeft dus wel een dingetje met houdbaarheidsdatums, maar dan omgekeerd. Als er een bakje kip-sate open is, al een paar dagen/een week, gaat hij kijken naar de houdbaarheidsdatum. Ik kan hem niet aan het verstand brengen dat die datum geldt voor gesloten verpakkingen.... :Y)

Hier precies zo!
'De eiersalade is nog goed tot eind van volgende maand hoor!'. Ja schat... als het dicht zit. Volgens hem staat dat er niet op.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 11:41

Volgens mij is dat met houdbaarheidsdatums een mannending. De mijne heeft dat ook. Is echt nog weken goed hoor lief zegt ie dan. Zal best, maar wel als de verpakking dicht is schat en weet jij nog wanneer je hem open gemaakt hebt? Nee? Weg ermee dus!!!

Verder ben ik ook van het als het pootjes krijgt mag het weg en niet eerder. Dingen waar je de schimmel vanaf kan snijden doe ik dat dus ook mee en de meeste vleessoorten kan je een of soms zelfs 2 dagen na datum ook nog wel eten als je een goeie koelkast hebt en het buiten niet te warm is, en de tijd tussen dat het in de winkel in de koeling lag en weer in jouw koelkast ligt niet langer dan iets van 10 minuten is. Goed ruiken en kijken, dat wel. Niet zomaar in de pan kieperen.

Houdbare dingen zijn wat mij betreft dus houdbaar, en pas als ik rare dingen zie/ ruik dan gaat hetweg. Bij dingen die echt al lang liggen kijk ik wel even extra goed.

Ik gooi zelden voedsel weg.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 11:44

Als iets een poosje open staat, dan durf ik het al niet meer te eten of te drinken, ook al is het nog gewoon goed. Dan krijg ik er al zo'n vies idee bij. Ik vrees dat ik best veel weggooi. Er zijn ook maar heel weinig producten die ik na het verstrijken van de houdbaarheidsdatum nog zou durven te eten/drinken

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 11:46

Erpel schreef:
Kijken en ruiken .. is het niet anders dan normaal.. peuzel ik het nog lekker op :D

Dat doe ik inderdaad ook.
Alleen pakken aangebroken melk die gaan bij mij wel meteen weg. Het gebeurd overigens heel zelden dat die over datum raken, ik ben een vrij fanatieke melkdrinker.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 11:52

Met dingen uit een pak en kip/vis doe ik het niet ooit 1x niet naar de datum gekeken, ik zou het laatste restje uit het pak drinken en er gleed een heel plakaat schimmel in m'n mond -:(- Uit het pak drinken doe ik dus ook niet meer :Y)

Verder ben ik er erg lax mee hoor, ook met melkproducten als karnemelk en yoghurt (is in feite toch al zuur). Even ruiken en als het goed ruikt en ik geen rare dingen zie gaat het gewoon naar binnen! Gedroogde producten als spaghetti heb ik ook wel eens 6 jaar na datum gegeten, merkte toch echt geen verschil.
Het enige dat ik doe met zout die over de datum is, is een paar korrels rijst in het potje om evt. vocht eruit te halen.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 11:54

Ik ben er heel erg freaky in, ik kijk naar elke datum en eet niks dat over datum is. Zelfs op de datum zelf moet je me al overtuigen. :+