Eten Zonder E-nummers mogelijk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

dide

Re: Eten Zonder E-nummers mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 08:04

Ik zat al 3en tijdje te bedenken dat ik gezonder wil gaan eten ivm allerlei vage klachten.. Ik wist eigenlijk nooit waar ik moest beginnen maar met de tips vanuit dit topic kan ik veel :))

Ik ga niet geljjk mijn hele voorraad weg gooien maar alles wat op is vervang ik door een product met zo min mogelijk E nummers.

Helaas nog geen mogelijkheid om zelf brood te bakken en groenten te kweken maar als het bevalt zou dat vast wel goed komen.
Nu eerst gaan zoeken naar vervangers en tegelijkertijd op mijn gewicht gaan letten!

Zijn er hier ook mensen die in hun omgeving die er absoluut geen rekening mee willen houden? Hoe los je dat op?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 08:19

Courses schreef:
Allright, even het pak opgehaald;

Water, Suiker, Vruchtensap uit concentraat (0.2% granaatappel, 0.2% cranberry) voedingszuur (citroenzuur), groene thee-extract (0.12%) zuurteregelaar (trinatriumcitraat), aroma, zoetstof* (steviolglycosiden).

Dit is de Pomegranate/Cranberry variant, je hebt ook citroen, green tea en nog wat andere.

Even mijn E-nummer app erbij pakken :)
Citroenzuur is E330, oranje, dus niet heel slecht maar ook niet goed..
Trinatriumcitraat is E331, ook oranje..die laatste Is E960, daar heeft mijn app geen info over.. en aroma kan vanalles zijn..

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 08:28

Vraagje aan jullie;

T/m 7 september wordt je bestelling van ah gratis thuisbezorgd. Wil dit eens uitproberen.

Ik dronk altijd Arizona green thee and honey. Kan alleen niets over de ingredienten vinden. Heb op Google ook plaatjes bekeken en wat ik zo zag waren het vooral natuurlijke aroma's en E300. Dat is een oranje e-nummer.

Drink iemand dit ook, en zou diegene op het pak willen kijken? Voor af en toe zou ik het best in huis halen, ziet er wel veel beter uit dan pickwick en ook veel lekkerder.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 08:40

Ik eet ook geen e-nummers..helemaal niet..

Als ontbijt neem ik havermout met water

Lunch boekweit met ei {kun je zelf een soort koek van maken ook om mee te nemen} of groenteomelet oid.

Avondeten zo vers mogelijk,verse groente..biologische rijst,boekweit,aardappels oid..vlees/vis kopen waar geen e-nummers aan toegevoegd zijn.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 08:58

Ik volg dit topic even.

Dit is een blog van een vrouw die helemaal e-nummervrij kookt: http://smakelijck.blogspot.nl/
Ze heeft ook veel 'pakjesvoedsel' nagemaakt met verse producten, zoals Chicken Tonight.

Ze heeft trouwens ook een kookboek: smakelijck.nl

Edit: zo, even heel het topic doorgespit. :)
Leuk om te lezen dat anderen er ook actief mee bezig zijn! Ik heb eigenlijk voor mezelf besloten dat ik geen pakjesvoedsel meer eet, maar als mijn man voor me wil koken komt hij steevast met een 'pakjesmaaltijd' thuis. Het is dan niet anders, ik vind het al lief dat hij wil koken. :)

Voor de rest ben ik niet echt gek op groente, dus ontbijt ik tegenwoordig met groene smoothies, krijg ik in ieder geval genoeg bladgroenten binnen.
Ik merk wel dat mijn smaak aan het veranderen is. Vroeger was ik gek op vet eten, ik kan het nu veel makkelijker laten staan. Ik word ook eerder misselijk als ik veel vet eten op heb. Dat heeft mijn man inmiddels ook, dus wij koken steeds magerder. Ik kook trouwens in kokosolie in plaats van de eerder genoemde rijstolie.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 10:29

dide : ik let er thuis gewoon goed op, als ik dan een keer elders ben en iets eet dan ben ik er wat soepeler in , iets met toegevoegde suikers compenseer ik voor mezelf met extra eiwit (dan komt de klap wat minder hard aan ;) )
maar ik eet ook wel eens bij anderen, daar doe ik dan niet moeilijk, behalve dan met dingen waar ik echt , echt niet tegen kan .
dus zorg in sommige gevallen voor back up (iets eetbaars meenemen etc)

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 12:00

8nnemiek schreef:
Courses schreef:
Allright, even het pak opgehaald;

Water, Suiker, Vruchtensap uit concentraat (0.2% granaatappel, 0.2% cranberry) voedingszuur (citroenzuur), groene thee-extract (0.12%) zuurteregelaar (trinatriumcitraat), aroma, zoetstof* (steviolglycosiden).

Dit is de Pomegranate/Cranberry variant, je hebt ook citroen, green tea en nog wat andere.

Even mijn E-nummer app erbij pakken :)
Citroenzuur is E330, oranje, dus niet heel slecht maar ook niet goed..
Trinatriumcitraat is E331, ook oranje..die laatste Is E960, daar heeft mijn app geen info over.. en aroma kan vanalles zijn..

die laatste is stevia, een natuurlijk zoetstof product, dat is op zich niet slecht.

dide

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 12:09

Dus echt een beetje aanpassen.. toch maar een weg in gaan vinden dan.

Vermijden jullie ook 'gewone' gist? Bijv. Vervangen door zuurdesem oid?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 12:18

_Tara_ schreef:

Margrathea, de term slecht gebruik ik zelf sowieso liever niet. Word daar sowieso nogal moe van. M'n ouders zijn hier ook nogal mee bezig (verbouwen ook veel eigen groenten enzo). Als ik dan eens vertel dat ik een diepvriespizza heb gegeten is 't meteen van: o dat is wel slecht.

[/quote]

Ik snap PRECIES wat je bedoelt :) als vegetariër kan je ook nooit aan komen zetten met je leren hoofdstel, want dat is toch niet vegetarisch? Oooooohhhhh *wijzend vingertje* :O

Je bent altijd nog beter bezig dan iemand die gewoon alles maar naar binnen stouwt wat hem/haar goeddunkt!

Ik heb eens naar mijn eigen eetgewoontes gekeken, en het valt inderdaad allemaal wel mee. Ik eet al vrij veel vers, is makkelijker en lekkerder :) mijn vriend heeft mij ook echt nodig voor zijn gezonde eten, anders bestelt hij elke dag... En nee, ik overdrijf niet :') 't is echt vreselijk.
Vanavond lekker lasagne maken! Ik heb nog tomaten en mozzarella, hmm, doe dat ertussen met wat passata en kruiden en pesto, *kwijl*

Hebben jullie wel eens op de ingrediëntenlijst van Euroshopper spaghetti gekeken? Je lacht je dood, daar staat: 'Ingrediënt: tarwe' _O-

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 12:21

Moet wel zeggen dat ik niet obsessief nu van alles ga mijden. In bijvoorbeeld bepaalde dingen ga ik wel kijken of er een alternatief is (misschien wat duurder) maar wij eten hier sowieso 'best' gezond, mede doordat er veel cholesterol problemen in onze familie zitten. Er word enkel gebakken met olijfolie, veel dingen worden vers gemaakt etc. Ik at voorheen nog wel eens instant noodels, echter ga ik daar nu ook vanaf blijven gezien daar ook E621 inzit, en dat zal waarschijnlijk in alle instant noodels wel zitten. M'n moeder gaat wel een kookboek halen waar ze al langer naar keek 'Koken zonder E-nummers' :)

Kan iemand trouwens, die er wat langer al mee bezig is, een concrete lijst opstellen van namen waaronder de E621 word vernoemt? Ik zie nu op allerlei sites hele lijsten voorbij komen waarvan er op de een weer wel die staat en op de ander niet, word er niet veel wijzer uit wat nou de benamingen ervoor kunnen zijn ..

dide

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 12:38

e621 vind ik ook gewoon een beetje eng :=

Moet wel zeggen dat het best motiveert om beter op je eten te letten dit topic :))

Ben er xo ook achter gekomen dat er glucosesiroop in het brood zit en een rode e stabilisator. Om over de vleeswaren nog maar niet te spreken..

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 12:45

Magrathea schreef:
Ik snap PRECIES wat je bedoelt :) als vegetariër kan je ook nooit aan komen zetten met je leren hoofdstel, want dat is toch niet vegetarisch? Oooooohhhhh *wijzend vingertje* :O

Je bent altijd nog beter bezig dan iemand die gewoon alles maar naar binnen stouwt wat hem/haar goeddunkt!

Ik heb eens naar mijn eigen eetgewoontes gekeken, en het valt inderdaad allemaal wel mee. Ik eet al vrij veel vers, is makkelijker en lekkerder :) mijn vriend heeft mij ook echt nodig voor zijn gezonde eten, anders bestelt hij elke dag... En nee, ik overdrijf niet :') 't is echt vreselijk.
Vanavond lekker lasagne maken! Ik heb nog tomaten en mozzarella, hmm, doe dat ertussen met wat passata en kruiden en pesto, *kwijl*

Hebben jullie wel eens op de ingrediëntenlijst van Euroshopper spaghetti gekeken? Je lacht je dood, daar staat: 'Ingrediënt: tarwe' _O-

Irritant is dat he! Mensen gaan altijd iets zoeken om je naar beneden te halen ofzo. Ook als je inderdaad een topic opent dat je wilt minderen met E-nummers, komt er altijd wel iemand vertellen dat er in een tomaat ook E-nummers zit. Al vraag ik me wel af, is dat dan exact dezelfde stof? Ik dacht namelijk altijd dat E-nummers iets is wat toegevoegd is, wat gemaakt is in een fabriek. Terwijl een tomaat, die groeit gewoon. Daar is niks gemaakts/chemisch aan. Voor mijn gevoel zou ik dan toch liever een tomaat eten dan een product met dat 'tomaten E-nummer' er in.

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 12:48

Heb niet de geheel topic gelezen

Maar zat met zelfde probleem :Z Eten zonder de E-nummers, suikers enz :brr:

Heb heel veel gehad aan de :list: " Eet goed, voel je goed " site

Kan nu heerlijk producten maken die nog gezond zijn ook :9k

Kan {:} iedereen als tip mee geven *\o/*
Laatst bijgewerkt door sporten op 26-08-13 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 12:50

Een E-nummer is een 'door de EU goedgekeurde hulpstof'. Kan dus prima dat E nummer zoveel uit tomaten wordt getrokken en vervolgens ergens anders in wordt gestopt als smaakversterker. Bijvoorbeeld in cup-a-soup... Om maar even iets te noemen (geen idee of dat daadwerkelijk in cup-a-soup zit :+ maar je snapt mijn idee vast)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 13:45

_Tara_ schreef:
Irritant is dat he! Mensen gaan altijd iets zoeken om je naar beneden te halen ofzo. Ook als je inderdaad een topic opent dat je wilt minderen met E-nummers, komt er altijd wel iemand vertellen dat er in een tomaat ook E-nummers zit. Al vraag ik me wel af, is dat dan exact dezelfde stof? Ik dacht namelijk altijd dat E-nummers iets is wat toegevoegd is, wat gemaakt is in een fabriek. Terwijl een tomaat, die groeit gewoon. Daar is niks gemaakts/chemisch aan. Voor mijn gevoel zou ik dan toch liever een tomaat eten dan een product met dat 'tomaten E-nummer' er in.

Dat komt omdat ze bv de rode kleurstof uit de bietjes halen en ergens anders instoppen om iets een rode kleur te geven. Dat lijkt mij op zich niet slecht. Zelfde als met vitamine C, die filteren ze ergens uit, en stoppen het ergens anders in, en heeft een e-nummer. Volgens mij wordt dat helemaal niet opgenomen door je lichaam, maar dat terzijde, het lijkt me ook niet heel slecht.
Maar dat verklaart dat sommige e-nummers ook in 'gewoon eten' zitten.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 13:49

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-13 09:31

Nou mensen, vanwege een drukke dag vroeg op vandaag en als het goed is komt Albert zo de boodschappen brengen. In voorbereiding daarop ben ik alvast de voorraadkast aan het uitmesten, voor zover ik die niet al in voorbereiding had leeggegeten. De meeste dingen die ik tegenkom zijn 100% E-nummervrij, zoals de biologische rijst, couscous, lasagnebladen en spaghetti die er liggen, maar ik zie nu net op een blik gepelde tomaten 'citroenzuur' staan, is dit een E-nummer en zo ja, is het schadelijk?

Verder was ik verbaasd dat er op een blikje tomatenpuree stond; 'ingrediënten: tomaten, suiker'. Niet supergezond dus, maar geen E-nummers!

Voor de rest nog niks tegengekomen, benieuwd of ik straks bij de boodschappen blij verrast wordt met E-nummer-vrij. Mijn vrouw doet trouwens ook mee! Ze is chef-kok, kookt biologisch en zal dus ook op haar werk vrij weinig te maken krijgen met E-nummers, maar ook thuis gaat ze mee doen, das toch fijn!

Vanochtend gewogen, dus weet precies wat ik weeg bij de start en zal bij een significant verschil hier ook laten weten hoeveel ik ben afgevallen en natuurlijk hoe ik me voel bij dit natuurlijke eten. Ik zal verder NIET lijnen, alleen E-nummer-vrij eten, en kijken wat dat doet, om een eerlijk beeld te geven.

Ik zit nu aan het ontbijt; rozen-thee met honing en een schaaltje verse bramen (uit de boomgaard om de hoek).

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 09:43

dide

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 09:51

Ik ben benieuwd of het bevalt en of je er van af valt. :)
Ik ben nu de lijsten van een van de bovenstaande sites uit aan het printen zodat ik een gericht boodschappenlijstje kan maken. Alles wat op is vervang ik door enummer 'schone' producten. En ik verwacht dat als ik zo gericht boodschappen doe ik minder slechts mee ga nemen. :D

dide

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 10:02

Iemand ervaring met de lijsten van moween.eu? Ik zie er dingen tussen staan waarvan ik denk no way dat kan gewoon niet zonder e nummers... Klopt mijn gevoel of zit ik er naast?

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-13 10:21

Dank je wel KarinvdM, citroenzuur is dus (redelijk) oké, dat is fijn om te weten!

Oké, nou de boodschappen zijn binnen en ik ben redelijk tevreden. Ergens op de vorige pagina kun je mijn boodschappenlijst terug vinden en alles is vrij van (de nare) E-nummers, tenzij hieronder vermeld:

Ik kreeg cadeau (bij thuisbezorgen via AH, krijg je altijd producten cadeau);
- Lotus Koffieleutjes, staat geen E-nummer op, maar wel 'natriumwaterstofcarbonaat'. Klinkt heel E!
- LU Tuc Crispy, ik ga hier niet eens aan beginnen, wel 5 of 6 E-nummers, waaronder E621.
Ik had besteld;
- Pain de Boulogne (brood) was een teleurstelling. E471, E481, E482.... Iemand een alternatief?
- Biologisch Rundergehakt bevatte dextrose, natriumcitraat, natriumascorbaat.
- Biologische Spekreepjes bevatte dextrose, natriumcitraat, natriumnitriet en ascorbinezuur.

De GROTE meevallers;
- AH Ambachtelijke Roomboter Krakelingen, prima! Alleen caroteen. Prima dus.
- AH Excellent Ambachtelijke Zeezout Chips. Bevat aardappel, zonnebloemolie en zout. That's it. Ik ben gelukkig!

De vraagtekens;
- De chocolade, zowel melk als puur, bevatte sojalecithine, is dit schadelijk? Dat is het enige 'huh'-ingrediënt.
- Ik kreeg Optimel (Puur Bosvruchten) cadeau met 'natuurlijke aroma's'. Aroma's op zich zijn dubieus, maar hoe zit dat met 'natuurlijke aroma's'?

Het brood is een tegenvaller, ik ben een brood-eter maar wil niet zelf bakken, ik ben namelijk ook lui ;-).

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 10:24

Natuurlijke aroma's zag ik ook voorbij komen op een website als 'E621'. Echter was mijn vraag vandaar; of er iemand een meer concrete lijst heeft van synoniemen voor E621 gezien op sommige websites zulke boekwerken staan ervan dat ik niet helemaal weet of 't wel accuraat is.

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-13 10:25

Das jammer, hoe mogen ze het dan 'natuurlijk' noemen? Grrrr....
Die lijst ben ik ook benieuwd naar, het enige synoniem dat ik ken is gistextract. Had wel een product met gist als ingrediënt, maar goed; dat gebruik ik zelf ook als ik iets bak, dus dat moet goed zijn!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 10:26

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-13 10:32

Dank u! Jammer van de natuurlijke aroma's.... :-(