zoetstoffen puur vergif

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 08:50

moonfish13 schreef:
Palmsuiker is nog beter, palmsuiker is nog een stuk completer waardoor het wat minder effect heeft op je bloedsuiker.
Want dat is het punt, suiker is zo ver bewerkt dat de stoffen om het goed te verwerken er niet meer zijn zover ik weet.
Of Agavesiroop, stevia ben ik geen fan van.

Ga ik eens naar kijken, bedankt +:)+

Jij hebt er volgens mij echt werk van gemaakt hè om 1 en ander uit te zoeken :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 08:55

F_Orumster schreef:
E621 is zo gek niet hoor pmarena. Dat is een zondebok aanwijzen. Sommige mensen zeggen er idd allergische reacties op te vertonen maar dat is nog niet bewezen. Het is net zo slecht als zout.

Iedereen kan zeggen wat hij wil, maar als ik na het eten tot mijn ongemak moet vaststellen dat mijn hart niet rustig wil kloppen en ik me heel erg oncomfortabel onrustig voel, het zweet me uitbreekt en ik flauw in mijn hoofd wordt.... dan wil je graag weten waar dat vandaan komt zodat je dat kunt voorkomen. En keer op keer blijkt het gewoon weer iets met dat E621 te zijn en heb ik nergens last van als ik daar op let :)

In het begin was ik er nog niet zo streng in en kocht ik gewoon waarvan ik dacht dat het lekker was, stond ik er nog niet zo bij stil, maar als ik me dan toch weer zo akelig voelde en terug ging zoeken in de vuilnisbak vond ik toch die zooi weer vermeld achterop een blik soep ofzo -O-

Let ik er op dan heb ik geen last van dat enge gejaagde gevoel, soms komt het toch ineens opzetten en dan kan ik het weer terug herleiden naar die zooi.

Is voor mij duidelijk genoeg dat ik het beter kan vermijden :)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 09:07

Even over e621..Daar krijgt mijn man hartritmestoornissen van en ik ken ook andere mensen die dat ervan krijgen..Ook dat is samen met aspartaam echt een stof die je echt beter kan mijden..Ben wel benieuwd naar de mensen die niet doorhebben dat ze last met hun hart krijgen door dit stofje,kan de medische wereld goed aan verdienen :(

pmarena

Re: zoetstoffen puur vergif

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 09:09

Ik dus ook. Het is echt tè opvallend. Tref je een verkeerde Chinees dan denk je de halve nacht dat je dood gaat -O-

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 09:12

Even voor de beeldvorming:

http://www.e621.nl/
Citaat:
E621 is een synthetische smaakversterker die aanwezig is in vrijwel alle zoute en hartige voorverpakte levensmiddelen. Het heeft een onmiskenbaar hartige smaak die ook wel bekend staat als ‘unami’, en naast zoet, zout, zuur en bitter de vijfde smaak is. Andere namen voor E621 zijn ‘Vetsin’ en ‘mononatriumglutaminaat’ (MSG), en tegenwoordig wordt steeds vaker de term ‘gistextract’ gebruikt om aan te geven dat een product E621 bevat.

Ondanks dat E621 een door de Europese Unie goedgekeurde hulpstof is, is het niet onomstreden. Vetsin werkt eetlustopwekkend, en is daarom een indrediënt in vrijwel alle hartige snacks. E621 wordt in verband gebracht met kwalen als obesitas en diabetes, omdat het aan lijkt te zetten tot overmatige consumptie van calorierijk voedsel.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 09:15

Waar het eigenlijk op neer komt is dat we vooral zo natuurlijk mogelijk moeten eten met zo min mogelijk uit pakjes en potjes :) In de praktijk voor veel mensen erg lastig denk ik, naast een gezin/huishouden/baan/paard. En gewoon alles met mate. Je gaat echt niet dood van een koekje (suiker, vet en witmeel, dus eigenlijk foute boel) als je maar niet dagelijks het pak leeg eet. Ik ben niet (meer) zo bang voor vet, maar dan heb ik het wel over kokos- en olijfolie en bijvoorbeeld avocado. Neem tegenwoordig ook gerust volle yoghurt of zelfs griekse, maar wel de helft minder dan toen ik alleen nog magere yoghurt at. En zak ook heel geregeld een avondje door waarbij ik teveel alcohol binnen krijg. KOmt het er niet allemaal op neer dat je, binnen je mogelijkheden, gewoon goed voor jezelf zorgt en eet waar je je goed bij voelt? Dat zal wel vaak de onbewerkte variant zijn...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 09:16

moelly schreef:
Laten we gewoon allemaal stoppen met eten en drinken.
Sorry, maar zoiets heet het leven. Het leven zit vol gezonde en ongezonde dingen. Vol gevaarlijke en ongevaarlijke dingen.
Dan kan dit er ook nog wel bij.

Ik denk dat dat een beetje het probleem is: op een gegeven moment is de grens van het lichaam om problemen op te vangen wel bereikt.

Als het dan belast wordt met en-en-en-en-en dan kan het op een gegeven moment teveel zijn om aan te kunnen en ontstaan er allerlei flauwtes en klachten.

Zit je de hele dag in de herrie, stress, tussen allerlei elektrische apparaten in vervuilde lucht slecht eten te eten en slaap je niet lekker door een jankende baby van de buren ofzo .... waar kan het lichaam dan nog materiaal / energie vandaan halen om goed met al die ellende om te gaan :)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 09:18

Ja wij mijden het ook hoor en dan heeft mijn man ook totaal geen problemen..Ik reageer er trouwens ook niet goed op,maar krijg weer andere klachten..Dat het eetlust opwekkend is was mij ook wel bekend,dat maakt dat je in een keer een zak chips leeg eet bijvoorbeeld..Je zou haast zeggen dat ze het doen om meer te verkopen..

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 09:18

pleiada, ik denk dat dat precies de spijker op zijn kop is. Geld geld geld...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 09:19

Avocado... dat vind ik ook zo'n mysterie...wat MOET je ermee :P

Schijnt gezond te zijn maar ik heb er een poos geleden 1 meegenomen en die is uiteindelijk op de composthoop geëindigd omdat ik geen idee had hoe ik er hier wat leuks mee kon doen :o

Nouja, kan ik er volgend jaar nog wat worteltjes enzo mee laten groeien :P

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 09:20

Je moet natuurlijk niet doorslaan maar proberen gezond te leven is niets mis mee en je hoeft het niet perfect te doen,maar het scheelt toch al..

Avocado salade?Lekker hoor!

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 09:22

pmarena, whahaha. Ik gooi hem vaak door een salade (even laten staan met de dressing) of maak er guacamole van, heerlijk. Maar je moet wel een goed rijpe hebben, anders is er niks aan.
Heb een paar weken geleden zelfs chocolademelk gemaakt met avocado: banaan erbij, 3 eetlepels rauwe cacao en amandelmelk. In de blender en hoppa. Vond het nog lekker ook en vulde goed!

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 09:22

danoesje schreef:
pleiada, ik denk dat dat precies de spijker op zijn kop is. Geld geld geld...

Inderdaad

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 09:25

Ik weet niet, ik maakte hem open en die bagger die er in zat in een salade...? Het kwam niet echt over als een goed idee :P

Snijden mensen dat dan in kleine stukjes ofzo, dat vruchtvlees, en husselen dat door de sla... :?

Ik kreeg er niet echt trek van en moet toch al zeuren om sla er in te krijgen bij manlief :')

Ik zou wel een boekje willen van hoe laat je ouderwetse eters toch wat gezonder eten zonder dat ze gaan mopperen. Ik ben in opmars zonder dat het al te erg tegen de borst stuit, maar dingen zoals die -tig koppen koffie met elk een berg suiker erin.... dat valt niet mee om dat een beetje subtiel te verminderen.

Net als die Stevia, was niet te zuipen in de koffie dus daar wil ik hem dan ook niet mee pesten, hij heeft het al zo zwaar :P

Montecito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 09:25

Even een vraagje, ik heb diabetes type 1. Al vanaf mijn 5 e jaar. Ik drink eigenlijk altijd sprite light en cola light. Ik drink ook thee en crystal clear. Maar heb geen idee dat als de zoetstoffen zooo slecht zijn wat dan te drinken/ eten zonder debiel hoge suikers?

Ik heb het gevoel dat ik niets anders kan of ik moet gaan leven als een monnik en alleen water drinken( waar ik overigens echt niet van hou).

Wat zijn dan buiten de aspartaam, sorbitol en andere zoetstoffen, de producten die ik als diabeet kan gebruiken? Ik ben gewend aan al die rommel, maar ben benieuwd wat de symptomen zijn op nog langere termijn, heb al 30 jaar diabetes!

Groet, Marloes

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 09:30

Marloes, je zou misschien je inname wat kunnen minderen? Thee is prima en ik geloof zelf dat je lijf beter om kan gaan met natuurlijke suikers, zoals bijvoorbeeld honing. Ook suiker, maar toch. Ik maak zelf vaak verse muntthee, daar hoeft voor mij helemaal niks in of evt een klein beetje honing. Of maak je water minder saai met munt/limoen/citroen. Het is echt een kwestie van wennen. Ik gebruik ook wel eens stevia maar ook hierover zijn de meningen verdeeld.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 09:30

Je moet die avocado ook niet te zacht laten worden..Ik snijd altijd blokjes en doe er tomaat,ei,feta,ui en paprika in en je hebt een lekkere salade..

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 09:31

ieuw, als ie te zacht wordt, wordt hij bruin met rare draadjes :P

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 09:32

Gelukkig voor mij ben ik toch ècht wel allergisch aan aspartaam.
Al is de OP lekker overdreven ...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 09:33

pmarena schreef:
Avocado... dat vind ik ook zo'n mysterie...wat MOET je ermee :P

Quacemole maken! Of gewoon in schijfjes met zout en citroensap. Jummie :P Ik vind het erg lekker. Hoeft wat mij betreft niet eens door de sla, gewoon los.

Marloes: diverse kruidentheeen, zowel koud als warm, is dat niets?

Overigens leef ik dus redelijk kluizenaarachtig. Ben ooit gestopt met cola (niet om principiele redenen trouwens, maar gewoon omdat het niet meer goed viel) en drink nu eigenlijk alleen water en af en toe thee. Koffie dronk ik al vrijwel nooit, alcohol ook niet. Toen is ook de warme chocomel er nog uit gegaan en dan hou je vooral water over :) Soms saai, meestal niet.

Aspartaam sla ik trouwens ook liever over, of het nou wel of niet goedgekeurd is. Hoe het staat met sorbitol, mannitol en xylitol weet ik eigenlijk niet.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 09:34

Ja thee en dan vooral kruiden thee is een gezond alternatief..Van honing schiet je bloedsuikerspiegel niet omhoog dus ik denk dat je dat er met mate wel door kan doen..Ik vind stevia ook lekker hoor,maar heb het idee dat er nogal verschil in zit..Ik heb altijd de stevia druppels van de cruydhof ..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 09:35

Montecito schreef:
Even een vraagje, ik heb diabetes type 1. Al vanaf mijn 5 e jaar. Ik drink eigenlijk altijd sprite light en cola light. Ik drink ook thee en crystal clear. Maar heb geen idee dat als de zoetstoffen zooo slecht zijn wat dan te drinken/ eten zonder debiel hoge suikers?

Ik heb het gevoel dat ik niets anders kan of ik moet gaan leven als een monnik en alleen water drinken( waar ik overigens echt niet van hou).

Wat zijn dan buiten de aspartaam, sorbitol en andere zoetstoffen, de producten die ik als diabeet kan gebruiken? Ik ben gewend aan al die rommel, maar ben benieuwd wat de symptomen zijn op nog langere termijn, heb al 30 jaar diabetes!

Groet, Marloes

Water en thee? Ik drink eigenlijk nooit wat anders. Sap en frisdrank hebben we in huis voor als er visite komt, en als ik ergens anders ben drink ik nog wel eens een sapje, maar verder gewoon water of thee. Voor de smaak kun je ook een schijfje citroen in je water doen, heerlijk fris :)

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 09:36

Wat ik ook heeeeel lekker vind en voor mijn gevoel nog altijd minder slecht dan cola: appelsap troebel. Liefst half appelsap half spa rood (ik weet, ook niet gezond) en dan veel ijsblokjes erin...
of maak voor de afwisseling een smoothie met vers fruit, evt wat yoghurt of (amandel/rijste)melk. Maar geen idee of je dat als diabeet mag hebben..
Laatst bijgewerkt door danoesje op 24-08-13 09:38, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 09:38

danoesje schreef:
Wat ik ook heeeeel lekker vind en voor mijn gevoel nog altijd minder slecht dan cola: appelsap troebel. Liefst half appelsap half spa rood (ik weet, ook niet gezond) en dan veel ijsblokjes erin...

Je hebt ook tegenwoordig bij ah 100% puur appelsap. Schijnt niks aan toetevoegd te zijn en er staat ook niks op bij ingredienten. Volgens mij is dat ook wel goed.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 09:41

kortom: als je er een beetje tijd en moeite in stopt heb je best veel mogelijkheden om aardig gezond te eten en te drinken. Het lastige is dat het vaak wat extra tijd en/of geld kost. Ik kook nooit uit pakjes, probeer tegenwoordig zelfs om voorgemarineerd vlees te laten staan, maar het vergt wel wat planning zo hier en daar. En af en toe flikker ik ook gewoon een kant en klare dressing over mijn rauwkost. Moet kunnen denk ik dan:)