Try before you die: Paardenbiefstuk

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 13:41

Ik maak me best zorgen. Al deze ophef over het paardenvlees enzo gaat zorgen voor meer vraag en ik denk net als een ander hier dat er dan ook paarden dan ook gefokt gaan worden voor consumptie. :n

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 13:42

in heerenveen :)
Ik kom eigenlijk nooit in drachten dus dan zou ik er benzine aan moeten uitgeven om er te komen hahaha.
Waar in drachten zit hij? misschien dat mn ouders eens voor me heen kunnen gaan als die wel eens naar drachten gaan op zaterdag.

@geryon ik denk dat dat heel erg mee gaat vallen. Mensen willen het nu proberen, maar grote kans dat de lol er snel weer vanaf is en mensen gewoon weer in de plaatselijke supermarkt gaan biefstukjes kopen :) daarbij worden er dagelijks genoeg paarden geslacht overal te wereld, anders had het nu niet overal in de lasagna gezeten :')

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 13:42

Ik zie dat niet meteen zo'n vaart lopen hoor. Tis nu even een hype, maar het is voor nu helemaal niet zo heel makkelijk te verkrijgen en straks waait het gewoon over en gaan we op de oude voet verder, tenminste, dat is mijn idee :Y)

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 13:43

Dat zal nog wel een tijdje duren voordat het overschot de deur uit is. En dan nog, waarom zou dat een probleem zijn?

Avelienvd

Re: Try before you die: Paardenbiefstuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 14:09

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 14:10

Amaris schreef:
Hoe kom je er nu achter waar ze paardenvlees verkopen in de buurt...

EDIT: oh, kijk!
http://www.onlineslagerij.nl/webwinkel/ ... vlees.html

biefstuk online bestellen!

Klinkt leuk, maar dit vlees komt uit Zuid-Afrika. Als ik ergens mijn paardenvlees niet vandaan wil hebben is het daar wel. Als we dan toch kritisch gaan zijn ;)

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 14:17

Dat las ik ook net inderdaad. Ze doen het voorkomen alsof het half wilde paarden zijn, ik weet niet of dat waar kan zijn maargoed..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 14:19

imd schreef:
Dat las ik ook net inderdaad. Ze doen het voorkomen alsof het half wilde paarden zijn, ik weet niet of dat waar kan zijn maargoed..

Geen idee, maar ik wil je geen filmpjes laten zien van hoe het er daar aan toe gaat...

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 14:20

De Maros in Schijndel verkoopt ook af en toe paardenvlees, als ze het aan kunnen komen. Zodra het er is, ga ik wat biefstukjes halen en ga ik het ook proberen. Kom dadelijk er toch bijna langs, dan zal ik het eens vragen.
Ik eet ook andere dieren, dus waarom paard niet?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 14:35

imd schreef:

Oh, joh, zover had ik nog niet eens gekeken... dan is het inderdaad een nono -O-

AnimalJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 14:47

Het is i.p.v. Zuid-Afrika, Zuid-Amerika..
Met name Mexico.. Dat geeft mij zeker al een slecht gevoel!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 15:16

de combi paardenvlees en zuid-amerika dan gaan bij mij al alle alarmbellen af.

Eigenlijk misschien wel een idee om die website eens te mailen of ze echt met dat soort (slacht)praktijken vlees werken.

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 15:58

nee ik ga het zeker niet proberen :n maar ik ben dan ook vegetariër.
ik vind niet dat er zoveel ophef hoeft te zijn over paardenvlees eten, dat vind ik net zo erg als elk ander dier.
wat dan natuurlijk niet klopt is dat het verkocht wordt als rundvlees.
maar ach, mensen die gewoon varken en koe eten moeten niet gaan zeuren bij paard vind ik.

idapaulien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 16:05

ik heb ook nog nooit paardenvlees gegeten, maar ben toch eigenlijk wel benieuwd.

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 16:13

Geryon schreef:
Ik maak me best zorgen. Al deze ophef over het paardenvlees enzo gaat zorgen voor meer vraag en ik denk net als een ander hier dat er dan ook paarden dan ook gefokt gaan worden voor consumptie. :n

Hmm, ik zie dat niet zo snel gebeuren. De prijs zal wel iets omhoog gaan, meer vraag/aanbod vergeleken met eerst, maar inspelen op die vraag is erg duur voor fokker. Mensen eten nou eenmaal wat ze lekker vinden en wat betaalbaar is. Als paardenbiefstuk gewilder wordt, zal het duurder worden -> minder mensen kopen het. Stel nou dat er door die vraag iemand paarden wil gaan fokken voor vlees, dan wordt dat of heel erg duur en maak je dus weinig winst, of je moet de paarden al op jonge leeftijd slachten en dan is het vlees veel minder lekker.
Paardenvlees is namelijk op z'n best bij als het paard ouder is.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 16:46

Bij het begin van het centrum naar Almelo (overijssel) zit ook een hele goede paardenslager!! Ik haal daar altijd hachee van paard, is veel zachter en lekkerder als rund :j

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 18:48

Geryon schreef:

Volgens mij is een (substantieel) deel van de shetlandvermeerdering in Nederland al bedoeld voor de consumptie. Alleen maar fijn voor die beesten als ze in Nederland geslacht kunnen worden in plaats van eerst eindeloos op transport te moeten..

Drunten1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 20:26

Er waren wat leuke woordspelingen op mn werk: Bonfire = een vlammetje met paardenvlees
Maar wel snel opeten anders kun je last krijgen van 'schimmel'! :+

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 22:55

Ziet er goed uit TS! Top dat het zo goed is bevallen :D

Als ik vlees zou eten dan zou ik geen moeite hebben met paardenvlees. Mits het van NLse afkomst is. Maar dat is hetzelfde met rund, ik weet een goede slager in Noordlaren waarvan ik de koeien elke dag buiten zie lopen. Zou ik vlees halen, dan liever wat minder en dat ik het daar haal, dan dat ik kiloknallers bij de AH scoor.

Nou eet ik dus geen vlees :+ omdat ik het echt níet lekker vind. Ik ben niet tegen slachten of tegen vlees eten, mits het dier een humaan leven en een humane slacht heeft gehad.

Voordat we bio-industrie-achtige verschijnselen krijgen met paardenvlees dan moet er heel wat gebeuren. Mijn collega's weten dat ik twee paarden heb en die komen allemaal even langs, vertellen over het paardenvleesschandaal. Yeah.. that one got old really fast :') Maar goed, genoeg mensen die echt _geen_ paardenvlees willen eten uit principe. Is hun goed recht, maar ik zie daardoor echt niet gebeuren dat er op grote schaal paarden gefokt voor de slacht gaan worden.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 09:57

Gisteren had ik het met mijn ouders over paardenvlees en waar ze dat zouden hebben in mijn woonplaats.

Wist mijn moeder te vertellen dat bij de slager bij mij drie straten verder paardenvlees verkocht wordt! haha!

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 11:30

Wij hebben ook een slager in de buurt die op een bepaalde dag in de week paardenvlees verkoopt. Hij is zelf een echte paardenliefhebber en heeft ook paarden. Ik eet liever eerlijk paardenvlees, dan plofkip. Nederlands paardenvlees is prima.
Maar zet wel op iets dat als verpakte maaltijd verkocht wordt, wat erin zit! Eet smakelijk allemaal!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 10:49

Ik vind paardenvlees niet lekker, de smaak is me te zoetig eigenlijk. en ook geen idee waar je het koopt behalve online.

De stukjes vlees in de openingspost, wat is daarmee gebeurt? Hebben ze die gemarteld met pinnen of zo? Er lijken allemaal gaatjes in te zitten. Dat zou niet nodig hoeven te sijn als het echte biefstuk is, die is mals van zichzelf.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 11:37

Hier in Leiden zou je ook een paardenslager hebben, ik weet niet of die nog actief is. Hoop eigenlijk eens paardenhaas te kunnen kopen dan

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 11:39

karuna schreef:
Ik vind paardenvlees niet lekker, de smaak is me te zoetig eigenlijk. en ook geen idee waar je het koopt behalve online.

De stukjes vlees in de openingspost, wat is daarmee gebeurt? Hebben ze die gemarteld met pinnen of zo? Er lijken allemaal gaatjes in te zitten. Dat zou niet nodig hoeven te sijn als het echte biefstuk is, die is mals van zichzelf.

Da's toch altijd zo met bieflappen? Even met de vleeshamer erop ofzo..

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 18:28

Nee :x bij goed vlees is dat helemaal niet nodig. Dat is mals genoeg van zichzelf. Alleen matig vlees dat of een lagere kwaliteit heeft of bv net geen bieflap is maar bijna stoofvlees of vlees dat afkomt van een gestrest dier kun je malser maken door het in elkaar te slaan. Dan verkoop je het duurder dan het eigenlijk mag zijn.