Amber Albarda, gezond eten!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Phylos

Re: Amber Albarda, gezond eten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 09:31

Ik zag bij ons in de AH dat ze nu ook 100% speltbrood verkopen, 2,50 voor een brood.
Volgende week ga ik het eens proberen

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 09:34

Ik lees mee! Heb het boek afgelopen zomer gelezen en probeer sindsdien een beetje te leven volgens de stelregel: 'als je het product niet op dezelfde manier in de 'natuur' aantreft' dan is het bewerkt en probeer ik het te vermijden. Beetje kort door de bocht, maar het zorgt er bijvoorbeeld voor dat ik mijn pastasaus nu zelf maak van verse tomaten ipv uit een potje/zak.

Vond het ook een eye-opener dat je lijf vetten nodig heeft om gezond te leven (en dat avocado bijvoorbeeld echt wel goed is qua vetten en hopen vitamines).

En ik eet elke ochtend een bakje van die saaie muesli met lijnzaad :-)

Ook alleen maar volle yoghurt en melk aan deze kant, volkoren bio pasta en never nooit meer de handige gerechten in een pak van Knor.

Kost wel wat meer tijd allemaal, maar wel de moeite waard. Merk dat echt koken tijdens de lunch niet mijn ding is. Roerei is me dan al te ingewikkeld, dus dat doe ik niet. Zou het wel willen, misschien ooit.

Weten jullie of het receptenboek de moeite is voor vegetariers?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 09:37

Voor de lunch neem ik ook altijd nog gewoon brood. Maar ik merk wel dat ik brood bakken erg leuk vind. Dus zelfgebakken volkoren brood zou al een stap in de goede richting zijn. Kost ook niet zo gek veel tijd.

Die Knorr gerechten en andere mixjes begrijp ik ook echt 't nut niet van. Mensen zeggen dan dat dat 'lekker snel' is. Als ik zie hoeveel huisgenootjes vaak staan te snijden en te doen... Dan weet ik wel snellere manieren om gezond eten te maken :P

Goede vraag trouwens of dat boek de moeite waard is voor vegetariërs. Daar ben ik ook wel benieuwd naar :j

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 09:40

Ik haal speltbrood bij de gewone bakker, slechts 1,50! En ik eet er minder van dan normaal brooddus dat scheelt natuurlijk ook. Over het algemeen kun je wel stellen datje ingredienten een stuk duurder zijn. Maar als het goed is eet je wel minder:)

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 09:42

Ik meld me ook! :j
Vind de boeken van Amber erg duidelijk, bij alles wat ik las dacht ik eigenlijk.. Oja, logisch :+

Een aanrader is ook het boek: weten van (h)eerlijk eten van Rineke Dijkinga. Dit is meer wetenschappelijk onderbouwd en staat echt vol informatie over voedsel. Het is alleen geen methode oid, ze geeft gewoon adviezen over wat gezond is. Daarbij maakt ze ook onderscheid tussen bepaalde situaties, zoals bijvoorbeeld mensen met hartkwalen. En het boek staat ook nog eens vol met hele lekkere recepten die vrij simpel zijn. Persoonlijk vond ik Amber een goed begin boek, maar maakt deze het dan helemaal af :j

Wat ik het leukste vind zijn de uitdagingen om bijvoorbeeld een hele lekkere verjaardagstaart te maken zonder geraffineerde suiker, tarwe, koemelk en soya. Ik heb inmiddels een paar hele goede en vooral lekkere technieken. Een echt goede tip is amandelmeel (oftewel zelf amandelen fijn malen), geeft een heerlijke smaak en veel bite :)

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 10:53

Hier hebben ze bij de jumbo ook speltbrood, in principe moet elke jumbo dat dus kunnen bestellen, weet alleen niet hoeveel een brood kost.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 11:09

koenlover schreef:
Hier hebben ze bij de jumbo ook speltbrood, in principe moet elke jumbo dat dus kunnen bestellen, weet alleen niet hoeveel een brood kost.

Maar is dat dan echt ook voor een groot gedeelte spelt ? Of toch weer allerlei broodverbeteraars , E nummers etc er door heen ?

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 11:18

Maris schreef:
koenlover schreef:

Maar is dat dan echt ook voor een groot gedeelte spelt ? Of toch weer allerlei broodverbeteraars , E nummers etc er door heen ?

Ik heb het nog nooit daar gekocht, zag t toevallig liggen dus heb geen idee.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 11:19

Mijn vriend staat op de markt met noten, zuidvruchten en meer aanverwante artikelen.
Dus volop de beschikking over verse, rauwe noten, gedroogde abrikozen en vijgen etc. Maar ook gember, chiazaad, gojibessen en van de week spotte ik amandelmeel, dus meteen gepakt haha.

Sentido, wat maak jij met het amandelmeel? Ben erg geinteresseerd in een recept!

Speltbrood maak ik overigens zelf, zo klaar :) Zuurdesem haal ik bij de bakker.

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 11:54

Oh, hoe maak je speltbrood dan Noor?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 11:54

Daar ben ik ook wel benieuwd naar.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 12:26

Klinkt allemaal erg logisch, zoals Sonja Kimpen, ben ik momenteel weer mee bezig.
Die zegt ook radicaal dat melk voor babykoeien is en niet voor mensen.
Als ontbijt eet ik nu een lekker bordje sojamelk (zonder suikers!!! rode pak van alpro soja) met havermout (pakje van nog geen 50 cent bij de AH voor 500 gr) waar ik dan zelf wat gedroogde vruchten en noten in gooi, appeltje erover raspen, boel eventjes laten pruttelen en HUPS geen honger voor 12 u! Ik gebruik 1,5 dl sojamelk op 6 eetlepels van die eigengemaakte havermoutmengeling.
Verder inderdaad veel groenten (onbewerkte ingevroren groenten mogen zeker ook), twee keer per dag een half bord! En dan nog een kwart koolhydraten (de goede, dus volkoren pasta, bruine rijst, quinoa, blé, couscous, bulgur) en een kwart eiwitten (varkenshaas, vis, kip en kalkoen, lam, mager wild).
Ook heeft ze haar eigen brood op de markt weten te krijgen, waar ik zelf erg blij mee ben, want 95% van het brood is totaal rommel. Allerlei E-nrs en toevoegingen waaronder siroop om "gezond" brood donkerder te doen kleuren....

Ik stond deze week trouwens weer heel giftig te worden in de supermarkt: zakje sla van de carrefour voor de lunch, staat er in de kleine letters bij de ingrediënten: SUIKERBROOD. WTF doet suiker bij mijn sla????

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 12:58

Laatst heb ik appeltaart gebakken met amandelmeel, was echt heerlijk. Recept zal ik even zoeken.

Heb wel een super lekker recept voor warme chocolademelk:
Voor 4 porties:
50 gram pure chocolade (hoe hoger % hoe beter)
15 gram cacaopoeder
20 gram 'suiker' ( ik gebruik kokosbloesemsuiker, maar agavesiroop kan natuurlijk ook)
1 liter 'melk' (ik gebruik rijst-kokosmelk van provamel, deze is zonder suiker)
Flinke snuf kaneel

Het makkelijkste is om de melk eerst op te warmen, dan de cacaopoeder en suiker er door te roeren, vervolgens de chocolade er door smelten. Wel blijven roeren want het mag niet verbranden.

Natuurlijk is het niet iets wat je de hele dag door moet drinken, maar het is erruug lekker! :j

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 13:04

Phylos schreef:
Oh, hoe maak je speltbrood dan Noor?

Ik ben Noor niet, maar ik maak ook altijd zelf speltbrood en het is super simpel: 500 gram speltmeel, 300 ml lauwwarm water, zakje gedroogde gist (zakje van 11 gram geloof ik), een beetje honing en een snufje zout. Dat flink kneden en ongeveer 45 minuten in de oven bakken op 220 graden (ik bak het altijd in een cakeblik) en klaar is je speltbrood! Ik doe er altijd nog zonnebloem- en pompoenpitten doorheen, maar dat is naar eigen smaak.

Olympia96 schreef:
Weten jullie of het receptenboek de moeite is voor vegetariers?

Ik ben zelf vegetariër en ik kan toch een heleboel recepten uit het boek gebruiken! Er staan natuurlijk wel recepten met vis of vlees in, maar ze hebben niet de overhand (en met een beetje fantasie kun je het waarschijnlijk wel omtoveren tot een vegetarisch gerecht). Het boek is opgedeeld in ontbijt/soepen/salades/lunch/diner zo uit mijn hoofd, en in iedere categorie zitten dan 5 recepten.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 13:08

Moet dat deeg niet rijzen?

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 13:12

Oh ja, helemaal vergeten :)) Ik laat het na het kneden altijd een uur rijzen, dan doe ik het in het cakeblik en laat ik het nog ongeveer een uur staan. En dan gaat het dus de oven in!

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 13:22

Oke, dat klinkt heel simpel en zeker de moeite waard.
Heb nog nooit brood gebakken, maar kun je gist bij de supermarkt kopen? en speltmeel ook?

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 13:37

Ik koop het zelf beide bij de natuurwinkel, maar volgens mij heeft Dr. Oetker ook gist, dat staat bij de bakproducten. Speltmeel is niet in alle supermarkten verkrijgbaar, misschien wel de wat grotere, maar hier hebben ze het in ieder geval niet.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 13:38

Gist zit in net van die zakjes als vanillesuiker enzo. Bij de bakproducten ligt dat. Speltmeel heb ik nog nooit bij een supermarkt gezien eerlijk gezegd...

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 14:16

Okee, de verhouding zijn een beetje gegokt want het recept in het boek is voor een speltmix en ik heb toen maar wat gedaan :')

Appeltaart:
Deeg:
150 gram kokosolie
330 gram amandelmeel
bakpoeder (verhouding even controleren, staat wel op het potje)
3 grote eieren
1 tl kardemon
1 tl kaneel

De kokosolie even smelten in een pannetje en dan alles mengen in een keukenmachine. Het wordt een enorm plakkerig deeg, ik dacht dat het compleet mislukt was want ik moest de springvorm een soort van plamuren om het erin te krijgen. Het lijkt ook totaal niet om gewoon deeg, het is wat kruimelig maar dat komt allemaal goed. Wij hebben zo'n siliconen springvorm, dat is ideaal want die kun je er voorzichtig om weg halen. Eenmaal afgekoeld is het deeg vrij stevig, maar het is gewoon anders dan normaal :+

De bodem en rand bestrijken met haverzemelen / havervlokken, zorgt ervoor dat het niet te vochtig wordt.

Vulling:
750 gram zure appels (de helft even raspen, dan komt er meer pectine (vezel voor de darmen) vrij)
1 el citroensap
3 el zonnebloempitten
3 el kokosrasp
3 el gehakte noten
100 gram abrikozen
(eventueel wat agave / ahorn siroop of een paar druppels stevia. Ik heb het zonder gedaan en miste het ook niet)

Het lekkerste is om een deel van het deeg over de vulling de verkruimelen. Verder kun je er natuurlijk in doen wat je maar lekker vind, dus dat is experimenteren. Deze taart vult enorm, want hij zit vol met vezels. En hij was de volgende dag nog lekkerder dus hoeft niet in een keer op.

Enjoy! ;)

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 14:27

Hee wat leuk die recepten allemaal.
Ik maak het inderdaad op dezelfde manier als Many! Bij de natuurwinkel hier in de buurt is er ook een biologische mix waar alleen nog water bij hoeft, die gebruik ik ook wel eens :)

Waar halen jullie kokosolie vandaan? Ik was er net naar op zoek (hier alleen een AH in de buurt van het werk) omdat ik de gezonde havervlokken/chocolade/kokos koekjes van Amber vanavond wil maken (staat op de website bij recepten). Ga het nu met zonnebloemolie proberen, zou dat lekker zijn?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 14:35

Lijkt me niet echt lekker met zonnebloemolie ..... kokosolie heeft nog een lekkere smaak, maar zonnebloemolie ??? Maar goed, ik kan me vergissen hoor.

Ik ga dat speltbrood eens proberen ! :j

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 14:35

Kokosolie haal ik bij de natuurwinkel, extra vierge en de onbewerkte versie (dus met smaak en geur). Is vrij duur maar erg lekker. Denk dat je ipv zonnebloem olie dan beter roomboter gebruiken, maar dat is meer recept technisch. Qua smaak zou het best kunnen, ben alleen bang dat het deeg niet stevig wordt.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 14:38

Ah, roomboter heb ik nog wel. Maar kreeg net ook een pb waar ik het vinden kan, dus misschien haal ik straks nog even uit het werk! :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 14:55

Mag je van Amber wel gewoon gist gebruiken trouwens ? Ivm recept van het speltbrood.
Kan je dan niet beter wijnsteenpoeder of baking soda gebruiken ? Of maakt dat niets uit ?