Soja, tofu en tempé: zet je tanden in vega deel 2!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Isegrim

Re: Soja, tofu en tempé: zet je tanden in vega deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 23:48

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 23:52

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 10:29

De reden dat ik het niet laat testen is allereerst dat ik maandag op vakantie ga en dus momenteel even geen tijd heb voor een bezoekje bij de dokter. Daarom probeer ik dit om te kijken of het werkt. Werkt het niet, kun je het altijd nog laten testen.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 12:25

Voor een overdosis aan vitamines heb je vaak een abnormaal grote inname nodig. Volgens mij kom je daar met een 'gewone' levensstijl en aanvullende vitamines niet aan. Ik neem aan dat niemand een potje per dag slikt :P

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 12:32

Pippaa schreef:
Voor een overdosis aan vitamines heb je vaak een abnormaal grote inname nodig. Volgens mij kom je daar met een 'gewone' levensstijl en aanvullende vitamines niet aan. Ik neem aan dat niemand een potje per dag slikt :P

Dat hoop ik niet (al zit in veel vitaminepillen al héél veel meer dan je nodig hebt dus een heel potje hoeft niet eens), maar het idee dat veel mensen hebben dat het nooit kwaad kan om extra vitamines te slikken, klopt dus niet. Het is daarom ook een slechte ontwikkeling dat aan de gekste producten vitamines worden toegevoegd, alleen maar uit marketingoogpunt.

80% van de mensen die in de VS in het ziekenhuis terechtkomen met een vitaminevergiftiging zijn jonge kinderen. Die dus maar wat extra vitamientjes toegestopt krijgen van pa en ma want 'baat het niet dan schaadt het niet'.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 13:10

denk eerder "die de mooie kleurtjes wel cool vinden en het suikerlaagje lekker vinden smaken dus een potje leegknagen"

Vit A
te weinig:
Bij een chronisch vitamine A-tekort ontstaat er een storing in het gezichtsvermogen. Nachtblindheid is hiervan het eerste symptoom. Dit kan overgaan in totale blindheid, door een ziekte die xeroftalmie wordt genoemd. Deze ziekte komt vooral voor in ontwikkelingslanden, waar een vitamine A-tekort de voornaamste oorzaak van blindheid is.
te veel:
Te veel vitamine A kan leiden tot 'hypervitaminose A' (van het Griekse 'hyper' = te veel). Symptomen zijn onder meer gebrek aan eetlust, verminderd gezichtsvermogen, hoofdpijn, misselijkheid, vermoeidheid, duizeligheid, spierpijn, oogafwijkingen, haarverlies en/of roodheid en schilferen van de huid. Een langdurige overdosering van vitamine A kan ontstaan als je gedurende een langere tijd meer dan 3000 microgram/dag gebruikt. Dit staat gelijk aan het eten van meer dan negen sneetjes brood met leverpastei per dag. Tijdens de zwangerschap kan een teveel aan vitamine A bij daarvoor gevoelige personen de vrucht beschadigen. Daarom wordt het gebruik van lever tijdens de zwangerschap afgeraden. Lever bevat per 100 gram namelijk al 11.000 microgram vitamine A, ver boven de veilige bovengrens van 3000 microgram per dag.

Vit B1
te weinig:
Een tekort aan vitamine B1 kan leiden tot problemen gerelateerd aan het zenuwstelsel zoals depressie, een verlaagde irritatiedrempel, concentratieproblemen en geheugenverlies. Andere verschijnselen zijn spierzwakte, verminderde reflexen, verminderde eetlust, gewichtsverlies en maagstoornissen. Na aanvulling van vitamine B1 verdwijnen de meeste verschijnselen, maar de veranderingen in het zenuwstelsel zijn blijvend. Beriberi is de klassieke vorm van een vitamine B1-tekort. Een ernstig vitamine B1-tekort kan het gevolg zijn van chronisch overmatig alcoholgebruik in combinatie met een voeding die weinig vitamine B1 bevat. Het geheel van de psychische stoornissen die hierbij optreden (geheugenverlies, dementie en delirium) wordt het Wernicke-Korsakoff-syndroom genoemd.
te veel:
Er zijn geen nadelige effecten bekend van een te hoge inname van vitamine B1.

vit B2
te weinig:
Bij een tekort aan vitamine B2 kunnen er ontstekingen van de huid ontstaan, voornamelijk bij de mondhoeken. Een vitamine B2-tekort kan leiden tot een verlaging van het hemoglobinegehalte en kan vermoeidheidsklachten geven. Dat is riskant: hemoglobine is de rode kleurstof in ons bloed en vervoert zuurstof in het bloed van de longen naar alle cellen in ons lichaam.
te veel:
Er zijn weinig tot geen nadelige effecten bekend van een hoge vitamine B2 inname.

vit B3
Wat zijn de gevolgen van een tekort aan vitamine B3?
Een tekort aan vitamine B3 komt niet vaak voor, omdat een eiwitrijke voeding al voldoende vitamine B3 levert. Een tekort kan veranderingen in de huid veroorzaken als uitslag en ontstekingen. Daarnaast kunnen vermoeidheidsklachten ontstaan. Ook zijn er effecten op het slijmvlies van de mond, tong en darmen. Deze verschijnselen duidt men aan met de term ‘pellagra’, wat letterlijk ‘ruwe huid’ betekent. In zeer ernstige gevallen leidt pellagra tot bewustzijnsstoornissen of dementie
Wat zijn de gevolgen van een teveel aan vitamine B3?
Vitamine B3 komt in twee vormen voor: nicotinezuur en nicotinamide. Van het gebruik van grote hoeveelheden nicotinamide zijn geen nadelige effecten bekend. Deze vorm wordt over het algemeen gebruikt in supplementen en verrijkte voedingsmiddelen. Nicotinezuur, dat daarvoor ook gebruikt mag worden, kan zorgen voor bloedvatverwijding in de huid (‘flushing’). Dit heeft geen ernstige gevolgen De bovengrens voor nicotiamide is gesteld op 900 mg. De bovengrens voor nicotinezuur is gesteld op 10 mg per dag.

B5:
Wat zijn de gevolgen van een tekort aan vitamine B5?
Omdat vitamine B5 in veel voedingsmiddelen voorkomt, treedt een tekort aan vitamine B5 alleen bij ernstige ondervoeding op. Het ‘burning feet’ syndroom, het veelvuldig optredende, pijnlijke, branderige gevoel in de voeten dat vaak voorkwam in gevangenenkampen gedurende de Tweede Wereldoorlog, is waarschijnlijk het gevolg geweest van een tekort aan vitamine B5. Er zijn tegenwoordig in Nederland geen gevallen bekend van een vitamine B5-tekort en specifieke verschijnselen daarvan.
Wat zijn de gevolgen van een teveel aan vitamine B5?
Er zijn geen nadelige effecten bekend als gevolg van een te hoge inname van vitamine B5.

B6
Wat zijn de gevolgen van een tekort aan vitamine B6?
Bij zuigelingen leidt een tekort aan vitamine B6 tot verschijnselen als stuipen, overgeven en gewichtsverlies. Bij volwassenen zijn verschillende symptomen waargenomen, zoals ontstekingen van de tong en de huid, depressie, verwardheid, vermoeidheid en aandoeningen van het zenuwstelsel.
Wat zijn de gevolgen van een teveel aan vitamine B6?
Hoge doseringen vitamine B6 kunnen leiden tot afwijkingen aan het zenuwstelsel. Daarnaast kan lichtgevoeligheid of een verslechtering van de geheugen- en denkprocessen optreden.
Wat is veilig?
Voor vitamine B6 is een veilige bovengrens vastgesteld van 25 mg per dag. Deze hoeveelheid staat gelijk aan maar liefst 10 kilo aardappelen of 65 bananen.

B8
Wat zijn de gevolgen van een tekort aan vitamine B8?
Een tekort aan vitamine B8 is zeldzaam, omdat deze vitamine in een groot aantal voedingsmiddelen voorkomt. Bij een vitamine B8-tekort ontstaan er verschijnselen als huidafwijkingen, tongontsteking, verminderde eetlust, moeheid, spierpijn, bloedarmoede en depressie. De stof avidine, die in rauw kippeneiwit voorkomt, bindt zich aan vitamine B8, waardoor vitamine B8 niet meer kan worden opgenomen. Avidine is echter niet tegen verhitting bestand, zodat gekookte of gebakken eieren deze stof niet meer bevatten.
Wat zijn de gevolgen van een teveel aan vitamine B8?
Er zijn geen nadelige effecten bekend van een hoge inname van vitamine B8.

B11
Wat zijn de gevolgen van een tekort aan foliumzuur?
Een tekort aan foliumzuur kan leiden tot afwijkingen van de rode en witte bloedcellen en veranderingen in het beenmerg. Ook kan een foliumzuur-tekort een verminderde opname van verschillende voedingsstoffen in de darm tot gevolg hebben. Andere verschijnselen zijn een verminderde eetlust, gewichtsverlies en vermoeidheid.
Een tekort aan foliumzuur bij vrouwen aan het begin van de zwangerschap verhoogt het risico op een open ruggetje bij de baby. Daarom wordt er een extra supplement van 400 microgram geadviseerd aan zwangere vrouwen (van vier weken voor de conceptie tot acht weken daarna).
Ook zijn er aanwijzingen dat foliumzuur meehelpt het homocysteïnegehalte van het bloed te verlagen. Dit gehalte is een risicofactor voor hart- en vaatziekten. Er is nog geen direct verband aangetoond tussen de inname van foliumzuur en hart- en vaatziekten.
Wat zijn de gevolgen van een teveel aan foliumzuur?
Van een hoge inname van natuurlijk vitamine B11 dat in de voeding voorkomt, zijn nooit nadelige effecten waargenomen.
Een hoge inname van synthetisch foliumzuur (uit supplementen of uit verrijkte voeding) kan een tekort aan vitamine B12 maskeren. Dit geldt overigens alleen bij een ernstig vitamine B12 gebrek als gevolg van een auto-immuunziekte (pernicieuze bloedarmoede), waardoor er nagenoeg geen vitamine B12 wordt geabsorbeerd.

B12
Wat zijn de gevolgen van een tekort aan vitamine B12?
De meest voorkomende oorzaak van een vitamine B12 tekort is een verstoorde opname in het maagdarmkanaal. Ook mensen die gedurende een langere tijd helemaal geen dierlijke producten gebruiken, zoals veganisten, kunnen een vitamine B12-tekort ontwikkelen.
De verschijnselen van een tekort aan vitamine B12 treden vaak pas na jaren op, omdat het lichaam van deze vitamine een voorraad aanlegt. Een vitamine B12-tekort kan een tekort aan foliumzuur veroorzaken, omdat deze twee vitamines samenwerken. Een vitamine B12-tekort heeft een vorm van bloedarmoede tot gevolg, met symptomen als vermoeidheid, ademnood, angina pectoris (pijn op de borst) en een gebrek aan eetlust. Daarnaast kan een vitamine B12-tekort het zenuwstelsel aantasten. Vitamine B12 is mogelijk belangrijk voor de geheugen- en denkfuncties. Ouderen kunnen bijvoorbeeld als gevolg van een vitamine B12-tekort problemen krijgen met hun geheugen.
Wat zijn de gevolgen van een teveel aan vitamine B12?
Het lichaam kan bij een hoge inname zelf de opname van vitamine B12 uit de voeding beperken. Er zijn daarnaast geen nadelige effecten op het lichaam bekend van een hoge vitamine B12-inname.

C
Wat zijn de gevolgen van een tekort aan vitamine C?
Een tekort aan vitamine C zorgt in de eerste plaats voor verminderde weerstand, wondgenezing en opbouw van bindweefsel. De meest bekende ziekte als gevolg van een vitamine C-tekort is scheurbuik, vroeger berucht bij bemanningen van zeilschepen op lange routes. De verschijnselen van scheurbuik zijn eerst gewichtsverlies, slapeloosheid, grote vermoeidheid en een verminderde weerstand. Daarna tandvleesbloedingen en andere inwendige bloedingen. In een nog later stadium wanneer er sprake is van een zeer ernstig vitamine C tekort, vallen de tanden uit, waardoor het tandvlees nog verder achteruit gaat.
Wat zijn de gevolgen van een teveel aan vitamine C?
Een teveel aan vitamine C zal met de urine het lichaam verlaten. Dit heeft een grotere belasting van de nieren tot gevolg. In het verleden werd gedacht dat hierdoor het risico op de vorming van nierstenen groter was, maar dit is nooit bevestigd in onderzoek. Daarnaast heeft vitamine C in grote hoeveelheden een remmend effect op de absorptie van koper en verhoogt het juist de absorptie van ijzer, waardoor er een grotere kans is op een teveel aan ijzer. Een dagelijkse hoeveelheid vanaf 3000 milligram vitamine C kan laxerend werken.

D
Wat zijn de gevolgen van een tekort aan vitamine D?
Vitamine D bevordert de opname van calcium en de opbouw van de botten. Wanneer vitamine D ontbreekt, verlopen deze processen trager, hetgeen resulteert in rachitis (Engelse ziekte, een skeletafwijking) bij kinderen en verweking van de botten (osteomalacie) bij volwassenen. Een tekort aan vitamine D kan osteoporose veroorzaken. Osteoporose is botontkalking die op latere leeftijd optreedt en die vooral bij vrouwen de kans op botbreuken verhoogt. Studies bij oudere vrouwen tonen aan dat extra vitamine D, aanvullend op de dagelijkse voeding, het risico op botbreuken verkleint.
Wat zijn de gevolgen van een teveel aan vitamine D?
Een langdurige te hoge inneming van vitamine D kan schade aan hart, nieren en bloedvaten veroorzaken. Verder veroorzaakt een hoge inneming van vitamine D misselijkheid, slaperigheid, verminderde eetlust en obstipatie. Nadelige effecten als gevolg van een overmaat aan vitamine D zijn echter zeer zeldzaam.

E
Wat zijn de gevolgen van een tekort aan vitamine E?
Ernstige verschijnselen als gevolg van een vitamine E-tekort zijn zeer zeldzaam en komen bijna alleen voor als gevolg van een ernstige stoornis in de opname van voedingsstoffen. In een onderzoek hiernaar werden zelfs na vijf jaar geen effecten aangetoond. Eventuele symptomen van een vitamine E-gebrek zijn bloedarmoede en schade aan de hersenen (hersenverweking). Bij kinderen die te vroeg geboren zijn, is de opname van vitamine E in de darm nog zeer beperkt doordat de spijsvertering nog niet goed werkt. Deze te lage opname van vitamine E kan bloedarmoede, oedeem en verhoging van het aantal bloedplaatjes tot gevolg hebben.
Wat zijn de gevolgen van een teveel aan vitamine E?
In theorie zal een teveel aan vitamine E een stapeling in verschillende weefsels veroorzaken en hierdoor kan het de processen in die weefsels nadelig beïnvloeden. In de praktijk zijn er tot nu toe echter geen nadelige effecten bekend.

K
Wat zijn de gevolgen van een tekort aan vitamine K?
Een tekort aan vitamine K leidt tot een vertraagde bloedstolling en kan bloedingen tot gevolg hebben. Een vitamine K-tekort is zeldzaam en komt voornamelijk voor bij pasgeboren baby’s, mensen met een ernstige opnamestoornis en patiënten die langdurig antibiotica hebben geslikt. Antibiotica kunnen de darmbacteriën die vitamine K aanmaken namelijk vernietigen. Pasgeboren baby’s hebben altijd een vitamine K-tekort, omdat deze vitamine de placenta niet kan passeren. Daarom krijgen baby’s na de geboorte altijd 1 milligram vitamine K toegediend. Kinderen die borstvoeding krijgen, hebben daarnaast tot en met de derde maand dagelijks 150 microgram extra vitamine K nodig.
Wat zijn de gevolgen van een teveel aan vitamine K?
Er zijn geen nadelige effecten bekend van een hoge inname van vitamine K uit de voeding of in de vorm van supplementen. In de praktijk komt een teveel aan vitamine K niet voor.

Dus potentieel tricky is vitamine A, en dat zit vooral in lever. En vitamine D, dat behalve in daglicht ook vooral in makreel zit. Teveel aan C blijkt ook niet goed (levensgevaarlijk, sinaasappels).

In een multivitamine zit wellicht e.e.a. dat je gewoon niet nodig hebt. Maar dat is, als je gewoon normaal de aanwijzingen van de fabrikant volgt, echt geen probleem. Een vitaminepil is geen pil van drion en (geloof het of niet) ondanks dat ik echt niet voor het gebruik van supplementen ben (vind dat het echt gewoon uit eigen voeding moet kunnen komen) is het imo een feit dat we dusdanig niet normaal genoeg meer eten om dat ook echt zondermeer voor elkaar te krijgen. Tenminste: het kan wel maar dan moet je er een complete studie van maken en nog rijk zijn ook.

Dat je af en toe minder hebt dan je nodig hebt kan gebeuren, geen probleem. Maar met een beetje gezond verstand en een pitamientje zijn de problemen vaak ook gauw genoeg weer opgelost.

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 13:42

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 18:19

Ik ging boodschappen doen en dacht 'goh, laat ik wat yoghurt en melk meenemen!'
Mijn moeder kwam op bezoek en dacht 'goh, laat ik wat yoghurt en melk voor haar meenemen!'

... en zo geschiedde:

Afbeelding

:')

Iemand wat yofu?

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 18:37

Haha hoe lang is het houdbaar?

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 18:42

Tot de 22e, dus ik moet ff flink mijn best gaan doen :')

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 18:44

Ohhh dit is een topc voor mij.

Ik ga me er even bij mengen als jullie het niet erg vinden! Ben al 12 jaar vegetarier zelf (:
Ben geen soja eter, krijg ik uitslag van maar ik ben mijn eigen recepten een beetje beu. Weet iemand een goede site met meer variatie dan alleen soja producten en valess karton waar ik terecht kan? :wow:
Laatst bijgewerkt door chimello op 09-08-12 18:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 18:47

Welkom Chimello! :D Wil je je voorstellen? :)

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 18:48

Oops, net even berichtje gewijzigd.
Wat willen jullie van mij weten? Mijn beste recept misschien? (;

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 18:56

Ja, geef je beste recept eens! :D Ik zit eraan te denken om soja ook weer uit mijn dieet te schrappen, want ik voel me echt een vuilnisbak met al dat nep-eten.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 23:53

Wat wil je dan nog eten?

Welkom chimello. Een product specifiek kan ik je niet aanraden, maar wat eet je zoal? Voornamelijk aardappel, vleesvervanger en groente? Want je kan zoveel lekkere pasta, noedels, ovenschotels, rijstgerechten ed verzinnen zonder vlees... :)

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 00:06

Alles zonder soja, misschien? :=

Ik heb een poosje op raw & whole foods geleefd, en eerlijk is eerlijk dat was echt heerlijk. Alleen groente, fruit en nootjes (flink afwisselen of course). Ik ben ermee gestopt omdat ik het echt niet meer kon betalen (arme student :Y) ) maar ik wil iig palmproducten en soja weer eruit donderen. Die zijn gewoon niet echt bevorderlijk :=

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 01:52

Tsjah, als je allergisch bent voor soja dan zit je niet goed he. Ben als kind noodgedwongen vis gaan eten. Ja, helaas, geen 'echte' vegetarier ;(. Ik eet het wel heel weinig en beperkt aantal soorten. Ik eet daarbij wel geen stremsel, gelatine, maarja is niet hetzelfde. Eet tevens heel veel wok, aziatische keuken, rijst gerechten. Maar wil eens iets anders. Een soep ofzo! Dan kan ik de vis ook gaan vervangen.

Maar mijn favoriete recept!
gevulde courgette met quorn gehakt.

Wat je nodig gaat hebben: rijst, tomaten puree, twee grote courgettes (eventueel een tweetal vleestomaten), twee bakjes quorn gehakt, bakje champignons, olijfolie, zwarte peper, verse knoflook, zeezout, groente boullion, en voor de liefhebber wat chilipoeder.

Haha, nog nooit een recept uitgetypt hoor! Denk niet dat het nodig gaat zijn toch? Wel belangrijk, na het uithollen van de courgette, snij het binnenste fijn en gooi het ook bij je quorn, champignons, knoflook. Doe er daarna de tomatenpuree in en voeg als laatste de rijst toe. Dan bak je de rijst nog even met de mix mee et voila, volduwen en de oven in. Heeeeerlijk :D

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 03:18

Heb je al eens dahl overwogen (indische linzenschotel)? Kun je het best googlen omdat er verschillende recepten van zijn. Of een curry :9

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 08:12

chimello schreef:
Ohhh dit is een topc voor mij.

Ik ga me er even bij mengen als jullie het niet erg vinden! Ben al 12 jaar vegetarier zelf (:
Ben geen soja eter, krijg ik uitslag van maar ik ben mijn eigen recepten een beetje beu. Weet iemand een goede site met meer variatie dan alleen soja producten en valess karton waar ik terecht kan? :wow:

kijk eens op vegatopia.com is nl site met ontzettend veel info, maar ook recepten etc , helemaal leuk :j

en verder, wat eet je vooral, heb je echt dingen die je vies vind?

ik heb trouwens afgelopen weekend zelf havermelk gemaakt maar daar ben ik niet echt kapot van , raar spul...volgende project , op zoek naar betaalbare amandelen en amandelmelk maken(andere noten wil ik ook gaan proberen als de amandelmelk lukt)
ik drink wel gewone melk, maar ik heb periodes waarbij dat niet echt goed gaat kwa slijmvorming in de keel(jakkes := )

ik eet nu al weer ene paar jaar niet echt vegetarisch, meer halfom de week door zeg maar, maar ik wil toch weer meer vega gaan eten , voelde me tijdens helemaal vega en vrijwel helemaal vega toch gezonder

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 08:17

btw, ik heb hier nog wat vega kookboeken waar ik niet veel mee doen, tegen verzendkosten wil ik ze wel opsturen naar de liefhebber , zit ook wel wat vegan interessants tussen ,
zal vanmiddag eventueel de titels even plaatsen

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 09:56

Ik ben ook zo'n kieskeurige eter ;( lust bijna niets maar wel alle groente (op andijvie en aubergine na ;p)

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 10:09

Ik heb misschien wel interesse Sonja. Ligt aan de titels want heb er al een paar.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 10:52

chimello schreef:
Tsjah, als je allergisch bent voor soja dan zit je niet goed he.

Hoezo niet, eigenlijk? Ik ben niet allergisch voor soja, maar volgens mij kun je prima vegan eten zonder soja. Was het in jouw ervaring anders?

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 11:37

Appelmoes_11 schreef:
chimello schreef:
Tsjah, als je allergisch bent voor soja dan zit je niet goed he.

Hoezo niet, eigenlijk? Ik ben niet allergisch voor soja, maar volgens mij kun je prima vegan eten zonder soja. Was het in jouw ervaring anders?

Nee, ik eet maar heel weinig van die vega producten en daar zit al het een en ander in waar ik uitslag van krijg. Buiten quorn vind ik alles naar karton smaken. Ik eet verder wel gevarieerd groente, noten, etc maar dat gaat behoorlijk tegenvallen als je altijd het zelfde soort eten hebt. Ik lust echt maar heel weinig dus ik vind het behoorlijk moeilijk. Ik probeer geregeld nieuwe recepten maar nee valt echt tegen dan. :n

zuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 11:53

Auberginetorentjes: Twee plakjes aubergine per torentje, plakje tomaat en een plakje mozzarella.

Plakjes aubergine insmeren met olie en grillen of bakken met olie op niet te hoog vuur +- 20 min. Tomaat snijden en mozzarella snijden. Op een warme aubergine een plakje mozzarella leggen en dan weer een plakje aubergine op de mozzarella en daar weer bovenop een plakje tomaat.

Daar kan je gebakken aardappeljes bij serveren, noodles of verzin het maar.