De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rider01

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 23:13

Ooh die ga ik ook maken!!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 08:24

Jemig wat een enorm ding! Dat is oprecht een hele maaltijd!

Was gister bij een collega en die had al super mooie rode tomate. Was wel een beetje jaloers :P

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 16:39

Zo, wat een joekel van een courgette :wow: En dat receptje klinkt erg lekker! Gaat hier ook op het lijstje.

Gisteren hebben we een tent/gaaskas over ons tuintje gezet, hopelijk werkt dat afdoende tegen de rupsen. We hebben de ombouw van een partytent gebruikt met het dak wat er bij hoort maar zonder wanden en dan rondom dichtgemaakt met gaas. We hadden alleen te weinig doorzichtig gaas, dus nu is ongeveer een kwart dichtgemaakt met groen gaas, lekker kleurrijk :+ Ben benieuwd of het ook zo gaat werken als we in gedachten hadden :P

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 19:33

goeroe heb ik net ook gemaakt deze avond voor mijn ouders en zus. Ze vonden het erg lekker. Alleen volgende keer misschien wat minder look erin. nu ja, moet morgen toch niemand zien :D .

En vandaag twee vijgen gegeten *\o/* erg lekker.

Maar er zitten rupsen op mijn spruiten -O- . Ik was natuurlijk zelf vergeten om er een net over te doen. Dan ze er maar even afgehaald!

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 22:21

Haha, wat een geweldige voor en na foto van de courgette! Ik zeg, dikke like :)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 22:23

Kwam er vandag achter dat mijn kiwi van 20 cm naar al een dikke 1.50 m gegroeid is! Helaas gaat het nog wel even duren voor daar kiwitjes in komen.
Snoeien jullie fruitstruiken trouwens en, zo ja, wanneer kun je dat het beste doen?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 08:13

Dat hangt helemaal van de fruitstruik af. Van de bessen gaat ieder najaar 1/3 van de takken eruit (de takken die 3-4 jaar zijn), zodat je altijd 2-jarig hout hebt (dat draagt het best). Bosbessen snoei ik niet. Bramen gaat het afgedragen hout van af, die dragen op jong hout. Frambozen hangt van het ras af, sommige dragen op jong hout, dus die knip je af tot de grond, andere dragen op 2-jarig hout.
Mijn appels en peren heb ik als leifruit staan, die snoei ik 2x per jaar: zomersnoei in augustus (de dat jaar gesnoeide lange scheuten inkorten om kortlot te bevorderen), en late najaarsnoei in november (alles in model snoeien voor het volgende jaar). Druif wordt in model geleid en 3-4 keer in het groeiseizoen teruggeknipt tot op de 1e tros.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 09:02

Hm, en hoe kom ik er achter wat voor framboos ik heb ;) Daar ging het me met name om, of die gesnoeid moet worden. De peer en kers zijn van die kleine boompjes, dus daar knippen we weg wat nodig is. Dank je alvast :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 19:26

hier is net de eerste gele courgette in de pastasaus verdwenen samen met wat rode ui uit de tuin :9

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 19:28

Heeft iemand hier wel eens knoflook in de tuin gehad? Hoorde Rudolf van Veen op 24Kitchen zeggen dat je die gewoon als teen of bol (dat weet ik niet meer) in het najaar in de grond moet stoppen en dat je dan in het voorjaar knoflook hebt...?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 19:30

wow en ik maar denken dat mijn courgette al groot was :+

ziet er heerlijk uit trouwens, dat ga ik ook eens proberen. ik heb die van mij net in de wok gegooid.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 19:34

Maartje_M schreef:
Heeft iemand hier wel eens knoflook in de tuin gehad? Hoorde Rudolf van Veen op 24Kitchen zeggen dat je die gewoon als teen of bol (dat weet ik niet meer) in het najaar in de grond moet stoppen en dat je dan in het voorjaar knoflook hebt...?

Yep, maar dan het voorjaar ruim een jaar later. Knoflook kweken duurt anderhalf jaar.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 19:41

ik meld mij hier ook!

Mijn ouders zijn echte experts qua groente en fruit uit eigen tuin en daar was ik als kind niet altijd even blij mee, want er was altijd heel veel werk voor ons en er was echt altijd wel wat te oogsten :D , dat wilde ik dus ook absoluut niet, maar....
Heel wat jaartjes verder en nu ook wonend op een boerderij kan ik het toch niet helemaal laten.
We hebben bramen, frambozen, tomaten, walnoten, hazelnoten, rode bessen, aardbeitjes, peren, appels, kersen, kruiden en van onze kipjes krijgen we eitjes, zo bij elkaar blijken we toch nog flink wat te oogsten :') .
Van mijn ouders komen de (ingemaakte) pruimen, perzikken, augurken, knoflook, komkommers, courgettes, prei, bonen, erwten enz. enz.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 19:49

Vanavond heerlijk gegeten met allerlei lekkers uit de tuin. Oh, en de bramen zijn hier ondertussen ook rijp.
Menu was pasta met een ham-tomatensaus aangevuld met wat peultjes, paprika, een uitje, en een handje doorgeschoten rucola in de rol van spinazie. Rucola die te oud en te taai wordt kun je prima kort koken of roerbakken, en is ontzettend lekker in Italiaanse schotels. Beetje verse basilicum voor de finishing touch en smullen maar...

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 19:52

@Ibbel: mmm, lekker! Hier nog geen bramen, echt aug-sept, verwacht ik.

Ik zag ook nog een mega-courgette 8-) .

Bij het vorige huis hadden we gewoon een tuin en had en zette ik vanalles en nu op 2 hectare is het erg lastig, hahaha.
Kreeg vorig jaar heel veel aardbeienplantjes en had geen idee waar ik ze moest zetten, hahaha, heb nu wat dat betreft minder tuin op de boerderij, maar dus wel heel veel weiland ;)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 20:49

Dank je Ibbel, dat duurt me te lang. Kopen we wel gewoon knoflook in de winkel :+

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 08:45

ik zet de knoflook (teentjes) in het vroege najaar en die gaan er in het volgende najaar uit

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 11:27

Hoi,

Mag ik me hier ook melden? Ik heb jaren geleden wel wat groenten gekweekt maar heb er een tijdje de brui aan gegeven.
Wil nu de draad weer op gaan pakken en hoop eigenlijk middels dit topic er weer een beetje in te komen..
En goede tips te lezen :)

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 12:58

Ja,de eerste tekenen van eetbaar leven heeft zich aangediend in mijn tuin *\o/* . Mijn paprikaplant bevat nu twee mini paprikas van 1 en 2 cm in doorsnede! Ook staat een courgette in de bloemen, alleen mijn tomaatjes doen nog niet erg hun best...

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 13:25

Ik ben denk ik vrij laat nu...
Heb wel in een bak tijm en rozemarijn plantjes staan. Ook had ik 1 sla kropje geplant maar die is vakkundig opgevreten door n slak :+
Ook heb ik nog een aantal bietenplantjes geplant en die lijken t wel goed te doen.
In de vensterbank ben ik nog bezig met aardbeien en tomatenplantjes maar daar zit niet veel schot in helaas.

Zaaien jullie nog wat of gebruiken jullie nu echt alleen kleine plantjes om te poten?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 13:38

Nu nog tomaten in de vensterbank gaat niet veel meer opleveren. Daar moeten nu zo langzamerhand eetbare vruchten aan komen.
Nu zaaien kan met bv late spinazie, rucola kan ook nog goed, maar de rest moet nu wel gebeurd zijn.

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 13:42

Dan kan ik die wel wegkiepen :D En gewoon wat plantjes kopen die al ver genoeg zijn.
Kan ik t volgend jaar weer goed gaan oppakken..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 13:47

oeh, heb gister de eerste twee black prince en de eerste 2 tigerella tomaten geoogst en 1 san marzano (wel een hele kleine, maar lekker :9 )
en de osu blue tomaten beginnen ook al te kleuren *\o/*

de black prince smaken ook erg goed, de tigerella's gaan er vandaag aan geloven :j

dalijk eerst de hond uitlaten en dan denk ik de 1 na laatste keer sperziebonen oogsten, als ik door de sperzie heen ben , zijn de heilige bonen wel zo ver voor de eerste oogst denk ik

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 14:02

Black Prince is idd een hele lekkere tomaat. Black Pear kan ik trouwens ook aanbevelen. Russisch ras, vroeg rijp daarom, en een heerlijke smaak. Peervormig, uiteraard.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 17:14

black prince gaat volgend jaar zeker in de herhaling :j
marzano's ook , verder nog even kijken, wil eigenlijk geen normale tomaten, alleen maffe ;)
net zoiets als pepers...moet echt opletten volgend jaar dat ik niet weer met veel te veel planten zit :+

ga volgend jaar voor een paar extra "kas" opties, ik ga een peperkast maken, een twee of drie verdiepingen kast tegen de schutting aan , achterzijde(schuttingkant) met windbreekgaas bekleden en dan met een frame en gewapend folie een kast maken voor een assortiment pepers... en een demontabel afdak voor de tomaten, zodat ik het aantal soorten nog wat ruimer kan houden kwa tomaten, had nu echt te veel in de kas staan waardoor we een noodafdak hebben moeten fabrieken en planten heb moeten verhuizen die daar eigenlijk al veel te groot voor waren :=
zo kan ik ook in de kas nog wel pepers en tomaten zetten, maar houd ik ook plek voor de aubergines en andere warmte liefhebbers , nu is de kas afgeladen met pepers en paprika's etc , en dan bedoel ik ook echt afgeladen...70 peperplanten, 5 jungle tomaten (iets te slordig bijgehouden) en een 15 paprika's + 2 augurken is wat veel op een opp van 2 bij 3,8 meter