Vegetariërs!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Re: Vegetariërs!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-11 21:02

Hmm.. eigenlijk nog niet zo bij stil gestaan :) Als ik op mijn werk eet schuif ik ook hele planken brood naar binnen (ze hebben zulk heerlijk breekbrood + smeersels in Ahoy' <3 ) dus ik zou het niet durven zeggen.

Moet wel zeggen dat ik het wel echt naar vond (voor ik vegetariër was) als vlees slecht klaargemaakt was. Ja, dan heb je een dier vermoord, en dan maak je het nog vies klaar ook :n Als je je vegoburger aan laat branden heb je er alleen jezelf mee :P

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 12:33

Hier nog een vegetariër al sinds kleins af :)
Ik heb soms de indruk dat men hier in België mij nog altijd raar bekijken om die reden :+
Uit eten blijft een moeilijke opgave (want als vegetariër eet je toch vis? :+ ) en zelfs in onze supermarkten is het aanbod qua vleesvervangers klein. De keuze is niet zo groot waardoor ik vaak de indruk heb dat ik alsmaar hetzelfde eet..

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 12:48

Ik eet eigenlijk weinig vleesvervangers omdat die vaak duurder zijn. Vind het makkelijker om met ei, champignons, kaas en noten te werken. Maar vegaburgers zijn ook lekker, en makkelijk voor mensen bij wie ik op bezoek ga :)

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 12:50

ik vind mezelf ook wat inspiratieloos de laatste tijd :P Ik ken in mijn hele omgeving maar één vegetarier (en die eet wel vis) dus qua gerechten uitvinden heb ik wat hulp nodig :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 12:54

Ik heb laatst met succes een vegataartje gemaakt op mijn studentenvereniging (de leden koken zelf bij ons :D ). Mijn vriend maakte gehaktballen, ik deed in een laag breed bakje een plakje bladerdeeg, daarin een handje champignons en een ei stukslaan, wat kruiden naar smaak erover, bladerdeeg een beetje erover vouwen en in de over voor ca. een half uur (tot het bladerdeeg goudbruin is)(beter iets te lang dan te kort ivm dat het ei goed gestold moet zijn) op 180 graden. Waren de mensen erg enthousiast over :)

Edit: ow en een bakpapiertje ertussen :)

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 13:19

Toch zijn er best veel lekkere vegetarische recepten. Ik heb dan ook een rits vega kookboeken staan. Maar bijvoorbeeld in de allerhande van AH vind ik ook nog wel eens wat.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 13:33

Ik heb vorig jaar een tijdschrift gekregen over vegetarisch koken, stonden erg leuke recepten in!! We hebben dan ook met kerst een aantal maaltijden uit dat tijdschrift gehaald. Bijvoorbeeld een torentje van tomaat, feta, en aubergine uit de oven met een soort sausje er overheen. Was erg lekker!! En broccoli creme soep, ook erg lekker! Volgens mij komt die 4x per jaar uit..

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 13:59

Juul schreef:
Magrathea schreef:
Mee eens. Op mijn werk eten we bijna altijd resten van de buffetten van de gasten, dan eet ik ook gewoon vlees, want ja het wordt toch weggegooid.. En vaak is het nog hartstikke lekker ook (en de groenten dus niet), dus ja. T gaat mij er meer om dat ik de industrie nu niet steun door geld te geven :)

Ah wat heerlijk om te lezen dat er meer mensen hetzelfde idee hebben :D

Ik hoor zovaak dat mensen eigenlijk alleen vegetariër zijn omdat ze het zelf niet ''aankunnen'' om een dier te eten (ook begrijpelijk!) maar dit argument hoor je toch niet zo heel vaak...

Ook ik ben sinds mijn stopjaartje principieel vegetariër. Als ik een jaar naar Australië ga is er een grote kans dat ik daar wel vlees ga eten (ga een half jaar door zo goed als onbewoond gebied reizen, zal dus regelmatig voor mijn eigen vlees moeten zorgen. Moet ik dan een konijn villen, so be it). Gelukkig heb ik een oom die jaagt, om me de fijne kneepjes van het vak te leren nu ik er nog niet van afhankelijk ben :+

@EllaBellaah: Ik heb een geweldig italiaans tijdschrift meegenomen in de tijd dat ik bij de Bruna werkte, een speciale vegetarische uitgave van La Cucina Italiana. Heerlijke gerechten.

Misschien een leuk idee om voor elkaar recepten te fotograferen/over te typen en te uploaden? Bijvoorbeeld als je die die avond gemaakt hebt oid?

Johnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 14:04

Ik ben ook vegetariër. Nu een jaar of 7, ik eet geen vis alleen vleesvervangers.
Vooral de schnitzels vind ik erg lekker =D Mijn ouders hadden er in het begin wel problemen mee, maar ze dachten dat ik het toch niet lang vol ging houden dus mocht ik het best uitproberen. Nu zijn we 7 jaar verder en mn moeder eet zo af en toe ook een vleesvervanger :D

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 16:11

Hier nog een vegetariër, al 23 jaar ondertussen..
Grappig om te lezen dat bij meer mensen ook de familie bewuster gaat eten! :)
Hier ook, mijn vader wilde eerder echt elke dag een stukje vlees en nu eet hij ook een paar keer in de week vegetarisch en zit hij heel tevreden te kijken als hij een klein stukje vlees heeft en mijn moeder zegt dat het biologisch is!

Uit eten ga ik niet zo vaak, ik heb ook nog een gluten allergie, maar meestal maken ze er dan juist wel echt iets lekkers van!
Bij mensen thuis durf ik echt niet aan, neem dan zelf een broodje mee, wordt wel heel ingewikkeld anders.

Vleesvervangers kan ik ook niet tegen, maar mijn bloed is bij onderzoek altijd goed!
Bij mijn laatste allergie test kwam er uit dat ik ook allergisch zou zijn voor vis en schelpdieren en rundvlees!
Heel vreemd.. maar misschien komt dat zo uit de test omdat ik het juist al zo lang niet eet ofzo..?

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 16:13

wat gaan jullie allemaal met de kerst eten :)?

Johnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 16:28

EllaBellaah schreef:
wat gaan jullie allemaal met de kerst eten :)?

Ik ga pasteitjes eten :~
Met andere ragout voor mij =D
En grillen, wat heel lekker is met vegetarisch vlees!

en jij :)

Rosa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 16:37

Hier is het andersom, wij zijn door mijn moeder vega gaan eten... Al van jongs af aan was het 'mama eet geen vlees' en 'papa wel'. En; voor vleesjes moet je dus bij papa zijn. In mijn jeugd heb ik wel vlees gegeten, bij het avondeten maakte meestal mijn vader dat dan, maar zelfs mijn moeder bereidde af en toe vlees voor ons. Zelf at ze het nooit en daar gingen mijn zusje en ik op een gegeven moment wel naar vragen, toen werden wij ons ook wel bewuster van de herkomst van vlees... Uiteindelijk hebben we zelf de keuze gemaakt. :j Er is echt nooit op aangedrongen door mijn ouders, dat we of juist wel of juist geen vlees moesten eten.
Het erge is dat ik nog precies weet wat ik het lekkerst vond toen. := Kippenpootjes op 1, lamskoteletjes op 2 en zelfgemaakte gehaktballen op 3. := Gahhh, dat vind ik tegenover vegetariërs echt gênant dat ik me dat nog zo herinner, maar ik onthou sowieso enorm veel... Ik zou daar nu echt nooit meer zo naar kunnen kijken als toen... :n Het was gewoon hap, hap...

Mijn moeder is pescotariër en eet dus wel vis, net als ik, maar geen garnalen, die vindt ze luguber. Idem voor de meeste andere zeedieren. Mijn zusje is wel echt vegetariër.
Mijn vader heeft het een tijdje geprobeerd, maar het is het gewoon niet voor hem... Gelukkig is hij meestal wel bewust bezig met de diervriendelijkheid, dus bio vlees.
Het is algemeen bekend dat mijn vader het meest eet, daarna ik, daarna mijn moeder en daarna mijn zus.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 19:53

Met kerst eet ik onder andere, soep, als voorgerecht pasta gevuld met kaas en rode pestroomsaus en als hoofdgerecht zelfgemaakte loempia's gevuld met feta enzo :)

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 19:54

Nou ik was ook altijd dol op leverpastij dus zo vreemd vind ik het niet dat je nog onthouden hebt wat je het lekkerst vond.

Wij eten aubergine, tomaat, ui en feta uit de oven met basilicum er overheen en gebakken kerstboom aardappelletjes :P
Laatst bijgewerkt door EllaBellaah op 27-09-24 23:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 20:31

Nou, daar ging dus vanavond mijn vegetariër zijn.. Ik moet van mijn arts toch echt aan het vlees omdat ik het nu met mijn gezondheid echt niet kan hebben helaas :\
Ik hoef alleen maar gevogelte en vis te eten, de rest komt er écht niet in, maar toch, ik kan het maar met moeite binnen krijgen :\
Vanavond dus een half kippenpootje gegeten en de rest aan iemand anders gegeven, ik moet het gewoon weer opbouwen en weer wennen denk ik, maar ik vind dit zó moeilijk :\

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-11 00:19

Aww Milan wat naar! :\ Kan je geen supplementen nemen? Je kan volgens mij vandaag de dag zelfs overleven door enkel supplementen te slikken (qua voedingsstoffen) dus misschien toch maar even nakijken?

Other than that, jammer :(:) Lekker biologisch vlees halen dan maar? :)

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 00:21

Ik slikte al heel veel supplementen, maarja, ik ben nogal ziek dus er is geen andere optie meer...

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 00:27

Johnie schreef:
vegetarisch vlees!

_/-\o_

Ben al jaaaaren vegetariër! Ik heb niet het hele topic gelezen, hoor. Maar leuk dat er een topic van is!

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 00:41

Ben sinds 2 jaar vegetariër, eet graag groenten, noten en kaas maar soms is het wel lekker (en makkelijk voor anderen) om een vleesvervanger te nemen. Sinds een tijdje heeft mijn vriend (sinds we een half jaar samen zijn ook Koos Vleesloos, zonder dwang van mijn kant ook al denken omstanders hier anders over :+) de Vegetarische Slager ontdekt, zie http://www.devegetarischeslager.nl/. Nu vond ik vlees al niet zo lekker dus was ik ook niet echt op zoek naar vervanging van dingen die ik miste, maar af een toe een vegetarisch kroketje op brood met wat mosterd is toch wel erg fijn! Redelijk aan de prijs, maar voor zo af en toe echt de moeite waard! Het meeste is niet van echt te onderscheiden. Ook weer handig als je een keer wil koken voor vrienden/familie die zogenaamd niet zonder vlees kunnen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-11 00:44

lili266 schreef:
Ben sinds 2 jaar vegetariër, eet graag groenten, noten en kaas maar soms is het wel lekker (en makkelijk voor anderen) om een vleesvervanger te nemen. Sinds een tijdje heeft mijn vriend (sinds we een half jaar samen zijn ook Koos Vleesloos, zonder dwang van mijn kant ook al denken omstanders hier anders over :+) de Vegetarische Slager ontdekt, zie http://www.devegetarischeslager.nl/. Nu vond ik vlees al niet zo lekker dus was ik ook niet echt op zoek naar vervanging van dingen die ik miste, maar af een toe een vegetarisch kroketje op brood met wat mosterd is toch wel erg fijn! Redelijk aan de prijs, maar voor zo af en toe echt de moeite waard! Het meeste is niet van echt te onderscheiden. Ook weer handig als je een keer wil koken voor vrienden/familie die zogenaamd niet zonder vlees kunnen.

..
...
....

.....

IK MOET DAARHEEEEEEN :):)

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 00:45

En nog iets (heb niet het hele topic gelezen dus misschien is het al genoemd), om voldoende ijzer binnen te krijgen drink ik iedere dag een glaasje Roosvicee Ferro! Heb je in één keer al je ijzer binnen :)

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 00:47

@Magrathea: Je kan het ook bestellen via de webshop! En veel natuurwinkels verkopen het, ik woon in Garderen dus Den Haag is te ver weg, maar hier verkoopt bijvoorbeeld een natuurwinkel in Putten het. Zie het kopje verkooppunten!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-11 00:53

Webshops is altijd zo'n gedoe :) Ik ben niet zoveel thuis, dus dat is ook weer naar. Ik ga wel een keertje naar Den Haag, is niet zo ver van hier (woon in Delft vlak bij de trein en kan gratis :) )
Heb ik ook weer wat te doen in mijn kerstvakantie :=

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 00:55

Dat is waar! En het is toch bevroren dus thuis meteen het voorraadje in de vriezer en klaar! Eetse alvast :D