Taarten decoreren XIX

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

TinkerTom

Re: Taarten decoreren XIX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 18:59

Google op cupcake recepten en je vind al heel veel..

de makkelijkste en ik gebruik hem zelf altijd...

voor zo n 12 cupcakes

125 gram boter
125 gram fijne suiker
125 gram zelfrijzend bakmeel
2 eieren
1 EL melk

Alles op kamer temperatuur

Boter smeuig mixen
langzaam suiker erbij in delen
daarna eieren erbij
zelfrijzend bakmeel in delen toevoegen
Melk erbij en gezamelijk nog even op de midden stand door mixen, niet te lang

voor choco cupcakes kun je hier nog cacoapoeder doorheen doen

Beslag verdelen in vormpjes en zo n 18 minuten in de oven op 175/180 graden. (afhankelijk van je oven)

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 21:11

Zo dames,
hier weer even een bestellinkje (nouja, laat dat -kje maar weg :') ) gedaan bij DLT :D
Op de planning staan een 'verlovings' stapeltje + 30 bijpassende cc's en een 'maffia'taart van 20x40 :)
Oh en ik heb nog steeds wat goed te maken bij mn rijlesjuf; want ik was er tenslotte afgevallen _O-

Lindas2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 23:30

@ MM: Niet zo mooi dat je eraf bent gevallen maar die regel klinkt bekend :P
En leuke bestellingen overigens!

tassie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 08:16

Wat een superleuke taarten allemaal weer ! Ik blijf jullie volgen :)

woldhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 10:24

TT dat receptje van die cupcakes is heerlijk, wel machtig. Ik haal tegenwoordig m'n cupcakemix bij de Eiteweert dat is een bakboerderij met allerlei lekker mixen.

RustyK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 10:46

Help, wie heeft de oplossing? Wilde ik een boltaartje bakken voor een pietenhoofdje (niet te groot) en mix in een blanda vorm gegoten, nu is het resultaat een perfecte vliegendeschotel qua vorm! Maar hoe ga ik dit nu oplossen. de bolling erafsnijden dan houd ik erg weinig taart over. Zit er bijna aan te denken een nieuwe te bakken maar ja hoe voorkom ik dat dit weer gebeurd en eigenlijk moet ik hem vanavond afmaken.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 10:52

Is hij niet goed gerezen? Dan ben ik bang dat je sowieso een nieuwe moet bakken.
Wat je normaliter kan doen tegen de bolling is een plank op de vorm leggen als je hem uit de oven haalt.

Deeday

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 11:16

Hallo! Sorry dat ik zo binnenkom vallen maar denk dat jullie mij wel kunnen helpen misschien..

Ik heb een vraagje, ik zoek voor een vriendinnetje een bakvorm in de vorm van een kegel met doorsnede 12 cm... Of iets wat in de buurt komt... :)

RustyK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 11:23

@Falona, hij is wel gerezen maar dus bol en nu is de halve bol onder hetzelfde als de gerezen bol boven.
Meestal als het een klein bollinkje is dan leg ik de taart inderdaad even op zijn kop op een plank als hij uit de oven komt, maar nu was het echt een halve taart bol.
Ziet er echt () zo uit :j perfect verdeeld. Dus denk wel dat de taart goed gerezen. Had trouwens soezie biscuit mix gebruikt voor het eerst.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 11:28

De oplossing: nadat je hem uit de oven haalt meteen inclusief bakblik ondersteboven op een rooster bedekt met bakpapier zetten. Eventueel iets zwaars bovenop het bakblik zodat de bult platgedrukt wordt zeg maar. Na een paar minuutjes kun je dan je bakblik eraf halen, en heb je een perfecte bol :) .

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 11:46

RustyK schreef:
Help, wie heeft de oplossing? Wilde ik een boltaartje bakken voor een pietenhoofdje (niet te groot) en mix in een blanda vorm gegoten, nu is het resultaat een perfecte vliegendeschotel qua vorm! Maar hoe ga ik dit nu oplossen. de bolling erafsnijden dan houd ik erg weinig taart over. Zit er bijna aan te denken een nieuwe te bakken maar ja hoe voorkom ik dat dit weer gebeurd en eigenlijk moet ik hem vanavond afmaken.

Eindelijk de perfecte vorm voor die ene aliëntaart... Gewoon een ruimteschip maken met zwarte pieten er in :') :D

Nee, ik sluit me aan bij de vorige spreeksters :D

RustyK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 11:55

Dat is ook een leuk idee polyivy :){

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 12:04

Dus hij is te hard omhoog gekomen? Beslag te luchtig geweest? Of tempratuur te vlug omhoog gekomen?

Ik heb een keer gehad dat ik echt een gigantische toeter had. Die eraf gesneden, bleek er alleen lucht in te zitten _O-

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 13:02

Dat klinkt alsof je teveel beslag in de kom had. Dan zou ik hem gewoon afsnijden. Als hij echt zo mooi verdeeld is, kan je dus 2 pietenhoofden maken :D

RustyK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 14:22

@Falona, ooh dat hoop ik niet.
Zou kunnen, had voor het eerst een mix van de Boeren Bond (Soezie) en daar stond alles bij elkaar en 10 min mixen. Daarna in oven op 150 graden 10 min en daarna 25 min op 170 graden. Dus dat heb ik precies gedaan. Normaal maak ik zelf de mix van DLT forum en dan doe ik ook 10 min mixen (eieren en suiker en dan luchtig de meel er door scheppen) dan 10 min op 150 10 min op 160, 10 min op 170 en de rest op 180 gaat prima.

@prisca, dat is ook goed bedacht maar ik had niet zo veel beslag in de kom dus het worden dan 2 hele kleine hoofdjes. Het is dus niet boven de bak uit gebold maar halverwege de bak is het gaan bollen. Maf he.
Zit er aan te denken om de platte rand eraf te snijden. Of misschien toch maar een nieuwe te maken en hier een vliegende schotel van maken voor mijn zoontjes verjaardag in januari :-) zou die zo lang goed zijn in de vriezer?

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 14:26

Dat is dan inderdaad wel erg raar... Dat heb ik ook nog nooit gehad, dus geen idee waar dat dan aan ligt...

In de vriezer kan je ze 3 maanden houden toch? (weet ik niet zeker hoor, heb nog nooit taarten ingevroren)

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 14:30

Ja hoor, kan zeker wel tot januari in de vriezer :)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 14:37

RustyK schreef:
@Falona, ooh dat hoop ik niet.
Zou kunnen, had voor het eerst een mix van de Boeren Bond (Soezie) en daar stond alles bij elkaar en 10 min mixen. Daarna in oven op 150 graden 10 min en daarna 25 min op 170 graden. Dus dat heb ik precies gedaan. Normaal maak ik zelf de mix van DLT forum en dan doe ik ook 10 min mixen (eieren en suiker en dan luchtig de meel er door scheppen) dan 10 min op 150 10 min op 160, 10 min op 170 en de rest op 180 gaat prima.

@prisca, dat is ook goed bedacht maar ik had niet zo veel beslag in de kom dus het worden dan 2 hele kleine hoofdjes. Het is dus niet boven de bak uit gebold maar halverwege de bak is het gaan bollen. Maf he.
Zit er aan te denken om de platte rand eraf te snijden. Of misschien toch maar een nieuwe te maken en hier een vliegende schotel van maken voor mijn zoontjes verjaardag in januari :-) zou die zo lang goed zijn in de vriezer?

Afgelopen week heb ik wat mixen van Soezie vergeleken. Op 2 verschillende verpakkingen staan verschillende baktijden vermeld terwijl er echter volgens de samenstelling exact hetzelfde inzit.... Welke van de 2 moet je dan aanhouden?

RustyK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 14:59

Hmm nou ik heb dus aangehouden wat er bij mij stond (volgens mij maar 1 methode) en dat was voorverwarmen op 150 dan 10 minuten erin en dan 20-25 min op 170 voor taartje van 22 cm. Opzich goede taart alleen was hij bij mij heel erg gaan bollen.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 15:02

Dat bollen kan je verminderen door er een vochtige handdoek omheen te binden. Je hebt nu speciale strips van Wilton die je om de bakvorm kan doen en ook vochtig kan maken. Ook wil het wel eens helpen om een strook bakpapier in je bakblik te doen, die dan een stuk boven je bakblik uit komt. Ze worden dan ook egaler hoog. Dat bakpapier werkt alleen niet bij een blanda... zou niet weten hoe je hem er dan in zou moeten doen...

Ga voor het eerst een dummy maken voor mijn eindstuk van de Wilton 1 cursus. Doen jullie dan nog iets van een folie om de dummy, of gewoon de icing op het piepschuim?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 15:03

Als je kijkt bij de mix voor bisquit en die voor de spongecake zie je dat de samenstelling exact hetzelfde is, alleen dus een verschillende samenstelling. De inhoud is ook gelijk wat gewicht betreft. Alleen is de mix voor spongecake goedkoper.. Was samen met een vrouw aan het kijken en zij vond het ook vreemd dat er dan verschil is in bereidingstijd. Ik heb de mix voor spongecake meegenomen, wil deze aankomend weekend gaan proberen.

RustyK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 15:54

Volgens mij had ik ook spongecake, was gratis als je voor 10 euro bakspullen kocht!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 16:31

Ja klopt had de aktie ook gezien, vind het jammer dat ze geen fellere kleuren fondant hebben, wie weet komt dat nog.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 17:46

PriscaZ schreef:
Dat bollen kan je verminderen door er een vochtige handdoek omheen te binden. Je hebt nu speciale strips van Wilton die je om de bakvorm kan doen en ook vochtig kan maken. Ook wil het wel eens helpen om een strook bakpapier in je bakblik te doen, die dan een stuk boven je bakblik uit komt. Ze worden dan ook egaler hoog. Dat bakpapier werkt alleen niet bij een blanda... zou niet weten hoe je hem er dan in zou moeten doen...

Ga voor het eerst een dummy maken voor mijn eindstuk van de Wilton 1 cursus. Doen jullie dan nog iets van een folie om de dummy, of gewoon de icing op het piepschuim?

Gewoon je fondant/icing op je dummie, ik vrees dat je het anders kapot trekt als je er iets omheen doet. Ik heb mijn piepschuim dummie ook direct bekleed met fondant. Wel je dummie even schuren, en met een kwast heeeeeeel licht vochtig maken, anders blijft je fondant niet plakken.

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 18:09

Nou morgen middag word een spannende middag ga voor het eerst puzzelen wel een simpel plaatje namelijk het hoofd van hello kitty.
De taart die ik maak is wel een beetje ordinair maar dit is een opdracht van mijn moeder uit voor iemand op haar werk met een grote mond dus het worden borsten met daar op de plaats van de tepels 2 x het hoofd van hello kitty en eronder komt te staan hello titty.
Verder al langzaam beginnen aan mijn opdracht voor 10 december dat zijn 35 cupcakes