Wie bakt er nog meer zo graag? - deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

imd

Re: Wie bakt er nog meer zo graag? - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 17:45

Is taaitaai ook lekker als je het zelf maakt of is dat niet te eten? :')

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 17:46

Nou, mijn taart is dus mislukt.
Oven hield ermee op, morgen nog een poging wagen.

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 18:37

taaitaai kan zeker heel lekker zijn als je het zelf maakt! Je moet er dan wel op letten dat je hem ongeveer een cm dik uitrolt
Met de herfstvakantie ook weer taarten bakken voor de verjaardag van mijn schoonzusje die 7 wordt. Waarschijnlijk mon-chou, appeltaart, kwarktaart en een prinsessentaart die we samen gaan maken.
Hebben jullie een recept voor een lekkere chocoladetaart?

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 19:03

Met spijs kun je ook gevulde koeken/speculaas maken :j

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 19:10

Sjippies Silence.

Taaitaai zelf maken? Dat klinkt wel lekker. Ik ben eigenlijk alleen maar aan kruidnootjes toegekomen op Sinterklaas gebied.

M'n speculaas cakejes vielen in de smaak bij die meiden. Helaas zelf nu niet geproefd, dus die moeten nog maar een keertje gemaakt worden. Voor de visite vanavond nog m'n maanzaad-citroen-vanille cupcakjes over.

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 19:14

Je hebt twee verschillende soorten taaitaai. Normaal en honing. Ik heb tot nu toe alleen nog maar de normale gebakken. Wil binnenkort ook de honing gaan proberen.

Normale taai taai
Ingrediënten
250g bloem
100g honing
1 eetlepel schenkstroop
½ theelepel zout
½ theelepel bakpoeder
3 theelepels kaneelpoeder
1 theelepel anijs
1 theelepel nootmuskaat
1 theelepel
kruidnagelpoeder.
Boter of bakpapier

Bereidingswijze
Verwarm de oven voor op 160 graden. Zet een pannetje met de honing op een laag vuurtje en roer de stroop erdoor. Laat het geheel niet koken! Zodra het geheel gemengd is haal je het pannetje van het vuur en laat je het afkoelen. Zeef vervolgens de bloem en vermeng die met de kruiden en het bakpoeder. Roer de afgekoelde honing door de bloem en kneed het geheel tot een stevig deeg. Het deeg rol je uit op een ingevette bakplaat. Het deeg dient ongeveer een centimeter dik zijn. Het kan in elk gewenste vorm gesneden worden. Bak de taai taai in 15 tot 20 minuten gaar.

Honing taaitaai
Benodigdheden
330g vloeibare honing
½ ei
300g bloem
12g bakpoeder
10g speculaaskruiden
Boter of bakpapier

Bereidingswijze
Vermeng de honing met het halve ei. Zeef vervolgens de bloem, bakpoeder en de speculaaskruiden boven een beslagkom. Meng hier vervolgens het honing-ei mengsel doorheen met een houten lepel. Kneed door tot een soepel deeg. Dit kan zowel met de mixer als met de hand. Het is wel een heel erg plakkerig deeg, dus houdt hier rekening mee. Laat het deeg minimaal een halve dag rusten. Wanneer het deeg gerust heeft verwarm je de oven voor op 200 graden. Rol daarna het deeg uit tussen twee vellen bakpapier die bestreken zijn met olie of boter. Het beste resultaat wordt verkregen wanneer het deeg ongeveer 1 centimeter dik is. Snijdt vervolgens het deeg in de gewenste vorm. Bak de taai taai vervolgens in 15 tot 20 minuten in de oven gaar.

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 19:24

imd schreef:

Jij móét en zal ook taaitaai krijgen he :+

Er zijn wel 2 millionaires shortbreads gebakken zag ik! :oo Lekker zeg!

Ik heb vandaag met een vriendin een onwijs lekkere chocoladetaart gebakken _/-\o_

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 20:46

Saskiaa_ schreef:
imd schreef:

Jij móét en zal ook taaitaai krijgen he :+

_O-

Vriendinnetje had van het weekend ook taaitaai, bij de super gekocht dus ik ga maandag ook even shoppen.. :)) Maar wil het ook een keer zelf gaan maken :P Kan ik het buiten sinterklaas om ook nog eten :))

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 23:41

Jaaaa, ik wil ook zelf kruidnoten en taai taai en alles maken voor Sinterklaas. Lijkt me wel eens leuk om ze eens zelf te maken. Heb op de basisschool ooit wel eens kruidnoten gebakken, erg leuk om te doen was dat!

Ik ben trouwens ook The Great British Bake-Off aan het kijken via internet en wauwie, wat leuk! Vind het ook erg leuk dat ze soms de geschiedenis induiken, zo wist ik niet waar cupcakes eigenlijk vandaan kwamen! Maar eigenlijk heel logisch dat ze misschien ooit in een theekopje gemaakt werden, vandaar cup-cakes. Haha. Ga meteen de tweede aflevering kijken. Een soort van masterchef alleen dan helemaal gefocust op bakken. :D

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 09:07

Klinkt wel als een makkelijk recept, en volgens mij is het nog gezond ook :+ Ik wist niet dat er niet eens boter of suiker in zat.

Wij bakken dit weekeind niks, we hebben in plaats daarvan gister erwtensoep gemaakt.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 09:14

Ik heb 2 lekkere recepten voor chocoladetaart.
1 met enkel chocolade met smarties erop. En 1 met jam ertussen, de zogenaamde Sachertorte.
Als je daar een recept van wilt Cabelona wil ik hem wel even overtypen.

wishmelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 09:57

Halo,
Ik volg dit topic hier, maar ik lees meer mee dan dat ik hier iets post !
Gisteren zag ik het recept van de twixbrownie staan en heb ik onmiddellijk gebakken...
Omg super lekker !!!! :9 :~

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 10:30

Nou, ik ga bakken.
Duimen jullie voor mij dat de oven nu wel meewerkt :P

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 11:00

_Mara_ schreef:
Ik ben trouwens ook The Great British Bake-Off aan het kijken via internet en wauwie, wat leuk! Vind het ook erg leuk dat ze soms de geschiedenis induiken, zo wist ik niet waar cupcakes eigenlijk vandaan kwamen! Maar eigenlijk heel logisch dat ze misschien ooit in een theekopje gemaakt werden, vandaar cup-cakes. Haha. Ga meteen de tweede aflevering kijken. Een soort van masterchef alleen dan helemaal gefocust op bakken. :D

Leuk is het hè. Ze maken echt dingen waar je het water van door de mond loopt. Ik zou alles wel willen proeven.
Waar kijk je terug?

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 11:19

_Mara_ schreef:
Jaaaa, ik wil ook zelf kruidnoten en taai taai en alles maken voor Sinterklaas. Lijkt me wel eens leuk om ze eens zelf te maken. Heb op de basisschool ooit wel eens kruidnoten gebakken, erg leuk om te doen was dat!

Dat klinkt echt heel leuk! Ik wil ook wel weten waar je dat terug kijkt. :)

Ninaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 12:55

Ik wil donderdag op werk trakteren, omdat ik zaterdag jarig ben, maar ik heb woensdag alleen geen/nauwelijks tijd om te bakken, dus wil ik het de komende dagen doen. Dat blijft toch wel goed?

Ik wil een boterkoek, appeltaart met creme en een citroentaart maken. Of zou het zacht/slap worden als ik ze bv maandag/dinsdagavond al maak?

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 14:11

Ik had de twix brownie gebakken! hij was erg lekker maar niet helemaal gelukt. sommige stukjes wel maar een deel was nog gewoon beslag aan de binnenkant.. maarja het beslag was ook wel lekker _O-

KingMarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 15:57

Lang geleden wel eens wat gepost hier en lees braaf alles mee.

Tijdje terug is me laptop waar diverse recepten opgeslagen op stonden gejat en ben ze nu dus kwijt. Wilde die kaneelrolbrood dinges maken, maar kan nederlands recept niet meer vinden. Hier iemand die hem nog kant en klaar heeft liggen ? Alvast bedankt.

Nouka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 16:10

Net pepernoten/kruidnoten (ze zien er meer uit als pepernoten maar er zit geen honing in dus technisch gezien zijn het dan kruidnoten) gemaakt, hele huis ruikt heerlijk :D

KingMarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 16:12

Zijn officieel niet die taaiige vierkante blokken pepernoten , smaken ook beetje taaitaai achtig vaak en die krokante rondjes kruidnootjes ?

Nouka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 16:16

Jep, klopt :)

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 16:41

Klopt, ze worden trouwens van hetzelfde deeg gemaakt als taaitaai's.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 17:06

@Ninaka: de appeltaart blijft wel goed, die is na een dag of 2 meestal zelfs lekkerder. De boterkoek moet ook wel gaan denk ik, maar daar heb ik geen ervaring mee. Citroentaart durf ik ook niet te zeggen.

Kruidnoten bakken, dat wil ik ook nog een keer doen :D

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 17:16

Iemand nog iets leuk wat ik ff kan bakken vandaag?
Heb cacao poeder, bloem, zelfrijzend bakmeel etc.
Denk gewoon weer choco cupcakjes maar als iemand nog iets leuks weet...

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 17:36

Gemarmerde cake of cupcakes. Weer eens wat anders dat een gewone of chocolade cake.