Taarten decoreren XV

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mayo

Re: Taarten decoreren XV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 14:32

Ik smeer gewoon strak af, even in de koelkast, ondertussen marsepein kleuren en dan taart eruit en bekleden :)

Monique1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 14:40

Ik gebruik geen botercreme mix... Ik doe altijd half om half.. En dat gaat goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 14:41

Ik laat de BC eigenlijk nooit opstijven in de koelkast voor ik ga bekleden...
Maakt dus wel een groot verschil?

Toch maar proberen de volgende keer :D

biesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 14:43

In mijn recept staat 10 min laten stijven dan toevoegen aan boter
Zal wel proberen met meer ps minder H2O

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 14:43

Wie kan mij vertellen hoe ik het beste kan marmeren.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 14:44

Jep, als je het op laat stijven kun je veel strakker afwerken, je krijgt dan veel minder snel deuken en butsen, of vulling die uitpuilt :) .

Biesje: bij mij op de verpakking staat dat ik het een uur moet laten rusten voordat het aan de boter toegevoegd mag worden.

Marmeren: witte fondant/marsepein pakken. Kleurstof erop en kneden, niet te lang kneden, anders wordt het egaal.

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 14:47

Rinske schreef:
Jep, als je het op laat stijven kun je veel strakker afwerken, je krijgt dan veel minder snel deuken en butsen, of vulling die uitpuilt :) .

Biesje: bij mij op de verpakking staat dat ik het een uur moet laten rusten voordat het aan de boter toegevoegd mag worden.

Marmeren: witte fondant/marsepein pakken. Kleurstof erop en kneden, niet te lang kneden, anders wordt het egaal.

Ik dacht dat je dat met bijv blauwe fondant en witte fondant deed en dan op 1 of andere manier door elkaar???

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 14:51

biesje schreef:
In mijn recept staat 10 min laten stijven dan toevoegen aan boter
Zal wel proberen met meer ps minder H2O

10 minuten? Bij die van mij staat mix een uur laten rusten en dan boter toevoegen en dan 10 minuten mixen

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 14:52

kan ook...net zo lang kneden tot het naar wens is

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 14:52

2 stukken gekleurde marsepein/fondant en dan gewoon grof door elkaar kneden en dus niet volledig door elkaar heen verkneden

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 14:54

odenxia schreef:
Rinske schreef:

Ik dacht dat je dat met bijv blauwe fondant en witte fondant deed en dan op 1 of andere manier door elkaar???

Dat kan ook. Gewoon niet te lang kneden :P .

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 14:54

En dan krijg je dat mooie gevlamde effect??

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 14:59

Afbeelding
Dit is witte fondant met blauwe kleurstof. Valt dit onder mooi gevlamd :P ?

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 15:03

Ja dat bedoel ik idd.. Dacht ga het eerst maar eens vragen voor dat ik mn fondant verziek!

biesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 15:11

Ja in mijn receptenboekje staat 10 min.
Ik ga het als ik straks thuis ben gelijk proberen.
(Kan er niet tegen dat mijn taartjes niet mooi strak worden haha)

Tnx meiden :D

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 15:20

Het nadeel van smeuige botercreme is dat de dijkjes zo makkelijk inzakken. Om dat te voorkomen gooi ik de taart even in de vriezer om het dijkje te laten opstijven voordat ik hem ga vullen. Dat helpt ook tegen uitpuilende vulling.

En ik merk verschil in hoe stijf je slagroom krijgt. Laatst een taart gemaakt met een laag houdbare slagroom van Fiese Vlag en de andere slagroom van de Lidl. Die eerste wel veel stijver terwijl de omstandigheden verder hetzelfde waren. Ik heb dus voortaan een voorraadje houdbare slagroom van Friese Vlag in mijn koelkast staan :D

Demi_Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 15:32

Oo wat een leuke taarten komen er voorbij zeg, ik heb morgen een workshop taarten maken en dat komt mooi uit want me moeder is zaterdag jarig alleen weet ik niet wat ik moet doen.
ik heb gekozen voor een hart vorm maar nu wil ik ook weer wat met kikkers en toch ook iets leuks met bloemetjes en hartjes maar zal dat ook lukken met een hart vorm? ben nog druk aan het zoeken naar wat ideeen want je heb natuurlijk ook weer verschillende kikkers haha ik weet het even niet meer..

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 15:57

biesje schreef:
Ja in mijn receptenboekje staat 10 min.
Ik ga het als ik straks thuis ben gelijk proberen.
(Kan er niet tegen dat mijn taartjes niet mooi strak worden haha)

Tnx meiden :D

Maak je het van de mix uit de shop?

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 15:59

Kunnen jullie mij vertellen hoe tylose precies werkt? Ik heb daar geen ervaring mee en wil wat dingen maken die hard moeten zijn. Je kneed het gewoon door de fondant (marsepein kan niet toch?) en dan in de juiste positie laten drogen?

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:02

Het kan wel met marsepein, maar dan wel met Zeelandia iig, daar heb ik ervaring mee. Het hard dan niet uit, maar maakt het wel steviger.

Met Pettinice van Bakels fondant hard het wel uit, maar alsnog moet je het lang laten rusten. Ik maak een stuk fondant platter en besprenkel het dan met tylose, daarna kneed ik het er goed doorheen. Leg het even luchtdicht weg alvorens ik het ga verwerken. Dingen die keihard moeten worden laat ik na verwerken plat of ondersteund rusten voor +/- een dag. Misschien dat korter ook kan, maar ik neem het risico niet. Liever nog langer zelfs, want als het een dik stuk is duurt het lang om volledig uit te harden. Ik houd dan een dag of 3 aan voor de zekerheid :)

biesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:06

mix van funcakes voor botercreme

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:27

Mayo schreef:
Het kan wel met marsepein, maar dan wel met Zeelandia iig, daar heb ik ervaring mee. Het hard dan niet uit, maar maakt het wel steviger.

Met Pettinice van Bakels fondant hard het wel uit, maar alsnog moet je het lang laten rusten. Ik maak een stuk fondant platter en besprenkel het dan met tylose, daarna kneed ik het er goed doorheen. Leg het even luchtdicht weg alvorens ik het ga verwerken. Dingen die keihard moeten worden laat ik na verwerken plat of ondersteund rusten voor +/- een dag. Misschien dat korter ook kan, maar ik neem het risico niet. Liever nog langer zelfs, want als het een dik stuk is duurt het lang om volledig uit te harden. Ik houd dan een dag of 3 aan voor de zekerheid :)

Ah, dankjewel :) Ik had inderdaad al gehoord dat een dag wel het minimale is! Maar is het dan keihard? En breekbaar? Of meer buigzaam..

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:30

biesje schreef:
mix van funcakes voor botercreme

Maar daar staat toch wel op dat ie een uur moet rusten :P ? Of heb je wel die mix, maar niet dat recept van de verpakking aangehouden?

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:35

Ik heb in februari voor het eerst tylose geprobeert. Aangezien ik de tylose nog niet in huis had, was het kort dag. Denk dat ik maximaal 24 uur had voordat het helemaal klaar moest zijn en dat was erg krap aan voor het uitharden.
Om het proces te bespoedigen heb ik het toen een paar uur in de oven op 50 graden gelegd. Toen was het na een dag wel hard genoeg om rechtop te staan.

biesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:42

ik heb om eerlijk te zijn nooit het recept op de verpakking gelezen.
hihi