Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

suuzepuus

Re: Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 20:48

Ik zou graag recepten willen met zevenblad...... heb er helaas bergen van. Dus alle recepten waar vooral heeeeeel veeeeeeeel zevenblad in kan zijn welkom!!!

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 21:42

Zo heb gister een dwergkers (Stella?) en een dwerg doyenne du Comice gekocht :') Nice try!

Verder nieuwe aardbeienplantjes en viooltjes gescoord :D Vandaag (ondanks de verwachte vorst, maar neem aan dat deze dat prima kunnen hebben) geplant, ben benieuwd!!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 22:23

Ik heb vandaag ook heerlijk in de tuin gewerkt :) Er zijn drie moestuinbakken in elkaar... er zit één al vol met aarde. Hopelijk van de week nog tijd voor de andere twee. Manlief heeft ook een zeef gemaakt voor boven de kruiwagen zodat ik de mest/compost die ik gebruik kan ontdoen van kluiten en grote takjes en dergelijke heel erg handig.

Mijn tuin is gelukkig zevenblad vrij... maar het schijnt als spinazie gegeten/verwerkt te kunnen worden dus dat is niet zo moeilijk. En google is je beste vriend. http://www.kruidenvrouwtje.nl/pan/zevenblad.htm

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 01:06

suuzepuus schreef:
Ik zou graag recepten willen met zevenblad...... heb er helaas bergen van. Dus alle recepten waar vooral heeeeeel veeeeeeeel zevenblad in kan zijn welkom!!!

Had 2 jr. geleden ook een beetje 7blad in m'n tuin. Ik herkende het gelukkig snel en heb van de schrik de halve tuin omgespit en alle grond in de kliko gekieperd. Hoop dat ik er nu vanaf ben maar vrees dat het onder de tegels nog door groeit.

Las ergens dat de enige oplossing tegen 7blad was: je huis verkopen.

Of je moet idd die sla lekker vinden, dan ben je zielsblij met een tuin vol 7blad.

http://duizendblad.wordpress.com/2009/0 ... nteburger/ lijkt me heerlijk!

Leuk om te lezen van die frambozenstekjes, die wil ik ook! Heb in het verleden kapitalen uitgegeven aan frambozenplanten maar die kunnen het allemaal niet navertellen helaas ;)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 11:28

Toen we hier kwamen wonen was het al helemaal vol met 7 blad. Ik heb echt bakken vol eruit geplukt maar het blijft komen.... Ik denk dat ik het dit jaar gewoon weer ga proberen!!!
Het probleem is wel dat het rond de moestuin is, naast het huis, langs de oprit , achter de paardenstal en in de tuin waar we zitten. Echt overal dus.... behalve bij de paarden. Daar is het gelukkig niet. Ik had gehoopt dat de kippen het lekker zouden vinden. Maar dat valt ook een beetje tegen!

Zaterdag had ik 3 nieuwe kipjes erbij gehaald. een wittte, een zwarte en een bruine kriel Vandaag heb ik het eerste eitje geraapt!!!

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 11:43

Lekker is dat hè, eigen eitjes (althans, ik krijg eitjes van mijn ouders, maar die zijn ook vers).

Gisteren lekker in mijn tuintje gerommeld, onkruid gewied, dood hout verwijderd, beetje harken, beetje mesten, bestrating ontmost, bankje weer uit de schuur gehaald en aardbeien en viooltjes gepland. Het ziet er weer netjes uit. Heb ook een nieuw rekje voor potten bij Ranzijn gehaald.

Mijn vader gaat twee kweekbakken met glazen platen voor in het tuintje fabriceren waar tzt groentenstekjes inkunnen. Heb in mijn kasje binnen rucola, kamille, munt en artisjok gezaaid. Voor april heb ik nog stokbonen, courgette en tomaat op de zaaiplanning staan. De artisjok is een experiment, als hij wortel schiet komt hij tzt in een heel zonnige en warme hoek van de tuin te staan. Als we er nooit van kunnen eten, is het iig een mooie plant.

De kruiden die ik vorige maand gezaaid (in kas binnen) doen het allemaal fantastisch. Heb de bieslook uit moeten dunnen en kon de basilicum en peterselie ook al overzetten in grotere potten. Ze staan nu in de woonkamer in het zonnetje totdat ze naar buiten kunnen.

Snor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 14:15

@zidore: wat een leuke website, die blog van Duizendblad! Er staat ook een lekker recept op om zelf fruitsnoepjes te maken, ik ga deze zomer eens bij mijn ouders wat bessen en vruchten plukken (heb er zelf helaas geen plek voor) en dat proberen te maken.

@ranna: Dat van die sapcentrifuce wist ik niet. Ik maak wel eens smoothies, van alles + een ijsblokje in de keukenmachine, maar verder dan dat komen mijn sapkunsten niet. Moet eerlijk bekennen dat ik 1 keer een salade heb gemaakt met paardebloembladeren en dat ik het echt ongelofelijk bitter en vies vond, dus ik ben benieuwd hoe je daar iets lekkers mee kan maken, haha.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 14:22

Wauw, gaat snel dit topic...
Moet helaas erg oppassen met in de tuin werken, goede reden overigens, ben ruim 8weken zwanger.
Knoflook doet t goed, eentje is al ruimschoots boven aarde.
Aardappels zie ik nog niets van en de radijs doet het super.
Binnenkort maar is met de rest aan de gang.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 14:59

Gefeliciteerd Carina!

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 15:33

Oke, even een hele domme vraag :D Ik heb echt geen verstand van moestuinen, doe altijd maar wat, maar nu gaat mijn pappa 2 grote bakken maken (2,5 bij 1 meter) voor op mijn terras en tja, daar wil ik natuurlijk wel het eea gaan inzetten.

Nu komen mijn moestuinen ervaringen tot nu toe niet verder dan een kersenboom voor op terras (een kleinblijvende, vorig jaar gekocht, maar vergeten te snoeien dus hopelijk blijft hij geschikt voor op het terras), kant en klare rucola plantjes, alleen die zaten vorig jaar opeens onder het ongedierte denk, want ze waren opeens allemaal weg :( en wat bieslook, peterselie en basilicum (de laatste staat in het keukenraam). Vorig jaar heb ik ook nog eens een cherrytomaten plant gekocht bij de AH, die heeft het goedgedaan :D En ik heb ook nog een peperplantje gekocht bij het tuincentrum, alleen die pepers waren niet groot (en super super super heet, hahaha).

Mijn vraag, wat is makkelijk voor in mijn moestuin, zou graag wat sperzieboontjes ofzo willen, of snijbonen (verslavend lekker). En waarmee moet ik de bakken vullen, gewoon aarde? Ik heb overigens ook de beschikking over compost en/of paardenmest.

Zo, dat ziet eruit als een heel verhaal op mijn minilaptop

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 15:37

Aarde en bemesten. Alleen wel oppassen dat je niet gaat overbemesten!
Groentes wat je aangaf kan allemaal prima.
Zo heel moeilijk is t nu ook weer niet.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 15:45

Nou, bij mij is het altijd gedoemd om te mislukken, hahaha. Zo vorig jaar ook met mijn peper. Zei tegen een vriendin dat er maar geen vruchten aankwamen. Vroeg ze me het volgende "bestuif je de bloemen wel", hahahaha, euhm, nee dus :D Zo erg is het dus met mij gesteld :D

Vanaf wanneer zouden de aardbeienplantjes naar buiten kunnen? Als er geen vorst meer is 's nachts??

caj2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 19:52

Als er geen nacht vorst meer is ( ik ben een beetje vroeg dit jaar hoop dat ze het overleven)
Ik sprak een man en die zij als je een roestige spijker een citroen plant doet dat er dan sneller vruchten aan komen. Wie weet of dit waar is?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 19:57

Wat een gel*l :D
Citrus heeft nogal eens last van leukose (geel worden van de bladeren). Dat komt soms door een verkeerde zuurgraad, soms door gebrek aan magnesium en ijzer, en meestal door een combinatie van beide. De verkeerde zuurgraad zorgt er nl. voor dat magnesium en ijzer slecht worden opgenomen.
Een plant die niet in goede conditie is, zal geen of slecht vrucht dragen. Dán helpt extra ijzer (en magnesium) geven. En dan nog is een 'echt' mineralenmengsel beter dan een spijker. Bij een gezonde plant maakt het geen fluit uit.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 21:26

Dames vanaf 2 april heeft de aldi weer schijven en linten met kruiden, groenten en bloemenzaadjes. Ik heb vorig jaar verschillende gehaald, de sla deed het echt ontzettend goed, we konden er niet tegenop eten. Ook verschillende kruiden kwamen er goed uit bij mij. Ze kosten maar 99 cent per stuk.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 08:27

nou, wonder boven wonder is mijn basilicum nog steeds groen, en nog steeds niet dood, we gaan het beleven :D
nieuw projectje: een peperplantje. had de zaadjes nog over van mijn peper (zo heet hoef ik mijn eten ook weer niet namelijk) en ik dacht, ik stop ze gewoon in een pot aarde. dus ben benieuwd of het wat wordt.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 09:04

Snor schreef:
@ranna: Dat van die sapcentrifuce wist ik niet. Ik maak wel eens smoothies, van alles + een ijsblokje in de keukenmachine, maar verder dan dat komen mijn sapkunsten niet. Moet eerlijk bekennen dat ik 1 keer een salade heb gemaakt met paardebloembladeren en dat ik het echt ongelofelijk bitter en vies vond, dus ik ben benieuwd hoe je daar iets lekkers mee kan maken, haha.

Paardebloemblad smaakt idd bitter. Daarom kun je er een tijdje een bloempot overheen zetten. Dan verdwijnt het groen en de bittere smaak. Wel jammer voor de voedingswaarden want juist dat bittere maakt het zo gezond :+

@Carina gefeliciteerd met je zwangerschap. Als jij de tuin dan niet meer kunt doen schuif je je partner maar naar buiten :Y)

@Angeloflove, aardbeienplantjes kunnen prima tegen vorst. Is net onkruid. Heb er hier wel oud hooi op liggen. Niet zozeer als vorstbescherming maar om te voorkomen dat de aardbeien straks op het zand liggen. De planten groeien er doorheen en zo komen de vruchten op het hooi te liggen en rotten ze niet zo snel.

Snor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 12:43

imd schreef:
Dames vanaf 2 april heeft de aldi weer schijven en linten met kruiden, groenten en bloemenzaadjes. Ik heb vorig jaar verschillende gehaald, de sla deed het echt ontzettend goed, we konden er niet tegenop eten. Ook verschillende kruiden kwamen er goed uit bij mij. Ze kosten maar 99 cent per stuk.

Thx voor de tip! Ik zie ook dat ze allerlei kunststof potten hebben vanaf dan, dus ik ga even wat inslaan.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 22:19

Zo morgen een dagje vrij en dus lekker tijd voor de tuin :) Ik ga mijn moestuinbakken verder afmaken.
In het weekend is er een Rozen- en Clematisdag bij Kwekerij De Kleine Plantage en daar staat ook 'De NieuweTuin' van belg Peter Bauwens die o.a. het boek De nieuwe moestuin heeft geschreven en de site http://www.denieuwetuin.be/inhoud.php Dus allemaal moestuinzaden :D ook hele bijzondere dus verheug me nu al... niet dat ik niet al heel wat verschillende zaden heb ;)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 23:09

Eelmo, peper kan wel erg lang doen over het ontkiemen , een aantal weken is geen uitzondering, dus als het niet lijkt te lukken, gewoon volhouden

en pepers zijn niet 1jarig, dus mocht je peper aan het einde van het seizoen nog niet echt goed opgeleverd hebben, gewoon plant in de vensterbank zetten...de mijne heeft nu drie flinke jalapeno's erin hangen en ziet er op en top gezond uit :j en heeft de hele winter voor in de vensterbank gewoond
wil voor komende winter de vensterbank in de logeerkamer ook flink verbreden, dna wil ik zoveel mogelijk pepers laten overwinteren , waarom uit zaad beginnen als de planten nog kunt hebben :+

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 07:31

okee, nouja, het is gewoon een probeersel, maar het zou wel tof zijn als het idd wat werd. hij staat nu in een geïmproviseerde kas (lees: grote plastic zak) in de vensterbank, we'll see. maaaar, thanks voor de tip (:
misschien helpt als ik iedere dag een gesprekje met hem voer :+

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 08:50

Wat leuk dat peper het doet bij jullie!

Ik had dat altijd in de categorie:"wispelturig"geschaard :+

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 09:41

Hier komt er al een kalebaszaadje uit!!! heb ze vorige week in een kweekbakje binnen gezet. daarna stop ik er nog ffies courgettes in!!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 13:37

iedereen is al flink bezig met planten en zaaien. Ik wil toch weer peper gaan proberen dit jaar, misschien dat het nu wel lukt. Een bak is nu klaar en vol aarde en inmiddels zijn daar de eerste zaadjes gezaaid. Vandaag de eerste lichting raapmoes, raapselen, snijbiet en spinazie gezaaid. En aan de andere kant van de bak 10 kropsla zaadjes, 3 broccolizaadjes die ik nog had en een paar vroege bloemkool gezaaid, Eens kijken of dat dit jaar in een bak wel wil. Peultjes liggen al klaar maar het begon te regenen.

skyeboxer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 14:31

Hoi mensen ik meld me hier ook.
Ik werk in een grote groententuin ( dus niet hele maal hobby en vrije tijd maar dat is vast niet erg).
Kom hier ook eens kijken, lijkt me leuk om te lezen wat jullie alle maal doen.
Vandaag hebben we de uien gepoot en een begin gemaakt met de tuinbonen.
Gisteren de laatste aardappels er in ( voor de bui die vandaag schijnt te komen)
De sla plantjes zijn al een tijdje geleden gezaait, ze zijn gisteren de platte bak in gegaan.
Altijd weer spannend!