Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rukaro

Re: Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 10:27

Wat een leuk topic :) Ik hou erg van de tuin maar ben niet zo'n tuinierder, vriendlief daarentegen wel. We hebben in ons kleine stadstuintje een kruidenhoekje, tomaatjes en dit jaar voor het eerst een courgetteplantje. Ben heel benieuwd hoe die het gaat doen, ik eet veel courgettes dus uit eigen tuin zou fantastische zijn!

Als jullie nog tips hebben voor het laten aanslaan van de courgette dan zijn die welkom :j

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 10:30

Helaas zijn mijn cherrys om een of andere reden nog steeds niet opgekomen |( Heb dus maar een nieuwe zaaipoging gewaagd en ik hoop dat het nu beter gaat. Gezllig trouwens, die foto's van jullie vrolijk groeiende groente! :)

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 10:39

Wij hebben ook elk jaar wel wat staan in de tuin! Aardappelen, sla, rabarber, courgettes.

Aardappelen uit eigen tuin zijn erg lekker :9

We hebben ook nog appelbomen, een pruimenboom en een kersenboom!

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 11:02

Mas schreef:
Helaas zijn mijn cherrys om een of andere reden nog steeds niet opgekomen |( Heb dus maar een nieuwe zaaipoging gewaagd en ik hoop dat het nu beter gaat. Gezllig trouwens, die foto's van jullie vrolijk groeiende groente! :)

Toen ik met mijn moeder samen tomaten had, hadden we eerst ook zaadjes. Leken niet op te komen, dus ook maar plantjes gekocht. Uiteindelijk kwamen ook de zaadjes uit, en hadden we ongeveer 3,5 a 4 kilo tomaten per week :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 11:03

Jeeej onze wortels komen boven :D

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 11:04

Dat geeft hoop, ik heb ook nog een hele bak met zakjes tomatenzaad van vorig jaar (toen niet gebruikt). :D

*ziet zichzelf al de hele zomer tomatensalade eten*

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 11:06

Saffier schreef:
Mas schreef:

Toen ik met mijn moeder samen tomaten had, hadden we eerst ook zaadjes. Leken niet op te komen, dus ook maar plantjes gekocht. Uiteindelijk kwamen ook de zaadjes uit, en hadden we ongeveer 3,5 a 4 kilo tomaten per week :D

Hihi, oei dat is wel heel veel zeg :oo
Dat wordt dan veel tomatensoep eten, tomatensap drinken, tomaatjes op brood, in salade en en...

Ik heb de eerste zaadjes wel laten zitten dus wie weet. :D

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 11:18

Wij hebben donderdag een inventarisatie gedaan van welke spullen we nodig hebben; we gaan eerst de tuin een beetje 'verbouwen' en daarna aan de groentekweek!!

kavama

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 12:04

Bij ons staat de vensterbank ook helemaal vol nu.
Tomaatjes zijn al een paar dagen geleden uitgekomen.
De koolrabi komt ook.
Is wel heel schattig.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 12:55

Ik heb nu alleen nog de peterselie en de basilicum gezaaid, en ze komen al op :D
De een al meer dan de ander. Weet alleen nog niet welke wat is :+

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 12:23

Regelmatig zie ik hier "tomaten" voorbij komen, maar niemand vertelt om welke soort/ras het gaat, terwijl dat nogal een verschil maakt. Er bestaan honderden, zo niet duizenden rassen.
Voor buitenteelt in Nederland zijn bijvoorbeeld alleen de vroege rassen gechikt.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 12:27

Ik heb geen idee, ze komen van de markt en er zat geen labeltje aan. Dus dat wordt een verrassing. :D

Aan zaad heb ik hier nog liggen: Ravello F1, Ciliegia Gialla en Minibel. Maar ik geloof dat ik er alweer te laat mee ben, ze schijnen in februari/maart gezaaid te moeten worden.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 12:30

Nou ik heb ook een foto van mijn kruidentuintje gemaakt. Er staat rozemarijn, tijm, salie, bieslook, peterselie, koriander, oregano, citroenmelisse en munt in. Samen met vrolijke spaanse margrieten. Heb nog twee plekjes over.
Afbeelding
O ja.. en een rijtje van 6 lavendel plantjes. Daarnaast heb ik nog zo'n lapje grond waar ik wat groenten in ga proberen te verbouwen.

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 15:11

Karin schreef:
Ik heb geen idee, ze komen van de markt en er zat geen labeltje aan. Dus dat wordt een verrassing. :D

Aan zaad heb ik hier nog liggen: Ravello F1, Ciliegia Gialla en Minibel. Maar ik geloof dat ik er alweer te laat mee ben, ze schijnen in februari/maart gezaaid te moeten worden.

Karin, zaaien kan nog wel, al zou ik niet NOG langer wachten. Het heeft alles met daglengte en lichtkleur te maken. Het is bepaald niet zo dat 2 maanden eerder zaaien ook 2 maanden eerder tomaten oplevert.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 17:00

Yeees, de eerste cherrytomaatjes zijn ein-de-lijk boven gekomen :D
Nu nog even geduld en dan heerlijk tomaatjes smullen :9

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 17:37

mijn gourgettes komen ook al op! en de radijs doet het ook goed

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 17:43

leuk topic :-) voordat ik paarden had, had ik ook een moestuin met een kas *D 8-) , het was wel veel werk %), maar zoals die foto hierboven met die tegels, dat is wel goed te doen

*wordt al weer enthousiast*

Mijn tuin is nu een rommeltje, maar ik ga eens kijken of ik ergens wat kan planten.

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 18:56

hmmm bij mij is nog niets opgekomen...
ben benieuwd of het nog wat wordt... ook heb ik ze eigenlijk wat te vroeg geplant omdat ik binnenkort op vakantie ga en ze dan niet elke dag water krijgen.
Nu trouwens ook niet, want ben de helft van de week niet thuis en dan moet mijn moeder ze water geven, maar die vergeet dat :P
Toevallig ben ik nu tussendoor even thuis en ze stonden redelijk droog thuis:P
naja maakt niet zoveel uit

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 19:15

He! Wat leuk!

Ik kom uit een echte tuinierdersfamilie en moest vroeger veel groenten in de dipevries krijgen. Uren aan de draaimolen gestaan om snijbonen te blanceren en we aten tig keer in de week bonen.... Blegh.

Nu vind ik tuinieren erg leuk. Helaas gezegend met een kleine stadstuin. Geen tomaten, die zijn kwetsbaar, zit snel ongedierte in. Ik heb wel de nodige kruiden, en rucolasla, aardbeien groeien hier zelfs tussen het terras, ik eet regelmatig bloemetjes uit de tuin, zoals boragie en calendula, dat staat leuk in de sla. Vroeger zaaide ik ook vanalles, waaronder violen, die waren ook eetbaar.

Ik heb wel diverse struikjes als kiwi, vijgen ( vorig jaar voor t eerst uit eigen tuin gegeten) en rode bessen en kruisbessen. Daar ben ik altijd te laat voor ,de vogels zijn sneller :+

Ik wil nog wat bieslook en bosuitjes planten, dat houdt ook weer ongedierte tegen.

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 12:47

hermlein1989 schreef:
hmmm bij mij is nog niets opgekomen...
ben benieuwd of het nog wat wordt... ook heb ik ze eigenlijk wat te vroeg geplant omdat ik binnenkort op vakantie ga en ze dan niet elke dag water krijgen.
Nu trouwens ook niet, want ben de helft van de week niet thuis en dan moet mijn moeder ze water geven, maar die vergeet dat :P
Toevallig ben ik nu tussendoor even thuis en ze stonden redelijk droog thuis:P
naja maakt niet zoveel uit

ik heb me verkeken, ik zag sinds gisteravond toch een klein stukje basilicum boven de aarde uitsteken :):) :p

cube

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 16:16

Nou ik ben ook eindelijk begonnen. Vandaag het stukje tuin wat over is omgespit en onkruidvrij gemaakt. Het is niet zo heel groot, maar ik heb italiaanse slamix gekocht, wortels en als het goed is heb ik nog radijszaadjes van vorig jaar liggen. Dus dat ga ik van de week dan maar eens in de volle grond proberen te zetten. Op de zakjes staat dat dat gewoon kan. Heeft iemand enig idee hoeveel wortels je ongeveer moet zaaien voor een huishouden van 2 personen?
En dan nog een vraag, hoe doen jullie dat met katten? Zo'n mooi omgespit stukje grond is altijd erg aantrekkelijk. Ik zat zelf te denken om er gaas overheen te doen.

_Noraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 16:34

gister nog goed gekeken naar mijn vier action plantjes, stonden 5 dagen. Nog niets, ik kwam vandaag weer thuis en de tomaten plantjes waren al 1,5 cm (binnen 1 dag dus) en de basilicum begint ook op te komen (0,5 cm )

erg grappig om te zien! :D

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 19:10

hihi had ik ook:P
was net oranje paprika aan het snijden en heb hier ook de zaadjes van geplant :P Met nog een beetje paprika eraan(gewoon dat hele stukje waar de zaadjes opzitten). Ben benieuwd of het wat wordt:p
Als het niets wordt maakt het natuurlijk ook niets uit:P

_Noraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 19:27

Ja, dat had iemand die ik ken ook gedaan. En die had in de zomer hele kleine schattige paprika's in een potje :+:

Die zaadjes van de action zijn ook gewoon bv. zaadjes die in een tomaat zitten, dus het moet vast wel lukken!

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 11:47

Ik heb op mn balkonnetje een paar bakken staan.
Heb wat kruiden, en verder nu bietjes, snijbonen en sperziebonen, prei, worteltjes en nog iets, maar weet even niet meer wat. :D