Pasta pesto (met broccoli en soms kipstuckjes) is hier een favo gerecht haha. We houden allemaal van uitgebreid en ingewikkeld koken, maar soms zoek je gewoon iets simpels en lekkers.
Ik ga stoppen met vlees eten vanaf aankomende maandag. Hoe zijn jullie begonnen? Ik vind een overload aan info en zie door de bomen het bos niet meer...
F_Orumster
Geplaatst: 21-08-21 15:59
LaPluche schreef:
Ik ga stoppen met vlees eten vanaf aankomende maandag. Hoe zijn jullie begonnen? Ik vind een overload aan info en zie door de bomen het bos niet meer...
Ik zeg gun jezelf een rustige transitie. Probeer gewoon leuke vega recepten uit, maar heb je een avond daar geen energie voor, grijp dan uit je vaste repertoire Niks aan de hand. Na verloop van tijd merk je dat je steeds makkelijker denkt aan de nieuwe gerechten en dan gaat het vanzelf.
ClauH
Geplaatst: 21-08-21 17:06
Ik vond vleesvervangers in het begin moeilijk. Je gaat de smaak toch vergelijken en dat werkt voor mij niet.
Wij zijn begonnen met gerechten zonder vleesvervangers. Dus wraps met falafel en groenten, rijst met groenten dat soort dingen.
Tempeh doet het hier heel goed door de nasi. Gebakken camembert met aardappeltjes en groente aten we ook veel.
Tegenwoordig kan ik een vleesvervanger eten zonder te vergelijken en gebruik ik veel vegetarisch rulgehakt door pasta's. Of een broodje hamburger van de vegetarische slager. De schnitzels bij een AGV.
En inderdaad niet te moeilijk doen als het een keer niet lukt.
Ik zie idd van alles voorbij komen! Fijn dat jullie gereageerd hebben. Veganistisch gaat me nog een stapje te ver. En eten jullie wel eens een dagje vis oid?
ClauH
Geplaatst: 21-08-21 18:12
Ik eet zoveel mogelijk plantaardig met 1x per week een biologisch scharrelei en 1x per week een stukje biologische vis.
Je moet doen wat voor jou werkt. Dan hou je het het beste vol. Als ik bij mijn schoonouders eet, eet ik wat de pot schaft en mijn moeder maakt vaak iets waarbij ik de stukjes vlees eruit kan vissen.
Het gekke is dat ik vlees helemaal niet meer lekker vind...
Ik ben vaker gestopt met het eten van vlees... Nooit vol kunnen houden. Er ging een vrachtwagen met kalveren over de snelweg en ik heb gehuild toen ik ze zag... Tijd voor verandering, voor mij geen vlees meer.
Ik ben op een goede dag gewoon gestopt. In die tijd had je twee vleesvervangers die ik allebei niet lekker vond. Maar ik was zo overtuigd van mijn keuze dat ik het nooit als lastig heb ervaren. Ik kook gewoon, alleen dan zonder vlees. De laatste twee jaar eet ik zo min mogelijk dierlijke producten. Ook dat gaat me goed af. Vooral als ik zelf kook lukt dat prima.
De vegetarische en vegan producten zijn inmiddels in overvloed en een aantal lust ik graag. Kwestie van uitproberen om er achter te komen wat je lekker vindt. Neem de tijd en die het op je eigen manier. Er is geen goed of slecht.
gaucho
Geplaatst: 21-08-21 18:48
Wat eet je normaal / vind je lekker LaPluche? Je kan ook gewoon beginnen met daar vega versies van te maken. Ik doe meestal vega + gerecht intypen op Pinterest en dan vind ik genoeg opties.
Wat maakte dat je eerder weer vlees ging eten?
Sinds ik vaker vegetarisch eet (ik ben nog steeds deeltijd vegetariër ) eet ik vaker uit de Indiase, Turkse en Arabische keuken, heel veel lekkere vegetarische gerechten geweldig boek voor simpele gerechten vind ik de Groene Bakplaat.
Vanavond maar weer eens een vleesvervanger Beyond Burger, qua structuur toch wel mijn favoriet
Als je even zoekt op mijn berichten in dit topic kun je mijn ervaring van mijn overstap ook lezen ik eet echt vegetarisch dus geen vis of weekdieren. Geen beesten!
LaPluche
Geplaatst: 23-08-21 16:25
Gisteren Spaanse Caneloni gemaakt, gehakt vervangen door Vivera gehakt en verder recept gevolgd(geen chorizo toegevoegd) en iedereen vond het lekker. Ze vonden het vreemd dat het goed smaakte.
Het plaatje lijkt ook niet zo aantrekkelijk maar als je het recept leest ziet het er lekker uit! Thanks voor de tip, ga ik ook eens proberen!
ClauH
Geplaatst: 01-09-21 20:29
Zijn er ook mensen met diabetes hier? Bij mijn man is een verhoogde suiker vastgesteld. Als ik op recepten kijk van bijvoorbeeld het diabetes fonds wordt veel pasta/rijst/aardappel vervangen door groente.
Nu aten we dat allemaal erg graag. Met groenten .
Als ik die recepten ga volgen maar dan vegetarisch, eten we dus groenten met groenten
Hebben we net onze draai gevonden met zoveel mogelijk plantaardig eten, moet het roer weer om. Ik doe dat graag, maar ik word een beetje wanhopig als ik zie hoe weinig er dan overblijft.
Nu gaan we ook nog eens graag kamperen, waarbij we graag 1pans gerechten eten. Dat worden dan alleen wokgroenten denk ik .
Bonen kunnen wel? Daar kun je al een hele hoop mee. Wij maken gerust curry op basis van groenten met erbij linzen in plaats van rijst, of linzen en rijst. Andere bonen kunnen even goed, tofu, sojabrokken en tempeh zouden dan ook een optie zijn. Je hebt ook kikkererwtenmeel (gram flour), daarmee kun je pannenkoeken bakken. Die gaan dan weer heel goed met de curry of groenten.
Je kunt ook experimenteren met verschillende bereidingen (roosteren, bakken, koken, stomen, frituren, roken, fermenteren) van groenten. Leuke boeken zijn bijvoorbeeld Ottolenghi's Flavour of Over Rot van Meneer Wateetons (over fermentatie).
ClauH
Geplaatst: 02-09-21 07:35
Vergeten te melden. Geen bonen. Die eten we dus ook veel.... Kikkererwten mogen gelukkig wel. Maar in mijn ogen wordt het zo eenzijdig.... Op alleen groenten kan ik echt niet leven.
Wel blij met de kikkererwten meel tip, alles is lekker met een pannenkoek!
8nnemiek
Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-21 07:57
En dingen als courgetti? Dus courgette in spaghettisliertjes snijden.. En bloemkoolrijst (heel lekker met 'kip' tandoori, waarbij ik de kip vervang door oesterzwam of champignon) Pizza met bloemkoolbodem, ook lekker! Groentewraps gemaakt van kikkererwtenmeel, waar je dan weer burrito's van maakt.. Lasagne met courgette of aubergine bladen er tussen.. Maar er bestaat ook pasta van groente, bonduelle heeft bv een pastasoort gemaakt van linzen en een van erwten.
ClauH
Geplaatst: 02-09-21 07:59
Kijk, dat zijn dingen waar ik niet aan gedacht had!
We gaan er maar mee aan de slag. Het zal wel weer wennen zijn, maar alles went
Ir111
Geplaatst: 02-09-21 09:48
Wat een leuk topic! Gek dat ik het nu pas zie. Ik lees en praat graag mee hier.
Ik eet al heel lang vega en ben de laatste jaren aan het overstappen naar vegan. Ik laat steeds meer dierlijke producten staan of ik wissel ze in voor vegan varianten. Dat werkt goed voor mij. Ik begon met 2 maaltijden per dag vegan en nu eet ik thuis zo'n 5 dagen per week volledig plantaardig. Ik eet soms nog wel eens eieren van de kippen van de buren. Ik vind plantaardig eten véél simpeler nu het assortiment op brood flink uitgebreid is de afgelopen jaren. Als je geen dierlijke producten eet en niet van zoet op brood houdt ben je snel klaar met brood eten...
Als ik uit eten ben kies vaak vega, afhankelijk van waar ik eet. Ik woonde tot 2 jaar geleden in Utrecht stad, daar at ik graag vegan buiten de deur. Veel keuze en lekker. Ik woon nu niet meer in de randstad en merk dat uit eten gaan anders is hier. Ik ben al blij als ik een lekkere vegahap krijg...
Anyway, leuk topic en hopelijk doe ik hier nog wat nieuwe inspiratie op!
ClauH: wat had je huisarts erover gezegd? Moest hij er echt niets meer van hebben of moest hij alleen minderen? Het lijkt me zelf iets om te bespreken met een diëtist eigenlijk, zo wordt het wel een heel heftig dieet om zelf mee te gaan experimenteren. Ik ken wel mensen met diabetes, met die eten al die dingen nog gewoon, alleen met mate.